Ga naar inhoud

Voedster dominant


Moeder van nijntje

Aanbevolen berichten

Heeuy, Ik heb twee konijntjes snuffie en nijntje nou heb ik snuffie van een opvang en is hij geholpen. Alleen mijn voedster nijntje is nog niet geholpen en afgelopen 3 dagen rijd ze steeds op snuffie en dat vind hij helemaal niet leuk. Wat kan ik in tussen tijd doen om het te minderen want ik ga nog een afspraak maken voor haar bij de da.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig precies het zelfde, 2 Franse hangoren van 8maanden broer en zus. Broer is gecastreerd.. nu is me voedster niet te houden... Vooral als ik bij me mannetje in de buurt kom dan. Gaat ze gelijk op hem rijden. Ze hebben schuur + volledige achtertuin.. me man rent elke keer ervandaan en dan stopt ze ook wel. Maar het gaat wel de hele dag door. Ongeveer een weekje nu..Alles wat ik online vind, speelt zich af in de lente. Wat het nu echt niet is.. :') .. heb je toevallig de oplossing al gevonden ?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik eerder al aangaf het is best zacht weer geweest, mij zou het niks verbazen als hormonen nu al opspelen. In jouw geval speelt de pubertijd en ook het uit gaan zoeken wie de baas wordt een rol. Ik weet niet of je er goed aan doet om dat proces te verstoren, door je er mee te bemoeien. Het is de manier voor konijnen om de rangorde te bepalen. Zolang ze beiden nog rust krijgen en niet gaan vechten zou ik ze het laten uitzoeken samen. Mocht het gedrag vervelend blijven kun je overwegen de voedster ook te laten castreren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige oplossingen zijn of wachten tot het vanzelf over gaat, of castratie van de voedster. Ik beveel zelf dat laatste aan, omdat dit gedrag echt strontvervelend is voor de ram en tot serieuze problemen in koppels kan leiden. Ook voor de voedster zelf is het niet leuk natuurlijk. Het is obsessief, ze zijn dan gewoon hartstikke horendol en dat is toch best sneu. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Eefje, ik zit er alleen mee dat het buiten konijnen zijn en ik haar niet binnen kan houden tot der wintervacht niet meer nodig is. Zo zou ik ze pas in mei weer kunnen koppelen. 2 Franse hangoren genoeg ruimte binnen bieden is niet te doen, helemaal als ze gek zijn op het kapot knauwen van de Barbie's van me dochter.... ik ga maandag de dierenarts bellen voor wat extra informatie over eventuele nazorg.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen houden is echt noodzakelijk de eerste nacht, daarna kan ze als alles goed gaat gewoon haar eigen temperatuur weer op peil houden. Meestal hou ik ze 1 a 2 dagen binnen, tot ze weer goed eten en keutelen, en dan doe ik ze naar buiten terug. De wintervacht is pas een probleem als er na de castratie complicaties zijn waardoor ze niet naar buiten kan binnen een week. Dan verliest ze namelijk wel de wintervacht.

 

Ik houd ze meestal dus die eerste paar dagen apart van de partners, en zet ze als ze weer een beetje hersteld zijn van de ingreep pas terug. De meningen verschillen er over, als de partner heel lief en zorgzaam is helpt het bij het herstel, maar als de dame de dominante in het stel is, en normaal veel praatjes heeft, kan het zijn dat de ram juist niet lief is, maar zijn positie opnieuw wil vaststellen als dominant konijn, de voedster is immers zwakker door de operatie. Een paar dagen(tot soms 2 weken) apart zodat ze goed kan herstellen, en daarna terugkoppelen is in dat geval de slimmere optie. 

 

Een panelen-ren kopen voor een tijdelijk verblijf in huis kan een prima oplossing zijn voor de paar dagen dat het nodig is, dan kan het konijn niet op de barbies van je dochter knagen, tenzij ze die er in gooit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lastig, ze raakt toch verzwakt van de operatie en dat kan voor de ram een moment zijn om de macht te grijpen. Maar als hij echt zo lief is als je zegt, dan zou ik het wel aandurven om hem mee te nemen. Dan ruiken ze in ieder geval allebei vreemd. Overleg anders even met je dierenarts wat die adviseert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook even met de dierenarts overleggen. Als ze er daar voldoende zicht op hebben kan je het best proberen. Je moet bij thuiskomst dan wel voor direct toezicht zorgen de eerste dag, om zeker te zijn dat de voedster niet bereden wordt of op een andere manier mogelijk pijn gedaan wordt. Dat is natuurlijk niet goed voor het herstel. Soms kunnen rammen die altijd lief zijn opeens gek gaan doen, je weet het nooit. Maar het kan natuurlijk ook hartstikke goed gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .