Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja, wat kunnen ze dan verward zijn he? Of keek Sofietje weer uit naar de ooievaar? 😆

Nog even terugkomend op oppaskonijnen (of andere dieren); ik spreek ook altijd af of men wel of niet gebeld wil worden bij ziekte of overlijden. En ik spreek af dat, als er iets met het dier is, ik het behandel als mijn eigen dieren. Dus als ik met mijn eigen dier naar de dierenarts zou gaan, ik dat ook doe met het logeerdier.

Hoe gaat het nu met jouw oppaskonijn @Evee?

Wat smelt ik toch elke keer weer van mijn kleine dappere Kippie. Onlangs maar weer eens bij de dierenarts geweest i.v.m. zijn vele drinken. Uit bloedonderzoek komen geen gekke dingen en dus maar weer wat medicatie ophogen.
En als je dan ziet hoe gretig hij zijn spuitje metacam leeg slobbert! Hij slikt het spuitje bijna in!

En voor het dunne flintertje appel met de panacur poeder er tussen gaat hij op zijn achterpootjes staan om het zo snel mogelijk te bemachtigen. Natuurlijk is zijn vrouw Sproet ook in de buurt, maar zij krijgt haar eigen stukje. Daarna lekker groente eten. Daar in is hij anders dan zijn vorige vrouw Lien, die op een gegeven moment geen eten meer lustte toen ze ec had. Ook valt Kippie (nog) niet af. Hij is wel steeds erg nat wat natuurlijk verschillende risico's geeft. We moeten dus steeds het welzijn van hem goed in de gaten houden. Maar voor nu gaat hij (en wij) er nog steeds voor!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het oppaskonijn word behandeld tegen blaasontsteking, maar helemaal top gaat het nog niet. Ze eet maar weinig. Ik zal eens appen voor weer een update 😉

Sofie is gecastreerd dus het is wel een beetje schijnzwangergedrag, misschien nog net wat laatste pubergedrag. Ze is ongeveer 1.5 nu.  Maar het is toch wel een bezige bij. Twee dagen terug was ze enorm veel aan het graven, regelmatig rent en racet ze door het hele verblijf, waarbij ze dan ook echt overal op springt. Van de week zat Harold in de cat cube terwijl ze dat deed, en was ze zo wild dat de catcube op z'n kop vloog en Harold helemaal verbaads zat, omdat hij opeens zijn huis kwijt was. En nu was ze verwoed met hooi aan het slepen.

• Haha 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, happy211 zei:

Artemis wordt toch wel een oud dametje. Ik was door foto's aan het scrollen en kwam de foto van een fotowedstrijd geleden twee jaar geleden. En dan vergeleken met een foto van een paar weken geleden, daar zit echt wel verschil in.

inderdaad aardig verschil. Hoe oud is ze nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Evee zei:

inderdaad aardig verschil. Hoe oud is ze nu?

Ik ga uit van minimaal 8 jaar. Ik heb haar nu 3 jaar, in 2019 is ze naar mij gekomen. Haar vorige eigenaar had haar in 2015 overgenomen toen zijn zus waarvan de konijnen waren was overleden. Hoe oud ze was toen hij haar overnam wist hij niet.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De blik is ook anders hé @happy211? Op foto's zie je dan ineens het verschil. In het dagelijkse leven verandert het langzaam. Maar nog steeds een knappe dame!

Ja, dat nestelgedrag zit er stevig in bij voedsters! Lien, een gecastreerde voedster, liep ook regelmatig met bekken vol stro/hooi rond. Vaak bleef het alleen bij rondlopen er mee. En we hebben zelfs eens een gecastreerde ram (pleegkonijn van middelbare leeftijd) gehad die dat deed. 

Echt een jonge spring in het veld die Sofie zo te lezen. Dan zie je maar weer dat zo'n dier niet in een klein hokje hoort!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zijn Soltar en Hazel naar de dierenarts geweest om Hazels tandjes bij te werken, ze had weer beginnende haakjes. Ik heb de dierenarts ook gevraagd om even naar Soltar te kijken omdat ik het gevoel had dat er iets was, niet per se een duidelijk symptoom, meer een gevoel. Hij heeft Soltar helemaal gecontroleerd en ik heb hem gevraagd om ook even te kijken naar een bultje dat boven haar oog zit (dat zit er al zolang ik haar heb) conclusie: Soltar heeft een klein haakje op 1 kiesje, maar omdat ze alles nog goed eet en heel actief en blij is laten we die nog even zitten. Het bultje/gezwelletje boven haar oog heeft ze geen last van, alleen even opletten of het niet groeit. 

De dierenarts vroeg ook nog naar Foep, ik heb verteld dat het wel goed gaat, maar dat ze nog steeds veel drinkt en plast. Soms ook op zichzelf. Daar kunnen we helaas niks aan veranderen omdat de nierfunctie aangetast is.

Ik kan het “heeft jouw hangoorkonijn 1 of meerdere onderstaande problemen“ topic wel opnieuw invullen 😅

aangepast door Annasbeestenbende
Typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Marjoleink zei:

Krijgt Foep medicatie voor haar nieren?

Ze heeft wel tabletjes gehad, ik weet niet wat dat deed. Vaar nu gaat het wel prima hoor, ze gaat alleen soms in haar eigen plas zitten, waardoor ze eronder zit. En ze plast heel veel. Ze heeft in ieder geval weer haar!

aangepast door Annasbeestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de oorzaak van die nierproblemen dan? Als het EC is zou je panacur moeten geven. Enz. En denk om Myasis. Vliegen leggen eitjes op de natte huid van je konijn waarvan die larven je konijn opeten en de darmen enz naar binnen kunnen gaan en daar verder gaan. Dit is zeer pijnlijk en kan dodelijk zijn als je er niet op tijd bij bent. Zou Foep dan ook naar binnen halen zolang ze zich eronder plast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week zat er een enorme spin in de zandbak van de konijnen. Die is door mijn man afgevoerd, zelfs hij vond het een eng beest. Diameter was meer dan 10cm...

Vandaag zat er weer een 😱 En mijn man was er niet! die spin kan zich dus gewoon verstoppen en mij de komende dagen vanuit elke hoek besluipen als ik bij de konijnen ben 😱😭 Ik heb echt zo een enorme spinnenangst.

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ew ja ik weet precies wat voor spinnen je bedoelt. Ik had er jaren geleden ook 1 gehad die toen door een date van mij destijds weggehaald was. Hij zei wel dat ze altijd met een mannetje of vrouwtje samen waren? 😱😱😱 hij had zelf spinnen als huisdier ew! Dus ik geloofde hem wel. Nu heb je waarschijnlijk de partner gevonden 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lienappelsien zei:

🤣 ik had van de week ook een grote zwarte spin in huis. Ik denk dat hij aan de anabolen was, want ik had nog nooit zo’n grote gezien. 

Hij bleef zitten, dus ik heb hem met een krant gemept en toen naar buiten gedaan.

Hoe plet je zo'n grote spin met een krant?? Ik zie dat best al aan het rennen slaan ofzo 😱

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ergens heel frustrerend dat ik die angst heb, maar het is bij mij echt vrij heftig, totale paniek. De kleine spinnen gaat wel hoor, maar de grotere, zoals deze, echt angst neemt mijn lijf over. Blinde paniek gewoon. En ik heb geen idee hoe ik er ooit vanaf zou kunnen komen.

Toen we dit huis net kochten hadden we een enorm zwaar smeedijzeren paard aan de schuur hangen. Dat mocht van mij weg want ik had er niets mee, en een vriendin die toen ernstig ziek was (inmiddels overleden, lang kon ze er helaas niet van genieten) vond het zo mooi, die wilde het graag hebben. Mijn man en ik dat ding dus van de muur halen... loodzwaar, zelfs met 2 personen.... kroop er echt een megaspin vanachter! Ik liet dat ding dus los waardoor het op de voet van mijn man viel 😅 Gelukkig niet gebroken, maar wel bont en blauw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Boefje zei:

Hoe plet je zo'n grote spin met een krant?? Ik zie dat best al aan het rennen slaan ofzo 😱

Hij zat op de grond. In een keer een harde mep met een opgerolde krant.

Een spinnenfobie komt vrij vaak voor hè. Ik heb meer dat ik er van schrik, van die grote zwarte, vooral als ze binnen zitten. Als ik ze buiten in de konijnenren tegen kom vind ik het minder erg. Dan laat ik ze ook gerust zitten, geen probleem. Ik heb er ooit eens 1 in mijn bed gehad, brrr. Andere spinnen doen me niks, maar die grote zwarte vind ik wel een beetje griezelig. 
@Evee heb je het met alle spinnen?

Wespen vind ik veel enger.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .