Ga naar inhoud

Eerst likken, Nu Bijten??!!


MF_Alida

Aanbevolen berichten

HOI!!!

 

ik heb sinds vorig jaar een konijn, en later weer 1 erbij. de eerste heet Johnny en de 2e heet Kitty. voor we Kitty hadden was Johnny altijd rustig en mij aan het likken. dat was natuurlijk hartstikke leuk! maar sinds we kitty hebben doet hij raar. hij wil niet dat ik hem of kitty aanraak las ze honger hebben, en af en toe bijt hij me ook. likken is maar 1x sinds kitty er is gebeurt. ik zit er nu over te denken om johnny te castreren ofzo, maar helpt dat voor dat gedrag? ik wil graag dat ik gwn lekker met ze kan knuffelen enzo.

 

hebben jullie hier ervaring mee???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongecastreerde rammen kun je niet koppelen, dat gaat altijd fout. Als ze bij een voedster zitten krijg je nestjes, als ze bij een andere ram zitten wordt het knokken. Sowieso castreren dus! En als hij bij een voedster zit nu, direct scheiden. De kans dat ze al drachtig is is enorm groot. 

Ongecastreerde rammen zijn door hormonen gedreven, wat zeker hun gedrag beinvloedt. Ze gedragen zich vaak behoorlijk gefrustreerd, zeker met andere konijnen om zich heen. 

Dus om heel veel redenen is het belangrijk om je konijn te laten castreren. Twee weken na de castratie is hij niet meer vruchtbaar en kun je ze opnieuw koppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Eefje zei:

Ongecastreerde rammen kun je niet koppelen, dat gaat altijd fout. Als ze bij een voedster zitten krijg je nestjes, als ze bij een andere ram zitten wordt het knokken. Sowieso castreren dus! En als hij bij een voedster zit nu, direct scheiden. De kans dat ze al drachtig is is enorm groot. 

rammen moet je niet koppelen nee. Johnny is een mannetje en Kitty een vrouwtje. we wilden graag een nestje, maar iik zelf vind het belangrijker dat de konijnen ook lief zijn voor mij enzo. de baby's gingen we dan toch niet houden dus dat maakt niet uit. alleen helpt het met castreren dat ie rustiger word en niet alleen maar zijn vrouwtje wil beschermen maar ook gwn met mij wil knuffelen enzo??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van castreren gaat hij niet ineens weer likken hoor. Tussen een half jaar en een jaar oud vormen ze een eigen karakter. Dat is vaak ook het moment dat ze wat minder aanhankelijk worden. Maar een ongecastreerde ram bij een voedster zetten (ik weet niet hoe oud ze is?) vind ik geen goed idee. Het klinkt leuk, zo'n nestje, maar waar laat je al dat kleine grut dan als je ze niet zelf wilt houden? De opvangen puilen uit en op marktplaats hoef je ook niet ver te zoeken om een overload aan konijnen te vinden. Ik zou je wel aanraden om hem te laten castreren en dat zo snel mogelijk te doen. Als zij een nestje krijgt kan hij er ook niet bij, een ram is een gevaar voor de kleintjes. Doe deze ellende jezelf niet aan en haal ze vandaag nog uit elkaar en hang maandag aan de telefoon met de dierenarts wanneer je je ram kunt laten helpen. Ze moeten na de ingreep nog twee weken uit elkaar, mits ze geen nestje krijgt, dan kunnen ze pas weer bij elkaar als de jongen oud genoeg zijn om bij hun moeder weg te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Fijn dat je jouw vraag hier stelt. Het klinkt alsof je misschien wat verkeerde informatie hebt gekregen bij de fokker of winkel waar je de konijnen vandaan hebt. 

 

Hoe oud zijn Johnny en Kitty nu?

Zoals hierboven al gezegd, is het belangrijk om ze snel bij elkaar weg te halen, want een nestje is om heel veel redenen niet wenselijk. Daar kun je hier meer over lezen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voortplanting-en-fokken-van-konijnen

 

Daarna is het belangrijk om Johnny te laten castreren, dat voorkomt veel ongewenst territoriaal gedrag, zoals onzindelijkheid(sproeien) en soms zelfs agressief gedrag. 

 

Ook kan het zijn dat Johnny nu in de puberteit is, en dat daarom zijn gedrag verandert. Jonge konijnen zijn over het algemeen heel meegaand, maar krijgen meer praatjes als ze ouder worden. Dan ontwikkelen ze een heel eigen karakter. Dat maakt konijnen houden juist zo leuk, maar vaak klopt dat niet met het beeld van knuffelkonijnen. De meeste konijnen houden wel van een beetje aandacht, maar alleen als ze er zelf zin in hebben. Laat ze dus naar jou toekomen en dring je niet op. Doe je dat wel, dan kunnen ze laten merken dat ze het er niet mee eens zijn door te bijten. Aaien vinden niet alle konijnen fijn, sommige gaan er echt voor liggen, anderen rennen zelfs na jaren nog weg zodra je in de buurt komt. 

In dit artikel kun je tips lezen hoe je een konijn tam kan maken, maar hoe tam verschilt dus per konijn. Sommigen zijn heel aanhankelijk, bij anderen blijft het bij een brokje uit de hand aannemen. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

 

Verder lezen we hier vaak dat ongewenst gedrag voortkomt uit een gemis in een basisbehoefte. Als je zorgt voor een ruim verblijf, goed voer, genoeg speeltjes om hun energie mee kwijt te kunnen en een maatje, is de kans groot dat het gedrag verbeterd.

Daar kun je hier meer over lezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe ga je 10 jonge konijnen een goed thuis geven dan? Het klinkt inderdaad heel leuk, een nestje, maar dat valt vaak enorm tegen. Als er jongen dood gaan of zelfs Kitty is dat toch echt niet leuk. En goede nieuwe baasjes zijn lastig te vinden. Zet je ze op marktplaats of Facebook dan is de kans groot dat een konijn eenzaam in een klein hokje belandt, of als slangenvoer eindigt (en dat zegt zo’n koper er dan vaak niet bij). En Johnny en Kitty hebben er al helemaal niks aan. 
 

En zoals je merkt heeft Johnny ook last van zijn hormonen. Hij zal ongecasteeerd ook vervelend gaan doen tegen Kitty.

 

Nu direct uit elkaar halen en zorgen dat ze absoluut niet bij elkaar kunnen. Maandag dierenarts bellen en Johnny zo snel mogelijk laten castreren. Daarna nog 14 dagen uit elkaar houden omdat hij nog vruchtbaar kan zijn. Daarna mogen ze weer samen en is de kans veel groter dat het een leuk koppel blijft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je willen zeggen dat het gedrag verandert, zodat je hem laat castreren. Eerlijk is eerlijk, je verandert de persoonlijkheid van een konijn er niet mee, wel worden ze een stuk minder gefixeerd op voortplanten en hebben ze minder territoriumdrift.

 

Worden rammen liever van castratie? Ik vind van wel. Maar de garantie dat hij je dan weer gaat likken kan ik je echt niet geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .