mammafelina Geplaatst: 23 januari 2022 Delen Geplaatst: 23 januari 2022 Oké daar gaan we weer. Deze keer komen er 2 cavia’s bij in ons gezin, dit wordt wel de laatste gezinsuitbreiding voorlopig 😅 Net als bij de hamster zie ik nu ook door de bomen het bos niet meer, dus even een paar vraagjes voor de mensen met cavia’s hier. 1. Moet je wel of niet vitamine C pilletjes geven? 2. Kunnen 2 vrouwtjes bij elkaar? 3. Kan je cavia’s zindelijk maken? 4. Voer je net als bij de konijnen beperkt of moet je onbeperkt voeren? Ik weet dat ze onbeperkt hooi nodig hebben, dat een waterbak beter is dan een fles, dat ze voldoende ruimte nodig hebben eventueel met uitloop ren en dat ze plekjes nodig hebben om te schuilen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 23 januari 2022 Delen Geplaatst: 23 januari 2022 1 uur geleden, mammafelina zei: 1. Moet je wel of niet vitamine C pilletjes geven? 2. Kunnen 2 vrouwtjes bij elkaar? 3. Kan je cavia’s zindelijk maken? 4. Voer je net als bij de konijnen beperkt of moet je onbeperkt voeren? Bij mijn cavia’s is het niet nodig, ze krijgen voldoende groente met vitamine C. Ik heb wel een tijdje vitamine C bruistabletten in het water opgelost, maar daar gingen ze eigenlijk alleen maar minder van drinken. Ik merkte verder geen verschil. ja, dat kan. Ik heb ook twee dames, maar volgens mij kan je beter naar een knaagdierenopvang gaan en een koppeltje adopteren. naar mijn idee is dat echt onmogelijk 😄 cavia’s laten eigenlijk alles lopen en ik denk niet dat het haalbaar voor ze is om elke keer naar de toiletbak te rennen 🏃🏻♀️ 🐹 (waarom is er geen cavia- emoticon?!) mijn cavia’s krijgen iedere dag samen 60 gram en daar doen ze de hele dag mee. Dus dat is min of meer onbeperkt (na 1 dag is het wel op).Maar als je gewoon een grote bak voer neerzet eten ze het na een tijdje niet meer (niet vers genoeg?) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Deeskuh88 Geplaatst: 23 januari 2022 Delen Geplaatst: 23 januari 2022 Mijn caviakennis is niet meer wat het ooit geweest is, maar vitamine C heb ik wel altijd bijgevoerd. Volgens mij een kauwtabletje met sinaasappelsmaak, 80 mg geloof ik. Van Kruidvat eigen merk. Ik had twee beren bij elkaar en dat heeft eigenlijk nooit problemen opgeleverd, dus dat verwacht ik bij twee zeugen ook niet. Vind ze wat makkelijker te koppelen dan konijnen, maar ze zijn wel veel vocaler. Ik vond ze op zich toen wel oké, maar konijnen zijn veel leuker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 23 januari 2022 Delen Geplaatst: 23 januari 2022 Ik vind cavia’s (sorry Lotje en Otje) ook niet zo leuk als konijnen, cavia’s zijn zoooo bang voor mensen. Maar ik vind ze wel leuk hoor! Het is een leuke uitdaging om ze enigszins tam te maken! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 23 januari 2022 Delen Geplaatst: 23 januari 2022 1. Ik heb geen vitamine C bijgevoerd, maar wel echt een goede brok & dagelijks verse groenten waar vitamine C in zat. 2. Ja, ik had ook twee vrouwtjes. Cavia's zijn daar wel makkelijker in, qua koppelen, dan konijnen. Een damesduo of groepje is prima te doen is mijn ervaring. 3. Het schijnt te kunnen, maar niet makkelijk te zijn. Ze willen een toiletbak met hele lage instap en hooi er bij, en houden vaak van een half beschut plekje om te keutelen. Dat is soms even puzzelen, en het is lastiger zindelijk maken dan bij konijnen, maar het schijnt dus wel te kunnen. 4. Ik gaf onbeperkt hooi, afgemeten porties brok, en flinke porties groenvoer. Ik vond mijn cavia's erg leuk. De fluitconcertjes 😄 Ik begon eigenlijk onbedoeld aan een zieke schurftcavia, dat kwam zo op mijn pad. Toen zij beter was en herstelde, een tweede cavia er bij gezocht. Maar ja toen mijn relatie uit ging en ik tijdelijk bij mijn ouders ging wonen, heb ik ze toch moeten herplaatsen, helaas. Hier dus ook geen actuele ervaring met cavia's meer. Maar volgens mij is er niet zo heel veel veranderd, niet zo veel als bij konijnen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 23 januari 2022 Delen Geplaatst: 23 januari 2022 Wij hadden eigenlijk altijd 2 of 3 vrouwtjes, dat ging op heel af en toe geknor en wat jagen prima samen. Vitamine c gaven wij wel eens met druppels in het water, maar in goed voer zit dat al toegevoegd en is dat dus niet nodig. Schurft heb ik in de 20 jaar ook wel een aantal keer meegemaakt en problemen met het gebit. Een vroegere vriend van me had een cavia met E.C. wees er beducht op dat cavia's dat ook kunnen krijgen. Zindelijk niet echt, plassen is meestal wel in dezelfde hoek, keutelen niet, dat gaat door het hele verblijf is mijn ervaring (das anders dan bij konijnen). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 24 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 januari 2022 Bedankt voor jullie reacties! Als ze steeds in dezelfde hoek plassen is dat al mooi meegenomen. Welke bodembedekking is goed voor cavia’s? Het is best een oppervlakte om te bedekken, die sowieso elke week verschoond moet worden. Een beetje goedkope bodembedekking is dus wel fijn 😊 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 24 januari 2022 Delen Geplaatst: 24 januari 2022 Ik gebruikte hennepvezel. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 24 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 januari 2022 Ik heb houtvezel, hennepvezel en katoen beddening in huis. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 24 januari 2022 Delen Geplaatst: 24 januari 2022 Wij deden altijd oude kranten onder de bodembedekker. Vroeger was het gebruikelijk om "zaagsel" te gebruiken. Houtvezel dus. Ik heb er bij de cavia's (in iets van 20 jaar) nooit problemen met de luchtwegen mee gezien, bij konijnen wel. Ik weet niet wat ik zelf zou doen bij cavia's nu er zoveel keuze is uit bodembedekkers. Hennepvezel is ook nog enigszins betaalbaar als je er een heel verblijf mee moet vullen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 24 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 januari 2022 Ik denk dat ik ga beginnen met een combi van hout en hennepvezel. In de toiletbak doe ik gewoon houtkorrels net als bij de konijnen en daar hang ik de hooiruif boven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rosinda Geplaatst: 24 januari 2022 Delen Geplaatst: 24 januari 2022 Een goedkopere bodembedekking zou ook kartonsnippers kunnen zijn. Stofvrij, neemt goed vocht op en niet zo duur. Ik kocht het bij JouwKonijn toen de konijnen nog niet zindelijk waren. En daar stond het ook als aanrader voor cavia's. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 27 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 27 januari 2022 Vanmiddag met Bibi en Coco naar de dierenarts geweest. Ze zaten continu te krabben en te schudden met hun lijfjes. De dierenarts vermoed dat ze mijt hebben. Ik heb beide beestjes vanmiddag dus behandeld met stronghold. Op advies van de dierenarts gelijk het verblijf helemaal verschoond. Over 4 weken moeten ze nogmaals behandeld worden. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 27 januari 2022 Delen Geplaatst: 27 januari 2022 (aangepast) Dat is ook geen fijne start, succes ! 27 januari 2022 aangepast door Annasbeestenbende Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 27 januari 2022 Delen Geplaatst: 27 januari 2022 Pas je wel op dat je de konijnen en hamster dan ook niet besmet? Even goede hygiëne tussen het verzorgen door. Cavia's zijn behoorlijk vatbaar voor vachtmijt, regelmatig meegemaakt vroeger. Wij moesten ze in die tijd met een speciale shampoo wassen, gelukkig bestaat er nu stronghold 😅 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 28 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2022 10 uren geleden, Kolino zei: Pas je wel op dat je de konijnen en hamster dan ook niet besmet? Even goede hygiëne tussen het verzorgen door. Cavia's zijn behoorlijk vatbaar voor vachtmijt, regelmatig meegemaakt vroeger. Wij moesten ze in die tijd met een speciale shampoo wassen, gelukkig bestaat er nu stronghold 😅 Ja, we wassen steeds onze handen als we bij de cavia’s geweest zijn. Op een ander forum las ik iets over wassen met speciale shampoo, maar de beestjes zijn nog behoorlijk bang, dus ben blij dat ik dat niet hoef te doen. Die stronghold ging gelukkig vrij makkelijk 😅 De dierenarts zei ook dat ik toch extra vitamine C moet geven. Ze had het over oplossen in het water. De vitamine C die in het voer zit schijnt snel te vervliegen en groenvoer zijn we nog aan het opbouwen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 28 januari 2022 Delen Geplaatst: 28 januari 2022 Vitamine C verdwijnt op zich uit alles wat in aanraking is met lucht en licht. Toch vind ik het wat apart advies. Niet het vit. C bijvoeren hoor, maar het advies om dat in water te doen. Vitamine C in water lost volgens mij nog sneller op dan in voer? Was het niet in 5 uur 50% verdwenen uit water of zo iets? In brokken mindert het ook wel, volgens mij is het een aantal weken na productie dat dat begint, ook als je het goed afgesloten bewaart. Geen grote verpakking kopen dus, tenzij je echt veel cavia's hebt, maar beter regelmatig een nieuwe verpakking openen. Maar uit brok gaat het dus echt minder snel dan uit water. Vandaar dat ook veel mensen tabletjes geven en letten op de hoeveelheid in de brokken, en dus niet in het water. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suus1978 Geplaatst: 28 januari 2022 Delen Geplaatst: 28 januari 2022 Ik zorg af en toe voor cavia's uit de opvang (totdat ze na de castratie geplaatst kunnen worden) en die krijgen ook vitamine c. Soms vinden ze het pilletje lekker en pakken ze het uit mijn hand. Zo niet, dan verkruimel ik het pilletje (tussen twee lepels) tot poeder en strooi het over de groenten. Werkt perfect. Water drinken ze heel weinig, ze krijgen dan niet zo snel de juiste hoeveelheid binnen denk ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 28 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2022 Ik zie op internet ook eigenlijk overal staan dat je ze beter gewoon tabletjes kan geven. Morgen ga ik even langs Kruidvat om te kijken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suus1978 Geplaatst: 28 januari 2022 Delen Geplaatst: 28 januari 2022 Dan weet je ook zeker dat ze het binnen krijgen en dat ze genoeg binnen krijgen. Pilletjes met een smaakje (Roter geloof ik) werden hier als snoepjes opgepeuzeld. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Deeskuh88 Geplaatst: 28 januari 2022 Delen Geplaatst: 28 januari 2022 Ik gaf ze ook tabletjes. Eigen merk van Kruidvat, volgens mij 80 mg met sinaasappelsmaak. Kregen ze er dagelijks eentje van. Zodra dat potje werd opengemaakt, kwam er een fluitconcert. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 29 januari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 januari 2022 15 uren geleden, Deeskuh88 zei: Ik gaf ze ook tabletjes. Eigen merk van Kruidvat, volgens mij 80 mg met sinaasappelsmaak. Kregen ze er dagelijks eentje van. Zodra dat potje werd opengemaakt, kwam er een fluitconcert. Hahaha. Hier krijgen we een fluitconcert als ze de hooi zak horen 😂 Gaf je dan per cavia 80 mg? Bibi en Coco zijn nog klein Bibi weegt 364 gram en Coco 436 gram. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Deeskuh88 Geplaatst: 29 januari 2022 Delen Geplaatst: 29 januari 2022 2 uren geleden, mammafelina zei: Hahaha. Hier krijgen we een fluitconcert als ze de hooi zak horen 😂 Gaf je dan per cavia 80 mg? Bibi en Coco zijn nog klein Bibi weegt 364 gram en Coco 436 gram. Ik heb ze dat van baby af aan gegeven ja. Je kan ze tot 1000 mg krijgen. Tenminste, ik dacht dat het om mg gaat, maar mcg zou ook kunnen. Weet alleen dat het om de laagste dosering gaat die verkrijgbaar is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 29 januari 2022 Delen Geplaatst: 29 januari 2022 (aangepast) Op 23-1-2022 om 18:42, mammafelina zei: Oké daar gaan we weer. Deze keer komen er 2 cavia’s bij in ons gezin, dit wordt wel de laatste gezinsuitbreiding voorlopig 😅 Net als bij de hamster zie ik nu ook door de bomen het bos niet meer, dus even een paar vraagjes voor de mensen met cavia’s hier. 1. Moet je wel of niet vitamine C pilletjes geven? 2. Kunnen 2 vrouwtjes bij elkaar? 3. Kan je cavia’s zindelijk maken? 4. Voer je net als bij de konijnen beperkt of moet je onbeperkt voeren? Ik weet dat ze onbeperkt hooi nodig hebben, dat een waterbak beter is dan een fles, dat ze voldoende ruimte nodig hebben eventueel met uitloop ren en dat ze plekjes nodig hebben om te schuilen. 1. Ja, vitamine c is zeker nodig, rn dan de roter 70MG. Te veel aan vitamine c plassen ze gewoon uit. 2. Ja, 2 zeugjes kunnen prima samen. Maar zorg ervoor dat je ook echt zeker weet dat je 2 dames hebt. 3. Sommigen zeggen van wel, mijn ervaring is van niet ( alle 30 stuks niet hier). 4. Cavia's geef je eigenlijk onbeperkt hooi, beperkt brokjes, en zoveel mogelijk groenvoer. Ps: wel roter 70Mg MET SUIKER, geen suikervrij gaan geven 29 januari 2022 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 29 januari 2022 Delen Geplaatst: 29 januari 2022 Op 27-1-2022 om 19:39, mammafelina zei: Vanmiddag met Bibi en Coco naar de dierenarts geweest. Ze zaten continu te krabben en te schudden met hun lijfjes. De dierenarts vermoed dat ze mijt hebben. Ik heb beide beestjes vanmiddag dus behandeld met stronghold. Op advies van de dierenarts gelijk het verblijf helemaal verschoond. Over 4 weken moeten ze nogmaals behandeld worden. Waarom neem je niet gewoon beaphar anti parasiet? Is veel goedkoper en net zo effectief. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.