Ga naar inhoud

Losse plukken aan achterpoot konijn

Janien
 Delen

Aanbevolen berichten

hoi! Ik heb een vraagje over mijn Franse hangoor Joep (een ram) en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb al een tijdje op internet zitten zoeken, maar daar kan ik niks hierover vinden. Sinds een paar weekjes liggen er veel kleine plukjes vacht in het hok. Nu zag ik gisteren dat hij ook hele grote plukken haar los heeft zitten bij zijn achterpoot. Ook zie ik hem hier wel eens aan trekken (dus dan trekt hij het er zelf uit)  Gister viel er tijdens het lopen een pluk af, het zijn geen losse haren maar het zit echt heel vast in elkaar, ik krijg het bijna niet uit elkaar getrokken. Heeft iemand hier ervaring mee? 

Ik heb gisteren een foto gemaakt van zijn poot waaraan zo'n pluk haar zit: 

IMG_8299.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan bij verharen horen. De haren die ik zie hangen zijn vervilt, daardoor krijg je het niet uit elkaar. Het kan ook op pododermatitis duiden, kun je zien of de achterpoten nog helemaal netjes bedekt zijn? Of zie je kale plekken en/of wondjes?

Hier vind je meer informatie over pododermatitis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik er ook een die dat af en toe heeft. Ze is geen Franse hangoor, maar haar vacht vervilt ook vrij snel. Dan blijft er gewoon haar op de onderkant van de pootjes zitten, maar de plukken die vervilt zijn, bijten ze zelf af. Vind ik alleen maar handig, anders moet ik het doen 🙂 Vervilte plekken in de vacht zijn enorm vervelend. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris heeft het soms ook, hij is een Nederlandse Hangoordwerg op leeftijd, maar hij verzorgt zichzelf al jaren heel slecht. Ik kam hem eens in de paar weken. Hij heeft ook snel verviltingen bij zijn achterpoten en voetjes.

Bij de voeten moet je wel heel goed opletten, Franse hangoren zijn heel gevoelig voor zere hakjes, daar lees je meer over in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Pododermatitis-zerehakjes-konijn

Het is beter om dat te voorkomen. Maar pas wel op dat je als je gaat kammen en helpt de verviltingen wat weg te halen, ook niet te veel weg haalt. Het is wel de natuurlijke bescherming, de schoen van het konijn, onderop de voetjes, waar je mee bezig bent. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .