maaykemaayke Geplaatst: 1 januari 2022 Delen Geplaatst: 1 januari 2022 Hoi allemaal, ik heb afgelopen week mijn lieve Fabio moeten laten inslapen. Ik probeer zo min mogelijk menselijke emoties te projecteren op Phileine, die nu alleen in huis loopt, maar ik lijk toch te merken dat ze een beetje verloren is. Ze was eerst heel hard op zoek naar hem, maar zit nu de hele dag stil in een hoekje terwijl het normaal een boef is. Daarom wil ik niet te lang wachten met een nieuw maatje voor haar halen. Maar daarbij hoort meteen mijn vraag: Philiene is inmiddels zes (heel actief en sterk). Nu lijkt het me dat ik haar moet koppelen aan een konijn van dezelfde leeftijd? Maar ik merk dat ik daar zelf wel moeite mee heb. Niet omdat ik geen oud konijn wil hebben, maar omdat het toch wel elke keer veel verdriet geeft om afscheid te moeten nemen van een konijn en dit zou betekenen dat ik altijd oude konijntjes blijf hebben die dus ook sneller zullen gaan. Is het ook mogelijk om haar een iets jonger maatje te geven? Of wordt ze daar minder gelukkig mee? Ik heb al een aantal koppelplekken gemaild, maar het is nu natuurlijk even druk voor reacties en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Bedankt alvast! Liefs en een hoppy nieuwjaar ❤️ Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 1 januari 2022 Delen Geplaatst: 1 januari 2022 Ik heb eens een voedster van 8 aan een ventje van 6 maanden gekoppeld. Natuurlijk was hij veel drukker dan zij, maar ze had daar geen last van en deed met hem mee als ze zin had. Zij is daar erg van opgeleefd toen en heeft nog een geweldig jaar met hem gehad voordat ze overleed. Zijn gepuber was soms wel irritant voor haar, maar ze zette hem goed op zijn plek. Het kan wel, afhankelijk van de konijnen. De klik is het belangrijkste, leeftijd maakt niet zoveel uit. Een konijn van boven de 1 jaar heeft de puberteit grotendeels gehad, dat heeft wel voordelen. Het hoeft echt niet per se een oudje te zijn. Ga lekker naar een goede opvang, daar kun je aangeven dat je liever een konijn hebt dat nog wat jonger is. Al geeft het geen enkele garantie dat je er jaren van kunt genieten helaas, het blijven kwetsbare diertjes. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 1 januari 2022 Delen Geplaatst: 1 januari 2022 Nee hoor, dat hoeft niet. Het is wel zo dat volwassen konijnen (1 a 1.5+) vaak iets stabieler zijn al van karakter, niet meer puberen. Dat geeft vaak wel meer zekerheid dat als het klikt, het ook echt zal blijven klikken. Met jonge pubers is dat altijd nog een beetje afwachten. Ik heb zelf wel recent bewust voor een jonger konijn (van een maand of 7-8) uit een opvang voor bij een ouder konijn gekozen, omdat ik een verzameling senioren (niet alleen konijnen, maar ook katten en hond) in huis had, en dan is een beetje verjonging toch ook wel fijn. Geen garantie dat die gezond blijven, maar de ouderdomskwaaltjes zouden als het goed is dan nog jaren weg zijn 😉 6 is nog niet zo oud hoor, vergelijkbaar met een mens van een jaar of 50. Fijn dat ze nog een maatje krijgt! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten