Ga naar inhoud

Neusdruppels toedienen bij mijn konijn


Eline en Gizmo

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Ik heb een franse dwerg langoor. Zijn naam is Gizmo en hij is nu bijna 3 maanden oud. Gizmo begon rond de 31ste van december last te krijgen van niezen en snot. Ik ben gelijk naar de dierenarts gegaan en die zij dat antibiotica niet nodig was omdat ik er optijd bij ben maar dat ik hem wel 2x per dag neus druppels moet geven. Dit is 2,5 ml per neusgat. Dit moet ik er dus met een optrekspuitje op druppelen. Voor ik het spuitje leeg heb met alle nies pauzes ben ik 10 minuten verder. Vanmorgen merkte ik dat Gizmo het door had wat hij kon uithalen waardoor ik niet bij zijn neus kom. Ik wikkel Gizmo in een handoek maar zodra ik bij zijn neus kom duwt hij zijn voorpoten naar voren en doet hij daar zijn neus in. Ook probeerde hij vandaag uit de handdoek te rennen en sprong hij bijna van mijn nek af. Ik vind het vreselijk om dit bij hem te moeten doen en natuurlijk nog vreselijker als hij zo tegen sparteld want dan duurt het alleen maar langer.

 

Ik merk ook dat hij echt boos op mij is, na ik klaar ben probeer ik even te zorgen dat hij ontspannen is door hem uit de handdoek te halen, hem op mijn schoot te zetten en hem te aaien. Voordat ik hem die druppels gaf ging hij er helemaal voor liggen maar nu sprint hij weg.

 

In de avond heb ik hulp om de druppels te geven maar overdag moet ik het zelf doen en dat is echt drama. 

Hebben jullie tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede bunny burrito maken met een handdoek, zou dit makkelijker moeten maken. Op youtube staan daar wel instructie video's van. De voorpoten vouw je dan ook in de handdoek, en redelijk strak. Zijn neus steekt dan wel uit dus de druppels kun je dan wel toedienen. Leuk is het niet, geef na afloop echt de jackpot aan lekkere dingen zou ik zeggen, om hem nog een beetje te vriend te houden 😄  Wees gerust, als het niet meer hoeft, herstelt de relatie wel weer, is mijn ervaring. Ze zijn nog een tijdje argwanend, maar dat slijt snel genoeg weer als je weer in het normale doen bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanhoudend niezen en snot heeft wel echt antibiotica nodig. Dat gaat helaas niet over met druppelen. Een gedegen behandeling is, zeker in de beginfase echt noodzakelijk. Snot is een rotziekte die snel chronisch wordt. Helaas weet ik er alles van, ik heb twee konijnen met snot gehad die ook uiteindelijk aan de gevolgen overleden zijn. Zelfs met een gedegen behandeling is het bij hen helaas chronisch geworden. Het is een aandoening om heel serieus te nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet precies wat je bedoeld, dat is zo zielig. Mijn konijn heeft ooit antibiotica in neusdruppelvorm gekregen. Dat was ook echt verschrikkelijk om dat in het neusgat te krijgen. Deed dezelfde dingen die jij ook beschrijft.

 

Hij blijft hoe dan ook tegenwerken, natuurlijk is het fijn als alles zo snel mogelijk wordt gedaan, maar in dit geval zou ik wel de tijd er voor nemen. Je hebt er niks aan als de helft er door de haast naast gaat. 2,5 ml is niet niks, het klinkt alsof je de neus moet spoelen. De methodes die je daarvoor gebruikt zijn prima.

 

Wat de band betreft, die herstelt wel, maar de neus is bij het desbetreffende konijn nog steeds een no go zone. Bij mijn konijn is het ook chronisch geworden en ik ben het met @Eefjeeens dat het een rotziekte is. Ik sta er van te kijken dat er geen antibiotica wordt voorgeschreven.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Eline en Gizmo zei:

De dierenarts zei dat hij niet ziek genoeg overkwam. Ook vonden ze zijn neus droog genoeg maar er komt nog steeds wit snot uit. Ik zal nogmaals wel even naar de dierenarts bellen

Of naar een andere. Beseft jouw dierenarts dat konijnen prooidieren zijn en dus zo min mogelijk laten zien dat ze ziek zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gisteren bij de dierenarts geweest, Gizmo heeft nu een antibioticum, ontstekingsremmers en dus die neusdruppels. Ik ben dus nu zo'n 15 a 20 minuten met hem bezig. Alles zodat hij er weer bovenop komt. Ik heb mijn dierenarts er wel nog even op aangesproken dat ik het echt erg vind dat ze niet metteen veilig antibiotica mee gegeven hadden. Ze hebben hun excuus aangeboden maar ik ga waarschijnlijk volgende keer naar een andere dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens het idee dat dierenartsen knaagdieren niet de moeite waard vinden en alleen honden en kattenproblemen serieus nemen.

Ik heb zelfs een keer een boze dierenarts meegemaakt, die weekenddienst had en duidelijk liet merken dat hij het erg vervelend vond dat hij zijn weekend moest onderbreken voor een tamme rat.

Hij wist ook niet hoe hij de rat kon behandelen en de volgende dag was lady dood.  

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, clautje zei:

Ik heb wel eens het idee dat dierenartsen knaagdieren niet de moeite waard vinden en alleen honden en kattenproblemen serieus nemen.

Ik heb zelfs een keer een boze dierenarts meegemaakt, die weekenddienst had en duidelijk liet merken dat hij het erg vervelend vond dat hij zijn weekend moest onderbreken voor een tamme rat.

Hij wist ook niet hoe hij de rat kon behandelen en de volgende dag was lady dood.  

Dat klopt niet voor alle dierenartsen, er zijn er genoeg die zich er wel extra in verdiepen, maar ze zitten er zeker tussen. Konijnen gaat meestal nog redelijk, omdat er toch veel mensen zijn die konijnen als huisdier hebben, maar voor andere knaagdieren kan het inderdaad flink zoeken zijn voor je iemand hebt gevonden die er verstand van heeft.

 

Zeker de weekend dienst is altijd lastig.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Eline en Gizmo zei:

Ik ben gisteren bij de dierenarts geweest, Gizmo heeft nu een antibioticum, ontstekingsremmers en dus die neusdruppels. Ik ben dus nu zo'n 15 a 20 minuten met hem bezig. Alles zodat hij er weer bovenop komt. Ik heb mijn dierenarts er wel nog even op aangesproken dat ik het echt erg vind dat ze niet metteen veilig antibiotica mee gegeven hadden. Ze hebben hun excuus aangeboden maar ik ga waarschijnlijk volgende keer naar een andere dierenarts.

Fijn dat je nu de antibiotica hebt gekregen. Veel succes en ik hoop dat het aanslaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update, ik gebruik nu antibiotica tot dinsdag 25 januari. Met Gizmo gaat het stukken beter. Hij is levendiger, eet goed, keuteld goed en maakt binkys. Ook merk ik dat ik ondertussen een manier heb gevonden wat Gizmo minder stress geeft, zo geef ik hem tussen medicatie aaitjes over zijn hoofd en praat ik veel tegen hem. Hij vind het nu zelfs zo oké dat als ik hem in de kooi terug zet na zijn medicatke en een hoop knuffels dat hij metteen terug rent naar het deurtje en binkys maakt en mijn hand af en toe likt. Ik ben zo blij dat het goed met hem gaat nu. Super bedankt voor de tip om hem op antibiotica te zetten, ik zou niet weten hoe het met hem was gegaan als ik geluisterd had naar die dierenarts en niks van antibiotica gegeven zou hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .