Ga naar inhoud

Niezen, rhinitis?


lindelies

Aanbevolen berichten

Beste bunnybunchers,

 

Sinds 5 weken heb ik een nieuw konijntje genaamd Olivia. Zij is nu 13 weken oud.

Een week nadat ik haar heb gekregen is zij beginnen met niezen. In eerste instantie als enige symptoom. Met angst voor Snot heb ik direct contact opgenomen met de DA. 

Aangezien het toen kerstvakantie was, was ik samen met Olivia bij familie en was ik afhankelijk van de enige DA daar in de buurt.

Zij gaf aan dat, zolang de neus schoon bleef, er niks aan de hand was. Ik moest het aankijken. 

Twee weken later kreeg ze een gele neus. Geen snot gezien en ook geen vieze voorpoten. Ik was toen inmiddels weer thuis met Olivia en heb toen contact gezocht met een, volgens de lijst hier, konijnkundige dierenarts. Eind van de week kon ik terecht. Ik moest wel direct beginnen met neus spoelen, tweemaal daags met Otrivin baby pipetjes met fysiologisch zout. Dit ben ik direct gaan doen, maar in mijn eentje blijft het lastig toedienen. 

 

Tijdens de DA afspraak is Olivia helemaal nagekeken (neus, oren, tanden, longen) en kwam de DA met de diagnose rhinitis (neusholte ontsteking). Zolang ze geen groene uitvloed krijgt, moet ik (haar goed in de gaten blijven houden en )doorgaan met de neus spoeling. Verder niets. 

 

Ik blijf me wel zorgen maken over haar. Ze eet, drinkt en keutelt goed en komt gezellig naar je toe. Sprint door het hok/ren. Echter, ze blijft niezen. Haar neusje is daarbij de ene dag geler dan de andere.

Vandaag ziet het er zo uit, als op bijgevoegde foto. Afgelopen maandag leek het bijna helemaal schoon.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Is er bij één van jullie konijnen ooit rhinitis vastgesteld? En is dit vanzelf over gegaan?

 

 

Ik heb nog niet veel vertrouwen in deze DA. Het probleem is, dat de enige DA waar ik echt vertrouwen in heb, een opnamestop heeft. 

20220119_122326.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het altijd gek als er geen antibiotica wordt gegeven. Al het andere is symptoombestrijding. Juist in die eerste periode bij milde symptomen kun je goede klappen slaan met antibiotica en voorkomen dat het chronisch wordt. In welke regio zit je? 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA wilde geen antibiotica voorschrijven, omdat ze dacht aan een virus die de rhinitis veroorzaakte. Een antibiotica werkt dan niet. Daarnaast was ze heel voorzichtig met antibiotica, omdat dit bij jonge konijnen nogal eens maag/darmproblemen veroorzaakte, zei ze. 

Ik werk zelf als verpleegkundige in de zorg en kan er wel in komen dat men niet te snel antibiotica geeft, omdat dit antibioticaresistentie in de hand werkt.

 

Maar na alles wat ik online gelezen had, verwachte ik eigenlijk wel antibiotica voorgeschreven te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, lindelies zei:

Denken jullie dat het wel echt 'Snot' is?

Dat is lastig vast te stellen. Ik zie snot als een verzamelterm van symptomen die lijken op een menselijke verkoudheid, maar helaas bijna nooit vanzelf overgaan. Dat kan door allerhande verschillende dingen veroorzaakt worden, van bijvoorbeeld een stukje hooi dat vastzit in de neus tot een bacteriële infectie.

Soms worden er swabs genomen om de bacterie goed te kunnen identificeren, maar deze zijn door vervuiling eigenlijk niet betrouwbaar. Veel dierenartsen doen het alleen, omdat ze pas na zo'n onderzoek breed spectrum antibiotica in mogen zetten. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. ja, dat is lastig. 

Als er hooi vastzat, dan had de DA dat wel gezien, denk ik. Tanden waren gelukkig ook goed. Maar dat maakt wel dat ik me dus nog meer zorgen maak. 

De DA zei dat het wel 10 weken kon duren voordat ze er vanaf was, maar dat ze dit echt zelf aan moest kunnen.

 

Wat zouden jullie nu doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er iets vast zit in de neus is dat alleen te zien met een kijkoperatie. Maar het komt niet vaak voor en zo'n operatie is erg prijzig. Daar zou ik dus in dit stadium niet aan beginnen. 

Als je geen vertrouwen hebt in de dierenarts waar je nu geweest bent zou ik naar de dierenarts gaan die Dollie aanraadt voor een second opinion. Het kan ook zijn dat de inzichten rondom de behandeling veranderd zijn, dat gebeurt vrij vaak bij konijnen, omdat er gelukkig steeds meer belangstelling voor komt bij dierenartsen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons konijntje had helemaal aan het begin toen we haar net hadden ook last van niezen en wat snot. 
Jouw foto zou zo een foto kunnen zijn van ons konijntje toen. Haar neusje was soms ook vies en dan weer niet.  
 

Wij gaven alleen metacam. Het is toen op een gegeven moment over gegaan. Heel af en toe horen ik haar nog eens niezen.  

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het zou ook kunnen dat het beleid is veranderd. Ik weet niet zo goed hoe lang ik het aan kan blijven kijken. Het gaat verder wel goed met haar. Wat zouden jullie doen?

 

Wel valt het me op dat ze sinds een paar dagen (2/3) fors meer drinkt. Ik heb nooit zo goed bijgehouden hoeveel ze dronk, maar ik moet nu dagelijks haar drinkfles vullen. Er kan 300 ml in. Ik zie haar echt veel aan haar flesje zitten. 

Ze is in de groei. Is dat een reden om meer te drinken? 

Of zou er een bijkomend probleem kunnen zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel drinken kan meerdere oorzaken hebben, Bij E.C. zie je het vaak, of bij nierproblemen. Verder kan het verveling zijn, of dat de fles lekt.

 

Ik vind 300 ml wel erg veel, maar dit is wel afhankelijk van de grootte van het konijn. 50-100ml per kilo is in principe niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken. Een konijn van 3 kilo kan dus inderdaad een hele fles op een dag leegdrinken zonder dat dit erg is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Eefje zei:

Gewoon een bakje, vinden ze ook veel fijner! 

 

Vraagje daarover. Mijn vorige konijn had namelijk altijd een bakje en een flesje. Die kon dus altijd kiezen en gebruikte beide.

Dit nieuwe konijntje heeft hangoren waar ze nog niet helemaal de controle over heeft. Ik ben bang dat ze haar oren in het bakje laat zakken en dat die dus telkens nat worden en dat dat gevolgen heeft. Iemand ervaring hiermee? 

Of zorgen hangoor konijnen er zelf wel voor dat ze hun oren droog houden? 

Olivia heeft in haar reismand een waterbakje en daar hing haar oor namelijk telkens in bij het drinken...

 

Nog een andere vraag.. mijn vorige konijn had altijd een zandbak in de ren staan. Die zou ik Olivia ook graag willen geven, maar ik weet niet of dat verstandig is met haar genies. Kan zand prikkelend zijn voor de neus? En kan het zand het niezen verergeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn hangoor snorkelt altijd in de waterbak om zichzelf daarna helemaal te poetsen. Niet alleen z'n neus is nat maar echt een groot deel van z'n snoet. Ik heb een waterbak met diameter 17, en z'n oren blijven meestal droog en anders worden die ook gewassen 🙃

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

ik woon in de buurt van Groningen en ga naar dierenkliniek Stad & Westerkwartier in Reitdiephaven. Ze hebben ook een praktijk in Zuidhorn waar je bij drukte ook terecht kunt. Ze bevallen mij goed, één dierenarts daar volgt alle scholingen over konijnen. Ik ga ook wel naar Marieke Verwoerd in Ezinge, dat is wat verder maar ze is heel ervaren en een stuk goedkoper bij dure ingrepen. Ze heeft echter geen röntgenapparatuur e.d. dus daarvoor kun je er niet terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .