Ga naar inhoud

konijntje blijft bang


marsh

Aanbevolen berichten

Hey!

Ik kom hier denk ik met al mijn vragen over mijn konijntjes maar ik heb 1 mannelijk konijntje, Noël, die nog steeds heel erg bang is. ik heb ook een vrouwtje die heel gelukkig is en binkies maakt en zoomies en die gewillig naar mij toekomt voor geaaid te worden. Echter het mannelijk konijntje die dezelfde behandeling krijgt is nog steeds erg bang.

 

Ik moet er wel bij zeggen dat hij ook vaak rond de kamer zoomt wanneer ze los mogen en vaak neerflopt maar als ik hem wil aaien loopt hij weg of wanneer ik hem een groentje wil geven schrikt hij ook eerst voor hij naar me toe komt. Ik dacht eerst dat hij gewoon wat meer tijd vergde maar ik heb hem nu al 2 maand en er gebeurt niet veel. De twee konijntjes zitten momenteel nog even samen voor ik ze ga scheiden (ze zijn nog niet gesteriliseerd of gecastreerd). Ik heb ze al eens uiteen gezet maar de dokter zei dat noël eig jonger is en nog lang niet klaar voor de operatie. Wanneer ze samen zitten is hij ook veel gelukkiger en iets minder bang dus heb ik gekozen om ze twee weken bij elkaar te zetten en dan te scheiden. het vrouwelijk konijntje is wel duidelijk dominanter (ook wat groter en circa 3-4 weken ouder). Ik weet niet of ik iets anders moet doen dat dat wat ik nu doe, ze hebben een grote puppyxpen en mogen wanneer we er zijn de hele dag rond huppelen door de hele ruimte. Ook zet ik me vaak bij in hun kooi. Ik pak hem niet op en zit niet achter hem aan. Hij is begonnen aan zijn 'molting' tijd dus ik moet hem kammen maar dat laat hij niet toe dus ik hoop dat ik er verandering in kan brengen, heeft iemand tips? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijntjes moeten echt met een leeftijd van 10 weken uit elkaar, vanaf dat moment loop je risico op nestjes. Aangezien je zegt hem al 8 weken te hebben kunnen ze nu echt niet bij elkaar en moet je ze direct scheiden, hoe zielig ook. Een nestje moet je echt niet willen, zeker niet bij zulke jonge konijnen.

 

Wat betreft tamheid, er zijn heel veel konijnen die nooit geaaid willen worden. Het beeld dat mensen hebben van leuke knuffel konijntjes klopt niet. Meer dan de helft van de konijnen die ik heb gehad wilde niet aangeraakt worden. Dat betekende niet dat ze niet tam waren. Ze komen wel naar me toe voor eten, mijn huidige voedster klimt over me heen en eet uit de hand. Maar zodra ik 1 vinger in haar richting uitsteek loopt ze verontwaardigd weg. Verwachtingen bijstellen en niks forceren is belangrijk. Misschien komt het ooit nog, misschien ook niet. Maar ook dan zijn het leuke beestjes.

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, nu meteen scheiden van elkaar! Noël moet echt al 16 weken zijn, dan kan hij echt niet meer bij je voedster zitten, ook al vindt de dierenarts hem te jong om te castreren.

 

Ik heb zelf alleen maar tamme konijnen (gehad), maar wat Eefje ook zegt, dat is vooral dat ze zelf naar je toe komen, zo gauw je het op jouw voorwaarden gaat doen zijn ze weg. Probeer iets te vinden wat je konijn wel prettig vindt en haal daar je voldoening uit. Bij mij is de ene ook wat aanhankelijker dan de andere. Maar ik vind ze wel beiden tam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook twee hele tamme (vind ik zelf), nieuwsgierige konijnen. Komen onmiddellijk naar me toe wanneer ik de ren binnenstap. Mijn voedster laat zich makkelijk aaien, die blijft gewoon zitten. Mijn rammetje daarentegen trekt meteen een sprintje als ik hem probeer te aaien. Die houdt daar dus gewoon echt niet van, ook al is hij nog zo tam (hij snuffelt wel graag aan mij namelijk 😆). Ieder konijn is anders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met de anderen hiervoor; je moet de konijntjes echt op tijd scheiden, vooral als het dametje ook nog ouder is dan de ram. Dan heb je dus ook niet het 'voordeel' dat de dames meestal wat later vruchtbaar zijn dan de heren.
Je schrijft dat je het konijntje nu 2 maanden hebt, maar hoewel ik snap dat je zou willen dat het sneller gaat, hij is nog niet zo lang bij je. Het duurt nog wel een poosje voordat hij je helemaal vertrouwd. En inderdaad, er zijn konijnen die zich gewoon echt niet laten aaien. Mijn vorige ram was op zich heel tam en niet bang, maar aaien? Echt niet! Dan hupste hij beledigd weg. Het kan dus ook gewoon zijn karakter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .