BaasjevanBrownie Geplaatst: 12 oktober 2022 Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 Oh dat kun je zelf constateren? Hoe voel je dat? En de medicatie dan ook standaard in huis dus? Denk dat ik al in paniek naar de spoed dierenarts was gegaan 🙈 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 12 oktober 2022 Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 (aangepast) 34 minuten geleden, Kolino zei: ieder 6 uur Kun je twee uurtjes langer slapen. Ik ken dat. Het vorige koppel ging ik 's morgens eten geven en alles top en 's middags komt er één zijn lekkere hapje niet halen. Ik was zo blij toen onze dochter thuis kwam want die heeft meer konijnenverstand. Met dwangvoeren toen gered. Zo lief. De konijnenopvang zei later dat ik bij ziekte altijd contact met ze op mag nemen. Ik hoop dat het morgenochtend al beter gaat met het konijn!! 12 oktober 2022 aangepast door To van de Veluwe Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 12 oktober 2022 Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 15 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei: medicatie dan ook standaard in huis Ik heb inderdaad ook medicijnen in huis. Altijd makkelijk. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 13 oktober 2022 Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 Het gaat weer een stuk beter met hem. Hij zit nu hooi te eten. Ik weet alleen nog niet of hij keutelt, dus dat ga ik de komende uren even in de gaten houden. 6 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Boefje Geplaatst: 13 oktober 2022 Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 11 uren geleden, BaasjevanBrownie zei: Oh dat kun je zelf constateren? Hoe voel je dat? En de medicatie dan ook standaard in huis dus? Denk dat ik al in paniek naar de spoed dierenarts was gegaan 🙈 Meestal bij darmproblemen voelt het buikje niet soepel. En als je wat voorzichtig masseert kun je zelf voelen waar het zit. Je voelt wat luchtbelletjes ploppen. Je moet inderdaad wel weten wat je doet want als je te hard drukt kan je organen beschadigen. Mijn ervaring is dat de dierenarts vaak hetzelfde doet dan wat je thuis ook kan doen. Pijnstilling geven. Darmstimulerende middelen zoals cisaral methochloral of tegenwoordig emeprid en dwangvoeding. In verband met verstopping wat lactulose en ik voegde dan nog darmmassages toe. En bij onderkoeling haalde ik ze bij me op schoot met een fleece dekentje en kruikje en masseerde buikje af en toe zachtjes. En dommelde ik weg 😂 tot ze weer actief werden. Konijntjes en baby's in je armen zijn goede slaapmiddeltjes. Ik heb zo de meeste konijntjes wel gered. Behalve bij een maagverstopping. Dat is het ergste... vaak kan zelfs de dierenarts weinig doen, maar die kunnen echt wel meer helpen dan wat je zelf kunt. Dus ja zelfs als je weet wat je doet niet te lang wachten met naar dierenarts gaan en anders gewoon gelijk gaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 13 oktober 2022 Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 Ik ben denk veel te bang om iets verkeerds te doen of diagnosticeren. Vorig jaar at Brownie ook niet en kon hem als een zielig hoopje zo oppakken, toen dacht ik ook aan gasbuik, maar bleek het blaasontsteking. Vind het wel knap van jullie. En kun je dan zo die medicatie ergens kopen? Fijn dat hij weer eet @Kolino, weer een pak van je hart! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 13 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 Ik zou ook echt oppassen met dit advies, ik zou het niet geven. Ik denk dat je dit soort dingen ook echt pas moet doen als je als konijnenbaasje echt ruim voldoende ervaring hebt en zo vaak bij de dierenarts bent geweest met dit soort problemen en uitleg hebt gekregen over wat wel en niet kan. Zeker bij enorme buikpijn door gasbuiken zou ik echt heel voorzichtig zijn met massages als je geen ervaring hebt en niet weet wat je doet. Echt beter om een goede konijnkundige dierenarts in te schakelen. Die heeft de kennis en middelen voor de juiste diagnose en kan de juiste medicijnen inzetten. Wat voor de meeste konijnen met gas en verstopping echt wel noodzakelijk is om er doorheen te komen. 4 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Boefje Geplaatst: 13 oktober 2022 Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 (aangepast) Klopt ook. Ik kreeg op een gegeven moment ook gewoon medicatie mee als ik er naar vroeg omdat de dierenartsen wel wisten dat ik het wel kon. Maar dat geldt niet voor iedereen. En massages moet ook echt op een specifieke manier en een bepaalde druk en altijd in de gaten houden hoe je konijn erop reageert en dat kan best lastig zijn. Ik had het jaaaaaren geleden via een konijnensite geleerd. Je kreeg een heel papier met uitleg en waar welke organen zaten en hoe je wat moest doen met welke bewegingen. Zelfs een stethoscoop erbij om te horen waar darmgeluidjes waren en waar niet. Maar dat is nergens meer terug te vinden. Mogelijk om deze reden. Ik had er gelukkig wel veel aan gehad. 13 oktober 2022 aangepast door Boefje Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 13 oktober 2022 Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 Je moet inderdaad weten wat je doet. Ik heb het al heel lang geleden al van de dierenarts geleerd. Ik heb net, toen ik hem een nieuwe dosis medicijnen heb gegeven, ook gelijk even opnieuw gevoeld. Voelt een stuk beter dan gisteravond. Ik twijfel alleen of hij al heeft gekeuteld. Ik ben het wel met Boefje eens dat een dierenarts toch ook een standaard plan heeft. Het grootste probleem is dat je geen x-rayzicht hebt. Je kunt dus wel voelen dat er gas is, maar meestal niet waardoor het komt. Dwangvoeren doe ik niet zonder tussenkomst van de dierenarts, dat vind ik te gevaarlijk. Normaal zie je toch wel binnen 3 a 4 uur of het konijn uit zichzelf verbeterd. Dan is dwangvoeren nog helemaal niet nodig en eet het konijn langer dan 6 uur niet, zit ik bij de dierenarts. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 13 oktober 2022 Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 Ik geef medicatie altijd alleen in overleg met de dierenarts. Dwangvoeren ben ik heel voorzichtig mee, je wilt een konijn met een verstopping niet volproppen. Ik probeer het wel bijvoorbeeld met een lepeltje aan te bieden, maar zonder dwang dus. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 13 oktober 2022 Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 Wat wel belangrijk is, is dat de meeste mensen geen medicatie in injectievorm hebben liggen thuis. Vooral bij een verstopping komt medicatie oraal niet meer goed aan en heeft dat weinig zin, terwijl prikken dan nog wel zin heeft. En een infuus wil ook nog weleens nodig zijn. Als je ervaring hebt en je konijn goed kent kan je mijn inziens wel alvast medicatie opstarten, maar je moet echt heel goed weten wat je doet. Dwangvoeren zou ik idd ook nooit doen als er geen DA gekeken heeft. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Boefje Geplaatst: 13 oktober 2022 Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 Dat is vooral bij een maagverstopping het geval. Sowieso nooit te lang door dokteren ook al heb je er verstand van. Zoals Kolino ook zei als het te lang duurt en je ziet geen verbetering naar de dierenarts gaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 13 oktober 2022 Delen Geplaatst: 13 oktober 2022 Hij keutelt weer 🥳 Enige nadeel, we zijn nu geen vriendjes meer... hij rent stampend weg als ik cisaral voor zijn neus houd. Hoopte dat hij het zelfstandig wilde nemen, maar helaas. Ik vind het maar niks, medicijnen onder dwang en hij laat het ook zo lekker uit z'n bek lopen. Voor de rest is hij gelukkig wel weer zichzelf. 5 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 14 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2022 Fijn dat het beter gaat! Als het weer een tijdje goed gaat herstelt de vriendschap wel weer hoor. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 14 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2022 Ik heb weer verse wilgentakken van de buren gehad, dus mijn konijnen zijn weer helemaal gelukkig 😄 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 14 oktober 2022 Delen Geplaatst: 14 oktober 2022 11 uren geleden, Kolino zei: Hij keutelt weer 🥳 Enige nadeel, we zijn nu geen vriendjes meer... hij rent stampend weg als ik cisaral voor zijn neus houd. Hoopte dat hij het zelfstandig wilde nemen, maar helaas. Ik vind het maar niks, medicijnen onder dwang en hij laat het ook zo lekker uit z'n bek lopen. Voor de rest is hij gelukkig wel weer zichzelf. Fijn te horen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 14 oktober 2022 Delen Geplaatst: 14 oktober 2022 18 minuten geleden, Evee zei: Ik heb weer verse wilgentakken van de buren gehad, dus mijn konijnen zijn weer helemaal gelukkig 😄 Oh dat vinden mijn konijnen ook zo lekker. Wij hebben 5 wilgenbomen op ons erf. Ik vond het al mooie bomen en sinds we konijnen hebben helemaal.😊 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 14 oktober 2022 Delen Geplaatst: 14 oktober 2022 13 uren geleden, Kolino zei: Hij keutelt weer 🥳 Enige nadeel, we zijn nu geen vriendjes meer... hij rent stampend weg als ik cisaral voor zijn neus houd. Hoopte dat hij het zelfstandig wilde nemen, maar helaas. Ik vind het maar niks, medicijnen onder dwang en hij laat het ook zo lekker uit z'n bek lopen. Voor de rest is hij gelukkig wel weer zichzelf. Gelukkig. Haha herkenbaar, hier zijn ze ook altijd even boos op me als ik ze heb moeten oppakken of nog erger; steeds oppakken en medicatie geven. En toen ik onderlaatst iedere dag Ukkie haar wond in de biotex ontsmette wilde ze ook een week niks van me weten 😂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 14 oktober 2022 Delen Geplaatst: 14 oktober 2022 1 uur terug, Evee zei: Ik heb weer verse wilgentakken van de buren gehad, dus mijn konijnen zijn weer helemaal gelukkig 😄 Wij wonen nu aan een park met o.a. wilgenbomen, staat er 1 naast ons huis, dus ze komen hier ook aan hun trekken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Boefje Geplaatst: 14 oktober 2022 Delen Geplaatst: 14 oktober 2022 Ik vind wilgenbomen zo mooi. Vooral de knotwilg (vooral in de winter) maar wij hebben er jammer genoeg niet zoveel ruimte voor in de tuin. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 14 oktober 2022 Delen Geplaatst: 14 oktober 2022 5 uren geleden, bobbyonthefloor zei: Fijn te horen. haha, dat ze geen vriendjes meer zijn? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cheeta26 Geplaatst: 17 oktober 2022 Delen Geplaatst: 17 oktober 2022 Ik denk dat ik bevoorrecht ben. Had de konijnen brokjes gegeven en toen het op was en ze ieder een lijnzaadbrokje aanpakten snuffelde Micha aan mijn hand. Begint vervolgens mijn hand te likken! Toen liep ie naar Kushi en begon zij hem op zijn koppie te likken. Toen aaide ik haar en begon ze tevreden te knarsetanden. Mocht toen Micha ook nog aaien! Hij is echt een lieve gentleman 5 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 18 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2022 Joris heeft een soort zij-spoilers op het moment van zijn verharing. De rest van de konijnen lijkt er al wel een eind doorheen te zijn, die zitten al prima in een lekker dicht vachtje. Het zal nog wel extra aanzetten qua lengte van de haren, maar het is al aardig vol. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 18 oktober 2022 Delen Geplaatst: 18 oktober 2022 12 minuten geleden, Evee zei: Joris heeft een soort zij-spoilers op het moment van zijn verharing. De rest van de konijnen lijkt er al wel een eind doorheen te zijn, die zitten al prima in een lekker dicht vachtje. Het zal nog wel extra aanzetten qua lengte van de haren, maar het is al aardig vol. Ik vroeg me namelijk af of Floor niet te laat is maar hieruit te lezen niet. Bobby is al eventjes winterproof😉 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bammyflurry Geplaatst: 18 oktober 2022 Delen Geplaatst: 18 oktober 2022 Op 14-10-2022 om 09:29, Evee zei: Ik heb weer verse wilgentakken van de buren gehad, dus mijn konijnen zijn weer helemaal gelukkig 😄 Ja, dat vinden ze heerlijk he? Ik heb 2 wilgenbomen in de tuin. Zo'n kleintje op stam, die staat naast de konijnenverblijven en een krul- of kronkelwilg. Die laatste is nog weer een nakomeling van een wilgentak die ik eens kreeg toen ik een konijn bij een fokker ophaalde (inmiddels alleen nog opvangertjes hier hoor!) met de mededeling; 'Zet deze tak even op water tot er worteltjes aan komen en dan in de grond, en je hebt altijd lekker vers groen en takken voor je konijnen'. Ik vind dat nog steeds een leuk idee om zoiets mee te geven. Verschillende mensen hebben inmiddels ook van mij een tak gekregen om een boom van te kweken (zonder bijgeleverd konijn overigens😆). Elk voorjaar zaag ik de boom bij de grond af en elk jaar is groeit de boom mij weer ver boven het hoofd in één zomer tijd. Hier zijn de konijnen grotendeels van een nieuwe winterjas voorzien. Kippie is al klaar, Sproet heeft nog een paar wilde plukken aan haar rokje, maar is verder klaar en Kaatje doet het heel rustig, je ziet geen ruige plukken, alleen een scherpe haargrens tot waar ze is. Momenteel is haar snoetje aan de beurt en lijkt het net of ze wat nors uitkijkt met die zwarte lijn over haar gezichtje. @Dollie vind haar zelfs op Bert lijken met van die wenkbrauwen 🤣😆 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten