Ga naar inhoud

Knuffel terug na castratie?


Amethista

Aanbevolen berichten

Geen idee of dit de juiste sub is, dus mijn excuses als dat niet het geval is!

 

Onze ram Ragnar gaat over acht uurtjes onder het mes om gecastreerd te worden. Heel spannend, want hij is mijn eerste konijn en ik heb dus geen ervaring met operaties bij konijnen. Alles staat al klaar voor morgen, en als hij in zijn reismand gaat, zal ik zijn geliefde Samson-knuffel erbij doen zodat hij in de stressvolle omgeving van de dierenarts toch nog een "vriendje" heeft.

 

Deze knuffel heeft hij enkele maanden geleden gekregen, en hij ligt er nog altijd graag tegenaan. Sinds een maand vertoont Ragnar echter ook ander (hormonaal puber-) gedrag, namelijk dat hij de knuffel vaak rijdt. Als we de knuffel af willen pakken (want: smerig), blijft hij ernaar zoeken en stampt hij uit ontevredenheid. 

 

Mijn vraag is: wat te doen met de knuffel als Ragnar gecastreerd en weer terug thuis is? We verwachten dat hij zeker de eerste week chagrijnig gaat zijn (begrijpelijk!) en weinig aandacht van ons wil, dus wil ik niet per se zijn "knuffelmaatje" afnemen. We hebben een voedster in huis waarmee we hem willen koppelen, maar daar wil ik - op aanraden van de arts en uiteraard jullie hier - mee wachten totdat hij twee weken verder is, dus heeft hij nu ook nog geen contact met een soortgenootje. Ik heb eraan gedacht een snuggle bed (snug-a-bun? zo'n fleece bedje met twee vullingen aan weerszijden) te kopen/maken, maar afgezien van zijn knuffel eet Ragnar alles van stof op. 

 

Dus: wat is wijsheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat hij gecastreerd wordt en een vriendinnetje krijgt! Castratie van een ram is niet zo'n spannende ingreep, meestal knappen ze binnen een paar uur wel weer op. Het is meer de narcose waar ze last van hebben dan de ingreep zelf. Het gebeurt zelfs regelmatig onder lokale verdoving. Ik zou me dus niet zo druk maken, je krijgt heel waarschijnlijk niet echt een patiëntje terug hoor. Ik zou die knuffel gewoon geven en als hij er op gaat rijden zou ik hem wel wegpakken, dat is dan weer net niet zo handig. Als hij zo'n bedje gaat opeten in plaats van er lekker in liggen is dat ook nogal zonde van je geld en moeite. Ik verwacht echt dat je niet heel veel toeren hoeft uit te halen en dat hij morgen weer gewoon de oude is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie bij een ram is inderdaad niet zo zwaar, mijn ervaring is dat ze dezelfde dag weer gaan eten. Minder zwaar dan bij een voedster. Even een dagje bijkomen, en dan zal hij weer praatjes krijgen, dus waarschijnlijk ook zijn knuffel willen 😉 Er van uit gaande dat de knuffel wel veilig genoeg is, zou ik die dan ook weer terug geven hoor.

 

Het kan wel een aantal weken duren voor zijn rijgedrag afneemt, de hormonen verdwijnen na castratie langzaam uit zijn lijfje, dat kan wel 2 a 3 maanden duren. Je hebt kans dat hij als je hem in de derde week na de castratie gaat koppelen, ook nog veel zal rijden op de partner die je voor hem in gedachten hebt. Dat kan wel een probleem zijn als zij er niet van gediend is zo een hormonale ram achter haar aan te hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties! Ik heb de knuffel er in eerste instantie wel bij gedaan, maar hij begon al snel te knorren, dus maar weer verwijderd. Ik vind het inderdaad geen fijn idee dat hij gaat rijden met een wond, hoe klein ook. En inderdaad, Eefje, daar heb je gelijk in met de aanschaf van een bedje!

 

Hij is trouwens helemaal oké; kortgewiekt, nageltjes geknipt, en flink wat gegeten bij de dierenarts. Thuis ook; zeker de stukjes papaya en het wortelloof gingen er goed in. Alleen de medicijnen weigert hij te eten, ook als ik hem in een burrito stop (hij eet de handdoek en doet geïrriteerd, bijt in de spuit om hem weg te gooien en hapt naar mijn hand). Ik zal eens kijken of hij over te halen is om het met wat banaan of iets dergelijke te eten. Morgen belt de dierenarts me sowieso ter controle, dus dan kan ik het ook nog even voorleggen! 

 

En bedankt voor de tip, Evee! Ik zal zijn rijgedrag in de gaten houden, en dan bepalen wanneer het verstandig is hem bij Freyja te laten. Ze "kennen" elkaar al wel, want ze zijn samen in dezelfde ruimte (uiteraard zonder de mogelijkheid om bij elkaar te komen). Het lijkt wel te klikken, maar Freyja is een flink pittige dame, dus (hormonaal) rijgedrag gaat waarschijnlijk wel een probleem vormen. 

 

Nogmaals bedankt! ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 uur terug, Amethista zei:

Alleen de medicijnen weigert hij te eten, ook als ik hem in een burrito stop (hij eet de handdoek en doet geïrriteerd, bijt in de spuit om hem weg te gooien en hapt naar mijn hand). Ik zal eens kijken of hij over te halen is om het met wat banaan of iets dergelijke te eten. Morgen belt de dierenarts me sowieso ter controle, dus dan kan ik het ook nog even voorleggen! 

Tussen twee blaadjes basilicum werkt hier altijd goed. Dat ruikt sterk, dus dan valt het niet op.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-1-2022 om 19:29, Marjoleink zei:

 

Tussen twee blaadjes basilicum werkt hier altijd goed. Dat ruikt sterk, dus dan valt het niet op.

 

Ik heb uiteindelijk wortelloof gepakt en hem daarmee gelokt het spuitje in zijn bek te nemen. Werkte prima! Hij is inmiddels twee dagen van de pijnstilling af, en het is hem verder goed vergaan.

 

Hartelijk dank voor de tips, allemaal! 😊

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .