Ga naar inhoud

Kyra eet geen hooi


Aanbevolen berichten

Kyra is sinds deze zomer bij ons en het valt me op dat ik haar nooit hooi zie eten. De laatste weken ben ik daar even goed op gaan letten. Ze zit heel veel in de toiletbak waar het hooi ligt (er hangt ook een ruif) en kauwt regelmatig als ze daar in zit, maar het is altijd op haar blindedarmkeutels. Ze eet letterlijk nooit hooi, geen sprietje. Volgens mij heeft ze dat eerder bij ons dus ook niet gedaan, want haar keutels blijven hetzelfde qua grootte en kleur. Ze zijn vrij donker en prima van formaat, maar niet fantastisch zoals een goede hooi-eter zou doen. Haar brokken eet ze heel erg goed en ook haar groente eet ze heel goed, zij blijft langer eten dan goede hooi-eter Goofy. Haar gebit is onlangs gecheckt tijdens vaccinatie, daar zit geen probleem en dat verwacht ik vanwege haar verdere eetgedrag ook niet. Minderen met brokken of groenvoer heeft geen zin.

Op het moment heb ik kruidenhooi van Puik en een goede baal hooi dat door de rest uitstekend gegeten wordt. Zijn er nog andere hooisoorten die ik kan uitproberen, die goed geaccepteerd worden door konijnen die eigenlijk geen hooi eten? Barn-i kruidenhooi? Gewoon gras wil ze wel eten, dus dat kweek ik nu binnen en ik zal binnenkort gedroogd gras uit de webshop gaan proberen. Wat kan ik verder nog proberen? Ik durf haar niet zonder eten (of met minimale hoeveelheid) te zetten om haar te dwingen om hooi te eten, als ze dat niet doet zijn we de sigaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig als alle andere konijnen het hooi wel prima eten, maar Kyra niet. 

 

Barn-i kruidenhooi is hier altijd goed, ook net na Apollo’s tandenbehandeling, toen hij niets wilde eten behalve groente, ben ik zo'n zak gaan halen en dat ging er meteen in. 

Ik heb ook wel eens pleegkonijntjes die mijn gewone hooi niet moeten, en dan ik ook zo'n zak om zeker te weten dat ze hooi binnen krijgen. Werkt hier altijd.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn ook lastige hooieters maar daar gaat altijd Timothy hooi naar binnen. Helaas het duurste hooi, maar mijn lokale dierenwinkel (die geen beestjes verkoopt 🥳) heeft Versele Laga hooi, waar ik met kruiden- en gewoon hooi niet mega over te spreken ben maar het Timothy hooi is altijd super en van dit merk wat leuker qua prijs. Ik meng het altijd met ander hooi en meestal wordt alles gegeten, maar met slecht ander hooi wordt hoe dan ook ALTIJD het timothy hooi gegeten. Misschien keer proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, happy211 zei:

En misschien hooi kleiner knippen en door het voer mengen in een apart emmertje? Dan trekt misschien de geur van het voer in het hooi, en eet ze het mee op omdat het er doorheen zit?

Oja, da's ook een goeie om te proberen. Dank je. Ik ga maar eens op zoek naar Barn-i kruidenhooi, ik weet inderdaad dat er veel konijnen zijn die dat wel willen eten. Verwende nesten.

 

11 minuten geleden, Rosinda zei:

Mijn konijnen zijn ook lastige hooieters maar daar gaat altijd Timothy hooi naar binnen. Helaas het duurste hooi, maar mijn lokale dierenwinkel (die geen beestjes verkoopt 🥳) heeft Versele Laga hooi, waar ik met kruiden- en gewoon hooi niet mega over te spreken ben maar het Timothy hooi is altijd super en van dit merk wat leuker qua prijs. Ik meng het altijd met ander hooi en meestal wordt alles gegeten, maar met slecht ander hooi wordt hoe dan ook ALTIJD het timothy hooi gegeten. Misschien keer proberen?

Heb ik inderdaad ook nog niet geprobeerd, ga ik ook even een zak halen! Dank je. Dat het duurder is maakt niet uit, het is ook maar één konijn dat het niet wil eten dus dat scheelt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lulu at ook amper hooi en ik heb echt bijna alles geprobeerd. Het lastige is ook dat twee zakken/pakken nooit hetzelfde zijn. Groot inslaan met hooi heb ik wel afgeleerd 😄Wat ze de laatste maanden nog wel een beetje at (een paar sprietjes hooguit, maar toch): Oostenrijks alpenhooi van Dtails. Het is heel duur, maar het is mooi fris hooi dat ook echt lekker ruikt. Over pre alpin prospero heb ik ook goede verhalen gehoord, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

Wij hadden hier hetzelfde probleem, tot ik de tip van @Eefje kreeg om hooi bij de boer te halen. Op de een of andere manier vinden ze dat veel lekkerder, zitten meer stengels in ipv vlas. Vooral eerste snede wordt hier verslonden. En kost ook nog eens geen drol.

Hier idd ook hooi van de boer. Dat hooi ziet er echt keurig uit en wordt door alle konijnen, behalve Kyra, heel goed gegeten.

 

4 uren geleden, Suus1978 zei:

Lulu at ook amper hooi en ik heb echt bijna alles geprobeerd. Het lastige is ook dat twee zakken/pakken nooit hetzelfde zijn. Groot inslaan met hooi heb ik wel afgeleerd 😄Wat ze de laatste maanden nog wel een beetje at (een paar sprietjes hooguit, maar toch): Oostenrijks alpenhooi van Dtails. Het is heel duur, maar het is mooi fris hooi dat ook echt lekker ruikt. Over pre alpin prospero heb ik ook goede verhalen gehoord, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

Dank u! Inderdad groot inslaan heeft geen zin. Alleen dat kruidenhooi van Barn-i is volgens mij wel redelijk goed hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Alleen dat kruidenhooi van Barn-i is volgens mij wel redelijk goed hetzelfde

Ik zie wel verschil in hoe goed ze het eten hoor, sommige zakken Barn-i gaan er hier toch niet in.. Maar over het algemeen wordt het wel goed gegeten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn konijntjes net kreeg, aten ze ook niet echt goed hooi. Ik heb ze toen Versele Laga Timothy hooi gegeven net als @Rosindagemixt met (Barn I) kruidenhooi. Inmiddels mix ik het er nog een beetje doorheen, maar niet heel veel meer. Ze eten nu bergweidehooi heel goed, en dat is een stuk goedkoper😅

 

En ik heb hooi thee gemaakt en dat in de drinkbakjes gedaan, misschien is dat een idee? Voor mijn gevoel raakten ze toen wat meer gewend aan hooi, en zijn het toen beter gaan eten. 

aangepast door Bunnymommy
Typefoutje
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht inmiddels nog steeds op mijn hooi bestelling met alle hooisoorten die hier aanbevolen werden. Ik vermoed dat het pakketje zoekgeraakt is. Maar, inmiddels heb ik toch even de hoeveelheid brokken gehalveerd/geminimaliseerd om te kijken of madame toch hooi zou pakken. Ja hoor, ze zit nu af en toe gewoon hooi te smikkelen! Ik denk dat ze qua brok nu wel minder dan 10 g per kg konijn krijgen, dus dat wordt in de gaten houden of ze niet af gaan vallen. Anders hoog ik weer ietsje op, maar het lijkt voor nu dus goed te gaan👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van mijn koppels krijgt ook maar 7 gram brok per kg konijn. En eigenlijk zijn ze ook eerder wat mollig, dan te dun.

 

Soms heb ik wel eens met ze te doen (het lijkt zo weinig!) en geef ik een keer wat meer, maar dan merk ik het echt aan de hoeveelheid hooi en de keutels. Toch de juiste hoeveelheid dus.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dan zal het wel meevallen. Ik dacht altijd dat 10 gram wel een beetje de ondergrens was en zeker met graanvrij. Ik kijk dan gewoon hoe ze het erop doen. Mijn binnenkoppel krijgt bijna 20 gram per kg (niet graanvrij) en allerlei extra's omdat ze anders niet op gewicht blijven. Misschien ben ik daarom wat huiverig ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Evee zei:

Eén van mijn koppels krijgt ook maar 7 gram brok per kg konijn. En eigenlijk zijn ze ook eerder wat mollig, dan te dun.

 

Soms heb ik wel eens met ze te doen (het lijkt zo weinig!) en geef ik een keer wat meer, maar dan merk ik het echt aan de hoeveelheid hooi en de keutels. Toch de juiste hoeveelheid dus.

Hier precies zo. Sien en Freek eten ongeveer 7,5 gram per kg konijn en dat lijkt inderdaad heel erg weinig, maar als ik een klein beetje meer geef blijft er echt veel hooi liggen. Op deze hoeveelheid brokjes eten ze megaveel hooi en de keutels zijn perfect. Ze krijgen daarnaast ook nog wel redelijk wat groente. Dat weeg ik eerlijk gezegd niet af, maar ze eten alles op en blijven daarnaast goed hooi eten dus ik neem aan dat ik hierin ook de juiste balans gevonden heb. Ze zien er ook zeker niet slecht uit. 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier al een tijdje 17,5 gram per kilo konijn 🙈

Op dit moment een mix van beaphar nature en de gewone ss ( zak gekregen en zonde om weg te doen).

 

Laatste keer dat ik Fluffy en Pip gewogen heb waren ze nog mooi op gewicht.

Er wordt goed hooi gegeten en ze krijgen elke dag groenten. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf die verschillen toch bijzonder vinden hoor. Binnen hebben ze sowieso ietsje minder nodig. Maar Dunya krijgt dus 20 gram per kg en dan waar het lukt nog bijvoer, erwtenvlokken, stukje banaan/extraatjes en ze komt met moeite aan od blijft op gewicht. En ook zo gek dat de een de bdk zo snel laat liggen en de ander totaal niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betsy kreeg op haar oude dag ook ruim 25 gram per kilo aan calorierijk voer en een hoop extraatjes. Ze was ziek natuurlijk en 8 jaar oud, dus die had ook meer nodig. Dat zal bij Dunya ook meespelen. Die van mij nu zijn jong (bijna 5 en 2.5) en gezond *afkloppen* , dus dat verschil snap ik nog wel. Maar die bdks van Gijs, geen idee. Met minimale hoeveelheden trovet had hij het al, sinds ik graanvrij voer eigenlijk niet meer. Hoewel ik nu met beaphar nature wel weer meer op moet passen qua hoeveelheden dan met Bunnynature en rosewood. Dit eten ze ook achter elkaar op, die andere merken hadden ze na een paar uur pas op, dat zal ook schelen. Maar goed, bij mensen natuurlijk net zo. De schijf van vijf is killing voor mijn darmflora en algeheel gevoel van fitheid, ik moet voor mezelf ook altijd erg zoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker waar, dat scheelt ook een hoop. Ach, die Betsy. Ik herinner me de laatste foto die je met haar deelde op bunnybunch, wat een prachtkonijn. Die Gijs is toch wel een aparte he met zijn gedrag en zijn bdk... 😉

Bij mensen is dat ook wel zo ja, dat is zeker waar. Mensen schrikken zich altijd een ongeluk als ze zien hoeveel (fruit) ik eet, maar ik kom geen gram aan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .