Ga naar inhoud

Wisselend gewicht


anoniem2002

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een tijdje een ram konijn. Hij is nu ongeveer een half jaar oud. Eerst kwam hij geleidelijk wel steeds meer aan. Maar nu sinds twee weken viel die kleine beetjes af maar kwam hij uiteindelijk ook wel weer op zijn oude gewicht. Nu merk ik toch weer dat hij weer iets begint af te vallen. Moet ik zeggen dat hij de ene keer ook beter eet dan de andere keer. Ik vroeg me af meerdere mensen ervaringen hebben met het wisselende gewicht van hun konijnen. Of is dit iets waar ik me zorgen over moet maken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Kolino zei:

Het kan inderdaad teken zijn van ziekte. Jouw verhaal lezende is mijn eerste gedachte, misschien zijn er haakjes? Hoeveel valt hij precies af? Het is nu moeilijk inschatten of het normale schommelingen zijn of dat het echt afwijkt.

De dierenarts had aangegeven dat er tot nu toe aan 1 kant een haakje zit. Dus dat het daar niet mee te maken kan hebben. Zoals nu is hij sinds vorige week 20 gram afgevallen. Maar dat had hij eerder ook en toen kwam die wel gewoon weer aan. Dus het schommelt echt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, anoniem2002 zei:

De dierenarts had aangegeven dat er tot nu toe aan 1 kant een haakje zit. Dus dat het daar niet mee te maken kan hebben. Zoals nu is hij sinds vorige week 20 gram afgevallen. Maar dat had hij eerder ook en toen kwam die wel gewoon weer aan. Dus het schommelt echt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat ene haakje zou wel pijn kunnen veroorzaken waardoor hij niet goed eet. Ook kunnen dierenartsen niet altijd zien of er meer haakjes zijn. Dat kan pas als ze onder narcose zijn. Ook vraag ik me af of hij ook onbeperkt hooi krijgt want dat hebben konijnen echt nodig. Vooral ook om de tanden en kiezen te slijten. Er zitten ook veel vezels in die goed zijn voor de darmen. Hoeveel biks geef je per dag? Weet je hoe zwaar jou konijn zou moeten wegen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Boefje zei:

Nou dat ene haakje zou wel pijn kunnen veroorzaken waardoor hij niet goed eet. Ook kunnen dierenartsen niet altijd zien of er meer haakjes zijn. Dat kan pas als ze onder narcose zijn. Ook vraag ik me af of hij ook onbeperkt hooi krijgt want dat hebben konijnen echt nodig. Vooral ook om de tanden en kiezen te slijten. Er zitten ook veel vezels in die goed zijn voor de darmen. Hoeveel biks geef je per dag? Weet je hoe zwaar jou konijn zou moeten wegen? 

Hooi staat de gehele dag klaar voor hem. Dus hij krijgt het wel onbeperkt. Ik geef me konijn ongeveer 25 tot 30 gram biks. En de laatste keer toen ik bij de dierenarts woog hij 1635 gram en dat was helemaal goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat haakje laten verwijderen. Het is me vaker gebeurd dat de dierenarts zei dat het maar een heel minimaal haakje was en het daar niet aan kon liggen. Toch aangedrongen op verwijderen en daarna aten ze weer als bootwerkers. Heb ik meerdere keren gehad, dus als er ook maar iets te zien is ga ik altijd voor verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij hierboven. Sommige konijnen stoppen al met eten als je nauwelijks een haakje ziet, andere konijnen gaan door tot ze een haak van een cm hebben. 20 gram afvallen zou ik me trouwens geen zorgen om maken, als het niet iedere week 20 gram is. Als ze een keer net gegeten of juist net gekeuteld hebben kan dat zo 20 gram schelen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Eefje zei:

Ik zou dat haakje laten verwijderen. Het is me vaker gebeurd dat de dierenarts zei dat het maar een heel minimaal haakje was en het daar niet aan kon liggen. Toch aangedrongen op verwijderen en daarna aten ze weer als bootwerkers. Heb ik meerdere keren gehad, dus als er ook maar iets te zien is ga ik altijd voor verwijderen.

Bedankt voor je tip. Ga der zeker weten achteraan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik sluit me aan bij hierboven. Sommige konijnen stoppen al met eten als je nauwelijks een haakje ziet, andere konijnen gaan door tot ze een haak van een cm hebben. 20 gram afvallen zou ik me trouwens geen zorgen om maken, als het niet iedere week 20 gram is. Als ze een keer net gegeten of juist net gekeuteld hebben kan dat zo 20 gram schelen.

Nee het is niet iedere week 20 gram. Super bedankt voor je tip! Hieronder ziet u mijn lijstje van het wegen. De eerste weeg moment was toen hij 12 weken was en ik weeg sinds dien bijna elke weeg 

102E4CF0-B005-4B5E-B87B-33203FFEEE47.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien het af en toe moeizame eten zou ik toch het gebit goed laten bekijken. Als ik de lijst met gewichten zo zie maak ik me niet direct zorgen. Als hij een dwergkonijn is, dan is dit wel een normaal gewicht om rond te schommelen. Een volle of een lege blaas is al 30 gram verschil. Dat zou het dus kunnen verklaren.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, anoniem2002 zei:

Moet ik zeggen dat hij de ene keer ook beter eet dan de andere keer

Hoe merk je dit? Problemen met eten kan wel iets betekenen, maar je hebt er nog niet veel over gezegd. Kan je meer informatie geven? 

 

Om de kleine schommelingen zou ik me niet zorgen maken. Zoals Kolino als zegt, net gegeten of gedronken hebben of juist geplast en gekeuteld hebben zorgen voor kleine veranderingen. Als je zelf een half liter water drinkt, ben je weer een halve kilo zwaarder en na een goed wc bezoek ben je 't weer kwijt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Miekmoek zei:

Hoe merk je dit? Problemen met eten kan wel iets betekenen, maar je hebt er nog niet veel over gezegd. Kan je meer informatie geven? 

 

Om de kleine schommelingen zou ik me niet zorgen maken. Zoals Kolino als zegt, net gegeten of gedronken hebben of juist geplast en gekeuteld hebben zorgen voor kleine veranderingen. Als je zelf een half liter water drinkt, ben je weer een halve kilo zwaarder en na een goed wc bezoek ben je 't weer kwijt. 

Nou de ene keer eet hij zo alles op en de  andere keer is het wat minder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .