Ga naar inhoud

2e oeps nest

Aanbevolen berichten

Enige tijd geleden heb ik een nestje gekregen bleken geen 2 vrouwtjes te zijn. Ik heb zodra ik de nest zag de ram laten castreren en hem in een aparte hok gedaan. Gister zag ik opeens een 2e nestje  terwijl ik nog verbaast zat te kijken zag ik dat de moeder aan de andere kant de 4 weken oude baby konijnen bijten en stampend pakte ze er 1 en zwaaide hem door het hok door hem aan het oor omhoog te tillen. Ik heb ze toen onmiddellijk weggehaald. Ik was erg geschrokken omdat mijn voedster juist superlief is. Wanneer mag ik de baby's van koppelen aan de vader want die zit nu al 4 weken alleen en is erg eenzaam

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel kun je veel informatie vinden, ook over een tweede nest: https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje.

De moeder heeft het oudere nest verstoten, omdat ze haar melk nu nodig heeft voor het jongere nest. Absoluut geen ideale start voor die ukkies, maar helaas moeten ze er in deze situatie het beste van maken. Hou ze nog samen, zodat ze samen kunnen opgroeien, maar weg van de vader en moeder.

Voor de ram is het heel sneu dat hij nu zo lang alleen zit, maar de baby's zijn nog veel te jong om te koppelen en de moeder heeft haar handen vol. Na 8 weken kan dit nieuwe nest weg bij hun moeder, dan pas kun je haar opnieuw koppelen aan de ram. De baby's laat je tot 10 weken samen, en daarna maak je groetjes per geslacht. Als ze 16 weken zijn en alle rammen niet meer vruchtbaar 15 dagen na de castratie, dan kunnen ze pas gekoppeld worden aan een volwassen konijn. Een andere optie is om een broertje en zusje samen een nieuw thuis te laten zoeken, maar ook dan moet hij eerst gecastreerd zijn.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een 2e hok gekocht voor de kleintjes en ze zijn echt schattig als ze me al horen worden ze helemaal wild en kunnen ze niet wachten tot de hok open gaat zodat ze meteen alle lekkers kunnen aanvallen wat ik voor ze heb. Ze drinken echt heel veel, wel 1200 ml per dag.  

Mijn 2e nestje daar gaat het ook goed mee en zo wonderlijk hoeveel verschillende kleuren baby konijnen ik heb.

Wat me wel zorgen baart is het volgende. Elke keer als ik in het hok ga zitten de kleintjes te rillen van de kou. Elke keer als moeder hun voed (ze groeien dus ik neem aan dat ze hun voed)dan laat ze het nest open. Het is niet echt een konijnen nest zoals bij het 1e nestje (die maakte ze trouwens wel steeds dicht)  maar ziet er meer uit al een vogelnest heel oppervlakkig. Ik heb al een aantal keren geprobeerd om een diepe nest te maken en ze er dan in te leggen bedekt maar steeds weer is het een vogelnest op de oppervlakte onbedekt. De kleintjes zijn nu 8 dagen en lopen steeds een rondje en gaan dan terug dat deed mijn 1e nestje pas vanaf 15 dagen. 

Heb je advies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .