Ga naar inhoud

Slowchat hondentopic 2022

Evee

Aanbevolen berichten

• 2 weken later...
  • 1 maand later...

Hoe gaat het nu, na de chemische castratie @pakyakker? Ik heb er geen ervaring mee. 

Ik zoek voor Namu een waterbak voor in de woonkamer die een beetje hoog van de grond is, maar er ook gewoon nog leuk uit ziet.

Bij voorkeur zelfs alleen een standaard of houder, waar de basis metalen hondenvoerbakken in kunnen (die heb ik namelijk al in diverse maten). Maar dat is gewoon nergens te koop, of heel erg lelijk van ontwerp. 
Buiten staat de waterbak al op een betonblok. In haar kenneltje hangt een papegaaienbak. Maar in de woonkamer staat nog een lage waterbak gewoon op de grond, en daar zoek ik nu dus iets beters voor.

Voor Qila had ik wel een standaard, maar die was echt lelijk en heb ik weggedaan met het idee een mooiere te kopen die beter in de woonkamer past. Maar nu kom ik dus tot de conclusie dat die er niet zijn? Al helemaal niet als je een enkele zoekt, geen dubbele. Ik denk dat we zelf maar wat moeten gaan maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wil je een bak die hoger staat? Heeft de Malamute als ras risico op slikproblemen? Anders is een bak op de grond het beste: een hond "lepelt" het water met de tong naar binnen door het voorste gedeelte van de tong naar onder te krullen als een soort juslepeltje (dus richting de onderkant van de tong en niet zoals je misschien zou verwachten richting het verhemelte) en zo telkens een beetje water in de bek te "gooien". Als een hond slikproblemen heeft, kan het helpen om de bak hoger te zetten om de hond zich minder (makkelijk) te laten verslikken, maar als de slokdarm en luchtpijp gewoon goed aangelegd zijn, is een hogere bak juist niet handig, omdat het de natuurlijke manier van drinken verandert door de andere hoek van de kop en hals (en dus de luchtpijp en slokdarm) t.o.v. de bak. Als een hond groot en stram is dan kan het ook helpen om de bak iets hoger te zetten dan op de grond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb uiteindelijk heel toevallig gisteren één gevonden gisteren, niet eens in een dierenwinkel. En totaal niet duur (ik had er gezien die ik leuk vond van 80 euro, dat vond ik nogal wat voor een voerbak 😄 ) Deze was 14 euro, dat is te doen. 

@Joke Er zijn meerdere redenen dat we een standaard willen, en het werd in ons geval ook door de dierenarts geadviseerd. De bak staat nu zo'n 15 cm van de grond, en dat is prima. Volgens mij is dat nog steeds natuurlijk genoeg drinken voor haar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Nadat we besloten hebben dat we toch echt voorlopig geen huis gaan kopen is het idee hond wel erg blijven kleven. Ik ben er inmiddels uit dat ik het wil en kan, mijn vriend bleef nog wat achter. Maar nu is hij toch enthousiast en mag ik stichtingen benaderen. Er was al een hondje waar ik verliefd op was, Nala van sosdogs. Maar nu zag ik bajzel in Oldenzaal zitten en nu ben ik ook verliefd op hem. Dus nu is de vraag: blije jonge teef of lieve blije oude reu. Bajzel past denk ik perfect bij ons, Nala vind ik de vraag of die niet gelukkiger is tussen andere honden, maar dat vind ik ook iets voor de opvang om te beoordelen, zij kennen haar. Maar ik wil maar op eentje reageren om te beginnen, zodat we niet hoeven te kiezen als we ze straks allebei zouden hebben gezien. Pffff moeilijk! 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze verder eigenlijk even aantrekkelijk zijn voor jullie, dan zou je misschien nog kunnen laten meewegen welke van deze twee honden het langst bij de stichting zit of zou blijven zitten. Dat kun je dan weer op twee manieren opvatten, kies je voor degene die minder snel gekozen zou worden om die een goed huisje te geven, of voor degene die misschien sneller een ander huis zou vinden met de hoop dat als het hem toch niet wordt, de ander er nog wel zal zijn. 

Succes met de keuze en ben benieuwd wie het uiteindelijk gaat worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dan is de keuze gemakkelijk, dat is bajzel, want die is al ongeveer 10. Die zou afgemaakt worden in Polen vanwege zijn leeftijd en hebben ze naar Nederland gehaald, omdat het zo'n lieverd is. Hij is erg braaf op de filmpjes en zijn omschrijving past bij ons. Ik gun het hem ook erg. En die heeft het ook niet zo erg naar zijn zin in de opvang, waar Nala het geweldig vindt met die andere hondjes. Zij is ongeveer 2.5. Een oudere hond is op een bepaalde manier ook gemakkelijker. Toch al wat meer rust in hun donder. Maar nadeel is sneller afscheid nemen en meer kans op medisch gedoe op korte termijn natuurlijk. Maar ook minder lange commitment om mee te beginnen. En heel dankbaar om zo'n oude schat een geweldige oude dag te bezorgen ❤️.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Eefje zei:

Ik zou 100% voor Bajzel gaan als ik nu zou moeten kiezen. Kan niet precies uitleggen waarom, is meer een gevoel dat ik kreeg bij het zien van zijn foto voordat ik het verhaaltje had gelezen.

Nala ziet er ook schattig uit, maar daar heb ik minder gevoel bij. 

Succes met het maken van een keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben besloten om nu even niets te doen, we gaan de eerste drie weken van april op vakantie en het is ook niet eerlijk om zo'n hondje dan te reserveren als hij ook al eerder een fijn huisje kan krijgen. Als we terug zijn gaan we contact opnemen met het asiel waar bajzel zit. Ze hebben daar meerdere leuke hondjes zitten. Kunnen we met hen overleggen welk hondje het beste bij ons past. Het is dus niet zo dat in Nederlandse asielen geen leuke honden meer zitten. Alleen op ikzoekbaas is weinig te vinden zonder enorme rugzak en zijn de meer gemakkelijke hondjes meteen weg. Maar veel asielen zijn daar helemaal niet bij aangesloten en hebben dus wel leuke hondjes zitten 💁

Maar ik viel ook als een blok voor bajzel hoor, wat een schat 🥰.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bajzel 😍

Qua zwerfhonden heeft Nederland het gewoon goed voor elkaar, met als gevolg maar weinig aanbod via asielen.  

Wat ook de reden is van zoveel stichtingen die importeren. De intenties bij start zijn ongetwijfeld goed, maar de uitvoering helaas niet altijd. En dat brengt een hoop ellende mee. Gelukkig zijn er ook goede stichtingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even op Facebook gekeken, maar bajzel is helaas wel dusdanig opa dat het geen match is voor ons. De ene hond van 10 is de andere niet, onze Spike was toen echt nog niet oud. Bajzel is een oude opa die dutjes wil doen en korte wandelingetjes. Ik wil wel echt op pad kunnen met de hond, veel mee spelen en trainen. Ik denk dat hij beter af is bij oudere mensen die ook een beetje willen dutten en korte wandelingetjes. 

https://www.facebook.com/487182491394591/posts/4889180387861424/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben me aan het inlezen op voeding. Ik lees dan over vers vlees, gevriesdroogd, luchtgedroogd, dat zou het aller beste zijn, maar ik ben niet van plan dat te doen en gewoon ordinaire brokken te voeren. Maar ook daar zie ik door de bomen het bos niet. 

Ik snap dat het van de specifieke hond afhankelijk is en natuurlijk vraag ik ook bij de betreffende opvang nog om advies, maar ik wil wel enige kennis hebben van waar ik op moet letten. Heeft iemand van jullie een betrouwbare bron, zoals bunnybunch maar dan voor honden ofzo? Ik heb het idee dat ik vooral reclame tref en weinig onafhankelijke sites met bepaalde criteria.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het voor honden zo ontzettend lastig! Helaas geen gouden tip voor je. Er is zo verschrikkelijk veel, en als je overtuigd bent dat je het juiste gevonden hebt,  lees je weer iets totaal tegenstrijdig. 

Wij geven kvv, kant en klare vers vlees voeding uit de diepvries.  Meestal Carnibest.

Als beloning en backup geven wij Orijen hondenbrokken. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Eefje zei:

Ik ben me aan het inlezen op voeding. Ik lees dan over vers vlees, gevriesdroogd, luchtgedroogd, dat zou het aller beste zijn, maar ik ben niet van plan dat te doen en gewoon ordinaire brokken te voeren. Maar ook daar zie ik door de bomen het bos niet. 

Ik snap dat het van de specifieke hond afhankelijk is en natuurlijk vraag ik ook bij de betreffende opvang nog om advies, maar ik wil wel enige kennis hebben van waar ik op moet letten. Heeft iemand van jullie een betrouwbare bron, zoals bunnybunch maar dan voor honden ofzo? Ik heb het idee dat ik vooral reclame tref en weinig onafhankelijke sites met bepaalde criteria.

Wat leuk dat jullie voor een hond gaan! Misschien kunnen we tzt wel eens een wandelingetje doen 🙂

Ook wij voeren kvv, van het merk Alaska. Het heeft voor en nadelen maar weet je wat mijn ervaring met voer is... Het ligt echt aan je hond waar hij/zij het goed op doet en dat is een kwestie van ontdekken. Met Tex z'n gezondheid zijn we min of meer veroordeeld tot kvv, maar er zijn op papier overal voor en tegens voor te noemen. Overigens bestel ik het vlees altijd bij Meat and Bones in Malden, echt een super fijne webshop met kwalitatief goede producten waar je altijd terecht kunt voor advies. Ze hebben zowel rauw vlees als brokken. Je kan altijd eens contact met ze opnemen om te vragen wat zij aanraden.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook rond zitten neuzen ivm hondje wat we hopelijk eind dit jaar gaan nemen. Ik vond Meradog brokken  wel ok. Zit geen graan in. Relatief goede prijs. Schijnt dat je hond minder erdoor gaat ruiken. En ik lees meer positieve verhalen dan negatief. De paar negatieve dingen die ik lees is dat hun hond er diarree ofzo van krijgt terwij ik bij de positieve verhalen ook juist lees dat ze betere ontlasting krijgen. Denk dat het verschilt per hond. Maar neem aan dat je dat snel genoeg merkt.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mississippija gezellig!! Ik hoop dat we in mei een hondje kunnen verwelkomen! Eerst op vakantie en dan met de opvang in overleg welk hondje bij ons zou passen en of die dan al in Nederland of nog in Roemenië is. 

Wat irritant dat het zo lastig is met hondenvoer. Kvv zie ik echt niet zo zitten, dat ga ik alleen doen als er problemen zijn waardoor het niet anders kan. Ik zal in eerste instantie voeren wat ze in de opvang voeren, er vanuitgaand dat ze daar vrij basic voeren en met dat uitgangspunt op zoek naar iets wat kwalitatief beter is. Goede tip dat meradog, ik ga het eens opzoeken! En ook een idee dat ik met als uitgangspunt het opvangvoer meat & Bones om advies te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eefje zei:

Ik hoop dat we in mei een hondje kunnen verwelkomen! Eerst op vakantie en dan met de opvang in overleg welk hondje bij ons zou passen en of die dan al in Nederland of nog in Roemenië is. 

Spannend!! Iris zei er laatst al wat van maar ik wist niet dat jullie plannen zo concreet waren. Leuk!

Ik vind kvv ook niet ideaal, ik weet niet of ik het zou voeren als Tex het op kwalitatief goede brokken ook goed zou doen. Opzich wen je er wel aan hoor, maar je hebt wel altijd een volle vriezer met dat spul en het ruikt ook niet echt dat je denkt heel aangenaam. Daarentegen is het volgens mij wel veel gezonder, makkelijker verteerbaar en wat er uiteindelijk van overblijft stinkt juist helemaal niet en is véél minder dan bij honden die brokken eten. Maar vraag het gewoon eens bij meat & bones inderdaad, die zijn echt 👍 (voor natuurlijke snacks kun je tzt ook eens kijken bij Durk's Dogsnacks, ook een aanrader)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mijn vriend is nu echt overtuigd, dus dan kan het echt doorgaan ! 

Ik ben zwaar verliefd op hondje Carlos van sosdogs, ik hoop dat hij er tegen die tijd nog is en dat ze hem een match vinden met ons. Hij zit nog in Roemenië bij de mensen die hem gered hebben in huis. Vind het wel een groot voordeel dat hij al in huis leeft. Hij moet wel een andere naam krijgen, want ik heb een ex die Carlos heet. Maar we hebben al een geweldige naam (vinden wij) voor hem klaarliggen ook met een a en een o. 

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Tumtum had gisteren met zwemmen de stok van een andere hond gepikt ( ik gooi nooit met stokken, tenzij het halve bomen of mini stokjes zijn) en had die als een sigaret in d’r bek. Ik zág het gewoon al fout gaan…. en ja hoor, ze komt het water uit en spiest zich op de kant bijna in d’r bek aan die, vrij scherpe, stok. Gelukkig ging het goed. Ben maar meteen doorgelopen voor ze nog een keer zou gaan zwemmen met die stok. Of een andere. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff... ben nog steeds van slag van de 'ontmoeting' die ik vanmiddag had tijdens een verder heerlijke wandeling langs de Drentse Aa met mijn hond. Een deel van de wandeling liep door een natuurgebied waar honden aangelijnd moeten zijn. Over de landerijen zag ik in de verte van rechts een vrouw aan komen met een Chihuahua en een Rottweiler, beide los.

Ik bereidde mij voor op de ontmoeting van mijn aangelijnde hond met de 2 loslopers, toen de Rottweiler ons in het vizier kreeg en harder begon te lopen. Ineens zag de vrouw ons ook en ze begon te gillen 'Britt kom hier!' Kom hier!!!!! Hier!!!!! Er klonk een enorme paniek in haar stem en ik wist; die hond gaat niet komen...

Op zo'n 50 meter afstand van mij en mijn hond hield de hond wat in. Terwijl de bazin op grote afstand bleef blèren, probeerde ik de hond rustig toe te spreken (terwijl mijn adrenaline opliep, want als hij mijn hond zou aanvallen zou mijn hond niet veel kans maken). Ik schatte n.a.v. zijn gedrag al snel in dat hij niet meteen als doel had om aan te vallen. Van een afstand schreeuwde de bazin 'geef hem een schop!!' Geef hem een trap!!!!'

Na een poos gedraai van de hond om mij en mijn hond heen, kwam de bazin eindelijk bij ons in de buurt. De hond dook in elkaar en kroop over de grond. Niet verwonderlijk, want hij kreeg er van langs met de riem en de schop die ik hem niet wilde geven kreeg hij van haar.

Mijn keel zat dicht van woede! Normaal, als de hond van iemand niet komt als hij geroepen wordt, geef ik als tip om toch nog even op 2 meter afstand de hond enthousiast te roepen en te belonen als hij komt. Maar nu was ik zo ontdaan en zo boos! Een hond zo hard straffen voor iets wat je jezelf moet toerekenen (jij heb de hond niet goed genoeg geleerd wat het commando "hier' betekent voordat hij los mocht). Een hond trappen is nooit acceptabel! En een ander vragen om jouw hond te schoppen?? Ze lijnde de hond aan en liep, aan de riem scheurend en trekkend door.
Normaal weet ik goed wat ik moet zeggen. Ik vind er altijd wat van als mensen onredelijk met een dier omgaan en zeg er ook bijna altijd wat van. Ik probeer dan opbouwend te zijn. Maar nu was ik helemaal perplex...
Pas later wist ik wat ik had moeten zeggen. Arme hond...

• Verdrietig 11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee, wat een rot situatie.

Dat soort incidenten zijn zoo vervelend! Keiko is ooit aangevallen door een dobberman en hollandse herder, en sindsdien heb ik geleerd dat ik als baasje beter mijn hond kan verdedigen in zo een situatie, dan dat ik de hond mij en zichzelf laat verdedigen. Keiko werd namelijk gebeten door die honden, en was sindsdien zeer fel naar andere honden van dat type. Ik geloof dat ik soms misschien wel iets te beschermend ben voor onze honden, maar sinds Keiko, weet ik hoe lang en hoe vervelend de gevolgen zijn van een incident.

Ik snap dat ongelukjes gebeuren, dat een hond soms langs je heen schiet en eventjes losloopt. Maar je hond bewust los laten als hij een gevaar is voor andere honden en niet luistert, daar kan ik gewoon echt niet bij. Doe hem een lange lijn aan. En schoppen bij terugkomst... oh jee. Heb je een kenteken van die mensen of enig idee wie het zijn? ZO ja, kun je altijd melding maken bij de dierenpolitie.

Een jaar of 2 geleden was er een man op het dorp met een herder pup, die meerdere mensen zijn hond hebben zien schoppen en echt zeer ruw was in de opvoeding (want het moest een waakhond worden). Daar zijn dus meerdere meldingen gedaan bij de dierenpolitie, die man heeft de hond nog, maar hij is er verplicht mee op cursus gemoeten en heeft meerdere keren controle gehad op het gedrag van de hond. Niet dat het dier nu lief of sociaal is, het is een hele onzekere hond die ik heel lastig te lezen vind qua gedrag, ik blijf er dus ook maar uit de buurt, maar het lijkt in ieder geval iets beter te gaan, buiten dan. Wat er thuis gebeurd zie je natuurlijk niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .