Ga naar inhoud

pododermatitis / sore hocks? Genezing?


TiN

Aanbevolen berichten

Hoewel ik mijn konijn zijn gedrag / eten... elke dag in de gaten houd en wekelijks zijn lichaam grondig check op vreemde bultjes e.d. is er jammer genoeg iets aan mijn aandacht ontglipt, waar ik me nu ook best schuldig over voel :(. Gisteren zag ik ineens een heel klein bloedplekje op de plaats waar mijn konijn net ervoor zat, erna zat hij ook duidelijk aan de onderkant van zijn poot te likken.
 

Verstopt onder de haren zat een rozige verdikking (schijfachtig / bolletje) onder de poot (zie foto) met precies al een klein ouder wondje (korstje) en dan op de haren wat bloed van net ervoor. Het plekje zelf is kaal, maar het zat verstopt onder de haren erlangs, daarom heb ik het niet eerder ontdekt. Ik heb het wondje gisteren een paar keer ontsmet en er een kleine beetje honingzalf op gesmeerd. Verder is mijn konijn, wat ik gezien heb, van zijn poot afgebleven en hij huppelt ook rond zoals anders. Vanmorgen was het wondje precies ook dicht. Ik blijf echter ontsmetten en wat honingzalf smeren. Gisteren heb ik ook zijn andere poot grondiger bekeken en de haren opzij geschoven. Ook op die hak heeft hij een lichte verdikking die kalig is, maar daar is geen wondje te zien.

 

Ik gok dus op pododermatitis / sore hocks :(. Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn de genezingskansen goed? Blijft die verdikking of kan die weer verdwijnen? Is die verdikking bij sore hocks normaal of zou dat een abces zijn?? Dat hoop ik niet, want dan ben ik verder van huis...
 

De afspraak bij de dierenarts ligt al vast, wel pas donderdag. Eerder kon ik niet bij mijn eigen dierenarts terecht, omdat ze corona heeft. Uiteraard ga ik onmiddellijk naar een andere dierenarts als het wondje ontstoken lijkt, konijn minder eet of rondhuppelt enzovoort. Ik houd het goed in de gaten en check het 3x per dag. Maar aangezien die verdikking / dat kale plekje er vermoedelijk al langer is dan één dag, denk ik dat ik wel tot donderdag kan wachten als het blijft zoals nu.


Ik voel me wel enorm schuldig dat ik dit niet eerder heb opgemerkt bij mijn nijn en ik hoop dus ook dat ik niet te laat ben, het nog goedkomt i.p.v. dat het vanaf nu alleen maar erger kan worden. 

 

Wat achtergrondinfo:

Mijn konijn loopt vrij rond in huis of in de garage. Het is gewoon een tegelvloer, dus zeker niet ruw en er ligt een tapijt, kussen, meerdere badmatjes voor hem om op te liggen, lopen... (Zowel in huis als in de garage). Bij mooi / warmer weer in de lente en zomer heeft hij een grote buitenruimte van zand (en klinker onder het hok) om te rennen. Qua ondergrond lijkt het me dus wel ok of ben ik fout? 's Nachts ligt hij in een ruim nachthok. Aangezien hij bodembedekking altijd kapot beet of wegschoof heb ik dat na een tijd weggelaten. Die ondergrond is daar dus van plastic en enkel in zijn toiletbak ligt bodembedekking. Die plasticvloer bevat wel heel kleine ribbeltjes. Zou dat een oorzaak kunnen zijn en ben ik daar dus in de fout gegaan?? Hij ligt natuurlijk wel +-7u per dag in dat hok. Ik heb er gisteren een badmat ingelegd, nu laat hij het wel liggen.

Schermafbeelding 2022-01-24 125602.png

aangepast door TiN
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was bezig met je verhaal lezen onder een serie kijken door, dat werkt niet optimaal (Suits om precies te zijn). Ik heb eerlijk gezegd weinig ervaring met sore hocks, dus ik kan je niet zeggen of het dat is of niet. Is het geen optie om je konijn dag en nacht de ruimte te geven dmv een ren? Meestal is een normale ondergrond voor de pootjes toch wel het fijnst. Dus geen gaas, geen geribbeld plastic, maar ook geen fleece of een handdoek. Vaak veroorzaakt dat nog meer wrijving. Heb je de informatie-artikelen van Bunnybunch ook al gevonden? Er is er ook een met tips voor sore hocks (deze link). Ook als het dat niet is, kan het wel fijn zijn om de tips te gebruiken om elk geval de klachten iets te verlichten. Het beste is het natuurlijk om de oorzaak te achterhalen, dat is zo. Dat je je konijn zo goed nakijkt is overigens wel echt top! We kunnen allemaal weleens wat missen, daar moet je je niet schuldig over voelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts gaf wel aan dat de bodem van een onderbak van een konijnenhok dit soort klachten kan veroorzaken. We hebben er een informatief artikel over, deze vind je hier: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Pododermatitis-zerehakjes-konijn

 

Ik heb wel eens verhalen gehoord van mensen die de konijnen tijdelijk (baby?)sokjes aan deden, maar dat is echt al lang geleden. Mijn konijnen hebben het wel eens licht gehad, maar nooit dat er echt iets aan moest gebeuren. De dierenarts gaf toen aan er sudocreme op te doen, of een honingzalf, maar dat doe je al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sudocreme heb ik vanavond op de plek gedaan op de linkerpoot die nog niet open is (geweest). 

Verder heb ik de plasticbodem ook bedekt met een vetbedje. 

Normaal gezien zijn er nu geen schurende of wrijvende materialen meer. Fleece e.d vermeed ik al, enkel bij mij op de zetel lig een fleecedekentje waar hij soms op ligt. Het vloerkleed heb ik vervangen door zachte rubbermatjes zoals hieronder op de foto, om de poten wat te ontzien. Het kan maar helpen en hopelijk voorkom ik er erger mee.

Sokjes is hier geen optie, vrees ik. Die bijt hij in 5 minuten van zijn poot af, denk ik. 

Het is wel een Vlaamse Reus en naar wat ik las zijn grotere rassen er wel gevoeliger voor.

20220124_221816.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de onderbak waar het ribbelplastic is, dat kan je ook een stuk vinyl op maat knippen en erin leggen. Dat heb ik bij mij gedaan en werkt echt top. 

 

Verder kan dit natuurlijk iedereen overkomen hoor! Dit is echt niet jouw schuld! Bovendien heb je het super op tijd opgemerkt en zorg je voor een oplossing. Dus voel je echt niet schuldig! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winkels als leen bakker / kwantum enz. hebben dat, soms ook reststukjes met korting. Let wel op dat je ook niet een te gladde variant kiest, ze moeten wel een beetje grip hebben. Bij grote konijnen zoals Vlaamse reuzen komt het inderdaad regelmatig voor, goed dat je er op tijd bij was!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens hij vanaf het voorjaar weer uren buiten kan rondrennen is de ondergrond wel ideaal en dat zal dan ook wel goed doen voor de poten. Dus hopen dat de poten tegen maart, als de namiddagen dan warm genoeg zijn tenminste, beter zijn of zeker niet verergeren. Want als deze verdikkingen opengaan, kan ik hem natuurlijk niet met een wonde op zandgrond zetten.

In ieder geval eens horen wat de dierenarts donderdag zegt, maar ik vermoed dat ik daar dezelfde tips zal krijgen.

Honingzalf blijven smeren lijkt me ook niet goed, want volgens mij wordt de huid daar weker van of de haren rondom klitterig waardoor die ook nog uitvallen. Dan maak ik het zelf erger, lijkt me? 

Iemand ervaring met Paw Wax? Een paar keer tegen gekomen dat dat wel eens gebruik wordt.

Dank je wel voor de goede raad alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts zei donderdag dat ik het gelukkig snel ontdekt had en het goed was dat ik het wondje een aantal dagen met Betadine had ontsmet. Het was al mooi dichtgegaan en de huid was zeker niet ontstoken.

De verdikkingen waren volgens de dierenarts op zich niet problematisch. Het zijn eeltplekken wat wel vaker voorkomt bij konijnen, die kunnen wel uitmonden in sore hocks, zoals bij mijn konijn nu licht het geval is. Zolang er haar over die plekjes zit, valt dat meestal niet op. Bij mijn konijn is het haar er door een vermoedelijk te harde / schurende ondergrond afgegaan, waardoor de plekjes bloot kwamen te liggen en de huid beschadigde. Dat irriteerde mijn konijn vermoedelijk, waardoor hij eraan gebeten heeft. Als de eeltplek dicht blijft, kan ik er de komende tijd wat zinkzalf of Paw Wax (Vetramil) op smeren zodat er een beschermend laagje gevormd wordt. 

Verder vond ze mijn aanpassingen qua ondergrond goed en ze vermoedde dus niet dat het zou verergeren op deze manier. Om te vermijden dat hij het plekje toch opnieuw openbijt en om de huid de tijd te geven om te herstellen (al kan het wel een hele tijd duren voor er terug haar overgroeit) zei ze dat babysokjes (antislip zodat er geen kans op wrijving is en voorste stukje eraf geknipt, zodat het mooi over de poot schuift) ook nog konden helpen. 

Nu, bijna een week later, zie ik zelf al wat beterschap. Het lijkt of er een extra laagje op het eelt gevormd wordt en de sokjes laat hij zonder problemen aan en ze blijven ook mooi op hun plek zitten. Dat maakt ook dat de zinkzalf / Paw Wax beter kan intrekken, want anders hupst hij er dat toch weer meteen af. 

aangepast door TiN
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .