Ga naar inhoud

Heb jij een EHBO doos voor konijnen?


happy211

Heb jij een EHBO doos voor konijnen?  

72 leden hebben gestemd

  1. 1. Heb jij een EHBO doos voor konijnen?

    • Ja, met uitgebreide inhoud (reageer in topic)
      16
    • Ja, met alleen noodmedicatie
      18
    • Nee
      38


Aanbevolen berichten

Ik heb een uitgebreide EHBO doos, vooral voor buikproblemen en nog wat middeltjes tegen snot, denk dat die laatste wel over de datum zijn en hopelijk heb ik het ook niet meer nodig. Veel medicatie op recept, gelukkig schrijft mijn dierenarts het gewoon uit als ik daarom vraag. Zij weten dat ik genoeg ervaring heb om dat verantwoordelijk te gebruiken. 

In mijn EHBO doos:

Pijnstillers meloxicam

Cisaral

Emeprid 

Lactulose (zelfde als laxatraxt, maar dan van het Kruidvat)

Infacol 

Prozyme

Dwangvoer 

Heeeeeeelll veel spuitjes in alle soorten en maten.

Nagelschaartje

Snugglesafe 

 

Voor de zekerheid heb ik fenbendazol in huis, weet even niet meer welk merk. Voor als ik er eentje zou verdenken van ec, dan kan ik meteen starten. 

 

Helpend bij snot nog acetylcysteine en broomhexine (gewoon van de apotheek, wel op advies van de dierenarts uiteraard). En volgens mij nog een restje antibiotica doxycycline en nog een goedje dat de niesprikkel wat onderdrukt, maar dat is allemaal zeker niet meer goed. Keertje inleveren, maar dat vergeet ik altijd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antibiotica is het enige wat ik niet erin heb zitten geloof ik. Ik heb metacam, novacam, cisaral, metocloral (restje), panacur, dwangvoer, norit, zoutoplossing, oogzalf, calendula zalf, een thermometer, vaseline, anti-myiasis spray. En ik vergeet ongetwijfeld nog iets. Het oude medicijnkastje van de vorige bewoners is blijven hangen en dat is gevuld met ehbo artikelen voor de dieren. Er zit ook iets in tegen bloedluis bij kippen, anti-luchtpijpmijt en appelazijn voor de vogeltjes en ontworming voor de paarden. Voor de paarden heb ik verder eigenlijk niets op voorraad. Voor de geitjes niet en voor de kippen ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn EHBO-doos zit:

- medicatie (pijnstilling, darmstimulerende middelen, nog wat oogzalf maar die zal wel over de datum zijn)

- spuitjes in alle soorten en maten voor medicatie en dwangvoeren 

- snuggle safes

- anti myiasisspray

- thermometer 

 

Steriele gaasjes etc. hebben we voor onszslf in het badkamerkastje liggen en kruiden heb ik altijd wel in huis voor de konijnen. 

 

Momenteel heb ik ook wat antibiotica in de koelkast staan voor mijn pleegkonijntje, maar dat breng ik terug naar de opvang of dierenarts als het niet meer nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb standaard panacur, cisaral en metocloral, infacol of darmkrampdruppels van het Kruidvat en prozyme in huis. Verder Isobetadine (verdund), honingzalf, oogzalf en myasisspray.

Sinds carprofen niet meer vrij verkrijgbaar is, heb ik helaas geen pijnstiller meer in huis. De laatste restjes heb ik laatst opgemaakt. Toch een vragen aan mijn dierenarts of ik niet een kleine hoeveelheid mag hebben voor noodgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een ehbo-doos met de volgende inhoud:

- metacam

- novacam

- novadox

- carprofen

- cisaral

- methocloral 

- infacol

- panacur 

- critical care

- potje olvarit wortelhapje

- dermiel wondzalf

- berkenteerzalf

- terracortril zalf 

- oogzalf

- otoact oorreiniger

- stronghold 

- konijnen shampoo

- antivilt droogshampoo 

- allerlei maten spuitjes 

- vlooienkam

- nagelknipper met lampje

- ice pods

- snugglesafe

 

Ik heb vast nog meer staan maar dit is het belangrijkste wel. Ik heb ook standaard peterselie in huis trouwens. 
Ik heb vorige week nog de medicijnen nagekeken op houdbaarheid en toen moest er wel het een en ander weggegooid worden, maar ja dat is nu eenmaal zo. Ik vind een ehbo-doos voor konijnen wel belangrijk. 

 

 


 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk moet ik mijn ehbo-kit weer eens updaten. Nu ik geen konijn meer heb die veel medicatie behoeft is het allemaal een beetje verouderd. Naast noodmedicatie (waarschijnlijk deels over de datum) heb ik een warmtemat (niet knaagproof, maar wel onder een bench of onder toezicht te gebruiken), nagelschaar, stomp schaartje om haren weg te knippen, spuitjes, dwangvoer (waarschijnlijk ook wel over de datum). Ik had ook anti-myasisspray en shampoo voor konijnen. Ik moet ook nog een koelmat hebben liggen, maar daar was ik niet heel enthousiast over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de mijne zit:

- panacur

- cisaral

- metacam

- novacam

- infacol

- oogzalf

- dwangvoer

- anti-myasisspray

- spuitjes

- thermometer

- snugglesafes

- icepods

- babydoekjes

- handdoek (om een burrito te maken)

- absorberende onderleggers (om de houten vloer te beschermer al een konijn tijdelijk naar binnen moet)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh, dit is een goede herinnering dat ik ‘m moet aanvullen (en oude verpakkingen moet weggooien). Hier in de la liggen:

 

- een heleboel spuitjes in allerlei formaten;

- zakjes dwangvoer;

- novacam;

- cisaral;

- snuggle safe (en meerdere ice pods in de vriezer);

- anti-myasisspray;

- gedroogde kruiden/snackjes;

- prozyme.
 

Een ren voor binnen als je buitenkonijnen hebt is trouwens ook wel handig (+ reserve toiletbak). Daarover gesproken, misschien moet ik nog ergens een stuk vinyl vandaan toveren. Infacol en olvarit ga ik ook toevoegen aan mijn lijstje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, pakyakker zei:

Wat is echt een must have?


Ik vind pijnstilling (+ spuitjes) en dwangvoer (en eventueel darmstimulerende medicatie) wel echt must haves (moet hier een disclaimer bij?).
 

Als je een Lewis-konijn hebt kan een auto ook essentieel zijn: even een tripje naar de dierenarts of opvang en er is niks meer aan de hand. 🤨

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat te twijfelen tussen basis en uitgebreid. Ik vervang medicijnen op recept alleen als dat ook nodig is, niet standaard. Maar al met al is het redelijk uitgebreid.

 

Ik heb een dubbel keukenkastje ingericht voor de huisdieren, de bovenste plank is de ehbo plank, dan een plank met voerbakken en hondenpuzzel spellen, dan een plank oude handdoeken en fleece kleden. 

 

Op de ehbo plank staat:

  • Alle vaccinatie boekjes van de huisdieren
  • Diverse borstels, kammen, nagelschaartjes
  • Tekentang en teken vorkjes
  • Icepods en koelschijven
  • Heatpads
  • Thermometer 
  • Vaseline
  • Medical shirt
  • Spuitjes, diverse soorten en maten
  • Stethoscoop 
  • Dwangvoer, diverse merken
  • Twee potjes babyvoeding
  • Anti myiasis
  • Bach rescue druppels
  • Diverse medicijnen die op recept zijn geweest: op het moment drie soorten pijnstiller, fenbendrops, twee middeltjes voor de darmen, oogzalf, een fles fysiologisch water om ogen te spoelen.

 

En dan nog wat dingen niet voor de konijnen zoals vlooien- en wormenmiddel voor de hond en katten.  En medicijnen van de katten. 

 

Verbandmiddelen en wondontsmetting middelen staan niet in de kast maar heb ik bij onze eigen spullen staan. Vooral de rollen zelfhechtend verband zijn in het verleden erg praktisch geweest met huisdieren. 

 

Kruiden heb ik altijd wel, die staan in de schuur bij het hooi en dr brokken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 'nee' gestemd. Wel heb ik het volgende in huis:

nagelschaartje,

borstel

spuitjes

Dwangvoer

Novacam

cisaral (restje)

 

Ik zal echter nooit zelfstandig met iets beginnen, omdat ik daar te weinig kennis voor heb. (Nagels knippen en vacht onderhoud doe ik wel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Evee zei:

 

  • Diverse medicijnen die op recept zijn geweest: op het moment drie soorten pijnstiller, fenbendrops, twee middeltjes voor de darmen, oogzalf, een fles fysiologisch water om ogen te spoelen.

 

 

Mag ik vragen wat voor merk of soort fysiologisch water dat is? Ik wil ook zoiets voor Vlekje met haar oogjes. Doe het nu altijd met uitgekookt water maar dat is toch wel matig. Ik heb al op medpets zitten kijken maar ik durf niet zo goed zo maar iets te bestellen.

 

Haar vacht rondom de ogen begint vast te plakken en dergelijke. 

 

Diclaimer: dierenarts weet er van behalve schoonmaken is er niet veel tegen te doen. Want om voor dit onder narcose te gaan terwijl ze er geen last van heeft vind de dierenarts het niet waard en die mening deel ik.

Ik let heel goed op of de waterlijn en binnen oogleden niet rood worden want dan is het tijd voor een zalfje. Nu lijkt het rood maar dat is alleen de huid waar haar vacht is uitgevallen door dat het langdurig nat is.

Screenshot_20220125-144604_Gallery.jpg.aae309d62466b68ac2e3e5abca0d0225.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, pakyakker zei:

Mag ik vragen wat voor merk of soort fysiologisch water dat is? Ik wil ook zoiets voor Vlekje met haar oogjes. Doe het nu altijd met uitgekookt water maar dat is toch wel matig. Ik heb al op medpets zitten kijken maar ik durf niet zo goed zo maar iets te bestellen.

 

Ik heb gekeken maar er staat geen merk op, het zit in een blanco fles met label van de dierenarts er op met de gebruiksinstructie, dit is zelf omverpakt naar een kleinere  verpakking vanuit een grote fles. Hebben ze het niet van Virbac? Volgens mij heb ik het daar ook wel eens van gehad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Evee zei:

 

Ik heb gekeken maar er staat geen merk op, het zit in een blanco fles met label van de dierenarts er op met de gebruiksinstructie, dit is zelf omverpakt naar een kleinere  verpakking vanuit een grote fles. Hebben ze het niet van Virbac? Volgens mij heb ik het daar ook wel eens van gehad. 

Ze hebben wel van Virbac daar staat bij echt voor honden en katten want het is dezelfde ph als de ogen van honden en katten. Dus geen idee of dat ook bij een konijn mag. Ze hebben ook francodex. Dat is dan weer wel voor konijn en knaagdieren. Maar ja is dat goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt toch gewoon een fysiologische zoutoplossing, ik zag dat ze ook doekjes bij de kruidvat hebben, misschien is dat wat? Je kunt het ook zelf maken, ik meen dat je 9 gr keukenzout op een liter water gebruikt. Maar het zou ook gewoon te koop moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop altijd gewoon bij de drogist van die homeopathische oogduppels in kleine capsules. Oculoheel bijvoorbeeld, dat is hartstikke prima en gemakkelijk, omdat je met 1 capsule precies 2 oogjes kunt druppelen, mooi steriel. Ook handig als je zelf een keer een pink eye hebt 😅

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op nee gestemd. Ik heb eigenlijk nauwelijks iets voor konijnen in huis behalve:

 

  • Twee nagelschaartje’s
  • twee borsteltjes
  • oude handdoeken
  • dierenarts snoepjes 

ik noem dat geen ehbo. Misschien heb ik zo weinig in huis omdat ik nog nooit een ziek konijn heb gehad?

aangepast door Annasbeestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Ik heb op nee gestemd. Ik heb eigenlijk nauwelijks iets voor konijnen in huis behalve:

 

  • Twee nagelschaartje’s
  • twee borsteltjes
  • oude handdoeken
  • dierenarts snoepjes 

ik noem dat geen ehbo. Misschien heb ik zo weinig in huis omdat ik nog nooit een ziek konijn heb gehad?

Vaak is dat wel hoe je begint met het aanleggen van in ieder geval de medicatievoorraad. Dat gaat op recept bij de dierenarts, die bepalen dan ook de dosering. Maar vaak blijft er dan wel wat van over, en weet je waar je op kunt letten en wanneer je het in overleg met de dierenarts opnieuw kunt geven.

Eventueel een snuggle safe is wel handig om alvast in huis te hebben, die zijn erg lastig om op korte termijn te vinden. Ik had er laatst 1 nodig voor Apollo, maar ik had de mijne net in gebruik voor mijn pleegkonijntje met snot, dus die kon ik ivm besmettelijkheid niet voor Apollo gebruiken. Gelukkig kon ik er toen via de opvang een regelen, maar anders zit je al gauw op een aantal dagen levertijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .