mammafelina Geplaatst: 30 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 30 januari 2022 4 uren geleden, Konijnenliefhebber1993 zei: 1. Ja, vitamine c is zeker nodig, rn dan de roter 70MG. Te veel aan vitamine c plassen ze gewoon uit. 2. Ja, 2 zeugjes kunnen prima samen. Maar zorg ervoor dat je ook echt zeker weet dat je 2 dames hebt. 3. Sommigen zeggen van wel, mijn ervaring is van niet ( alle 30 stuks niet hier). 4. Cavia's geef je eigenlijk onbeperkt hooi, beperkt brokjes, en zoveel mogelijk groenvoer. Ps: wel roter 70Mg MET SUIKER, geen suikervrij gaan geven Waarom geen suikervrij? Ik heb van Kruidvat 80 mg suikervrij gekocht, met suiker hadden ze niet. Jij zegt dus beter die van Roter met suiker geven? Die moet ik dan nog even halen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 30 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 30 januari 2022 N.a.v het topic over de konijnen ehbo doos, vraag ik me voor de cavia’s af of het voor hen ook fijn is om een ice pad en een snuggel safe in huis te hebben? Wat is nog meer handig/noodzakelijk om voor hen in huis te hebben? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 30 januari 2022 Delen Geplaatst: 30 januari 2022 8 uren geleden, mammafelina zei: Waarom geen suikervrij? Ik heb van Kruidvat 80 mg suikervrij gekocht, met suiker hadden ze niet. Jij zegt dus beter die van Roter met suiker geven? Die moet ik dan nog even halen. Zoetstoffen is slechter voor de gezondheid van met suiker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 30 januari 2022 Delen Geplaatst: 30 januari 2022 11 minuten geleden, mammafelina zei: N.a.v het topic over de konijnen ehbo doos, vraag ik me voor de cavia’s af of het voor hen ook fijn is om een ice pad en een snuggel safe in huis te hebben? Wat is nog meer handig/noodzakelijk om voor hen in huis te hebben? Snuggesafe zeker weten. Cavia's hebben heel snel ondertemperatuur. Cavia's zijn nog veel beter in verbergen van ziektes dan konijnen. Een oorthermometer is ook zeker noodzakelijk. Cisaral, emeprid en pijnstillers zijn zeker aan te raden. Maar als een cavia gasbuik heeft, met spoed naar de dierenarts en röntgenfoto's laten maken. Want een gasbuik bij een cavia is een symptoom van een onderliggende ziekte. ( artrose, oorontsteking, longontsteking, luchtwegproblemen, gebitsproblemen) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 30 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 30 januari 2022 5 minuten geleden, Konijnenliefhebber1993 zei: Snuggesafe zeker weten. Cavia's hebben heel snel ondertemperatuur. Cavia's zijn nog veel beter in verbergen van ziektes dan konijnen. Een oorthermometer is ook zeker noodzakelijk. Cisaral, emeprid en pijnstillers zijn zeker aan te raden. Maar als een cavia gasbuik heeft, met spoed naar de dierenarts en röntgenfoto's laten maken. Want een gasbuik bij een cavia is een symptoom van een onderliggende ziekte. ( artrose, oorontsteking, longontsteking, luchtwegproblemen, gebitsproblemen) Thanks! Ik zal zorgen voor een extra snuggelsafe en een oor thermometer. Wat is de normale temp van een cavia en vanaf welke waarde moet ik actie ondernemen ? De medicatie die je noemt is denk ik alleen op recept verkrijgbaar en omdat ik nog geen ervaring heb met cavia’s lijkt het me beter om gelijk naar de dierenarts te gaan ipv eerst zelf gaan dokteren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 30 januari 2022 Delen Geplaatst: 30 januari 2022 5 minuten geleden, mammafelina zei: Thanks! Ik zal zorgen voor een extra snuggelsafe en een oor thermometer. Wat is de normale temp van een cavia en vanaf welke waarde moet ik actie ondernemen ? De medicatie die je noemt is denk ik alleen op recept verkrijgbaar en omdat ik nog geen ervaring heb met cavia’s lijkt het me beter om gelijk naar de dierenarts te gaan ipv eerst zelf gaan dokteren. 5 minuten geleden, mammafelina zei: Thanks! Ik zal zorgen voor een extra snuggelsafe en een oor thermometer. Wat is de normale temp van een cavia en vanaf welke waarde moet ik actie ondernemen ? De medicatie die je noemt is denk ik alleen op recept verkrijgbaar en omdat ik nog geen ervaring heb met cavia’s lijkt het me beter om gelijk naar de dierenarts te gaan ipv eerst zelf gaan dokteren. Cavia's hebben dezelfde temperatuur als konijnen. Bij een cavia is een dag aankijken echt no-go. Zelf dokteren nooit doen mits je ervaring hebt. Ik stel het inderdaad wel eens dag uit als het bijvoorbeeld in t weekend valt, maar ik heb er 30 lopen, dus weet precies waar ik op moet letten, en kan inschatten of het ook daadwerkelijk kan wachten of niet. Dus inderdaad zelfdokteren nooit doen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pakyakker Geplaatst: 28 april 2022 Delen Geplaatst: 28 april 2022 Beetje late to the trend maar mijn caafjes krijgen ook elke dag een vitamine C pil. Ze vinden het ook nog lekker ook. Ik heb twee beertjes en die kunnen zelfs samen leven. Af en toe is er wel wat onenigheid maar niet op een erge manier. Die van mij zijn ook niet zindelijk. Als ik er één op schoot neem komen er vaak wel wat keutels uit. Ik zou ook niet weten hoe je dat zou moeten doen. Ze laten gewoon alles lopen, gekke pruttels. Hoe gaat het nu met je cavia's? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 28 april 2022 Auteur Delen Geplaatst: 28 april 2022 Bibi en Coco pakken inmiddels de vitamine C tabletjes zo aan. Als ze horen dat ik het potje pak beginnen ze keihard te wheepen en komen ze bij het deurtje van het hok staan 😂 Bibi en Coco zijn 2 zeugjes, over het algemeen gaat het goed, maar ze kunnen ook lekker achter elkaar aan zitten of “bekvechten” 😅 gelukkig is er nooit echt ruzie. Afgelopen maart heb ik ze beide in laten enten tegen bordetella. In de slaapzak op de bank: Voor de eerste keer gras op het menu Bibi ❤️ Coco ❤️ 6 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 9 mei 2022 Delen Geplaatst: 9 mei 2022 Op 29-1-2022 om 21:40, Konijnenliefhebber1993 zei: 1. Ja, vitamine c is zeker nodig, rn dan de roter 70MG. Te veel aan vitamine c plassen ze gewoon uit. 2. Ja, 2 zeugjes kunnen prima samen. Maar zorg ervoor dat je ook echt zeker weet dat je 2 dames hebt. 3. Sommigen zeggen van wel, mijn ervaring is van niet ( alle 30 stuks niet hier). 4. Cavia's geef je eigenlijk onbeperkt hooi, beperkt brokjes, en zoveel mogelijk groenvoer. Ps: wel roter 70Mg MET SUIKER, geen suikervrij gaan geven Wat is er mis met suikervrij? Ze hebben toch geen suiker nodig? Die van mij krijgen suikervrij van kruidvat, geen problemen van gekregen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 9 mei 2022 Delen Geplaatst: 9 mei 2022 (aangepast) 39 minuten geleden, Lollie zei: Wat is er mis met suikervrij? Ze hebben toch geen suiker nodig? Die van mij krijgen suikervrij van kruidvat, geen problemen van gekregen... Suikervrij bevat kunstmatige zoetstoffen, en zoetstoffen zijn voor cavia's vele malen slechter dan gewoon suiker. Maar dat jij er nooit problemen mee hebt gehad, wil niet zeggen dat het goed is. Met suiker is beter dan met kunstmatige zoetstoffen 9 mei 2022 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 9 mei 2022 Delen Geplaatst: 9 mei 2022 1. Vitamine C is nodig, als ze binnen wonen moet je zelfs óók vitamine D geven! Als je ze nou echt heel veel groentjes met vitamine C geeft, kun je het overslaan. Je hoeft niet per sé de caviatabletjes, kruidvat of Roter is ook prima. Die van mij krijgen kruidvat. Ik plet ze in een ''pill tool'' van de apotheek, los ze op in een beetje water, en geef ze dan met een klein spuitje, in hele kleine slokjes. Die van mij pakken het spuitje uiteindelijk zelf aan. Als tabletjes eten ze het niet, de meeste cavia's schijnen het lekker te vinden, maar die van mij eten niks meer, teveel verwend bij de caviaopvang, haha XD! Niet in druppeltjes geven over het voer of door het water, binnen een half uur schijnt alle vitamine C eruit te zijn. Ze krijgen vitamine C en D in één keer bij mij. 2. Zeugjes kunnen goed samen, maar het zal altijd met af en toe wat gekibbel zijn. De beertjes moet je niet proberen, in een heel enkel geval gaat het goed. Het kan eerst goed gaan, maar als ze in de puberteit komen gaat het meestal alsnog fout. En zeker als ze vrouwtjes hebben geroken. Één of meerdere zeugje en een gecastreerd beertje is heel schattig samen en gaat eigenlijk altijd goed. 3. Sommigen zeggen van wel, sommigen van niet. Ik heb ze nog niet zo vreselijk lang en tot nu toe laten ze het nog altijd overal vallen. Toen mijn beertje nog tijdelijk alleen zat, had hij wel een plekje, maar niet in het toilet, maar achter het schuilhuisje en voor de drinkfles. Sinds ik voor de koppeling met het zeugje de hele kooi heb ontsmet doen ze het beiden weer overal. Ze liggen vooral graag in het toilet omdat het zo lekker zacht met hooi en zo is XD! Ik blijf proberen! Zodra je ze ziet keutelen, gelijk erop zetten, maar ik zie dat nooit zo goed omdat hun pootjes helemaal verdwijnen onder hun lijfje... 4. Iedereen zegt wat anders. Feit is dat cavia's gauw te dik worden. De dierenarts zei 10 tot 15 gram per cavia, ik heb op meerdere plekken op internet gelezen 80 gram per cavia, op nog meer plekken 40 gram per cavia, op de emmer caviavoer stond volgens mij 50-60 gram per cavia. Jongere cavia's moet je volgens mij iets minder geven en bejaarde cavia's ook, de jonge omdat ze nog klein zijn, de oude omdat ze minder bewegen. Ik geef ongeveer 40 gram voor beide cavia's. Beste schijnt te zijn verdelen over twee momenten per dag, maar daar heb ik geen tijd voor, dus is het 's ochtends zo'n beetje het eerste wat ik doe. Ze krijgen het maximaal 1 keer per dag, maar ze krijgen pas als het oude op is. Óók die laatste drie brokjes. Desnoods wachten ze tot de middag, dat weten de cavia's inmiddels ook lijkt het. Als ik weer nieuw voer pak beginnen ze luid te piepen, beginnen direct te eten maar na een paar brokjes stoppen ze, dan wordt er later weer verder gegeten maar met lange tanden. Hooi onbeperkt en elke dag lekker veel groentjes. Heb je die niet in huis, pluk dan gras en de onderste bladeren van de paardenbloem. De rest van de paardenbloem is giftig! Snoepjes kan, maar ze zijn niet gezond dus met mate, die verwende beesten van mij lusten het niet eens! Dus snacken bijvoorbeeld ze kleine stukjes selderij. Er zijn eigenlijk maar 2 bodembedekkers écht goed: fleece en hennepvezel. Hennepvezel ruik je niks van, is zacht, stofvrij en absorbeert perfect. Je hoeft alleen maar om de 1 á 2 weken (ik doe 1 week) alle plekken waar ze gekeuteld en gepiest hebben te vervangen, en elke dag oude groentjes weg te halen. Fleece is ook fantastisch en hoef je maar 1 keer aan te schaffen, maar moet je 2 keer per week goed uitwassen (en dan natuurlijk ondertussen andere in de kooi hebben die je daarna weer kunt uitwassen!) wat wel weer telkens even stressvol is voor de cavia's en ook in de kosten gaat lopen. Sommig zaagsel/houtvezel en sowieso kattengrit zijn zelfs giftig voor cavia's! Zijn ze eenmaal zindelijk dan moet je ook om de 1 á 2 dagen het toiletje verschonen, afhankelijk van welke bodembedekker je erin hebt gedaan. Altijd als je keuteltjes in het hok vindt, is het aan te raden ze naar het toiletje te verplaatsen, dit kan een vies werkje zijn. Het idee is dan dat ze vanzelf door gaan hebben dat het in het toiletje hoort. De ene cavia schijnt slim genoeg te zijn om zindelijk te worden, de ander gaat het gewoon niet snappen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 9 mei 2022 Delen Geplaatst: 9 mei 2022 5 minuten geleden, Lollie zei: 1. Vitamine C is nodig, als ze binnen wonen moet je zelfs óók vitamine D geven! Als je ze nou echt heel veel groentjes met vitamine C geeft, kun je het overslaan. Je hoeft niet per sé de caviatabletjes, kruidvat of Roter is ook prima. Die van mij krijgen kruidvat. Ik plet ze in een ''pill tool'' van de apotheek, los ze op in een beetje water, en geef ze dan met een klein spuitje, in hele kleine slokjes. Die van mij pakken het spuitje uiteindelijk zelf aan. Als tabletjes eten ze het niet, de meeste cavia's schijnen het lekker te vinden, maar die van mij eten niks meer, teveel verwend bij de caviaopvang, haha XD! Niet in druppeltjes geven over het voer of door het water, binnen een half uur schijnt alle vitamine C eruit te zijn. Ze krijgen vitamine C en D in één keer bij mij. 2. Zeugjes kunnen goed samen, maar het zal altijd met af en toe wat gekibbel zijn. De beertjes moet je niet proberen, in een heel enkel geval gaat het goed. Het kan eerst goed gaan, maar als ze in de puberteit komen gaat het meestal alsnog fout. En zeker als ze vrouwtjes hebben geroken. Één of meerdere zeugje en een gecastreerd beertje is heel schattig samen en gaat eigenlijk altijd goed. 3. Sommigen zeggen van wel, sommigen van niet. Ik heb ze nog niet zo vreselijk lang en tot nu toe laten ze het nog altijd overal vallen. Toen mijn beertje nog tijdelijk alleen zat, had hij wel een plekje, maar niet in het toilet, maar achter het schuilhuisje en voor de drinkfles. Sinds ik voor de koppeling met het zeugje de hele kooi heb ontsmet doen ze het beiden weer overal. Ze liggen vooral graag in het toilet omdat het zo lekker zacht met hooi en zo is XD! Ik blijf proberen! Zodra je ze ziet keutelen, gelijk erop zetten, maar ik zie dat nooit zo goed omdat hun pootjes helemaal verdwijnen onder hun lijfje... 4. Iedereen zegt wat anders. Feit is dat cavia's gauw te dik worden. De dierenarts zei 10 tot 15 gram per cavia, ik heb op meerdere plekken op internet gelezen 80 gram per cavia, op nog meer plekken 40 gram per cavia, op de emmer caviavoer stond volgens mij 50-60 gram per cavia. Jongere cavia's moet je volgens mij iets minder geven en bejaarde cavia's ook, de jonge omdat ze nog klein zijn, de oude omdat ze minder bewegen. Ik geef ongeveer 40 gram voor beide cavia's. Beste schijnt te zijn verdelen over twee momenten per dag, maar daar heb ik geen tijd voor, dus is het 's ochtends zo'n beetje het eerste wat ik doe. Ze krijgen het maximaal 1 keer per dag, maar ze krijgen pas als het oude op is. Óók die laatste drie brokjes. Desnoods wachten ze tot de middag, dat weten de cavia's inmiddels ook lijkt het. Als ik weer nieuw voer pak beginnen ze luid te piepen, beginnen direct te eten maar na een paar brokjes stoppen ze, dan wordt er later weer verder gegeten maar met lange tanden. Hooi onbeperkt en elke dag lekker veel groentjes. Heb je die niet in huis, pluk dan gras en de onderste bladeren van de paardenbloem. De rest van de paardenbloem is giftig! Snoepjes kan, maar ze zijn niet gezond dus met mate, die verwende beesten van mij lusten het niet eens! Dus snacken bijvoorbeeld ze kleine stukjes selderij. Er zijn eigenlijk maar 2 bodembedekkers écht goed: fleece en hennepvezel. Hennepvezel ruik je niks van, is zacht, stofvrij en absorbeert perfect. Je hoeft alleen maar om de 1 á 2 weken (ik doe 1 week) alle plekken waar ze gekeuteld en gepiest hebben te vervangen, en elke dag oude groentjes weg te halen. Fleece is ook fantastisch en hoef je maar 1 keer aan te schaffen, maar moet je 2 keer per week goed uitwassen (en dan natuurlijk ondertussen andere in de kooi hebben die je daarna weer kunt uitwassen!) wat wel weer telkens even stressvol is voor de cavia's en ook in de kosten gaat lopen. Sommig zaagsel/houtvezel en sowieso kattengrit zijn zelfs giftig voor cavia's! Zijn ze eenmaal zindelijk dan moet je ook om de 1 á 2 dagen het toiletje verschonen, afhankelijk van welke bodembedekker je erin hebt gedaan. Altijd als je keuteltjes in het hok vindt, is het aan te raden ze naar het toiletje te verplaatsen, dit kan een vies werkje zijn. Het idee is dan dat ze vanzelf door gaan hebben dat het in het toiletje hoort. De ene cavia schijnt slim genoeg te zijn om zindelijk te worden, de ander gaat het gewoon niet snappen. Ik ga je even op heel veel punten verbeteren. 1. Juist geen vitamine D bijgeven, dat is heel erg slecht met alle mogelijke gezondheidsproblemen te gevolg. 2. Beertjes samen kunnen prima, maar het moet op karakter en je moet dus weten wat je doet. Ik koppel alleen maar beren en zelfs volwassen beren, altijd met succes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 10 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 10 mei 2022 Inmiddels wonen Bibi en Coco alweer een tijdje bij ons. Ik heb heel veel gehad aan de tips en adviezen van @Konijnenliefhebber1993 Bibi en Coco krijgen dagelijks 1 tablet vitamine C van Roter, met suiker omdat dat beter voor ze is dan de tabletten met kunstmatige zoetstoffen. Vitamine D heb ik nooit gegeven, toevallig las ik van de week een stukje waarin werd gezegd dat teveel vitamine D juist slecht is. Beide zijn inmiddels ook gevaccineerd tegen bordetella. qua eten krijgen ze elke ochtend 40-50 gram brokjes, 2x per dag groenten en/of gras uit de tuin en onbeperkt hooi. Bibi en Coco groeien goed en zijn lekker vrolijk, dus ik denk dat het goed gaat. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 11 mei 2022 Delen Geplaatst: 11 mei 2022 Op 9-5-2022 om 21:18, Konijnenliefhebber1993 zei: Ik ga je even op heel veel punten verbeteren. 1. Juist geen vitamine D bijgeven, dat is heel erg slecht met alle mogelijke gezondheidsproblemen te gevolg. 2. Beertjes samen kunnen prima, maar het moet op karakter en je moet dus weten wat je doet. Ik koppel alleen maar beren en zelfs volwassen beren, altijd met succes. Ik heb juist gelezen dat je wél vitamine D moet geven! Ik heb nu weer extra gegoogeld en lees dat er wel een teveel aan vitamine D kan zijn, dat kan wel weer voor problemen zorgen. Vitamine D hebben ze dus wel nodig, maar niet al te veel. Mijn cavia's wonen binnen, dus daardoor hebben ze nog weer minder. Ze moeten het allemaal uit de voeding krijgen óf uit het daglicht, en vitamine D kan niet door het raam. Maar ik lees inderdaad dat ik moet oppassen dat ze niet teveel krijgen! Als het in jouw geval altijd goed gaat met beertjes is dat natuurlijk fijn, maar ik zou zelf het risico niet nemen. Zei de caviaopvang ook al, dat ze geen beertjes samen uitplaatsen omdat ze al teveel ellende gezien hebben, hoewel het ook goed kan gaan. Het blijft ingewikkeld, die cavia's... Eén ding weet ik zeker en dat is dat hier 2 gezonde cavia's rondlopen die vanaf het begin al geweldig met elkaar samen konden! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 11 mei 2022 Delen Geplaatst: 11 mei 2022 13 uren geleden, mammafelina zei: Inmiddels wonen Bibi en Coco alweer een tijdje bij ons. Ik heb heel veel gehad aan de tips en adviezen van @Konijnenliefhebber1993 Bibi en Coco krijgen dagelijks 1 tablet vitamine C van Roter, met suiker omdat dat beter voor ze is dan de tabletten met kunstmatige zoetstoffen. Vitamine D heb ik nooit gegeven, toevallig las ik van de week een stukje waarin werd gezegd dat teveel vitamine D juist slecht is. Beide zijn inmiddels ook gevaccineerd tegen bordetella. qua eten krijgen ze elke ochtend 40-50 gram brokjes, 2x per dag groenten en/of gras uit de tuin en onbeperkt hooi. Bibi en Coco groeien goed en zijn lekker vrolijk, dus ik denk dat het goed gaat. Dat klinkt hartstikke goed, dus dan zou ik gewoon lekker doorgaan zoals je al deed! Veel plezier en groetjes aan Bibi en Coco! 🙂 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 12 mei 2022 Delen Geplaatst: 12 mei 2022 19 uren geleden, Lollie zei: Ik heb juist gelezen dat je wél vitamine D moet geven! Ik heb nu weer extra gegoogeld en lees dat er wel een teveel aan vitamine D kan zijn, dat kan wel weer voor problemen zorgen. Vitamine D hebben ze dus wel nodig, maar niet al te veel. Mijn cavia's wonen binnen, dus daardoor hebben ze nog weer minder. Ze moeten het allemaal uit de voeding krijgen óf uit het daglicht, en vitamine D kan niet door het raam. Maar ik lees inderdaad dat ik moet oppassen dat ze niet teveel krijgen! Als het in jouw geval altijd goed gaat met beertjes is dat natuurlijk fijn, maar ik zou zelf het risico niet nemen. Zei de caviaopvang ook al, dat ze geen beertjes samen uitplaatsen omdat ze al teveel ellende gezien hebben, hoewel het ook goed kan gaan. Het blijft ingewikkeld, die cavia's... Eén ding weet ik zeker en dat is dat hier 2 gezonde cavia's rondlopen die vanaf het begin al geweldig met elkaar samen konden! Dan zal ik eens speciale caviaopvangen gaan zoeken, want die plaatsen gewoon 2 beren samen uit of koppelen beren, en ook volwassen beren. Van de week nog een 6 jarige beer met een 1.5 jaar beer gekoppeld. Bij mij gaat het altijd goed, en heb zelf een caviaopvang gehad, en nog nooit verhalen gehoord dat het niet goed gaat. En ik koppel toch echt wel 10 beren per week ongeveer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.