Ga naar inhoud

Slowchat kattentopic 2022

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik belde net met een vriendin en zij gaat plotseling een paar maanden naar het buitenland. Ze heeft echter een wat oudere kat waarvoor ze nog geen onderdak heeft (iemand heeft zich teruggetrokken). Ik overweeg nu, ondanks dat ik eigenlijk geen vleeseter in huis wil, om haar kat voor die tijd in huis te nemen. Mijn vriend moet ook nog zijn mening geven, maar ik verwacht geen problemen (haha). Ik heb vroeger wel poezen gehad, maar toen was ik nog kind. Waar moet ik allemaal aan denken? Een kattenbak uiteraard en voer, speelgoed enzo. Maar verder? Ik denk dat haar kat niet gevaccineerd is, ik moet me dus ook nog verdiepen in hoe erg dat is. Qua voer geeft zij rauw vlees, daar ga ik niet aan beginnen. Wel graanvrij en goed biologisch voer. En bedenken of een kat tijdens een verbouwing handig is. Natuurlijk niet, maar de bovenverdieping blijft intact dus daar zou ze kunnen verblijven als het beneden ellende is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik belde net met een vriendin en zij gaat plotseling een paar maanden naar het buitenland. Ze heeft echter een wat oudere kat waarvoor ze nog geen onderdak heeft (iemand heeft zich teruggetrokken). Ik overweeg nu, ondanks dat ik eigenlijk geen vleeseter in huis wil, om haar kat voor die tijd in huis te nemen. Mijn vriend moet ook nog zijn mening geven, maar ik verwacht geen problemen (haha). Ik heb vroeger wel poezen gehad, maar toen was ik nog kind. Waar moet ik allemaal aan denken? Een kattenbak uiteraard en voer, speelgoed enzo. Maar verder? Ik denk dat haar kat niet gevaccineerd is, ik moet me dus ook nog verdiepen in hoe erg dat is. Qua voer geeft zij rauw vlees, daar ga ik niet aan beginnen. Wel graanvrij en goed biologisch voer. En bedenken of een kat tijdens een verbouwing handig is. Natuurlijk niet, maar de bovenverdieping blijft intact dus daar zou ze kunnen verblijven als het beneden ellende is.

Kattenbak, kattenbakvulling, ligplekjes, voerbakjes. Een krabpaal of krabplank vind ik ook een must, zodat ze dat niet aan de meubels doen. 

Met voer zou ik wel even goed overleggen, ik heb met mijn katten altijd het probleem gehad dat ik wel kan bedenken wat ik ze voor eten wil geven, maar ze daar zelf gewoon echt anders over denken. Als deze kat vers voedsel gewend is, kan ze best haar neus ophalen voor de brok die je kiest. Dat is echt lastig bij katten. Het kan dus zomaar zijn dat je geen andere optie hebt dan vers. 

Katten laten vaccineren is vooral belangrijk als ze buiten komen en bij andere katten komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! Qua voer heeft ze jaren lidl voer gehad en pas sinds kort eet ze vers. Als ze niet meer terug op brok wil kan ik ook noh overwegen om vers te kopen dat wel al bereid is zegmaar. Dat is ook oké voor mij. Wordt even aankijken wat ze wil dus. Dat eigenwijze vind ik zo leuk aan katten!

Ze moet inderdaad wel naar buiten volgens mijn vriendin, dus ik ga dan wel even overleggen of ik haar mag laten vaccineren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kattenbak en andere spulletjes kunnen toch gewoon de eigen spulletjes zijn van de kat?

Voordat een kat naar buiten mag na een verhuizing moet ze minstens 6 weken binnen blijven, zodat ze jouw huis echt ook als haar huis ziet. Ik weet niet hoe lang jouw vriendin weg blijft, en of het dan wel de moeite is om de kat naar buiten te laten. 

Heel lief dat je het diertje op wil vangen!

aangepast door Okki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies. Ik denk dat de kat nu weinig spullen heeft, zij woonde namelijk in een schaftkeet. Echt mini dus. Dat is bij ons anders. Ze verwacht zeker een paar maanden weg te zijn hoor, misschien wel een half jaar. Ik zie het ook zomaar gebeuren dat ze opeens een jaar weg is. Dat komt dus goed met naar buiten laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, dat is wel heel klein, dan moet je zeker wel wat spullen aanschaffen. Een kattenbak, voer en eventueel voerbakjes. Maar daar kun je ook eigen schaaltjes voor gebruiken. Qua speelgoed vinden veel katten hengeltjes en catnipspeeltjes erg leuk. En om lekker te liggen zijn kussens, een opgevouwen dekentje of een simpele doos helemaal prima. Een krabpaal is ook fijn. Of een krabkarton, die zijn dan horizontaal i.p.v. verticaal. Één van mijn katten geeft daar de voorkeur aan. 

Als ze inderdaad zó lang weg blijft dan is het inderdaad wel fijn als de kat naar buiten kan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt goed met de spullen! Ga ik vrijdag voor op pad. We zijn eruit en ze komt zaterdag al, heel snel dus. Ik ben alvast proefzakjes voer aan het bestellen. Ik wil biologisch en graanvrij, dus heb nu Yarrah en Edgard & Cooper besteld. Nog meer tips? En ik lees dat natvoer belangrijk is omdat katten niet vaak drinken en vocht uit het voer halen. Kan ik dat beter dagelijks geven en brokjes als snackje? Ik vind dat wel smerig namelijk, maar als het beter is dan is dat maar zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze katten kregen eerst alleen brokjes maar ze deden samen maar 3 plasjes in 24 uur. Toen zijn we ze natvoer gaan geven (naast de brokjes): 1 x per dag allebei een half zakje natvoer met wat extra water erdoor. Sindsdien plassen ze veel meer. Dus ik denk niet dat het noodzakelijk is om juist het natvoer hoofdvoeding te maken. Maar dat hangt vast ook van de kat af. Je kunt ook een drinkfontein aanschaffen, stromend water drinken ze vaak beter. Dan hoeft ze misschien ook geen natvoer?

Ze is er dan inderdaad heel snel! 

aangepast door Okki
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf altijd 3 maaltijden per dag aan de katten, 's ochtends brokken, rond 5 uur natvoer (1 bakje of zakje verdeeld over 3 katten, met inderdaad ook wat water er door) en dan 's avonds weer brokjes.

Dat is echt jarenlang goed gegaan, tot ze echt ouder werden en gezondheidsproblemen kregen. Toen heb ik het schema wat om moeten gooien ivm medicijnen, kieskeurig worden en dieetvoer. 

Van edgar en cooper koop ik wel eens snacks voor de hond, vond dat ook wel een net merk. Voor de katten heb ik de brokken ook wel eens geprobeerd, maar niet iedereen at dat graag hier. 

Wat drinken betreft, hier drinkt Luna graag uit glazen in plaats van bakjes 😄 Ik heb dus op diverse plekken in huis van die plastic camping drinkglazen staan met water voor de katten. Op die manier komt ze het vaak tegen, en drinkt ze meer. Glazen glazen sneuvelen te snel, maar van die stevige campingglazen gaat prima. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

We hebben Mauser inmiddels twee weken in huis. Ze is heel makkelijk en totaal niet schuw. Vorige week ben ik met haar naar de DA geweest voor vaccinatie en toen bleek dat ze niesziekte heeft, in een beginstadium. Ze lijkt er geen last van te hebben en de vaccinatie heeft haar denk ik goed gedaan, gelukkig. Over een tijdje laat ik haar ook naar buiten. Met de konijnen gaat het ook goed samen. Uiteraard mag ze alleen in de ruimte van de konijnen als er toezicht is. 

Ik merk wel dat ik konijnen echt veel leuker vind dan katten. Had ik nooit gedacht want ik was echt een kattenvrouwtje toen ik jonger was. Als Mauser terug is komt er dus zeker geen kat. Ook omdat ik het vlees in huis gewoon vies vind hoor. Ze kreeg dus rauw vers vlees maar daar ben ik na een dag al mee gestopt, brr...

Wel grappig dat ik nu de hele tijd kattenpraat heb met mijn moeder en een vriendin die ook katten heeft.

aangepast door Jamesthebunnybutler
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Herinneren jullie je nog de ellende die ik met mijn katten had, waar zelfs een kattengedragsdeskundige aan te pas moest komen, omdat ze gewoon niet met z’n tweeën in één ruimte (of überhaupt in elkaars zicht) konden zijn? Dit zijn ze nu een jaar later. 🥰

43A89975-0C58-417F-B2A5-D3FC577D8DDC.jpeg.00948162d4b6fdfe4e8c81a22ee90529.jpeg

8A3E510C-2BD1-4B30-8BD8-8987EE2F2347.jpeg.b8e5dea115cbce591fbdae0643c8c7a6.jpeg

aangepast door Pablo&Lola
  • Vind ik leuk 11
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Wauw, wat fantastisch! Ik ben nu wel benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen!

Tsja, vooral heel heel heel erg veel geduld hebben. 😅 En oefenen. Het was in feite een herkoppeling van katten, maar dan eentje waarbij je ze steeds vaker en langer moet laten wennen aan elkaar en het met elkaar zijn in een ruimte zonder dat het escaleert door ze af te leiden, moe te maken, etc. En verder ervoor zorgen dat elke kat zijn eigen dingen heeft (eigen plekje, kussen, voerbak, kattenbak) en dat ze elkaar goed kunnen ontlopen. De linkerkat (Bob) transformeert in een alles vernielend terrormonster als hij buurtkatten ziet of ruikt of als er veel visite over de vloer is, dus dat voorkomen of hem tijdig ergens anders zetten scheelt ook een hoop. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Luna logeert bij mijn ouders sinds gisteren, zodat ze geen last heeft van het verbouwen. Ze hadden zelfs een welkomst bord op de deur hangen 😉 Dat is zodat ze niet vergeten de deur dicht te doen 🙂

IMG_20220609_054558.jpg

Het gaat overigens best ok met haar. Ze eet weinig. Bijna geen brokken meer. Maar genoeg van het natvoer en wat slagroom om een beetje op gewicht te blijven. Ze is echt een oud dametje geworden. Maar haar pit en karakter zit er gewoon nog in hoor.

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Luna is weer gezellig thuis! Ze is 1.5 maand bij mijn ouders geweest tijdens onze verbouwing. Ze is er flink verwend en zelfs iets aangekomen. Nadeel is wel een beetje dat mijn ouders vonden dat ze zo weinig brokken at en haar dus meer natvoer zijn gaan geven, wat ik dus juist niet deed (en ook uitgelegd had) omdat haar gebit dan sneller slecht word en elke keer narcose om dat op te lossen ook echt risico is. Maar goed, het is zoals het is.

Ze moet wel weer wennen aan ons huis en Namu, ze is nog niet veel beneden geweest. het "kattenkantoor" ofwel de kamer voor luna waar nog een werkhoekje komt is al een heel eind af en ingericht voor Luna.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Linksboven relaxen op de overloop

rechtsboven lag ze op onze slaapkamer in het mandje

rechtsonder onze slaapkamer (nog leeg, bedframe maken we dit weekend af, maar matrassen zijn helaas vertraagd, we slapen dus nog niet op onze slaapkamer).

Rechtsonder de kattenkamer. Met wat lekker ligplekjes, kattenbak, krabpaal, eten en drinken.

IMG_20220803_185858.jpg

We zijn nog niet klaar zoals je ziet 😄  Nog plintjes en raam en deurkozijnen afwerken. Deuren zijn er voorlopig ook nog niet, er komen schuifdeuren, maar hele lange levertijden.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Sinds vannacht weet ik waarom ik echt niet permanent katten wil, hoe super leuk ik Mauser ook vind. 
Vannacht werden we wakker van een mauwende Mauser. Dat gebeurt wel vaker. Ik dacht dat ze beneden zat te mauwen, maar het duurde best lang. Ik werd geïrriteerd en zette de lamp aan om mijn vriend te laten kijken. Bleek dat ze gewoon in de slaapkamer zat. Mijn vriend had de deuren open gezet toen hij naar de wc ging (ook van de konijnenkamer, godzijdank is dat goed gegaan). Opeens hoorde ik gesmak. Bleek dat mevrouwtje een dode muis mee naar boven had genomen, onder het bed had gelegd en die zat ze terwijl we sliepen gewoon op te vreten. Super smerig. Toen mijn vriend de stoffer en blik gepakt had, was de muis op 🤮

• Haha 2
  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Wij hebben nog steeds geen deur in de slaapkamer en dat gaat ook nog wel even duren. Eerst wat andere klusjes afmaken, zoals de kozijnen aan de binnenkant en plintjes langs de plafonds.

Maar Luna kan dus vrij in en uit lopen in onze slaapkamer. Ons bed is meer Luna's bed geworden. Nadeel is wel dat ze ons in de nachten gewoon wakker maakt. Zo slaap ik regelmatig met Luna op mijn rug en vannacht om 4 uur werd ik wakker gemaakt door kriebelende snorharen en een spinnende kat die in mijn nek wilde komen liggen. Niet heel lekker 😄 Maar ja, Luna heeft inmiddels de privileges maar gewoon gekregen dat ze dat mag en daar komen we nooit meer vanaf nu.

Qua eten gaat het weer wat beter met luna, weer een balans gevonden dat ze ook gewoon weer brokjes eet.

Ik heb ook het idee dat even een tijdje bij mijn ouders goed was. Voor ik haar daarheen bracht, was ze voor mijn gevoel echt nog in de rouw om het verlies van de andere katten, vooral Hiro. Ik heb het idee dat uit logeren gaan en terugkomen een soort reset was voor haar.

Met Namu gaat het ook weer goed, de eerste tijd vond ze het spannend, maar nu gaat dat weer zoals voorheen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, wat naar dat Luna nu bedacht heeft dat jullie bed haar bed is geworden. Typisch katten, daar ga je inderdaad niet meer vanaf komen of ze gaat de hele tijd mauwen en krabben. Lijkt me niet fijn dat gekriebel in de nacht, maar ook wel weer heel aandoenlijk toch?

Fijn dat het qua eten weer beter met haar gaat en dat het logeren bij je ouders haar goed gedaan heeft. Sneu als de diertjes rouwen vind ik, dat maakt het voor jezelf dan ook extra verdrietig. Is ze een beetje op gewicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar oude gewicht zal ze niet snel meer halen, maar ze is niet meer zo mager als ze geweest is. Voor een oudere kat vind ik zoals ze nu is prima. Ik zal de weegschaal weer eens van bij de konijnen naar binnen halen, Joris is toch weer op gewicht, dan kan ik luna weer eens wegen 😄

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .