Ga naar inhoud

Nogsteeds bang…


IndySten

Aanbevolen berichten

Hoi hoi, 

 

ik heb voor mijn gevoel alles geprobeerd om mijn konijnen tam te maken en aan me te laten wennen. Ik ga er heel vaak bij zitten als ik vrij heb en voor of na mijn werk. Net als vandaag was ik vrij en heb ik er eind de ochtend 3 kwartier bij gelegen en gezeten (zoadat ik op hun hoogte ben) en zachtjes tegen ze gepraat en smiddags weer. Ze komen heel even snuffelen en als ik ze probeer aan te raken vliegen ze hun kooi in en komen ze er pas uit als ik weer binnen ben. Ik kan je een snoepje uit de hand geven maar hier rennen ze ook gelijk mee weg. 
Ik baal hier zo van en stond net echt bij hun kooi te huilen omdat ik het zo zielig vind maar ik zelf ook niet meer weet wat ik moet doen.

 Wat moet ik doen🥺😣

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik mijn konijnen een snoepje geef rennen ze er ook mee weg, dat is niet omdat ze jou niet aardig vinden, maar omdat ze niet willen dat iemand het van ze afpakt. Ik zou je aanraden om het met (een deel van) de dagelijkse portie brokjes te proberen. Dit hebben ze sneller op en als ze honger hebben komen ze wel om meer. Je kunt dit ook over twee momenten verdelen.

 

Konijnen zijn nou eenmaal geen knuffeldieren. De meeste konijnen komen wel bij je snuffelen, want ze zijn over het algemeen wel nieuwsgierig. Bij ze in de ren gaan zitten is een goed begin. Omkopen met eten een volgende stap. Je doet het helemaal niet verkeerd, je wilt alleen te snel.

 

Echt, geef ze tijd en vooral laat ze eerst wennen aan dat je hand niet eng is. De beweging die je maakt met je arm kan voor hun een bedreiging vormen, vergelijk het met de klauw van een roofdier. Laat ze eerst maar aan je hand snuffelen en uit je hand eten voor je ze gaat proberen te aaien.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel geduld hebben is inderdaad het beste wat je kunt doen. En misschien de verwachtingen iets bijstellen, want er zijn veel konijnen die aaien helemaal niet leuk vinden. Die komen bij je, ruiken aan je hand, pakken eten aan uit je hand maar van aanraken willen ze niets weten. Ik weet niet hoelang je ze al hebt, maar dat is wel iets om rekening mee te houden. Niet leuk om te horen, maar misschien wel de waarheid voor jouw konijntjes. Enne... Kijk-konijntjes zijn nog steeds hartstikke leuk!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geduld is hier inderdaad een belangrijke! We hebben Dotje nu 2 jaar, en ze begint eindelijk toe te staan dat je ze zomaar aait zonder dat ze in elkaar duikt.

Ze is bij ons gekomen als super angstig konijntje maar is ons ondertussen al gewend. Ze is heel nieuwsgierig en kruipt ook gewoon op ons wanneer we tv aan het kijken zijn, alleen was aaien nog het laatste struikelblok. 

 

Veel geduld hebben, en vooral kijken naar de lichaamstaal van je konijn. Geef ze wat tijd om vertrouwen te winnen en zelf op je af te komen. Als ze afkomen, niet meteen probeer ze bij jou te pakken of te aaien, maar laat ze vooral zelf ontdekken. Ik heb enorm vaak bij Dotje gelegen en haar zelf laten doen, zonder haar te proberen aaien. Op die manier zien ze dat je geen gevaar bent voor hen en gaat hun vertrouwen steeds meer en meer vooruit.

 

Snoepjes gaan ze bij ons gewoon meteen mee weglopen. Probeer bv een blaadje witloof en hou het goed vast, dat hebben ze ook niet in 1 2 3 op,. Dotje probeerde het bij ons wel steeds weg te trekken, maar als dat niet lukte bleef ze wel gewoon. Bij een snoepje is dat moeilijker 😉 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .