Ga naar inhoud

Konijn eet niet, beweegt minder, dierenarts geweest


MoseyFlapjacks

Aanbevolen berichten

Hallo,

sinds woensdagavond eet mijn konijntje (8 maanden) niet meer. Vrouwtje, niet gecastreerd. Ik ben donderdagochtend naar de dierenarts gegaan waar werd geconstateerd dat ze kleine haakjes aan haar kiezen heeft. Ik heb haar gisteren de hele dag gedwangvoerd (5 keer), ze heeft pijnstillers gekregen in een injectie en ik heb cisaral drops meegekregen voor haar maag/darmen.  Vandaag is kiesje afgeslepen maar ze eet nog steeds niet en beweegt ook nog weinig. Ze zit voornamelijk in een hoekje, dwangvoeren gaat wel en lijkt alsof ze het best lekker vindt maar verder wil ze niet eten. Door het dwangvoeren zijn er wel (kleine) keutels. Ik heb verder van alles geprobeerd, banaan, allerlei groenten etc. Zou het echt door haar kies komen dat ze niet meer at? Aangezien ze dus nog steeds niet wil eten.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de kies trouwens onder narcose geslepen? Zo’n behandeling zorgt ook voor veel stress, zeker zonder narcose. Van stress stoppen ze vaak ook met eten. Als hij wel onder narcose is geweest kan hij nog duf zijn, dat heb ik bij mijn ram ook gehad, hij ging de volgende dag pas weer zelf eten na een haakjes behandeling. 
 

Het is wel positief dat hij keutelt en het is belangrijk dat hij telkens maar iets eet, al is het maar een takje peterselie. 

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zorgen dat je nieuwe medicijnen krijgt bij de dierenarts, grote kans dat ze gewoon nog pijn van haar tanden heeft. Dat haakje is nu weg, maar na die behandeling is de mond wel een paar dagen nog gevoelig. Daarbij kan ze buikpijn hebben omdat de darmen nog niet naar behoren werken. Darmstimulerende middelen zijn na narcose ook erg belangrijk. Je kunt wel blijven dwangvoeren, maar die medicijnen zorgen ook dat alles op gang blijft in plaats van verder verstopt raakt. 

 

Heb je haar vannacht binnen gehouden? Vaak kunnen konijnen hun temperatuur moeilijk regelen na narcose, en ook bij verstopping komt ondertemperstuur vaak voor. Zit ze nu nog buiten, dan zou ik haar naar binnen halen naar een onverwarmde kamer zoals een extra slaapkamer, de garage. Dan kan ze al haar energie steken I beter worden.

 

Heb je ook al gedroogde kruiden geprobeerd, zoals weegbree, paardenbloemblad? Dat ruikt vaak ook sterk en eten ze meestal vrij snel uit zichzelf weer.

 

Ik zou niet het weekend afwachten zonder medicijnen met een konijn dat al een paar dagen slecht of bijna niet eet. Kun je niet bij je eigen dierenarts terecht, dan is er altijd een andere dienstdoende arts. Op deze lijst staan verschillende dierenartsen die veel verstand hebben van konijnen. Mocht je een andere moeten zoeken, dan raad ik je aan te kijken of bij een van deze terecht kunt.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .