Ga naar inhoud

Emeprid gebruik


Rachel-Quinny

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb al een keer eerder een vraag gesteld rondom de vele buikpijnen van onze Quinny. Inmiddels hebben we al zoveel dingen geprobeerd en weten we gewoon niet meer wat het nog kan zijn. Dierenarts heeft natuurlijk meegekeken en ook ben ik in contact geweest met iemand die ons heeft geholpen om naar het eten (hooi en groenvoer) te kijken en dit aan te passen. Inmiddels zijn we erachter dat hij maagledegingsproblemen heeft. Voorheen kwam het wisselend voor, maar afgelopen september was het vaak wekelijks raak. Nu komt het gemiddeld om de 6 weken weer terug. Afgelopen donderdag was het helaas weer zover en gaf de dierenarts aan dat we kunnen proberen om Emeprid 1 maal om de dag toe te dienen en te bekijken hoe hij hierop reageert.
 

Ik ben erg in dubio wat te doen. Enerzijds wil ik hem geen medicatie geven als hij het niet nodig heeft en helpt het hem nog wel als hij het echt nodig heeft? Anderzijds wil ik hem de helse pijnen met alle gevolgen van dien besparen. Helaas zien we de aanvallen niet aankomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb heel veel ervaring met emeprid en ook met dit langdurig aan een konijn geven. Jouw verhaal lezende zou ik nog een keer naar voeding kijken, maar dan in combinatie met de tijd waarop je emeprid zou kunnen geven. Ik zou je konijn dus wel emeprid gaan geven. Misschien zelfs 2 keer daags, maar dat is afhankelijk van het voedingsschema van het konijn. Kun je daar eens wat meer over vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, wat sneu. Ik kan me het dilemma goed voorstellen. Ik heb in het verleden vaker het advies van de da gehad om een onderhoudsdosering te geven van medicatie. De dosering is dan lager, maar je geeft het dan wel dagelijks/regelmatig. Als daarmee ernstige problemen voorkomen kunnen worden, is dat misschien het overwegen waard. Op de lange termijn is het misschien niet ideaal, maar persoonlijk denk ik dat ik liever (bijvoorbeeld) drie jaar een gelukkig en niet-ziek konijn heb, dan zes jaar zonder medicatie maar om de haverklap pijn/problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Kolino zei:

Ik heb heel veel ervaring met emeprid en ook met dit langdurig aan een konijn geven. Jouw verhaal lezende zou ik nog een keer naar voeding kijken, maar dan in combinatie met de tijd waarop je emeprid zou kunnen geven. Ik zou je konijn dus wel emeprid gaan geven. Misschien zelfs 2 keer daags, maar dat is afhankelijk van het voedingsschema van het konijn. Kun je daar eens wat meer over vertellen?

Op dit moment krijgen ze natuurlijk onbeperkt hooi. Dit zijn diverse soorten Timothy en ook Duits kruiden hooi. In de ochtend en rond etenstijd krijgen ze een basis van Timothy met brokjes (hier zitten extra levende gisten in en is een vervanger voor de biks. Dit op advies van diegene die met ons heeft meegekeken). In de ochtend ook een lijnzaadbrokje. In de avond twee blaadjes andijvie of een blaadje andijvie en een blaadje witlof. De momenten waarop de aanval komt veranderd. Inmiddels voor de beweging hebben we geen kooi meer. Als we thuis zijn hebben ze de hele onderverdieping. Als we zijn werken en in de nacht hebben ze de helft van de woonkamer. Mocht je meer info nodig hebben dan hoor ik het graag.  😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Suus1978 zei:

Ach, wat sneu. Ik kan me het dilemma goed voorstellen. Ik heb in het verleden vaker het advies van de da gehad om een onderhoudsdosering te geven van medicatie. De dosering is dan lager, maar je geeft het dan wel dagelijks/regelmatig. Als daarmee ernstige problemen voorkomen kunnen worden, is dat misschien het overwegen waard. Op de lange termijn is het misschien niet ideaal, maar persoonlijk denk ik dat ik liever (bijvoorbeeld) drie jaar een gelukkig en niet-ziek konijn heb, dan zes jaar zonder medicatie maar om de haverklap pijn/problemen.

Dat ben ik helemaal met je eens. Het vraagt ook veel energie van me. Ik ben constant oplettend of er niks aan de hand is. De camera staat op ze gericht en wordt veelvuldig gecheckt. Liever een ietwat korter leven maar met een vrolijk konijn!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de emeprid onderhoudsdosis geven op het moment dat je de brokken geeft. Zelf gaf ik altijd de medicijnen voor het eten, dus eerst medicijnen geven, daarna eten bereiden. Dat werkte goed, want dan wist je ook meteen of er iets aan de hand is.

Weet je toevallig hoeveel je konijn drinkt, of heb je zicht op dat er regelmatig gedronken wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Rachel-Quinny zei:

Hij krijgt 0,5ml wanneer hij een aanval heeft. We beginnen dan met 4 keer per dag en zodra dit aanslaat bouwen we af.

Dat is zeker prima wanneer er een aanval is. Ik zat bij problemen ook op 3 a 4 keer per dag en dan gaf ik ook wat meer dan de onderhoudsdosering. Volgens mij ook 0,5ml.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Kolino zei:

Ik zou de emeprid onderhoudsdosis geven op het moment dat je de brokken geeft. Zelf gaf ik altijd de medicijnen voor het eten, dus eerst medicijnen geven, daarna eten bereiden. Dat werkte goed, want dan wist je ook meteen of er iets aan de hand is.

Weet je toevallig hoeveel je konijn drinkt, of heb je zicht op dat er regelmatig gedronken wordt?

Het probleem met medicatie geven is wel dat ze niet gewend zijn om gepakt te worden. Hij is erna beduidend boos op ons en het duurt ook echt wel even voordat hij dan komt eten. Dan het na zijn eten geven? Ik denk wel dat hij voldoende drinkt. Er staat een drinkbakje naast het hooi. Hij drinkt echter niet zoveel als ons andere konijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maaglediging heeft ook met vocht te maken, vandaar mijn vraag. Mijn konijn kwam zelfstandig naar me toe om emeprid uit een spuitje te lebberen. Bleef dus lekker met de pootjes op de grond. Ik lees hier wel eens dat mensen medicatie tussen 2 basilicumblaadjes stoppen. Mogelijk is dat een optie om het hem stressvrij te geven. Dat is wel belangrijk om dagelijks medicatie te geven, dat het stressvrij kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kolino zei:

Maaglediging heeft ook met vocht te maken, vandaar mijn vraag. Mijn konijn kwam zelfstandig naar me toe om emeprid uit een spuitje te lebberen. Bleef dus lekker met de pootjes op de grond. Ik lees hier wel eens dat mensen medicatie tussen 2 basilicumblaadjes stoppen. Mogelijk is dat een optie om het hem stressvrij te geven. Dat is wel belangrijk om dagelijks medicatie te geven, dat het stressvrij kan.

Bedankt voor je reacties. Basilicum is hij gek op, maar heeft hij al een hele tijd niet meer gehad. Het is zeker het proberen waard. Als ik het goed begrijp adviseer je om dagelijks een keer de onderhoudsdossis te geven i.p.v. 0,5ml om de dag. Wellicht ook iets om eens uit te gaan proberen. Hoe zou ik het meer water drinken kunnen stimuleren? Ik lees wel eens over hooithee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Kolino zei:

Dan zou ik 0,3 ml als onderhoudsdosis proberen, kijken hoe hij daar op reageert en als je problemen merkt ophogen naar 0,5ml. Ik gaf bij probleemsituaties ook altijd pijnstiller, hoe staat je dierenarts daar tegenover?

Als hij last heeft krijgt hij als pijnstiller een keer per dag 1ml novacam, en drie tot vier keer per dag 0,5ml emeprid en 0,8ml cisaral. Als het niet aanslaat krijgt hij bij de da nog een injectie. Als het lukt ga ik liever direct naar de da voor een injectie omdat hij hier altijd snel op reageert. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk konijn is anders, dus misschien heb je er niets aan. 
 

mijn konijn had ook regelmatig veel last van zijn (gas)buik. Nu heb ik hem op een heel streng dieet. Ik geef echt enkel Timothy hooi en brokjes van Trovet. 
 

De dierenarts gaf aan dat het een beetje “karig” dieet is, dus toch rustig opbouwen en ieniemienie beetje andijvie gegeven (denk aan 50 eurocent). Dat een week lang, en jawel hoor, weer een gasbuik. 
 

Nu dus weer stikt op dieet en alles gaat al maanden goed!!!! 
 

Het was dus echt de groente bij ons… Misschien kan je konijn niet goed tegen iets wat je nu (onbewust) geeft… 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, LunZig zei:

Elk konijn is anders, dus misschien heb je er niets aan. 
 

mijn konijn had ook regelmatig veel last van zijn (gas)buik. Nu heb ik hem op een heel streng dieet. Ik geef echt enkel Timothy hooi en brokjes van Trovet. 
 

De dierenarts gaf aan dat het een beetje “karig” dieet is, dus toch rustig opbouwen en ieniemienie beetje andijvie gegeven (denk aan 50 eurocent). Dat een week lang, en jawel hoor, weer een gasbuik. 
 

Nu dus weer stikt op dieet en alles gaat al maanden goed!!!! 
 

Het was dus echt de groente bij ons… Misschien kan je konijn niet goed tegen iets wat je nu (onbewust) geeft… 

Zoals je zegt, ieder konijn is anders. En het zal waarschijnlijk een zoektocht worden naar wat het probleem precies gaat zijn.

 

Mijn lionhead mixjes zijn ontzettend harig en hebben daardoor regelmatig verstoppingen.

Na lang zoeken denk ik dat we nu een systeem hebben, het werkt nu toch al 3 maanden (klopt af)

Ik heb ze op een bijna puur bladgroenten dieet staan met voornamelijk andijvie, witlof, wortelloof en gras. Zelfstandig koolsoorten kunnen ze nu goed af. Maar er komt geen enkele biks meer over hun lippen. Hooi krijgen ze onbeperkt, maar eten ze nu veel minder van.

 

Ze krijgen ook dagelijks 1 portie lijnzaadbrok, deze heb ik gemalen en laat ik in water opwellen. Anders zuigt dit net alle vocht uit de maag en kan het zorgen voor verstoppingen.

 

En zelfs met al deze dingen, krijgen ze regelmatig een kleine dosis cisaral als de keuteltjes weer kleiner worden (ze zijn sowieso kleiner en donkerder door de voeding). Emeprid gebruik ik niet graag als onderhoud omdat Shep haar blindedarm keutels dan niet meer lekker vindt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .