Ga naar inhoud

Wondjes


Irismvf

Aanbevolen berichten

En toch blijft het best vreemd dat een ram en een voedster van die leeftijd al vechten.
Ik zat te denken; als het verblijf van boven open is en ze wonen buiten, kan er dan misschien een roofdier bij de konijnen zijn geweest?

Het is maar een gedachte hoor, gewoon meedenken. Niet belerend bedoeld.
En hoe gaat het met de wondjes? Geneest het goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stelde de vragen inderdaad omdat 10 weken wel heel erg jong is om al ruzie te hebben, het is echt wel heel uitzonderlijk. Meestal begint de ruzie pas als ze wat meer richting puberteit gaan, als de hormonen op gaan spelen, een week of 15-16. Vandaar dat dat normaal gezien ook de leeftijd is waarop we adviseren jonge konijnen te gaan koppelen, op die leeftijd worden ze wat weerbaarder, beginnen ze eigen karakter te ontwikkelen. Dan zie je dus eigenlijk pas een beetje wat voor konijn het in de toekomst gaat worden.  Met 10 weken kunnen eigenlijk alle konijnen nog zonder problemen bij soortgenootjes.  Ik vroeg het mij gewoon af omdat het een ongebruikelijke situatie is. Geen oordeel hoor!

 

Wat betreft de ren waar ze in zitten, een konijn kan zonder opstap 1 meter hoog springen. Een puberende ram die een voedstertje naast zich heeft, kan daar dus overheen. Is er een opstapje, zoals huisje of heeft het gaas tralies in de breedte, dan kunnen ze zich afzetten en nog hoger springen. Een nestje is denk ik niet waar je op zit te wachten. Daarbij als ze al gevochten hebben, en ze blijven elkaar nu zien, kan er de komende tijd frustratie ontstaan naar elkaar toe. Ook kunnen de verwondingen ook door een andere factor dan elkaar ontstaan zijn, bijvoorbeeld door een kat die in het verblijf is geweest. Dat zou ook de flinke stress van het konijn kunnen verklaren na afloop.

 

De reden dat ik de vragen dus stel, is omdat er wat factoren maken die een toekomstig gelukkig "huwelijk" tussen deze twee konijnen niet heel veel kans geven. Ik zou dus wel aanraden dat je ook een plan B bedenkt, voor als ze niet samen kunnen. En dan heel hard hopen dat het niet nodig gaat zijn. En er zijn wat dingen die je nu zou kunnen doen om toch dit stel zo veel mogelijk kansen te geven op een toekomst samen. Ik kan mij voorstellen dat dat niet is wat je wil horen, dat je er waarschijnlijk vanuit gaat dat je met een gecastreerde ram en een voedster goed zat, maar karakters die bij elkaar passen zijn nog belangrijker dan het geslacht van de konijnen. Net als bij mensen willen konijnen niet zomaar uitgehuwelijkt worden, maar een klik hebben met de partner. Op zijn minst een vriendschap, als het geen liefde is. En net als dat niet alle mensen het met elkaar kunnen vinden, is dat bij konijnen precies zo. Starten met een tweetal jonge konijnen brengt dus best wat onzekerheden met zich mee. Het kan goed gaan, maar het kan ook ontzettend mis gaan. En als ik het zo lees heb je de afgelopen weken best al wat pech en kosten gehad met de konijnen. Het zou zonde zijn dat je doordat je dit niet weet, straks nog meer kosten en vooral ook gedoe hebt, bijvoorbeeld omdat je een nestje krijgt of omdat ze niet samen kunnen.  Ik wil je daar alleen maar over informeren, en je aanraden er rustig over na te denken. Er zijn wel een paar dingen die je kan doen om dit in ieder geval de beste kans te geven die er is;

 

Hier staan veel tips voor koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

En hier uitleg over konijnen die vechten, dus het herkoppelen van konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zo'n jonge leeftijd ruzie is best bijzonder, maar het komt wel vaker voor. Ik heb het ooit gehad met pleegkonijntjes. Toen ze 8 weken waren begonnen ze van de een op andere dag te vechten, terwijl ze voldoende ruimte en geen stress hadden. Rotzakjes.

Verder sluit ik me aan bij hierboven. Een plan B bedenken is verstandig. Ik schat de kans dat dit een gelukkig koppel wordt niet zo groot helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update:

Sommige plekjes van baily begonnen ondanks het spoelen te ontsteken (kwam pus langs de korstjes. Weer alles schoongemaakt en nu een antibiotica kuur mee gekregen bij dierenarts: sulfatrim drops.

voor de huisvesting heb ik een mooie volière gehaald met konijnproef gaas, 8 m2 intotaal. Die zijn we nu aan het in elkaar zetten.

omdat we weer naar de dierenarts gingen konden we ook even het gewicht van Balou wegen. Balou is weer een gezond konijn met een goed gewicht. Dit is er snel gegaan moet ik eerlijk zeggen.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-1-2022 om 09:37, Bammyflurry zei:

En toch blijft het best vreemd dat een ram en een voedster van die leeftijd al vechten.
Ik zat te denken; als het verblijf van boven open is en ze wonen buiten, kan er dan misschien een roofdier bij de konijnen zijn geweest?

Het is maar een gedachte hoor, gewoon meedenken. Niet belerend bedoeld.
En hoe gaat het met de wondjes? Geneest het goed?

Daar denk ik ook nu aan. Ze zitten namelijk nu gescheiden maar vaak gaan ze door de ren heen nog tegen elkaar aanliggen en elkaar wassen voor zover mogelijk. Ik heb nu een volière gehaald die van alle kanten is afgesloten en een dak heeft. Hier hebben ze net wat meer leefruimte (intotaal 8m2) en veiligheid. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .