Ga naar inhoud

Konijnen in het nieuws 2022

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja, dat denk ik ook. Radio 538 heeft op zich niks met konijnen. Het is meer; je schaft 'iets' aan en ineens is het toch duurder dan waar je op rekende (je dacht 2 konijntjes te hebben en in no time heb je er 20) en dan betaald radio 538 je rekening. Meer als grapje bedoeld...verder geen principiële gedachten over konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Het gaat erover dat er steeds meer opties zijn voor dure behandelingen en operaties voor huisdieren, maar dat dierenartsen in veel gevallen vinden dat het beter is om een dier in te laten slapen dan dergelijke behandelingen te doen. Ben ik het mee eens. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het er ook mee eens. Er staat inderdaad dat er steeds meer mogelijkheden zijn om zieke dieren te behandelen. Maar vaak zijn dat zware operaties met flinke herstelperiodes, als voorbeeld staan er open hart operaties bij slangen tot chemotherapie voor de hond, maar vanuit humaan oogpunt, vanuit het welzijn van het dier gekeken, inslapen de passende oplossing zou zijn om het lijden te stoppen en niet de zware behandelingen. Er staat "Dieren hebben geen verlangen naar een lang leven, zij willen niet blijven leven tot kerst of iemands verjaardag, of nog 10 jaar ouder worden. Ze willen geluk dag voor dag."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens.

Ik heb ooit mijn konijn van 9 jaar oud laten inslapen omdat hij in mijn ogen geen konijn waardig leven meer had.

Stamper viel steeds om, kon zijn plas niet ophouden en moest steeds gewassen worden omdat hij zulke vieze billen had. De dierenarts wist helaas niet wat hij had en mijn konijnen kennis was toen ook niet wat het nu is. Ik moest hem druppels geven die het plas probleem op zouden moeten lossen. Stamper was mijn alles, ik vertrouwde op de kennis van de dierenarts en heb het dus met deze druppels geprobeerd.

Helaas kwam er geen verbetering, dus ben ik weer terug naar de dierenarts gegaan. Ik vond hoe moeilijk ook dat het leven van mijn stamper, lang genoeg had geduurd. Het was meer lijden dan leuk leven geworden en dat gunde ik hem niet.

Op de parkeerplaats bij de dierenarts sprong hij nog uit zijn mandje, alsof hij het aanvoelde.

De dierenarts wilde het nog niet opgeven, wilde hem ergens aan de andere kant van het land door een mri scan laten gaan en dan opereren.

Ik zelf heb toen de beslissing genomen om hem te laten gaan omdat ik dacht dat dat het beste was wat ik voor hem kon doen, maar oh wat deed dat verschrikkelijk pijn. Hij is in mijn armen overleden.

Nu bijna 18 jaar later lig ik dit te typen terwijl de tranen over mijn wangen stromen 😭

Ik kan niet uitleggen hoe bijzonder Stamper voor mij was, hij was er gewoon altijd. Als ik gepest werd op school, als het thuis weer eens een keer niet goed ging en later toen ik ging samen wonen. Stamper was er altijd voor mij ❤️

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel fijn dat er steeds meer mogelijkheden zijn om zieke huisdieren, waaronder ook konijnen, te behandelen. Maar ik ben het er mee eens dat het voor de dieren zelf sneller beter is om niet verder te behandelen of een bepaalde behandeling niet te starten dan bij mensen. Dieren snappen niet dat een vervelende behandeling als doel heeft om ze te helpen beter te maken en ze leven veel meer in het nu. En zeker bij konijnen, die doorgaans schuwer zijn dan andere huisdieren en veel behandelingen al snel als stressvol ervaren, is het belangrijk om er over na te denken wat in het belang van het dier is. 

In eerste instantie was ik niet van plan om mijn konijnen uitgebreid te laten behandelen als ze iets zouden mankeren. Daar ben ik al snel op teruggekomen toen puntje bij paaltje kwam. Ik heb er best veel voor over om ze beter te helpen krijgen en ben in de loop der jaren heel veel bij de dierenarts geweest. Het is fijn dat er tegenwoordig zoveel mogelijkheden zijn om konijnen te behandelen. Maar iedere keer stel ik mezelf wel de vraag welke keuze in het belang van het konijn is. En dat verschilt ook per konijn.

Ik heb vooral behoorlijk schuwe konijnen gehad. Ik hoopte altijd dat zij niet iets kregen waarbij een uitgebreide behandeling nodig zou zijn om ze weer beter te helpen krijgen. Iets als kiezen laten slijpen, een gasbuik behandelen of een oogje een week zalven vind ik voor bange konijnen nog te overzien en dat heb ik dan ook zeker laten doen, maar voor uitgebreidere behandelingen voor erg schuwe konijnen moet je je toch afvragen of je het ze aan moet doen. Dat zijn lastige dilemma’s, zeker als je weet dat er mogelijkheden zijn voor uitgebreid onderzoek en/of behandeling. En ook voor niet/minder schuwe konijnen is er een grens in hoeverre het in het belang voor het konijn is om te behandelen. Dat blijft lastig.

2 konijnen heb ik ieder driekwart jaar ziek binnen gehad (ik heb buitenkonijnen). Bonno had EC en viel daarnaast ook nog van het een in het ander. Maar hij was supertam! Zolang ik hem met zijn pootjes op de grond liet stond hij zoveel toe. Bijvoorbeeld dagelijks zijn ogen druppelen (op de grond, je moest hem niet oppakken) vond hij geen probleem. Ik kon zijn kop dan gewoon een beetje kantelen. Meestal bleef hij gewoon liggen. Hij was ook nog maar 4 jaar en zo ontzettend lief! Ergens hield ik de hoop dat hij er weer bovenop zou komen. Uiteindelijk kreeg hij er ook nog chronisch snot bij, werd hij erg benauwd en werd het lijden. Dus toen heb ik hem met veel verdriet in laten slapen. Het andere konijn was Loetje. Bij hem was het me na 2 á 3 maanden wel duidelijk dat hij niet meer beter zou worden. Het is nooit helemaal duidelijk geworden wat hij nou precies had, maar zeer waarschijnlijk gewrichtsproblemen. Ik vond hem nog te goed om in te laten slapen, want hij had ook nog elke dag genietmomenten. Regelmatig vroeg ik me wel af of het toch beter was om hem te laten gaan, maar dat voelde dan toch niet goed. Ik vond hem er nét te goed voor en vond het dan nogal wat om voor hem te beslissen dat het klaar was. Op een gegeven moment was het toch duidelijk dat het niet meer verder ging. Beide konijnen brachten dagelijks veel zorgen, zorgen voor en zorgen om. Hoe vaak ben ik ‘s ochtends met een knoop in mijn maag uit bed gestapt, mezelf afvragend of ik ze levend zou aantreffen? Toch deed ik het met veel liefde. Ik heb me achteraf voor beide konijnen wel afgevraagd of ik niet te lang door ben gegaan. Maar als ik dan bedenk op welk eerder moment ik ze dan in had moeten slapen kan ik geen punt aanwijzen. Ik denk dat ik het dus weer hetzelfde zou hebben gedaan. 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Eenzaamheid. Een begrip dat we sinds maart 2020 allemaal een stuk beter begrijpen. De lockdowns, het afstand houden: meer dan ooit ervaren we hoe belangrijk sociaal contact eigenlijk is. Dat praatje in de straat, de vriendschappelijke knuffel en de troostende arm om je heen. We kunnen niet zonder.

Net zoals wij mensen zijn de meeste huisdieren ook van nature sociale wezens. Net zoals voor mensen is bij huisdieren de invloed van eenzaamheid op de psyche en het lichaam enorm. Ze ontwikkelen bijvoorbeeld gefrustreerd gedrag. Het gevolg? Terwijl ze alleen maar hunkeren naar de aandacht van een soortgenootje, worden dieren gestraft, genegeerd of zelfs weg gedaan omdat ze zich niet gedragen zoals het baasje zou willen. Dieren worden apathisch, stoppen met eten en overlijden vroegtijdig. En dat terwijl ze alleen maar snakken om de aandacht van een soortgenootje.

Gun ze die liefde

Een leven in eenzaamheid verdient niemand: geen mens én geen dier. Ik hoop met heel mijn hart dat we het tij snel kunnen keren. Dat iedereen weer de aandacht krijgt die hij zo hard nodig heeft. En dat we daarin de huisdieren niet vergeten. Laten we ervoor zorgen dat het verdriet van twee jaar isolement ook iets moois oplevert: meer aandacht voor elkaar en voor de huisdieren. Gun ze die liefde van een soortgenootje!

https://www.sophia-vereeniging.nl/nu-we-weten-wat-eenzaamheid-is/

aangepast door tam86
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
  • 1 maand later...
  • 2 maanden later...
37 minuten geleden, tam86 zei:

Ik kwam dit bericht tegen. Gelukkig zie ik tegenwoordig steeds meer van zulke berichten en ontstaat er steeds meer bewustwording 

https://www.mininatuur.nl/blog/konijnen-gevolgen-van-te-kleine-kooienhokken?fbclid=IwAR0k5l7jrUShrZxI0wR56dR2AKmiTgkiho2QBQrqsgNaEw8WvgT4RPEtRUw&fs=e&s=cl

Haha ze adviseert 10 m2 per koppeltje, ik denk niet dat je op deze manier veel konijnenbaasjes overtuigd. Het is beter om in kleine stapjes te werken; een baasje met konijnen in een kooi overtuigen om er een veilige ren van 3 m2 aan te plaatsen heeft meer nut dan gelijk 10 m2 te bedingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, tam86 zei:

Ik kwam dit bericht tegen. Gelukkig zie ik tegenwoordig steeds meer van zulke berichten en ontstaat er steeds meer bewustwording 

https://www.mininatuur.nl/blog/konijnen-gevolgen-van-te-kleine-kooienhokken?fbclid=IwAR0k5l7jrUShrZxI0wR56dR2AKmiTgkiho2QBQrqsgNaEw8WvgT4RPEtRUw&fs=e&s=cl

Ik zal maar niet zeggen wat ik van haar vind.

Alles wat wij doen is niet goed of totaal fout.

Want gebitsproblemen komen volgens haar alleen maar voor door verkeerde voeding en alles.

Hooi zal volgens haar ook niet goed zijn. Je moet je konijnen en cavia's alleen maar groente, weide en grassen geven, al dat andere is volgens haar helemaal fout......

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

En wat berichtjes van eerder dit jaar: 

https://www.nu.nl/amsterdam/6198946/lockdownhuisdieren-vielen-tegen-doa-ziet-verdriedubbeling-konijnen.html

De 'lockdownhuisdieren' die tijdens corona werden aangeschaft om het leven thuis wat gezelliger te maken, keren steeds vaker terug in het asiel. Het aantal konijnen dat in het asiel belandt is zelfs drie keer zo hoog als het jaar ervoor. "Mensen dachten: leuk, nu hebben we tijd voor een konijntje, maar dat blijkt nu toch tegen te vallen."

https://www.nu.nl/dieren/6195260/jagen-op-konijnen-dit-seizoen-niet-toegestaan-jacht-op-haas-ingeperkt.html

Dit jachtseizoen mag er nergens in Nederland worden gejaagd op het konijn en in de provincies Groningen, Utrecht en Limburg mag niet worden gejaagd op de haas. Dat heeft minister Christianne van der Wal (Natuur) donderdag aangekondigd. De Tweede Kamer had al eerder gevraagd de haas en het konijn van de lijst van vrij bejaagbare dieren te schrappen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .