Ga naar inhoud

Chocola


_Kiwi_

Aanbevolen berichten

Hoeveel heeft hij binnen gekregen? Chocolade is inderdaad giftig voor konijnen. Afhankelijk van de hoeveelheid zul je wel of niet direct de dierenarts moeten bellen. Het probleem bij konijnen is dat ze niet kunnen braken, dus het moet door het hele spijsverteringskanaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ik dit af zou willen wachten. Er is aardig aan geknaagd. Ik denk dat ik even zou bellen om advies te vragen. Het kan dat het gewoon met een sisser afloopt, maar ook dat je konijn serieus in de problemen komt. Hoe dan ook moet je ze dus de komende uren goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Ik weet niet goed of het een spoedgeval is. Ik heb wel eens de spoeddienst gebeld, je kunt dan gewoon je eigen dierenarts bellen en daar hoor je een telefoonnummer welke je kunt bellen. Hier word je ook doorverwezen naar een grote dierenkliniek wat verder weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je Norit in huis? Dat wil nog wel eens positief bijdragen, omdat het gifstoffen bindt. Overleg dit wel met de dierenarts ivm de hoeveelheid. Overigens vind ik chocolade eten wel een spoedgeval. Soms wil een infuus met vocht en een goedje waarvan ik de naam niet ken ook helpen, maar dat moet de dierenarts doen en daarvoor ben je afhankelijk van de konijnenkennis van de dienstdoende dierenarts. Ik las namelijk ooit ergens dat gifstoffen bij een konijn steeds opnieuw rondgaan in de spijsvertering en het lijfje nauwelijks verlaten. Konijnen kunnen gifstoffen ook moeilijk zelf afbreken. Geen idee of het waar is, maar dat maakt dat ik bij vergiftiging toch echt wel de alarmfase in ga. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu?

 

Chocolade is wel heel giftig. Ik zou mij wel serieus zorgen maken en vind het raar dat de dierenarts niets doet, is er ook uitgelegd waarom niet? Een konijn kun je geen braakmiddel geven, zoals bij een hond en kat wel kan en dus ook de standaard handeling is. Misschien is de dierenarts met wie je contact had niet konijnkundig en weet hij/zij niet wat te doen? 

 

Voor een hond kan 50 gram pure chocolade al dodelijk zijn, een konijn is vele malen kleiner. Misschien kun je in ieder geval de merci wegen en dat gewicht vergelijken met wat een merci hoort te wegen? Dan weet je hoeveel gram er gegeten is.

 

Chocolade is toch wel echt gevaarlijk voor huisdieren hoor, ook voor konijnen. Epilepsie, hartritme stoornissen en coma kan het als gevolg hebben . Aan de buitenkant zie je niet veel, diarree, en wat onrust, misschien wat vaker plassen, dat zou kunnen. Maar binnenin kan het toch echt foute boel zijn. En het gif verlaat het lichaam niet en stapelt zich op. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe gaat het nog goed. Ze doen allebei hun ding en ik zie niks geks.

 

De dierenarts van vanmiddag kon zelf niks meer doen omdat konijnen sowieso niet kunnen braken. Ze gaf ook aan dat het toen al lang geleden is dat het is gebeurd. Zolang ze goed eet, drinkt en keutelt moest het goed zijn (zei ze).

 

Het is niet dat ik niks wil doen, maar als een dierenarts zegt dat ze er niet veel voor kan doen kan ik ook niks.

 

er is ongeveer 3 gram van de chocola weg. Een paar losse stukjes heb ik niet meer in de prullenbak kunnen vinden.

 

de keutels zijn voor de rest rond en hard. Het is nu bijna 24 uur geleden. Moet ik mij nog verder zorgen maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel veel chocolade, maar als er problemen komen zie je dat eigenlijk wel binnen 12 uur. De spijsvertering van een konijn duurt in z'n totaliteit 3 dagen ongeveer (de inhoud van de maag wordt steeds vermengt), dus zolang zou ik nog wel een extra oogje op ze houden. Maar in principe verwacht ik na 24 uur geen gekke dingen meer. Gelukkig was het melkchocolade, daar zit wat minder gif in dan in pure chocolade. Wel een les voor de toekomst, chocolade altijd buiten bereik van de konijnen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .