Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik hoop het. Vanochtend was er behalve het plasje bloed niets te zien. Vanmiddag checkte ik en merkte ik meer, zo waren de brokjes niet allemaal opgegeten, zaten er een paar vliegen bij het kontje. Mijn man gehaald, gekeken, gepoetst en nog een spray anti myiasis gedaan. Maar het zat mij toch niet lekker. Mijn man zei "wat zou je willen als het omgedraaid was en jouw konijn was?" Toen dus gebeld van wat wil je. Ga ik naar de dierenarts? Zelf naar huis komen? Ik had zelf het konijn in ieder geval binnen willen halen,  maar ze waren met 30 minuten thuis en om dan hun hele huis te verbouwen is ook zo iets. Ik ben dus bij de konijnen gebleven tot ze thuis was.  Kan toch heel snel gaan dan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laten weten dat er waarschijnlijk iets mis is is altijd goed toch? Tenminste dat vind ik. Dan kan diegene vervolgens zelf beslissen wat hij/zij doet. Het zou voor beide partijen heel zuur zijn als je niks had gezegd terwijl je merkte dat er iets was, en je bijvoorbeeld morgen het konijn dood vond. En even overleggen is altijd fijn.  

Goed dat je zo goed hebt opgelet 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ligt ook wel aan de situatie. Als ik aan de andere kant van de wereld zit en de konijntjes bij Daisy, dan weet ik niet hoe fijn ik het vind om te weten dat er iets mis is. Aan de andere kant is het ook niet fijn om het niet te weten, en voor Daisy en Nol niet fijn als ze niet kunnen overleggen. Maar even terug komen is er dan toch niet bij, dus zal ik de boel toch aan de inzichten van Daisy en haar dierenarts over moeten laten. Als ik op een half uurtje zou zitten dan zou ik het inderdaad ook zelf over willen nemen. Je wilt dat dan niet bij je oppas in de schoenen schuiven, al die zorg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was het geval bij Happy, blijkbaar kreeg ze een verstopping twee dagen nadat wij op vakantie waren gegaan en overleed twee dagen later. Mijn oma zorgde voor haar en mijn ouders hebben het me pas verteld toen we terug de straat in reden twee weken later. Mijn oma had haar al begraven. Ik denk niet dat er veel anders gedaan had kunnen worden, maar vond het wel ontzettend tragisch thuiskomen en zal ook nooit meer de zorg van de konijnen toevertrouwen aan iemand die niet voor mij naar een dierenarts kan rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, happy211 zei:

Dit was het geval bij Happy, blijkbaar kreeg ze een verstopping twee dagen nadat wij op vakantie waren gegaan en overleed twee dagen later. Mijn oma zorgde voor haar en mijn ouders hebben het me pas verteld toen we terug de straat in reden twee weken later. Mijn oma had haar al begraven. Ik denk niet dat er veel anders gedaan had kunnen worden, maar vond het wel ontzettend tragisch thuiskomen en zal ook nooit meer de zorg van de konijnen toevertrouwen aan iemand die niet voor mij naar een dierenarts kan rijden.

Oei, dat is dan inderdaad naar thuiskomen. Dan valt het rauw op je dak en word je er thuis meteen mee geconfronteerd.

Het is niet leuk om het tijdens je vakantie te horen, maar er komt toch een moment dat je er achter komt. 🤷‍♀️  Ik kan me voorstellen dat het voor de oppas lastig is om te vertellen.

Ik heb het een aantal jaar geleden ook gehad. Maar toen ging het om een konijn die al máanden erg ziek was en waarbij het ook al een half jaar duidelijk was dat het een aflopende zaak was (maar het ging steeds nog nét te goed om hem in te laten slapen). Dus ik hield er zeker rekening mee dat ik hem misschien niet meer zou zien… Dat risico nam ik dus bewust. Toch denk je, het gaat al zo lang nog acceptabel, dan gaat het tijdens die vakantie ook nog wel. Maar helaas, de oppas belde dat het echt niet meer goed ging. In overleg is hij toen ingeslapen. De dierenarts wilde zelfs nog telefonisch met mij overleggen, dat vond ik wel heel netjes. En zo had ik toch het gevoel er bij te zijn. De oppas had zelfs nog een foto gemaakt bij de dierenarts (toen het konijn nog leefde hoor). Dat was ook heel fijn. Natuurlijk was ik verdrietig, maar de volgende dag of de dag erna kon ik toch ook weer genieten van mijn vakantie. Het kwam niet uit de lucht vallen en het was voor het konijn ook goed zo. Ik had op afstand de tijd om het een plekje te geven. 
Ik vond het voor de oppas erg vervelend. Een konijn in laten slapen, ook al is het niet je eigen konijn, is gewoon ruk. En het belletje moeten doen dat het niet meer gaat is natuurlijk ook moeilijk.

Ik ben de oppas nog steeds enorm dankbaar ❤️ Het konijn voor mijn vakantie in laten slapen voelde niet goed, egoïstisch, al had het op zich al wel gekund, maar de reden van het moment voelde heel verkeerd. Hij is bij de oppas in huis geweest en is perfect verzorgd en op het juiste moment is de beslissing gemaakt. Voor het konijn was het goed zo. En daarom hoef ik me niet schuldig te voelen, wat ik anders wel had gehad.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige buren op wiens konijnen ik pas, bieden aan op mijn konijnen te passen. Ik durf dat niet. De oppas moet spoed herkennen. Ik heb een keer voor 2 nachtjes een buur gevraagd die zelf ook konijnen had.

Toen ik thuis kwam zat in alle ruifjes stro. Onbegrijpelijk. Misschien heeft ze 1 van haar kinderen gestuurd? Gelukkig had ik porties groente en brokjes gemaakt.

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de vliegeneitjes waren ze er op tijd bij, geen maden dus dat lijkt goed verholpen te zijn. Geen myiasis.

Het bloed plassen is nog wel een probleem en het konijn eet niet zo super goed. Wel een paar brokjes, wel wat groenvoer, maar het loopt niet over. Vanmiddag heeft ze een afspraak bij de eigen dierenarts voor urinetesten en foto's. Hopelijk is het iets van een blaasontsteking, maar ik vrees wel een beetje dat het misschien de baarmoeder is. Het is al een konijn dat elke paar maanden EC heeft en last heeft van sore hocks. Hopelijk valt het nu allemaal mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft toch nog even spannend voor oppasnijn. Ze zijn voor heel wat onderzoeken en tests naar de dierenarts gegaan, maar helaas niet echt één duidelijke oorzaak. Waarschijnlijk een flinke ontsteking rond de blaas, mogelijk met hardnekkige bacterie. Er is nu een kuur voorgeschreven als die niet aanslaat moeten ze voor een echo en punctie van urine voor uitgebreid onderzoek en dan evt. gerichtere antibiotica. Het konijn is een halve kilo afgevallen in één weekend. Eet nog niet super, maar eet wel wat brok en groenvoer zelfstandig. De baarmoeder konden ze ook nog niet volledig uitsluiten dat dat het niet was, dat was niet helemaal duidelijk op de foto's. Die is in ieder geval niet vergroot.

Met Joris gaat het trouwens wel goed, ook zonder de medicijnen. Hij eet beter, is weer meer zichzelf van gedrag. Hopelijk blijft de EC weer een paar jaar weg 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een poos er niet te zijn ben ik weer terug op Bunnybunch

Op het moment wordt onze tuin verbouwd, dus zitten de konijntjes even binnen in een ren. 

Clyde geniet van de tunnel trouwens, vind hij echt fantastisch😍

Screenshot_20220817_163202.thumb.jpg.61e960b4660702576271bb0893516edd.jpg

Ook weer meegedaan met de fotowedstrijd van augustus, groenvoer, beetje laat, maar ik vind het zo'n leuke foto die ik ingestuurd heb, dat ik de foto toch maar toegevoegd heb😊

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht lieten de konijnen me ook schrikken. Als ik 's avonds groente geef, is het vaak laat in de avond al bijna op. Ik ging vannacht om half drie kijken (ik ga vaker laat naar bed) en de hele bak groente stond er nog. Help! Ze zaten heel lief naast elkaar me verbaasd aan te staren. Zouden ze ziek zijn? Ik een lijnzaadbrokje gepakt en dat hadden ze snel weg. Vanmorgen was de bak leeg en hadden ze hem weer uit het hok (PeeWeebak) gegooid.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Happy birthday to Vlekje. Vandaag is ze 8 jaar bij mij. Haar verjaardag is waarschijnlijk ergens eind juli, maar 8 jaar geleden kwam ze bij mij wonen. Elk jaar erbij voor haar voelt als bonus met al haar gezondheidsproblemen. Vorige week heeft ze nog de gezondheidscheck gehad en de dierenarts vond haar een mooi 8 jarige dame die er goed uitziet ondanks haar voorgeschiedenis. Vandaan extra veel met haar knuffelen want dat vind ze het allerlekkerst.🥰

Snapchat-376093292.jpg

• Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Vannacht lieten de konijnen me ook schrikken. Als ik 's avonds groente geef, is het vaak laat in de avond al bijna op. Ik ging vannacht om half drie kijken (ik ga vaker laat naar bed) en de hele bak groente stond er nog. Help! Ze zaten heel lief naast elkaar me verbaasd aan te staren. Zouden ze ziek zijn? Ik een lijnzaadbrokje gepakt en dat hadden ze snel weg. Vanmorgen was de bak leeg en hadden ze hem weer uit het hok (PeeWeebak) gegooid.

Ja ze kunnen je zo ongerust maken. Mijn ram Pieter heeft daar ook een handje van. Vanmorgen amper droge keutels van hem. Nou eet hij die ook wel eens op  en net at hij een keer of 5 uit zijn anus. Hij is in de rui, dat begint nu eindelijk door te zetten en heb gisteren flink wat losse plukken haar bij hem weggehaald en met een zachte borstel geborsteld. Hij nam wel zonnebloempitjes aan en de 2 paardebloemblaadjes at hij ook op. Keek me daarna aan van "heb je meer?" Kan dit verstopping zijn of is hij gewoon zijn eigenwijze zelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met Vlekje.

11 uren geleden, mammafelina zei:

Vanmorgen samen met mijn man het deel van het dak van het verblijf van Fluffy en Pip dat kapot was gewaaid in de storm afgelopen jaar vervangen.

De konijntjes zitten nu weer lekker droog ❤️

Lekker. Wat hebben jullie er op gelegd? Weer hetzelfde? Jullie hadden volgens mij vrij dunne doorzichtige golfplaatjes toch? 

De bouw heeft 1,5 jaar stilgelegen, maar Do is nu weer met graafwerkzaamheden gestart 🙂 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Lekker. Wat hebben jullie er op gelegd? Weer hetzelfde? Jullie hadden volgens mij vrij dunne doorzichtige golfplaatjes toch? 

Ja, dat klopt. Omdat maar 1 van de 4 golfplaten vervangen moest worden inderdaad weer gekozen voor dezelfde. Nu wel op meer punten vastgezet dan de vorige keer.

Het verblijf voldoet verder prima en bouwmaterialen zijn duur, dus geen grote verbouwing aan het konijnen paradijs hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

o, Als er maar 1 plaat kapot was dan zal het inderdaad wel gaan. Ik zou de bitumen golfplaten over de ren hier graag vervangen, want het dak is hier en daar lek. Maar ik weet nog steeds niet of ik er dan iets ander op leg (maar wat? 🤔) of weer bitumen golfplaten. Je kan er alleen vrijwel niet bij, dus ik schuif het al heel lang op de lange baan. Eigenlijk zou ik een baal hooi in de ren op een hoge plank willen leggen, maar als ik dat nu zou doen blijft hij misschien niet helemaal droog.

5 minuten geleden, mammafelina zei:

Lekker bezig Do! Hier was vanmorgen de zandbak ineens ook weer omgeploegd 😀

Leuk hè!

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Cheeta26 zei:

Ja ze kunnen je zo ongerust maken. Mijn ram Pieter heeft daar ook een handje van. Vanmorgen amper droge keutels van hem. Nou eet hij die ook wel eens op  en net at hij een keer of 5 uit zijn anus. Hij is in de rui, dat begint nu eindelijk door te zetten en heb gisteren flink wat losse plukken haar bij hem weggehaald en met een zachte borstel geborsteld. Hij nam wel zonnebloempitjes aan en de 2 paardebloemblaadjes at hij ook op. Keek me daarna aan van "heb je meer?" Kan dit verstopping zijn of is hij gewoon zijn eigenwijze zelf

Hij is gewoon zijn eigenwijze zelf dus.. keutelt normaal.. doet normaal en eet en drinkt normaal

Oh en een paar dagen terug hoorde hij iets heel gevaarlijks en begon te stampen.. het bleek een musje te zijn haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, pakyakker zei:

Happy birthday to Vlekje. Vandaag is ze 8 jaar bij mij. Haar verjaardag is waarschijnlijk ergens eind juli, maar 8 jaar geleden kwam ze bij mij wonen. Elk jaar erbij voor haar voelt als bonus met al haar gezondheidsproblemen. Vorige week heeft ze nog de gezondheidscheck gehad en de dierenarts vond haar een mooi 8 jarige dame die er goed uitziet ondanks haar voorgeschiedenis. Vandaan extra veel met haar knuffelen want dat vind ze het allerlekkerst.🥰

Snapchat-376093292.jpg

Van harte gefeliciteerd met je schattebol 🥳

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sofie was al de hele ochtend met hooi in haar bek aan het rondrennen. Toen ik met eten kwam zat ze - nog steeds met hooi in haar bek - echt zo van "hoe los ik dit nou op". Toen liet ze toch het hooi maar vallen om brokjes te eten 😄 Gekkie.

• Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .