Ga naar inhoud

Rijgedrag om eten


Tani

Aanbevolen berichten

Hi, ik heb een vraag over het gedrag van mijn voedster dat ik niet kan ontrafelen.

 

Mijn koppel is nu 5 maanden oud. Als ik ze eten geef (groenten en pellets) springt de voedster regelmatig op de ex-ram, die haar alweer snel eraf gooit. Soms rent hij dan even achter haar aan, maar ze is veel sneller dan hem. Ik vraag mij af wat dit gedrag precies is.

 

1. Uiting van dominantie over het eten? Maar drinken en hooi delen ze wel rustig samen. 

 

2. Voedster die haar enthousiastme op een gekke manier toont?

 

3. Of gewoon hormonaal gedrag dat met sterilisatie verholpen kan worden?

 

Ik sta ook open voor tips wat ik moet doen als het gebeurt. Ik laat het meestal gaan tenzij ze het op zijn gezicht probeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dominantie zal wat mee spelen, de hoogste in rang verovert over het algemeen het beste plekje om te eten. Maar ik denk dat het vooral ook puberaal en hormonaal gedrag is, gezien de leeftijd van je koppel. Een combinatie dus van hormonen en rangordebepaling. Dit is toch de leeftijd dat ze veel uitdagen, veel testen bij elkaar, dat de karakters en dus ook de rangorde nog wel in ontwikkeling is.
Of sterilisatie(castratie) dat verhelpt? Niet voor de volle 100%, je haalt ook niet alle hormonen weg met castratie. Er zijn ook bij koppels gecastreerde konijnen momenten dat je dit gedrag ziet. Rond koppelingen, in het voorjaar, als er wat schuift in rangorde. Ik zou ze gewoon laten doen, niet in grijpen. Ik denk dat met dat ze langer samen zitten, elkaar en de rangorde beter kennen, de puberteit door zijn, en na castratie, dit vanzelf mindert. Meerdere dingen dus die er invloed op hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn eerste koppel jaagt de ram de voedster weg om er maar zeker van te zijn dat hij de eerste hap man nemen. Maar bij mijn andere koppel kegelt de voedster de ram gewoon omver als zij daardoor makkelijker bij het eten kan. Zij past ook wel in de categorie "eikels".

Niks abnormaals dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .