Ga naar inhoud

Groenten opbouwen voor konijn


bunnyluf

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

 

ik heb mijn konijn maar heel af en toe weleens groenten gegeven. Zo heb ik weleens andijvie, boerenkool, wortel, paprika, tomaat en spinazie gegeven. Maar dit was maar weinig en heeel soms en nu wil ik langzaam gaan opbouwen en haar elke dag wat aanbieden. Andijvie zie ik hier vaak langskomen als dagelijkse groenten en het staat op de veilige lijst dus dacht sowieso aan andijvie en witlof, tot ik na wat googlen kwam op dat andijvie ook voor gas kan zorgen. Mijn konijn heeft deze maand voor het eerst een gasbuik gekregen waar ik erg van schrok dus nu durf ik dit er niet bij te doen.. Iemand tips over wat écht veilig elke dag gevoerd kan worden? Witlof en welke 2 soorten nog meer? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is andijvie eigenlijk wel veilig, maar het zou natuurlijk altijd kunnen dat je konijn er wel op reageert. Dat is dan echt uitzoeken wat wel of niet goed gaat. Een nieuwe groente introduceren kan heel makkelijk door een stukje ter grootte van een postzegel te geven, de dag erna in de gaten houden (of dezelfde dag als het om de ochtend gaat) en dan bij de volgende groente-portie een beetje meer. En zo dan rustig aan opbouwen. Dat wordt eigenlijk altijd aangeraden met groenten geven, zeker als het de eerste keer is dat ze het krijgen. Uit het niets een witlof en krop andijvie geven bij wijze van, is eigenlijk altijd wel vragen om problemen, zelfs bij de veilige groentesoorten die nauwelijks problemen opleveren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die heb ik gelezen. Ik ga het ook op die manier doen, dus opbouwen vanuit een postzegel grootte. Maar daarom bedoelde ik dus eigenlijk dat ik t eng vind om groentes dagelijks te gaan voeren omdat spinazie en andijvie wel tussen de veilige groentes staan.. en ik las ergens anders dus dat beide gas kunnen veroorzaken. Toen mijn konijn gasbuik kreeg heeft ze ook geeneens groenten gehad dus ik weet niet waar dat door is gekomen, daardoor ben ik nu bang.. Maar ik ga het even uitproberen dan, thanks voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jouw vragen even losgemaakt uit het wat eet jouw konijn vandaag voor groenvoer en een eigen topic gegeven.

 

Bladgroenten zoals andijvie en witlof zijn inderdaad aangeraden om mee te starten, dat zijn groenten die bijna alle konijnen wel lusten en waar ze niet snel last van krijgen. Maar elk konijn is verschillend, het is een kwestie van rustig opbouwen en uitproberen wat voor jouw konijnen werkt. De linkjes die Deeskuh in het bericht hiervoor zet, bevatten daar veel tips over. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ga die linkjes even goed doorlezen en me rustig inlezen in voeding. Heb tot nu toe altijd maar wat gegeven (supermarkt gemengd voer meestal). Nu wil ik echt graag beter gaan voeren. Ga nu opzoek naar betaalbare betere korrels. Zal ik dan beter nog even wachten met groenten opbouw en eerst wachten tot ik helemaal overgestapt ben op andere korrels? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens, je moet niet teveel tegelijk willen, dat is niet goed voor de darmflora van het konijn. Spinazie is hoog in oxaalzuur, dat is de reden dat je dat niet onbeperkt kan geven en beter gemengd met een andere groente. Zover ik weet krijgen ze er geen gas van.

 

Andijvie en witlof zijn familie van elkaar, die zou ik dus lekker afwisselen. Wel een goede om mee te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .