Ga naar inhoud

Gecastreerde voedster schijnzwanger?!


WOKKY

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb iets vreemds aan de hand. Ik heb 2 voedsters, zusjes. Beiden zijn bijna 5 jaar oud en met een half jaar gecastreerd. Alleen zijn hierbij enkel de eierstokken verwijderd. Ik wist toen nog niet beter.

 

Sinds het weer zo raar doet en het plots terug herfst is, lijkt Chibi wel schijnzwanger? Ze haalt steeds hooi in haar bek en sleept er dan een tijdje mee, en laat het dan op een rustig plekje liggen. Meestal in haar hok, maar ook in het donkere stuk van het hok. En deze keer was het in het hoekje van de ren waar ze vaak slaapt.

 

Kan het zijn dat ze door de weersverandering terug meer hormonen aanmaakt, of zou het kunnen komen omdat haar baarmoeder er nog in zit.

 

De grote vraag is eigenlijk, kan ik het best gewoon nog even aankijken, of toch bij de DA op consultatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook wel eens een gecastreerde voedster gehad die schijnzwanger werd. Bij castratie halen ze ook niet alle hormonen weg he? Alleen de voortplantingsorganen (eierstokken). Er zijn meer plaatsen in het lichaam waar hormonen aangemaakt worden (bijv. ook in hypofyse bij je hersenen, je schildklier, je bijnieren enz.). Een beetje hormonaal gedrag blijf je dus (gelukkig) altijd wel zien. En dus ook een incidentele schijnzwangerschap. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Evee zei:

Ik heb ook wel eens een gecastreerde voedster gehad die schijnzwanger werd. Bij castratie halen ze ook niet alle hormonen weg he? Alleen de voortplantingsorganen (eierstokken). Er zijn meer plaatsen in het lichaam waar hormonen aangemaakt worden (bijv. ook in hypofyse bij je hersenen, je schildklier, je bijnieren enz.). Een beetje hormonaal gedrag blijf je dus (gelukkig) altijd wel zien. En dus ook een incidentele schijnzwangerschap. 

Ok, gelukkig

Dan laat ik het zo bij haar. Ik heb wel wat extra afleiding gezorgd in de ren, misschien helpt het. Bij haar vaccinatie in maart laat ik haar toch eens grondig nakijken voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt wel of ze wacht totdat ik naar de ren kom. Ik kom iedere avond met ze spelen en knuffelen, en net dan begint ze aan haar werk.

Ze is nu al bijna een uur bezig, en ondertussen stampt ze ook regelmatig met haar achterpootjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als je niet dat uur bij ze zou gaan zitten, zou ze het niet doen? 

 

Zou het dan toch stress kunnen zijn?

 

Is het een idee dat als je wel bij ze zit, je iets mee neemt van een projectje voor ze, zodat ze daar op af kan reageren? Bijvoorbeeld iets van voedselverrijking? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Evee zei:

Dus als je niet dat uur bij ze zou gaan zitten, zou ze het niet doen? 

 

Zou het dan toch stress kunnen zijn?

 

Is het een idee dat als je wel bij ze zit, je iets mee neemt van een projectje voor ze, zodat ze daar op af kan reageren? Bijvoorbeeld iets van voedselverrijking? 

Het was sinds de dag ervoor de eerste keer dat ze begon te bouwen. En meteen met een ongekende agressief en volharding. Na een uur ben ik weggegaan, maar ze is zeker nog een half uur door blijven bouwen. Pas toen haar zus op bezoek kwam bij het nest is ze gestopt en uitgeput gaan liggen.

Ik heb ze nog even laten rusten, en ben dan pas aan ons goedenacht ritueel begonnen. Daarbij is ze wel nog 1 keer haar nest gaan controleren.

Ik ben al blij dat ze zich nog geen haren uitgetrokken heeft nu het weer kouder begint te worden.

Ik ga kijken of ik haar vanavond kan afleiden met wat dingen. Ik heb nog wel dat voederboompjes en wc rolletjes liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .