Ga naar inhoud

Stenen in ureter


3 little couples

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Nanny heeft steentjes in haar ureter. Ze krijgt nu Metacam tegen de pijn maar verder is er niets aan te doen omdat het niet te opereren is. Nu ben ik kritisch aan het kijken naar haar voeding en of ik daar wat aan kan veranderen. Ik vroeg me af of iemand misschien weet of de matjes, manden en tunnels gemaakt van waterhyacint veel calcium bevatten? Want ze knaagt graag aan die spullen en eet daarbij ook hele stukken op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me goed om de voeding aan te passen, vocht en beweging zijn daarnaast ook belangrijk. Je kunt naar de brokjes kijken, die moeten een calciumwaarde van <0,6% hebben, is dat nog niet het geval dan kun je daar dus al een aanpassing doen. Als je in een gebied woont waar veel calcium in het water zit, zou je eventueel over kunnen stappen op bronwater uit een fles (let daarbij ook op de hoeveelheid calcium). Geef geen gedroogde kruiden. Wat betreft hooi zou je nog over kunnen stappen op een hooi dat wat minder calcium bevat, bijvoorbeeld timothyhooi. Groenten die je sowieso nog mag aanbieden zijn witlof en andijvie, daar zit weinig calcium in. Geef maar beperkt verse kruiden, want hierin zit over het algemeen ook veel calcium.

 

Voor meer informatie kun je ook nog dit artikel lezen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen die veel calcium aanzetten hebben vaak baat bij een vochtig dieet. Alles wat droog is, bevat meer calcium dan dingen die veel vocht bevatten. Zelfs hooi en droge kruiden hebben namelijk veel calcium. Als je konijn het gewend is, meer groenten. Anders, groenten langzaam opbouwen. Liefst van al bladgroenten omdat konijnen in het wild vooral gras en bladeren eten.

 

Mijn 2 konijntjes eten per week ondertussen 4 andijvies 3 kilo witloof 4 bussels wortelloof, en daarnaast nog gras, andere groenten en wat fruit. En omdat hun spijsvertering niet vertraagd wordt door droogvoer, verdragen ze zelfs kool.

 

Ze drinken hierdoor niets meer, maar het blaasgruis is volledig weg.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is goed advies @WOKKY , het is is alleen al zo dat Nanny aardig wat groente eet (in inderdaad ook niet tot bijna nooit drinkt). Ik heb 4 konijnen (2x een koppel) en voor zover ik weet heeft alleen Nanny last van stenen (technisch gezien weet ik dat natuurlijk niet 100% zeker, maar zij had pijnklachten en daarom is er een röntgenfoto gemaakt). Ik gaf wel elke dag gedroogde kruiden om het hooi eten te stimuleren en ook omdat ze geen brokjes eten (ze krijgen 2 brokjes per dag als snoepje). Nanny is 7 jaar oud dus misschien is het iets erfelijks dat zich nu uit nu ze wat ouder wordt? Ik geef haar nu naast de Metacam ook 2x per dag een spuitje met water voor de zekerheid zodat ze hopelijk meer gaat plassen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .