Ga naar inhoud

Konijnen in het nieuws 2022

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

🐰BIJ DE KONIJNEN AF🐰

Wat goed bedoeld was, eindigde in 30+ konijnen. Vandaag hebben we in (een supersnelle) samenwerking met Stichting knaagdierenopvang Het Knagertje en Dierentehuis Kennemerland, waarvoor enorme dank, zo'n 30+ konijnen opgevangen. Wat begon als enkele konijnen 'van hetzelfde geslacht' (volgens de dierenwinkel) eindigde in een veelvoud aan nestjes konijnen. De eigenaren probeerden alle konijnen de juiste zorg te bieden, maar dat groeide hen letterlijk boven het hoofd. 

De konijnen zijn nu bij ons, Het Knagertje en Dierentehuis Kennemerland opgevangen waar ze eerst de nodige medische zorg krijgen en gecastreerd en gevaccineerd worden. Aansluitend gaan we op zoek naar een nieuw thuis voor ze.

Dit voorbeeld, wat helaas geen incident is, geeft duidelijk aan waarom wij pleiten voor een stop van verkoop van dieren in dierenwinkels en tuincentra. Het gaat zo vaak mis. Konijnen die als hetzelfde geslacht verkocht worden, ook twee rammen, en wat later uitdraait op een ongewenst nestje of grote verwondingen vanwege twee vechtende rammen (maar dat kan ook bij voedsters). Met alle bijkomende (medische) kosten en verdriet van dien. Vaak eindigen die konijnen in de opvang.

Zint eer ge begint is ook hier een wijze raad. Laat je goed informeren en ga naar een konijnenopvang waar ze alle kennis en kunde hebben en waar veel konijnen op een nieuw thuis zitten te wachten.

Bron: konijnenopvang Hillegom (via Facebook)

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vijf jaar geleden was er in Vlissingen ook al verwarring over een jong diertje, ook of het nou een konijn of een hondje was. Dat was in ieder geval een konijntje, helemaal kaal nog. Het diertje uit de link van @Eveeheeft een vachtje.

https://m.facebook.com/strandwachtvlissingen/photos/update-betreft-een-prematuur-konijntje-zal-naar-de-mikke-in-middelburg-worden-ge/1526401110724332/

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Evee zei:

Volgens mij is het een konijn.

Ja, dat denk ik ook. Dat oortje is bijvoorbeeld toch echt meer een konijnenoor dan een hondenoor. Ook het voorpootje lijkt me eerder van een konijn dan van een pup.  Maar dan was het diertje al wel een paar dagen oud? Wanneer krijgen konijntjes een vachtje?

aangepast door Okki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf dag 4 begint het met een dun laagje haar, met dag of 6 a 7 zie je meestal wel welk kleurtje ze gaan krijgen. Ze ontwikkelen echt heel snel. Dan was het diertje inderdaad een paar dagen oud. Maar mensen hebben vaak konijnen in een rennetje in de tuin wat open is, als je dan een (oeps)nest hebt en de kat van de buren heeft dat door, kan een konijntje van een paar dagen oud makkelijk in iemands tuin belanden. Dat is waarschijnlijker dan dat een pup spontaan in iemands tuin ligt.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet mijn geld ook op konijn. Aan de andere kant zou ik denken dat de mensen die hem in het echt gezien hebben, het misschien het beste weten. Ik heb nog nooit een puppy gezien van een paar dagen oud, maar wel een konijn, en dit lijkt heel erg op een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honden pups hebben haar bij de geboorte. Baby konijnen zijn kaal maar krijgen met een paar dagen wel haar. 

Dit is namu dr nestje in de eerste dagen. Er zit natuurlijk wel verschil in rassen maar het staartje en kopje en oortjes en pootjes vind ik echt meer konijn dan puppy.  Zeker het omgekrulde staartje. 

IMG_20220712_104542.jpg

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wat Evee zegt. Het staartje is heel typisch een konijn, de beharing past bij een konijn van een dag of 3 a 4, de achterpoten kloppen ook niet met die van een pup, evenals de oren hoewel dat inderdaad wel erg rasgebonden is (zowel bij honden als konijnen natuurlijk).

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-1-2022 om 10:23, mammafelina zei:

Nu bijna 18 jaar later lig ik dit te typen terwijl de tranen over mijn wangen stromen 😭

Ik kan niet uitleggen hoe bijzonder Stamper voor mij was, hij was er gewoon altijd. Als ik gepest werd op school, als het thuis weer eens een keer niet goed ging en later toen ik ging samen wonen. Stamper was er altijd voor mij ❤️

Ik ken dat. Ik was enig kind en had een Teddybeer. Alles vertelde ik er tegen en als ik verdriet had, dacht ik dat hij ook verdrietig keek. Hij betekende erg veel voor me. Op een gegeven moment ben je ouder en kijk je er even niet meer naar om en verdween hij ergens in de berghokken. Maar ik wilde hem een ereplaats in mijn kamer geven. Toen had mijn moeder hem weggegooid. Ik was 18 maar heb zo gehuild en was zo boos op mijn moeder. Ik heb trouwens een heel fijne jeugd gehad hoor, maar dit was een kindertrauma.

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .