Ga naar inhoud

Overal hooi


Suuzan_

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal!

 

Ik heb een vraagje. Mijn konijnen vinden het de laatste tijd nodig om hun hooi overal neer te leggen. Nu vind ik dat niet erg, maar mevrouw en meneer vinden het hooi ook niet lekker genoeg meer nadat het op de grond heeft gelegen.

Ik heb een houten, rechtopstaande hooiruif die hangt boven een open kattenbak. Ze kunnen erbij door in de kattenbak te zitten en strootjes tussen de hooiruif uit te pakken, maar zitten er ook vaak naast op hun achterpoten om er gewoon vanaf de bovenkant bij te kunnen. Dat ging heel lang goed, maar de laatste tijd trekken ze dus hele plukken eruit, draperen het netjes overal en nergens en kijken er vervolgens niet meer naar om. Als ik dan het hooi aan kom vullen gedragen ze zich alsof ze aan het verhongeren zijn. 🤦‍♀️ Het hooi dat ze eruit hebben getrokken weer terugstoppen in de ruif werkt ook niet, dan willen ze het niet meer opeten. Op deze manier gaat er erg snel erg veel hooi doorheen, en dat vind ik wel heel zonde. Wat kan dit gedrag veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees eigenlijk heel normaal konijnengedrag. Blijkbaar iets leuks gevonden om zich mee bezig te houden 💁. Ik weet niet of ze wat met speelgoed doen, soms helpt het als je ze af kunt leiden van gedrag waar je zelf niet zo blij van wordt. 

 

Als het gemakkelijke hooi eters zijn kun je een grote baal bij een boer halen. Dat kost bijna niks, meestal zo'n 5 euro voor een baaltje van ongeveer 15kg. Dan is het minder zonde 🙂.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier doen ze dat soms ook, maar het verschilt per baaltje. Het ene baaltje is minder lekker dan het andere vermoed ik, en dan trekken ze er wel veel van uit de hooiruiven, maar beland het op de grond. Pak ik dan een ander merk of andere baal, eten ze het wel weer bijna volledig op. Ik meng vaak wat kruiden door hooi wat ze minder lekker vinden om te motiveren dat ze er toch wel wat van eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .