Ga naar inhoud

Slowchat kattentopic 2022

Evee

Aanbevolen berichten

• 3 weken later...

ik heb een nieuw soort thee gekocht, van clipper. Maar mijn beide katten voelen zich enorm door deze thee aangetrokken. De doos / zakjes moeten kopjes krijgen, ze willen er doorheen rollen. Ik denk dat ik kattenkruid thee heb gekocht ofzo 😄 

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik de as van Isis in de tuin wil begraven en niet wil uitstrooien. Maar op de plek waar ze dan ligt zou ik graag iets van een beeldje willen. Ik kan alleen niet echt iets vinden wat geschikt is voor buiten en passend is voor zo iets. Het hoeft niet groot te zijn. Mocht iemand een tip hebben, laat maar weten 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ja, de mandjes zijn best populair. Zeker in de winter, want ze staan boven de verwarming. Maar de oude schoenendoos die er tussenin staat ook hoor 😄  Die is nog het meest gebruikt. Ik heb door het huis heen 4 van deze mandjes staan, en ze liggen er eigenlijk best wel vaak in. Boven staat ook een lekkere stoel voor ze. Daar ligt Hiro op het moment hele dagen in.  Hij valt af, is dementerend (dat is beide al een aantal jaar), geeft best regelmatig over (ook dat is al een aantal jaar), ik laat jaarlijks een seniorencheck doen bij de katten bij de dierenarts, en behalve dat Hiro's gebit niet optimaal is en af en toe gereinigd moet worden, komt daar eigenlijk nooit iets uit.

Maar het overgeven is nu wel opvallend vaker sinds afgelopen weekend,  hij eet geen brokken meer en zijn gedrag is echt wel heel anders, veel meer slapen, geen interesse meer in eten, ook niet in de lekkere dingen. Alleen natvoer eet hij nog. Maar vanochtend stond hij niet eens op uit de stoel voor eten. Gisteravond leek hij zijn voerbak niet eens meer te kunnen vinden.

Ik hoop dat het iets simpels is, een ontsteking waar hij met een kuurtje vanaf komt ofzo, maar ik vrees dat het wel een complexer probleem zal zijn en dat ook hij misschien niet zo lang meer bij ons zal zijn.  Hij is 18 of ouder, ik weet het niet precies, hij is aan komen lopen en werd toen op een jaar of 2 geschat door mijn toenmalige dierenarts. Ik heb hem 16 jaar, dus dan is hij minimaal 18.

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan heb je opeens nog maar één kat in huis. Heel gek hoor, stil ook. Hiro was erg aanwezig. Hij maakte ons bijna elke nacht wel een paar keer wakker, overdag mauwde hij ook veel. Hij deed de laatste jaren rare dingen qua gedrag. Opeens is het echt heel snel gegaan. Ik wist het al toen ik ging gisteren, dat de kans er in zat. Ik hoopte zo dat het iets onschuldigs was, maar het gedrag dat Hiro maandag had, was alsof hij het opeens opgegeven had. Er waren nog wel opties gisteren bij de dierenarts, maar met hoe Hiro was, hoe een strijd elke behandeling zou worden, zouden we hem er geen plezier meer mee doen. De dierenarts dacht aan nierfalen, maar we hebben het niet meer laten onderzoeken en besloten hem te laten gaan. Ten opzichte van 5 maanden geleden (laatste keer dat ik met het hem voor controle bij de dierenarts was) was hij zo achteruit gegaan, dat dit het beste leek. Hoe lastig het ook is. Het is fijn dat je deze optie hebt.

Luna is ook duidelijk van slag. Zij krijgt nu wel extra privileges. De heilige Lunipunie 😉 ik heb altijd duidelijk gemaakt dat zij op nummer 1 staat, vóór mijn man, vóór alle andere huisdieren 😄 Kom niet aan mijn Lunie 👮‍♀️Het recht van het langst in huis zijn bij mij. Met haar heb ik ook echt een enorm sterke band.  Zij mag nu lekker in ons bed slapen elke nacht, ondanks dat mijn man allergisch is voor katten 😄 Ik hoop dat zij nog lekker een tijdje kan genieten bij ons. Ik hoop dat ik nu toch even wat tijd krijg om alles een plaatsje te geven.

• Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kattenbeeldje gevonden en gekocht voor in de tuin. Ik laat de katten cremeren, maar kon niet beslissen waar ik ze zou willen uitstrooien. Het voelde allemaal niet passend. Ik heb dus besloten om de as in de tuin te begraven.

Waarom laat je ze dan cremeren denk je misschien? Nou, onze hond graaft nogal en ik heb echt geen zin om een dode kat opnieuw voorbij te zien komen. Dan is dit dus een prima oplossing. Ik zocht alleen een beeldje of iets om de plek waar ik de katten zou begraven te markeren. 

Ik heb een betonnen beeld van een slapende kat gevonden. Niet iets wat ik normaal zou kopen, maar zwaar en groot genoeg om te zorgen dat de plek waar gegraven is afgedekt is (de hond graaf al helemaal graag op plekken waar de grond al omgewoeld is). En stevig, robuust genoeg om een tijd lang mee te gaan. Aangezien ik nog steeds één kat heb, kan als het moment komt (in de heeeel verre toekomst hopelijk) dat zij ook gaat, zij bij de andere twee begraven worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

De kat (Luna) gaat ook mee vandaag naar de dierenarts, niet meer voor vaccinaties, maar wel voor een gezondheidscheck.

Ik vind niet dat ze het super doet en weet niet of ze haar maatjes mist of dat er meer speelt. En ik vertrouw na alle ellende en verloren huisdieren van de afgelopen paar maanden mijn eigen oordeel niet zo goed op het moment, ik ben zo bang dat ik dingen mis. Dus ik wil toch even bloed laten prikken bij haar, even een goede controle. 

Ze drinkt nog goed, ze eet nog (niet enorm veel, maar genoeg om op gewicht te blijven). Ze slaapt wel veel maar heeft toch ook nog wel haar speel-momentjes. Ze geeft af en toe over, maar ook niet heel vaak. Ze heeft wel een schildklieraandoening en hartruis, maar met medicijnen gaat dat eigenlijk prima. Een jaar of 2 geleden kwam haar blaas door een buikbreuk naar buiten (wij dachten een vetbult ofzo), maar dat is toen geopereerd, daar is ze goed van hersteld, alleen kan ze niet zo goed meer springen sindsdien. In huis staan er overal van die houten ikea trapjes zodat ze toch op tafel en het keukeneiland kan komen. 

Maar ik wil gewoon eigenlijk het liefst even gerust gesteld worden dat alles nog ok is met haar 😄 En dat ze de komende tijd nog lekker bij ons blijft. 

Morgen is ze jarig, dan is ze 16 jaar oud. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luna was wat afgevallen (200 gram) en haar gebit was niet super meer bij de achterste kiezen. Bij luna is dat voor het eerst. Maar ze eet minder brokjes, en dat is niet goed voor het gebit.

Er is bloed geprikt, haar nieren zijn in orde, schildklier waarde is prima. Hartruis is niet erger geworden. 

Ze mag nu lekker verwend worden met slagroom om wat aan te komen, en dan evt.

een gebitsbehandeling. Narcose is niet zonder risico, maar ja, als het gebit de oorzaak is van slecht eten, dan is het wel iets wat opgelost moet worden. De dierenarts vond het nu niet zo erg dat we het direct moesten doen, maar wel iets voor om over een paar maanden nogmaals te bekijken. Elk half jaar een seniorencheck dus voor madam, ipv jaarlijks. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand nog tips voor wat ik qua voeding nog voor Luna kan doen?

Ze is van ongeveer 20 gram brokken per dag wat ze tot aan vorige week at, en daarbij 80 gram natvoer (dat at ze in totaal per dag, ook te weinig dus) naar nauwelijks nog brokken eten gegaan.... Ik zal weer gaan bellen naar de dierenarts deze week, moet er toch nog even langs om wat op te halen. Maar als er iemand nog goede tips heeft, graag. Het enige verschil is dat we sinds vorige week wat slagroom bijvoeren. Maar ja, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze daardoor dan helemaal stopt met brokken. 

Van brokken staat ze op Royal canin exigent, de 400 gram zakjes, want na een paar dagen vind ze het toch al niets. Ik wissel de savior en de aromatic af. Ik heb ook nog een zakje ageing 12+ staan. Ik zet dagelijks verse brokken neer, maar meestal mag ik ze gewoon weggooien de dag erna. Ik heb echt al honderden soorten voer geprobeerd en poedertjes voor er over, maar dit is wat er nog het best in gaat. En een 1,5 of 3 kg verpakking kan ik na 3 a 4 dagen ook weg doen omdat ze het dan niet meer wil.

Bestaan er misschien maaltijdverpakkingen met brokjes porties per dag verpakt voor katten? Ik heb het niet kunnen vinden. 

Qua natvoer eet ze het liefst gourmet mouse uit de supermarkt. Terwijl ik zoveel betere kwaliteit soorten geprobeerd heb. Maar goed, dat eet ze wel, en daar gaan haar medicijnen door.  Ook hier heb ik al vele soorten getest, maar als ze dat niet eet, laat ze ook de medicijnen liggen. Voor mijn gevoel zit ik dus in ieder geval ook aan een bakje gourmet mouse vast per dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik in het verleden problemen had met Molly (zij wou ook bijna niks meer eten na een operatie maar ook door stress (omdat haar pootje in gips zat) gaf ik Trovet CCL Recovery Liquid. Dit was het enigste wat ze binnen kreeg zonder problemen. 

Je kan dit bij de meeste dierenartsen kopen (je kan het ook online bestellen maar dan zit je gelijk aan grootverpakkingen vast)

Ik zou het eerst eens met jouw dierenarts bespreken of dit een oplossing kan zijn voor Luna. (ik weet namelijk niet of het geschikt is om lange tijd te geven)

Succes!

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het net overlegd met de assistente, en die gaat het voorleggen aan de dierenarts. Ik verwacht dat zij mij later vandaag terugbelt. Ik weet ook niet goed of het nu gebit is, of dat er toch iets anders speelt.

Luna lijkt wel gewoon trek te hebben in eten, mauwt rond etenstijden, rent enthousiast op het voerbakje af. En stopt dan na 3 happen met eten. Uiteindelijk doet ze 3 uur over het eten van natvoer, wat eigenlijk veel te lang is, normaal was dat in 10-15 minuten op. De brokjes eet ze nauwelijks op het moment, misschien 3 of 4 brokjes per dag. De slagroom eet ze op zich wel, maar ook daar neemt ze de tijd voor. Ik weet niet goed wat er speelt. Of het nou het gebit is, of iets anders.

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werd teruggebeld, donderdagmiddag breng ik Luna naar de dierenartspraktijk voor onderzoek. Ze gaan dan toch nog uitgebreider bloedonderzoek doen dan vorige week, misschien toch een roesje geven als haar conditie dat toelaat en dan gelijk zowel een echo als het gebit behandelen en dan hopen dat er meer duidelijkheid is. De praktijk is op donderdag open tot 7  uur savonds, dus dan moet ik haar 's avonds weer ophalen. Ik heb zelf het gevoel dat als ik niets doe, ik met een paar weken Luna ook kwijt ben. Dan maar het risico van de narcose nemen, met mogelijk daarna verbetering.

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .