Ga naar inhoud

Bennie heeft gas


DaniëlleV

Aanbevolen berichten

Zojuist ben ik met Bennie naar de dierenarts geweest. 
Het ging sinds zaterdagavond laat wat minder met hem. Ik vermoed stress van het vuurwerk. 
Gisteren had hij duidelijk gas. Er kwamen geen keutels en zn buik borrelde enorm. 
Gelukkig bleef hij wel kleine beetjes eten van kruiden, stro en wat peterselie en tijm. 
Ook had ik hem metacam gegeven tegen de pijn. 
Meestal gaat het na een paar uren wel wat beter is mijn ervaring. Maar gisteravond knapte hij nog niet echt op. Hij ging wel steeds naar de toiletbak maar keutels kwamen er niet. 
Ik belde dus de dierenarts maar kon helaas alleen terecht in rijswijk en dat is een behoorlijk eind (een uur) rijden van hier. 
Dat zag ik met een gasbuik-konijn niet zitten omdat dat behoorlijk veel stress extra is en omdat hij nog wel wat at besloot ik het dierenarts-bezoek uit te stellen tot vanmorgen. 
Vanmorgen toen ik de schuur opendeed rook ik meteen een zure lucht. Er lagen wat natte keutels in de ren en meneer zat wat kruiden te eten. 
Maar ondanks dat maakte hij op mij nog steeds een zieke indruk. 
Ik belde dus meteen om 8 uur de dierenarts en legde de situatie uit. 
De assistente zei me dat ik om kwart over negen terecht kon en dat hij dan waarschijnlijk opgenomen zou worden. 
 

Inmiddels zijn we weer thuis en Bennie hoefde niet opgenomen te worden. Hij had inderdaad gas en wat vocht in zn buik. De dierenarts heeft zn gebit bekeken en dat was goed, hij was ook nog levendig genoeg en hij keutelde meteen op de behandeltafel. 
Zijn darmen werken dus nog. Hij heeft twee spuiten gekregen. Metacam en 1 om zn darmen wat te stimuleren. 
Ook heb ik cisaral en dwangvoer meegekregen. 
Hij was blij weer terug bij zijn vriendinnetje te zijn en bood meteen zn kopje aan om gewassen te worden. 

Hopelijk knapt hij op want ik ben echt moe van het hele weekend in de weer zijn om hem wat op de rit te krijgen. 

😔🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt goed gehandeld. Gewoon in de gaten houden. Hij doet wat hij moet doen dus dat is in elk geval goed. En helaas dat moe worden van stress en bezorgdheid met zieke konijntjes zal iedere konijnen eigenaar hier herkennen. Het hoort erbij. Sterkte nog.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de ren schoongemaakt en de toiletbak. 
Hij voelt zich al wat beter merk ik. 
Hij komt af en toe even snel bij me kijken wat ik aan het doen ben en hupst dan weer weg. 
Ik heb maar wat verschillende hapjes en wat biksjes in de ren gelegd om hem te verleiden zelf wat meer te gaan eten. Af en toe pakt hij er wat van, een hapje witlof, een biksje, een hapje kruiden en wat hooi. 
Hij stopt ermee als ik naar hem kijk. Dus beter kan ik niet op hem letten, dan eet hij denk ik meer. 
We gaan het zien de komende uren. Voor nu ben ik blij te zien dat hij wat opknapt. 😃

Want ik kan niet nog een nacht met zorgen om het beestje aan 😐 het zou fijn zijn als ik nu eens een nachtje lekker zou slapen. Want wat een onrustige vermoeiende dagen en nachten waren dit zeg! Ik heb in het verleden ook katten gehad, daar kon ik me ook weleens zorgen om maken maar bij konijnen is het snel kritiek, dat maakt het denk ik ook dat je je veel sneller zorgen maakt. 
Jullie herkennen dat gelukkig ook, dat doet toch altijd goed wat herkenning. 😊 bedankt ☺️ 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ergste vind ik nog dat ik mij soms ook zorgen maak als er helemaal niets aan de hand is, gewoon "omdat er al zo lang niemand iets had". Dat is dus eigenlijk zorgen maken om niets 😄  Maar na een tijdje geen problemen ga ik mijzelf dan afvragen of ik toch geen kleine signalen mis, dat er wel wat is. Bij konijnen is het inderdaad zo snel kritiek, met Brenda vorige week ook. Zondagavond at ze prima van het groenvoer, was ze haar vrolijke zelf. Maandag rond de middag is het echt foute boel met flinke ondertemperatuur, niet eten en een gebitsoperatie in moeten.. Echt het grootste nadeel van konijnen houden. Dat en het afscheid nemen.

 

Maar het gaat vast allemaal goed komen, hij klinkt in ieder geval goed eigenwijs met zijn gedrag, dat is een goed teken 😄 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat herken ik ook wel @Evee , het was inmiddels ook twee jaar geleden dat Bennie ec had. En Vlinder heeft nog niet eerder wat gehad. Vlinder is ook wat meer stressbestendig heb ik het idee, volgens mij verschilt dat ook per konijn. 
Maar ik zei vorige week nog tegen mijn man dat ik zo blij was dat het al zo lange tijd goed ging… 

Ik was er dus stiekem zelf verbaasd over. 
En ik was eerlijk gezegd daarom ook een beetje bang met dat vuurwerk dat het mis zou gaan. En dan gaat het ook mis.. 🙈 

Ik denk ook dat ze mijn stress aanvoelen. Ik ben gisteren ook wat vaker bij ze gaan kijken. Denk dat dat ook niet altijd goed is om te doen want zo denken ze volgens mij juist dat er iets mis is met hun. 
Ze weten bijvoorbeeld ook van tevoren al als ik ze een keer stronghold wil geven. Ze hebben het op de een of andere manier door dat ik iets van plan ben en houden me constant in de gaten. 

Het zijn heel gevoelige en oplettende dieren, altijd in de starthouding om te vluchten. 
 

Ik heb er wel goede moed op dat het goedkomt, hij zit er al veel relaxter bij dan vanmorgen en zit niet meer in de schuilhuisjes. Ik laat ze nu ook zoveel mogelijk met rust. Ik ga af en toe even kijken maar dan doe ik net of ik niet op Bennie let anders krijgt hij weer argwaan 🙈


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, DaniëlleV zei:

 

Ik denk ook dat ze mijn stress aanvoelen. Ik ben gisteren ook wat vaker bij ze gaan kijken. Denk dat dat ook niet altijd goed is om te doen want zo denken ze volgens mij juist dat er iets mis is met hun. 
Ze weten bijvoorbeeld ook van tevoren al als ik ze een keer stronghold wil geven. Ze hebben het op de een of andere manier door dat ik iets van plan ben en houden me constant in de gaten. 

Het zijn heel gevoelige en oplettende dieren, altijd in de starthouding om te vluchten. 

 

Dit is één van de redenen dat ik zo blij ben met de camera's bij de konijnen. Ik heb ook altijd het idee dat ik ze niet echt tot rust breng, maar eerder oplettend en toch wat licht gespannen maak. Als ik mij dan zorgen maak, kan ik gewoon even op beeld kijken hoe het gaat. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een camera is ideaal. Ik zou geen advies aan @Evee vragen, tenzij je failliet wil gaan haha. Zij heeft camera's van Arlo. Mega goede dingen volgebs mij, maar pfoe wat zijn ze duur. Ik heb er eentje van Ezviz waar ik erg tevreden over ben. Die is wel enkel voor binnenshuis, maar ze hebben er ook die geschikt zijn voor buitenshuis dacht ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie tips! Ik zal eens rondkijken op internet. Ik wil inderdaad niet een hele dure. Maar het moet wel een beetje kwaliteit zijn. 
 

nu nog wat anders: bennie eet wel wat  kruiden, (weegbree, aardbeiblad, goudsbloem) hij knabbelt wat van hooi cookies, pakt zomaar twee biksjes, heeft 2 blaadjes witlof op en twee takjes peterselie en tijm. 

Ik denk zelf dat ik niet ga dwangvoeren want hij pakt dus regelmatig kleine beetjes en de eerste keutels (wel kleine) zijn er inmiddels ook gekomen. 
zouden jullie in dit geval gaan dwangvoeren? Ik denk zelf dat dat alleen maar stress geeft en dat is wat hij nu juist niet kan gebruiken denk ik. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Marjoleink zei:

En een papje van brokjes op een bordje, lust hij dat? Eventueel kun je het met een lepeltje proberen. Ik smeer altijd een beetje op het bekje, dan proeven ze het, en vaak willen ze dan wel een beetje eten.


hij is helaas niet van de papjes en zachte dingen. zolang je er niet op kunt knabbelen vindt hij het maar niks. En ik mag op het moment niet veel van hem, als ik alleen maar naar hem wijs dan eet hij al niet meer, dus iets aan zn bekje smeren kan ik denk ik beter niet doen. 
ik wil hem niet meer stress geven.

Ik heb hem zojuist een beetje andijvie aangeboden en een paar takjes tijm. Dat ging er makkelijk in. Hij is tijm gewend te eten en het wekt de eetlust wat op schijnt, want daarna ging er meteen wat hooi mee naar binnen.
Ik zal hem over een uurtje nog iets anders aanbieden voor ik naar bed ga en dan denk ik dat hij de nacht wel doorkomt. Hij is er immers beter aan toe dan afgelopen nacht. 
@Kolino dank voor de tip van weegbree, ik zal straks eens kijken of hij dat nog wat lust. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Een camera is ideaal. Ik zou geen advies aan @Evee vragen, tenzij je failliet wil gaan haha. Zij heeft camera's van Arlo. Mega goede dingen volgebs mij, maar pfoe wat zijn ze duur. Ik heb er eentje van Ezviz waar ik erg tevreden over ben. Die is wel enkel voor binnenshuis, maar ze hebben er ook die geschikt zijn voor buitenshuis dacht ik!

Arlo hebben we niet meer thuis (nog wel bij de loods) thuis hebben we nu Eufy camera's, bevalt ook heel goed. Maar ook geen budget vriendelijke keuze hoor haha. Ezviz is ook prima, die heeft mijn vader bij zijn postduiven. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bennie is de nacht goed doorgekomen, al lagen overal klodders poep in de ren en borrelt zijn buik nog steeds. Maar gewone keutels zijn er gelukkig ook. En hij kwam wel vrolijk en enthousiast op me af rennen en hij is weer de baas over Vlinder. Hij wordt dus weer zichzelf 😊

Alleen lijkt Vlinder nu wat van slag. Ze eet niet als anders. Heeft denk ik van alles ook wat stress gekregen. Gisteren ging haar vriendje natuurlijk opeens weg. 
Ik hou haar maar even in de gaten vandaag. Ik heb gelukkig vakantie dus alle tijd daarvoor. 
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een vraagje: 

hoelang is het gewoon om na een gasbuik nog plakpoep te hebben? 
Bij Bennie komt er namelijk nog veel plakpoep uit sinds gisteren. 
Er zitten ook wel droge keutels tussen of aan vastgeplakt. 
Begrijp me goed, ik ben allang blij dat er weer wat uitkomt maar dacht ik vraag toch even jullie ervaringen. 
De poep die er vandaag uitkomt is het resultaat van gisteren toch? 
Ik vind dat hij nog maar weinig eet. Wel kleine beetjes kruiden en wat groenvoer en vanmorgen twee of drie biksjes. Ook zie ik hem regelmatig stro eten. Gisteravond ook best wat hooi. 
Het is wel al meer dan dat het in het weekend was. Hij lust ook af en toe een meadow loop. Is de plakpoep van nu nog het resultaat van gisteren en zou het dus vanavond logischerwijs wat minder moeten worden als gevolg van iets meer vezels gisteravond en vanmorgen? 
Hij is verder wel levendig al borrelt zijn buikje nog wel. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaringen zijn dat ze van ontzettend ziek binnen een paar uur naar helemaal beter gaan. Bij mij gaan ze dan ineens wat rondscharrelen, een uur op de wc zitten en zodra daar keutels liggen zijn ze weer helemaal de oude. Maar het ligt er denk ik ook aan waar het gas precies zit en waar het door veroorzaakt is. Ik lees hier wel vaker verhalen van konijnen die nog een dag of wat lopen te kwakkelen, dat er toch nog steeds wat gas in het buikje blijft zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gisteravond lag hij met een borrelbuik in de toiletbak maar ik zei: vrouwtje gaat slapen (ze krijgen dan altijd wat lekkers) toen sprong hij meteen uit de bak, vlogen de droge kleine keutels overal heen en ging hij rondjes rennen zoals anders vanwege het lekkers. 
Vanmorgen was hij ook enthousiast toen ik het eten pakte. Weer rondjes rennen. Toch bleef het bij een paar biksjes en wat kruiden. Daarna heeft hij weer een poosje liggen borrelen in de toiletbak. 
Hij is verder wel levendig en wast zn vriendinnetje ook. Overigens ligt hij nu te dutten maar dat doen ze smiddags altijd. 
Ik wil er niet steeds naartoe gaan want het is een stresskip en dat doet er vast ook geen goed aan. Ik heb vanmorgen wel het ergste plakpoep van zn kontje gehaald. Dat moest echt even. Hij is nog niet helemaal schoon maar dat komt tzt wel weer als hij wat tot rust gekomen is. 
 

Ik denk zolang hij kleine beetjes eet (de andijvie ging er gretig in) dat hij niet in levensgevaar is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Kolino zei:

Die plakpoep komt door de blindedarm, dan heeft ie toch goed stil gelegen. Die plakpoep zou na 5 dagen echt weg moeten zijn, liefst iets eerder (dag of 3). Als dat niet zo is zou ik die poep even laten controleren bij de dierenarts.

Oke, dank je. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .