Ga naar inhoud

Chronisch ziek konijn, wanneer laten inslapen


Zaar12

Aanbevolen berichten

Ik heb ruim een jaar geleden een konijnenkoppel van iemand overgenomen. Ze waren toen ruim 3 jaar oud. Ik heb de ram nooit echt in goede gezondheid gezien. Hij ligt graag in de zon, deed weleens gek in de zandbak, maar over het algemeen zit/ligt hij met een chagrijnig gezicht (vermoedelijk van de pijn). Het afgelopen jaar vele dierenartsbezoeken gehad (konijnenkundige DA) en hij heeft een aantal chronische problemen. Snot, opgehoopt oorsmeer en een gebit dat verkeerd groeit (kiezen sluiten trapsgewijs op elkaar aan). Ik spoel om de paar dagen zijn oren en neus met een zoutoplossing met fluimucil. Toen ging hij opeens veel drinken en plassen. Bloed en urineonderzoek gedaan, een tijd lang antibiotica en voor de zekerheid panacur. Inmiddels drinkt hij wel weer een normale hoeveelheid. Maar het snot wordt steeds erger. Hij heeft vaker niesaanvallen en sinds zaterdag soms ook een piepend geluid bij het ademhalen. Ik ben de laatste tijd steeds vaker aan het denken of dit het nog wel waard is voor hem. Zijn oren en neus spoelen vindt hij verschrikkelijk, hij eet steeds moeilijker en langzamer. Hij ziet er soms zo ongelukkig uit en in veel pijn. De dierenarts zegt ook dat we niet meer kunnen doen dan richten op comfort. Hij krijgt daarom voortaan ook een lage dosering metacam. Wanneer is het tijd om hem in te laten slapen? Hoe staan jullie hierin? Wachten tot hij nog meer moeite heeft met ademen en ondertussen hopen op een wonder. Of hem laten gaan als hij nog niet ieder moment dood kan gaan? Ik vind het heel lastig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benauwdheid is voor mij een grens. Ik heb zelf twee konijnen met snot in laten slapen. De ene toen hij het benauwd kreeg, de ander toen de niesbuien zo erg werden dat ze er bijna niet meer uit kwam. Zoals je dit omschrijft is het meer lijden dan leven. Ik zou de knoop doorhakken en voor deze week nog een afspraak maken om hem te laten gaan. Meestal is het zo dat als je er zelf serieus over nadenkt, dat het ook tijd is. Maar het blijft een rotbeslissing. Veel sterkte!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel lastig inderdaad... Is hij voor snot ook met antibiotica behandeld? Als het chronisch is geworden dan krijg je het niet meer weg mt antibiotica, maar soms helpt een kuur van het juiste antibioticum net om het draaglijk te maken.

 

Maar heel eerlijk, de situatie van je konijn klinkt niet goed 😞 En als hij de behandelingen dan ook nog verschrikkelijk vindt, steeds moeilijker eet en er ongelukkig en pijnlijk uit ziet... Zoals ik het lees zal hij waarschijnlijk niet meer beter worden en alleen maar verder achteruit gaan. En benauwdheid is heel naar. Ik zou met de dierenarts overleggen over in laten slapen. Hij/zij kent het konijn en het is ‘fijn’ om zijn/haar professionele mening te horen (als je een prettige dierenarts hebt). Dat kan helpen om een keuze te maken en een beter gevoel bij je keuze te hebben. Je kan ook telefonisch overleggen. 

 

Sterkte ermee.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hiermee naar de dierenarts gaan en je zorgen delen. Van achter een computerscherm is het zo moeilijk om in te schatten hoe de situatie is. Ik heb zelf ook een konijn met snot, af en toe heb ik daar ook medelijden mee. Maar aan inslapen denk ik echt nog niet, natuurlijk heb ik het wel in m'n achterhoofd.

 

Die behandelingen lijken me zwaar. Van het piepende ademhalen vraag ik me af of het op de longen zit, of dat er gewoon snot in z'n neus zit, dat met ademen dat geluid maakt. Dat kan de dierenarts wel uitsluiten, als het op de longen is geslagen zou ik niet meer twijfelen, maar het besluit nemen om hem te laten gaan. Wordt er wel eens iets aan het gebit gedaan? Heeft hij misschien haakjes waardoor hij moeizaam eet? 

 

Als de behandeling gericht is op comfort, dan zie ik alleen het geven van pijnstilling daar binnen passen, blijkbaar werkt dit niet? Pijnstilling zou ook eventuele irritatie van de luchtwegen moeten verminderen. Je zou dan dus verwachten dat het niezen beter zou worden en niet slechter.

 

Ik zou hem een goede check-up gunnen en aan de hand van die bevindingen samen met de dierenarts bepalen of (en wanneer) het moment daar is om hem te laten gaan.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .