Ga naar inhoud

Het algemene vaccinatietopic 2022


Evee

Aanbevolen berichten

Op 9-1-2022 om 07:52, Evee zei:

De dierenarts heeft inderdaad gelijk, de vaccinatie moet jaarlijks herhaald worden.

Hoi hoi,

Ik ben een biologie student en gek op konijnen.

Ik vroeg me af hoe dit zit met immuniteit. 

Want ik kan tot zover nergens vinden waarom het nodig is om jaarlijks te vaccineren.

Ik begrijp dat konijnen niet beschermd zijn als ze niet jaarlijks worden gevaccineerd, maar kan dit iets meer worden onderbouwd?

 

Ik bedoel RHD is een RNA virus, dus kan ik me zo voorstellen dat dit virus jaarlijks iets anders is en dat dat een reden zou zijn om jaarlijks te vaccineren (Zelfde als griep). 

Echter Myxomatose is een pokkenvirus (wikipedia) en volgens mij muteert het pokkenvirus heel weinig (mensen hoeven hier volgens mij maar 1 keer in hun leven voor gevaccineerd te worden en zijn dan levenslang beschermd). Dus ik vroeg me af hoe verschillend is immuniteit van konijnen met dat van mensen/andere zoogdieren?

En is voor beide virussen en konijnen immuunsysteem onderbouwende wetenschappelijke literatuur, voor waarom de vaccinaties maar een jaar beschermend zijn?

Heeft iemand hier ideeën/artikelen over, ik ben gewoon geïnteresseerd hoe dit in zijn werk gaat ;).  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De werking van het vaccin zwakt naar verloop van tijd af, dat is het enige dat ik er van weet. Of er goed onderzoek naar gedaan wordt vraag ik me af, de konijnen waarop getest wordt leven over het algemeen niet zo lang. Tenminste dat heb ik ooit ergens gelezen. Met het filavac vaccin konden ze in eerste instantie maar een half jaar garanderen, om die reden (meen ik me te herinneren). Zie het als een booster, een oppepper voor het immuunsysteem. Net als dat wij nu steeds een booster moeten halen tot er een goed vaccin voorbij komt tegen corona. Bij konijnen is de druk denk ik niet zo hoog om een vaccin te maken dat langdurig beschermt, in tegenstelling tot mensenvaccins. Het laatste vaccin voor konijnen is nu nobivac myxo-rhd plus, misschien helpt dat in je zoektocht.

 

Hier heb je de site van de ema, de toelating in europa en waarom etc https://www.ema.europa.eu/en/medicines/veterinary/EPAR/nobivac-myxo-rhd-plus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Is het jullie al opgevallen dat veel dierenartsen VHS / RHD nu comminiceren als "bloedziekte" ?

Op zich wel begrijpelijk dat er een iets makkelijkere, en eenduidige naam voor komt, dan al die afkortingen. Maar het viel mij opeens op in de communicatie die ik vanuit dierenartsen over de inentingen voorbij zie komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga vanmiddag met alles en iedereen naar de dierenarts. 

 

De konijnen voor vaccinaties. Ik vergat alleen te vragen of Sofie al mocht , ik heb gewoon gezegd met vier konijnen 😄 ach ja, dat hoor ik dan toch wel. Sofie is een maand of 5 geleden nog gevaccineerd,  maar is anders mijn enige konijn dat in het najaar moet. Ik vind het toch wel handig dat iedereen gewoon gelijk is. En de andere drie zijn in het voorjaar. 

 

Luna (kat) en Namu (hond) gaan ook mee, dus het is een complete afspraak voor alle huisdieren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Kliko en Rummikub mogen morgen hun jaarlijkse ritje naar de dierenarts maken voor controle en vaccinatie. 
 

Ik vroeg me af: wat zijn jullie hier gemiddeld voor kwijt? (Per consult) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, JacB zei:

Kliko en Rummikub mogen morgen hun jaarlijkse ritje naar de dierenarts maken voor controle en vaccinatie. 
 

Ik vroeg me af: wat zijn jullie hier gemiddeld voor kwijt? (Per consult) 

Ik was in het najaar dacht ik 93 euro kwijt. Iig iets tussen de 90 en 100, voor 2 konijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Kolino zei:

Ik vorig jaar ook rond de 90 euro, twijfel nog of ik ze voor die tijd ff bel om te vragen wat het dit jaar kost. Er gaat ieder jaar weer wat geld bij. Knap dat het nog voor 60 euro lukt!

In 2020 was ik juist meer kwijt vanwege de twee losse vaccinaties, nu het in 1 is was het voor mij goedkoper… jullie hebben dat verschil niet gemerkt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, DaniëlleV zei:

Hoeveel was je uiteindelijk kwijt, @JacB
en hoe is het gegaan? 

€150 😳

Daar ging m’n konijnen-spaarrekening…. 
 

Verder ging het goed, ze zaten te dutten in de zon toen ik ze ging vangen, dus had ze binnen 30 seconden allebei in het bakje zitten. Een record 😎

Bij de dierenarts op tafel was Kliko, die normaal altijd wel redelijk relaxed is, nogal gestrest en deed verwoede pogingen om weg te komen. Maar het is gelukt om hem te wegen (1,76 kg) en z’n oren, ogen en in z’n bekje te kijken. En uiteraard de vaccinatie te geven. 
Rummie, die meestal juist wat meer gestrest is, liet alles heel ontspannen toe. Keek rustig om zich heen, liet zich betasten etc. Zij woog 2,83 kg. 
Beiden keurig op gewicht, Kliko was wel een ons afgevallen vergeleken met vorig jaar maar keurig op gewicht. Niet te mager. 
Konijntjes weer terug in het bakje en naar huis. Toen ik ze vrij liet gingen ze allebei hard stampend en schoppend een andere kant van de ren op, hahahaha. Gelukkig kon ik het een uurtje later weer goed maken met groenten en een snoepje en kwamen ze ook allebei een aai halen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, JacB zei:

€150 😳

Daar ging m’n konijnen-spaarrekening…. 
 

Verder ging het goed, ze zaten te dutten in de zon toen ik ze ging vangen, dus had ze binnen 30 seconden allebei in het bakje zitten. Een record 😎

Bij de dierenarts op tafel was Kliko, die normaal altijd wel redelijk relaxed is, nogal gestrest en deed verwoede pogingen om weg te komen. Maar het is gelukt om hem te wegen (1,76 kg) en z’n oren, ogen en in z’n bekje te kijken. En uiteraard de vaccinatie te geven. 
Rummie, die meestal juist wat meer gestrest is, liet alles heel ontspannen toe. Keek rustig om zich heen, liet zich betasten etc. Zij woog 2,83 kg. 
Beiden keurig op gewicht, Kliko was wel een ons afgevallen vergeleken met vorig jaar maar keurig op gewicht. Niet te mager. 
Konijntjes weer terug in het bakje en naar huis. Toen ik ze vrij liet gingen ze allebei hard stampend en schoppend een andere kant van de ren op, hahahaha. Gelukkig kon ik het een uurtje later weer goed maken met groenten en een snoepje en kwamen ze ook allebei een aai halen 

Dat is wel veel ja… 😳

Ik ben benieuwd wat ik morgen moet betalen. 
Fijn dat je ze makkelijk kon vangen. 
Ik hoop dat het morgen bij mij ook zo makkelijk gaat.. ik heb de vervoersbox al een week in de ren staan en ik probeer ze er af en toe met wat lekkers in te krijgen en ik heb zo dus al wat geoefend met ze. Vorig jaar werkte dat goed om ze een beetje te “trainen” zodat het vangen niet zo stressvol hoeft te zijn voor hen en voor mij.

Ik ben benieuwd 🤨 we gaan het meemaken morgenochtend. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bennie en Vlinder hebben hun apk weer gehad. 😃

Nageltjes geknipt, oortjes en tandjes bekeken, longetjes en hartje geluisterd. Bennie kan zn oorsmeer niet goed kwijt dus hij heeft meteen een oorcleaner gekregen. 
Ik was in totaal 64,50 kwijt. 

Vlinder werd trouwens echt kwaad 😤 van het nagelknippen, ze lag te grommen op tafel. 🙈

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee en @DaniëlleV wat een ‘koopjes’ vergeleken met die van mij 😳

 

@DaniëlleV Hahahah, klinkt als mijn Teckel, die veranderd in een soort Jeckyll & Hyde met nagels knippen: eerst heel blij en vrolijk en dan ziet hij dat schaartje en dan wordt het serieus de meest agressieve hond die je ooit gezien hebt. De DA vertrouwd mij voor 200% in hoe ik hem vasthoudt, we zijn echt een goed team op dat moment. Maar hij maakt ook een partij herrie alsof hij vermoord wordt. Als je dan de spreekkamer uit komt zie je de wachtende mensen echt heel benauwd kijken 🤣🤣🤣


Hoe ging het vangen…? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, JacB zei:

@Evee en @DaniëlleV wat een ‘koopjes’ vergeleken met die van mij 😳

 

@DaniëlleV Hahahah, klinkt als mijn Teckel, die veranderd in een soort Jeckyll & Hyde met nagels knippen: eerst heel blij en vrolijk en dan ziet hij dat schaartje en dan wordt het serieus de meest agressieve hond die je ooit gezien hebt. De DA vertrouwd mij voor 200% in hoe ik hem vasthoudt, we zijn echt een goed team op dat moment. Maar hij maakt ook een partij herrie alsof hij vermoord wordt. Als je dan de spreekkamer uit komt zie je de wachtende mensen echt heel benauwd kijken 🤣🤣🤣


Hoe ging het vangen…? 

Ja ik vind het wel een groot verschil wat prijs betreft inderdaad. 
 

Ik heb Vlinder ook goed vast moeten houden hoor. Ze heeft eerst keihard zitten stampen en daarna dus grommen. Het was echt niet naar mevrouw dr zin. Bennie zat inmiddels alweer in het kooitje zonder deksel en hij kwam echt bij haar kijken alsof hij het voor haar op wilde nemen. 
Nu is ze de laatste weken toch al wel snel geïrriteerd hoor. Ze is of hyperblij en stuift door de ren en maakt binkies of ze is vreselijk jaloers als Bennie iets lekkers eerder krijgt dan zij. Dan rent ze ook grommend achter hem aan, zo van: jij weer eerst he!? 🙈

Ze sleept ook af en toe met stro. Het zal het voorjaar zijn. Het is elk jaar in maart weer zo. 
 

Het vangen ging op zich wel. Ik heb eerst Vlinder met een snoepje erin gelokt. Bennie kwam ook maar ging niet verder dan voor de helft erin. En toen ik hem een duwtje gaf had hij in de gaten dat hij gedwongen werd en zette hem in zijn achteruit 🙄 toen was hij bijna weg maar ik had hem nog net op tijd en toen snel het deurtje dicht. 
Ik was blij dat het gelukt was maar oh wat voel ik me op zo’n moment super gemeen… 😔

Ik heb er altijd een hekel aan om ze te vangen. Daar ga ik nooit aan wennen. Maar goed, het is voor hun eigen bestwil, liever even dit stressmomentje dan rhd of myxomatose. Daar probeer ik dan altijd maar aan te denken. 🙂

Gelukkig was de wachtkamer verder leeg. Geen blaffende honden en jankende katten. Ik was vrijwel meteen aan de beurt en het was ook zo weer klaar. En eenmaal thuis stapte Bennie meteen uit maar Vlinder bleef in het kooitje zitten. 🙄 toen het deksel er maar afgehaald en toen zag ze dat ze thuis was en stapte ook uit. 
Er werd meteen grondig gewassen en ik haalde een bord met groenten voor ze. Dat maakte veel goed! 😃

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .