Ga naar inhoud

Rammetje na castratie


Nell532

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

 

Mijn rammetje werd precies een week geleden gecastreerd. Het is allemaal wat minder vlot gelopen dan ik gehoopt had. Toen hij weer thuis was, wilde hij niets meer eten of drinken. De dag nadien zaten we dus opnieuw bij de dierenarts. Ze hebben hem een dag en nacht daar gehouden, dwangvoeding moeten geven en wat darmstimulerende middeltjes gegeven. Lang verhaal kort na een week is hij weer zo goed als de oude. Hij staat nu bij ons in huis, op een plek waar het zo'n 17-19 graden is, maar hij is het eigenlijk gewend van buiten te staan in een hok met zijn mama (ze zitten sinds zijn 10 weken wel gescheiden van elkaar). Ik ben nog niet van plan om ze te herkoppelen, maar ik vroeg me af of het een goed idee is om mijn rammetje nu buiten te zetten. Het is amper 4 graden en ook de komende dagen zitten de temperaturen rond het vriespunt. Is het verschil te groot? Of zal hij zich wel kunnen redden?

 

Bedankt alvast voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang heeft hij binnen gezeten? Een week? Als dat zo is, en hij is nu weer fit en zijn lichaamstemperatuur is goed, dan kan hij weer naar buiten. Dat zou ik dan wel op het warmste moment van de dag doen, zodat je zo min mogelijk overgang hebt qua temperatuur. Hier is het in de middag bijv. best nog wel eens 8 a 10 graden, dat zou dan het moment zijn dat ik de overgang zou doen. 

 

Als hij langer dan een week / langer dan 10 dagen binnen gezeten heeft, dan is hij waarschijnlijk al aan het verharen en zijn wintervacht aan het verliezen. Als dat zo is, dan kan hij pas half mei weer naar buiten, na ijsheiligen (en ook dan op de temperaturen letten, want hij heeft dan geen winterjasje meer!). 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig dat hij zo lang nodig had om te herstellen, maar gelukkig gaat het nu beter.

 

Heb je de mogelijkheid om een overgang te maken, bijv. eerst een dag in een schuur of garage? Dan zou hij daarna weer naar buiten kunnen. Verplaats hem dan wel daar naartoe, een week is eigenlijk de max als het gaat over wintervacht, dus wacht niet nu nog een paar dagen met hem verplaatsen, dan moet hij wel binnen blijven tot het niet meer kan vriezen.

 

Goed dat je nog wacht voor je hem terugkoppelt aan zijn moeder. Zoals je misschien wel weet is hij pas vanaf de 15e dag na de castratie niet meer vruchtbaar, en daarnaast moet hij minimaal 16 weken oud zijn voor hij gekoppeld kan worden aan een volwassen konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat het zo moeizaam verlopen is, dat hoor je niet vaak! Als hij nog langer binnen blijft kan hij pas in mei weer naar buiten, omdat hij door de periode binnen de wintervacht verliest. Ik zou als het even kan het raam open gooien, zodat de temperatuur in de kamer geleidelijk zakt, of hem in een andere koude ruimte zetten voor een dagje en hem dan op het zachtste moment van de dag toch naar buiten doen. Mits hij helemaal beter is dan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, die eensgezindheid maakt het wel heel duidelijk. 😄 Het is vandaag inderdaad exact een week geleden sinds hij gecastreerd werd, dus dan ben ik nog net op tijd. Jullie hebben me ook op een goed idee gebracht. We hebben hier een kamer waar het zo'n 10 graden is, dus heb ik hem meteen naar daar verhuisd. Morgen zet ik hem dan op het warmste moment van de dag buiten, zo heeft hij toch wat kunnen wennen aan het verschil. Dank jullie wel! Altijd fijn om hier zo snel geholpen te worden. 😊

Voor het koppelen ga ik inderdaad nog 1 à 2 weken wachten. De dierenarts zei dat ze nog tot max 3 weken vruchtbaar kunnen zijn, dus ik neem het zekere voor het onzekere.

aangepast door Nell532
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .