Ga naar inhoud

Corona virus in 2022

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, mammafelina zei:

Ik vind dit heel misleidend. En dan vooral op gebied van cavia's.

Cavia's zijn nooit te dik. Mocht de dierenarts aangeven dat ze moeten afvallen, ga dan alsjeblieft opzoek naar een andere dierenarts. Cavia's mogen namelijk absoluut niet afvallen. Afvallen bij cavia's is levensgevaarlijk, laat je ze afvallen, dan krijgen ze vrijwel direct orgaanproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Konijnenliefhebber1993 zei:

Ik vind dit heel misleidend. En dan vooral op gebied van cavia's.

Cavia's zijn nooit te dik. Mocht de dierenarts aangeven dat ze moeten afvallen, ga dan alsjeblieft opzoek naar een andere dierenarts. Cavia's mogen namelijk absoluut niet afvallen. Afvallen bij cavia's is levensgevaarlijk, laat je ze afvallen, dan krijgen ze vrijwel direct orgaanproblemen.

Cavia's kunnen wel degelijk te dik zijn. Uiteraard moet afvallen langzaam maar dat moet bij bv dikke katten ook. Die kunnen bij te snel afvallen ook oa leverproblemen krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, MichelleloveElmo zei:

Cavia's kunnen wel degelijk te dik zijn. Uiteraard moet afvallen langzaam maar dat moet bij bv dikke katten ook. Die kunnen bij te snel afvallen ook oa leverproblemen krijgen. 

Nee, dat is niet waar. Hoe langzaam je het bij cavia's ook doet, ze krijgen daar problemen van.

Hier 7 cavia's verloren in 1 jaar tijd, omdat ze moest afvallen van de DA. Ik heb de DA daardoor ook aangeklaagd. Dat dit soort advies nooit gegeven mag worden.

Een caviakundige dierenarts, zal nooit advies geven om een cavia af te laten vallen.

Dan heb ik te dikke cavia's dan volgens jou? Allemaal ruim boven de 1500 gram?

aangepast door Konijnenliefhebber1993
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cavia's kunnen zeker ook wel te dik zijn en overgewicht hebben. Het probleem bij cavia's is wel dat snel afvallen over het algemeen een groter gevaar voor de gezondheid is, dan het overgewicht.

Je mag een cavia nooit op dieet zetten in de zin van opeens minderen met de voeding, je kan natuurlijk wel kritisch kijken of het voedingspatroon wat je hebt goed is voor de cavia en daar meer verantwoorde keuzes in maken. Dat en uitdagen in beweging te komen (niet gelijk fanatiek, maar wat voedselverrijking, zorgen voor voldoende leefruimte, dat soort dingen). Mijn ervaring is dat de cavia's die te dik zijn, over het algemeen de cavia's zijn die een volle bak brokken krijgen, te weinig hooi, en alleen zitten in een traliekooitje dat te klein is. De caviabaasjes die de basis goed op orde hebben, zullen inderdaad niet snel een cavia met overgewicht hebben (of er moet een medisch probleem zijn dat dat veroorzaakt). 

Het is niet zo simpel als zeggen dat 1500 gram te zwaar is voor een cavia, er zijn gewoon cavia's voor wie dat een heel normaal gewicht is voor hun bouw en formaat. Maar er zijn ook cavia's die met 1500 gram wel echt overgewicht hebben.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of cavia's die sterk vermagerd binnen komen omdat ze niet meer kunnen eten, (En daardoor een zeer streng afval dieet gevolgd hebben) door bv te lange voortanden, haken op de kiezen of zelfs een complete brug over de tong dus zelfs niet meer normaal kunnen drinken. En die dat ook overleven. Uiteraard is dat zeker niet de bedoeling, maar dat komt echt regelmatig voor. 

Maar we hebben cavia's gehad die zo dik waren, dat normaal lichamelijk onderzoek niet eens mogelijk was omdat je bijna niet door het vet heen kon voelen en zichzelf niet meer goed kon wassen. Dit is niet aan een bepaald gewicht gebonden maar moet je bekijken per individu, zoals je dat ook bij andere wezens doet, (katten honden, konijnen, mensen, enz..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, mammafelina zei:

Heel misschien komen er bij ons na de zomer 2 cavia’s. Als deze plannen concreet worden zal ik mee eerst goed inlezen over deze beestjes, zodat ik ze een zo goed mogelijke basis kan geven.

Gezellige beestjes hoor! Maar, mij staat bij dat jouw man niet bepaald van de dieren is? Of verwar ik je met iemand anders? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Eefje zei:

Gezellige beestjes hoor! Maar, mij staat bij dat jouw man niet bepaald van de dieren is? Of verwar ik je met iemand anders? 

Dat heb je goed onthouden ☺️
Hij begint ze steeds leuker te vinden gelukkig. 
Hij is opgegroeid in Polen op een boerderij waar dieren als konijnen alleen gehouden werden voor de slacht en verder niets waard waren. Zelf heeft hij later nooit huisdieren gehad. Hij is met zijn gedachten over huisdieren een beetje stil blijven staan bij de konijn alleen in een klein hokje periode. Als dit bijvoorbeeld op fb of op tv voorbij komt zeg ik “ah wat zielig” en hij “die mensen houden wel een konijn in een klein hok” 

Dan aan mij de taak om (weer) uit te leggen waarom wij een groot verblijf hebben.

Hij zou de beestjes bij ons thuis ook nooit wat aan doen, en zeker ook geen medische zorg ontzeggen. Ik ben nu eenmaal een echte dierenvriend en dat wist hij 23 jaar geleden toen we verkering kregen ook al 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff zijn jullie alle regeltjes inmiddels ook zo beu? Ik mis het om lekker uit eten te gaan, om onze verjaardagen te kunnen vieren, om gewoon een dagje weg te kunnen of op vakantie te gaan. En niet alleen dat het mag, maar ook dat je je er weer gewoon prettig bij voelt. 

Ik denk als ik het aantal besmettingen zie dat wij niet de enige zijn hoor, en hoewel we het beu zijn is het zeker niet dat we alles over boord gooien qua regels. 

Maar net als vandaag hebben we met vrienden afgesproken en is het geen appje van "we zijn onderweg", maar "als de testen negatief zijn, vertrekken we over 20 minuten" 😅 Wie had dat ooit gedacht 3 jaar geleden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het ook zo zat. Toen corona begon had ik het onwerkelijke gevoel in één of andere 'einde van de wereld' film te zitten. Nu na de zoveelste prik en jaren later voel ik me weinig anders. Er gaan geruchten dat het einde in zicht is en corona een soort van griepje gaat worden, maar ik vrees dat dit niet zo zal zijn. Ik las laatst een opmerking ergens dat een vrouw vertelde dat haar dochter van 2 jaar niet beter weet dan dat mensen met mondkapjes rondlopen. Daar schrok ik wel van. Maar het is ook zo. De jonge kinderen kennen bijna niet anders dan een leven in coronatijd. Ik mis het om met een veilig gevoel rond te lopen en op visite te kunnen zonder de angst iemand te besmetten of zelf besmet te raken. Er heerst nu wel een mindere versie maar als je met ouders en broer te maken hebt die risico patienten zijn en al een oom er aan verloren hebt blijft het wel een dingetje. Ik wil ook gewoon weer een normaal leven hebben als van voor de corona. Die vrijheid kunnen ervaren en idd niet alleen omdat het nu weer mag vanwege minder mensen op ic maar gewoon omdat het geen gevaar meer vormt voor iemand leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het zat dat het alleen maar over corona gaat... de volgende zoönosen liggen al weer op de loer. Kijk maar naar de vogelgriep, nu is ie niet gevaarlijk voor mensen, maar wie zegt dat de volgende variant dat niet is? Al het afval wat die mondkapjes en testen e.d. veroorzaken, hoor je bijna niemand over.

Zo te lezen gaat de boel van het slot, horeca en cultuur tot 22:00 uur open. Wel met 3G, maar boeiend, ik heb m'n prikjes allemaal gehad 😛 Groen vinkje voor mij

Afstand houden vind ik alleen maar fijn, ik ben niet zo'n sociaal dier. Maar die mondkapjes... vooral die ffp2 dingen, benauwd word ik er van.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .