Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds vorig jaar iemand gevonden waar ik mijn konijnen naar toe breng en ben hier super blij mee. Zij heeft een honden-en kattenpension, konijnen doet ze niet maar voor Binky en Monky maakt ze een uitzondering (ik moet er wel bij zeggen dat mijn man en haar man collega's zijn) Ze heeft een leegstaande stal waar Binky en Monky mogen logeren. Die ruimte is iets van 4 bij 4 en uiteraard hermetisch afgesloten. Ook is het er superkoel dus op hete dagen hoef ik me geen zorgen te maken.

En ze heeft zelf ook konijnen dus dat is wel super fijn (en geruststellend)

Ik moet er niet aan denken om de konijnen een paar weken in een standaard hok te laten.

Vroeger gingen ze naar mijn zus waar ze in een ren in de garage bleven maar aangezien ze zijn verhuisd gaat dit niet meer maar sowieso zat ik er nooit gerust op want mijn zus heeft geen enkele ervaring met konijnen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Lief dat je het vraagt! Ze herstelde heel goed van de narcose en at snel weer oke, maar de laatste dagen weigert ze weer brokjes. Ze komt er wel op af, maar eet het niet. Groente en hooi wel. Heel gek, een haak zal het nu echt niet zijn, maar in mijn herinnering heeft ze na narcoses vaker zo’n dip gehad. Ik hou haar even goed in de gaten en anders ga ik terug om te laten checken of haar tong niet is gaan ontsteken. 

Ach die arme Kip toch. Dat hij je nog zo vertrouwt is een wonder. Dappere Dodo. Drinkt en plast hij nog zo veel? Soms blijven ze dat houden volgens mij, misschien dat de nieren dan al onherstelbaar beschadigd zijn? Heeft hij verder veel last of doet hij het verder gewoon prima? Blijft zo vreselijk he, EC. Konijnen zijn altijd de Sjaak met ellende heb ik het idee. 

Hopelijk ligt het dan aan de narcose. Ik hoop dat het niet haar tong is.

Ja, Kippie drinkt en plast erg veel. Hij heeft er zelf niet zichtbaar last van, hoewel het mij voor een schoon diertje als een konijn niet echt lekker lijkt als je altijd zo vies bent. Maar Kippie is gewoon vrolijk, drinkt niet alleen veel, maar eet ook als een slootgraver. Wat dat betreft uit het zich anders als bij Lien. Die lustte haar eten niet meer. En die dronk niet overdadig veel, maar liet haar urine de hele dag lopen waardoor zij nat was. De urine van Kip laat geen afwijkingen zien, alleen dat het erg verdund is. In hun verblijf liggen vaak natte plekken en de plasbak en slaapplekken zijn elke dag nat en verschoon ik dus elke dag. Maar afgezien van het drinken/plassen heeft hij gelukkig geen ec symptomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Pablo&Lola zei:

Wow! Heb je dat bedje zelf gemaakt? Neem je bestellingen aan? 🤭

Ik verbaasde me er ook al over. Wat professioneel. Haha, maken ze geen ruzie wie  boven mag slapen? Dat is hier met kinderen wel zo: mag ik boven? Deze bedden zijn wel makkelijker op te maken dan in het echt.

Bijzonder leuk om te zien. Ik heb genoten van de foto's.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Pablo&Lola zei:

Wow! Heb je dat bedje zelf gemaakt? Neem je bestellingen aan? 🤭

Haha, als mijn kluskwaliteiten niet zo instabiel waren dan had ik dat zo voor je gedaan. Het is echt geen werk eigenlijk. Als je goed kijkt op de foto of het bedje in het echt zou zien, zou je ook zien dat mijn zaagwerk helemaal niet zo recht is dat het mooi netjes op elkaar past. Sterker nog, ik heb het met lijmen bij moeten trekken met ducktape. 🤫

Het zijn twee Ikea bedjes he, die heb ik niet zelf gemaakt. Van de onderste heb ik de ronde bovenkantjes zeg maar recht gezaagd. En dan het bovenste bedje ietsje ingekort (anders wordt het super hoog). Deuvels (zo heet dat toch?) met houtlijm erin zodat het goed vast zit, schilderen, klaar 🤷‍♀️ En ik heb er een vetbed in gelegd, omdat ze met elke andere vorm van dekentjes aan de haal gaan en opvreten en tegelijkertijd sowieso al constant verstopt zijn...

5 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Haha, maken ze geen ruzie wie  boven mag slapen? Dat is hier met kinderen wel zo: mag ik boven?

Hahaha, nee die rolverdeling was meteen duidelijk. Dakota slaapt de hele middag onder en Mississip gaat soms bij haar zitten. Als ie een wilde bui heeft springt ie op het bovenste bedje. Dakota is daar te onhandig voor, die valt soms al als ze op een trapje wil springen wat half zo hoog is......... (heb haar ook een keer moeten redden omdat ze aan een achterpoot aan een trapje in het hok hing te bungelen)

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-8-2022 om 09:20, Mississippi zei:

Grappig genoeg post ik hier de laatste tijd veel vaker over mijn hond, maarrrrr in het echte leven is Dakota nog steeds mijn beste paard van stal en Mississip nog steeds... Lui?

Afgelopen week had ik zin in een klusprojectje: ze hadden een cat cube en eten vanuit daar heel graag hooi, maar ik kon maar geen fatsoenlijke hooiruif vinden. De houten die ik had gingen ze in zitten om te plassen 🤦‍♀️ Dus besloten om een stapelbedje voor ze te bouwen en daar dan een ruif aan te maken. Ben eigenlijk best trots op het eindresultaat 😄

IMG_5417.jpg.ac6801553af393f3ff6e5cd5c5db6923.jpg

IMG_5436.jpg.b7ef6d3a553265b684876b02b36430d1.jpg

IMG_5462.jpg.ac3a6652d7f6de46747ec15756701bc3.jpg

Hooiruifje aan de zijkant gemaakt

IMG_5454.jpg.6adf7aa16e065775a10df0045111e588.jpg

Prinses op de erwt

IMG_5466.jpg.d62a47771cc3baf1c7891e1aff76e41e.jpg

IMG_5439.jpg.5854b1fe222442c66ba5e94588639d06.jpg

Best hoog vindt Mississip 

Leuk om weer eens foto’s van Sippi en Dakota te zien! Dat was lang geleden. Het stapelbed is inderdaad erg leuk geworden. Grappig dat ze er ook samen gebruik van maken, netjes de een boven en de ander beneden haha Die laatste foto is hilarisch 🤣

Bij de eerste foto dacht ik rechts eerst een koelkast te zien. Waar hooi uitsteekt? 😲 Maar zo erg is het nog niet (je hebt het hooi natuurlijk veel netter in de koelkast liggen 😉 ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Lienappelsien zei:

Leuk om weer eens foto’s van Sippi en Dakota te zien! Dat was lang geleden.

Haha ja op de een of andere manier is mijn hond tegenwoordig de probleemveroorzaker waar over geschreven moet worden 😛 Maar die twee... Ja ❤️ Het is ook zo moeilijk om wat leuks voor ze te bedenken. Voor de hond zijn zoveel speeltjes te koop. Maar Mississip verstopt al als je naar hem wijst en vreet ondertussen wel doodleuk alles op, en als dat niet kan vinden ze er meestal niks aan. Dus ben blij dat het bedje zo in de smaak valt.

23 uren geleden, Lienappelsien zei:

je hebt het hooi natuurlijk veel netter in de koelkast liggen

Klopt.

😁

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meh ben met mijn zusje een weekendje Scheveningen. Belt mijn moeder net dat Vlekje niet helemaal zichzelf is. Brokjes gingen er nog wel in maar ze komt niet meer naar je toe enzo. Ik heb maar gezegd dat ze pijnstilling moet geven en even afwachten. Arme schat, waarom gebeuren dit soort dingen altijd als ik een weekendje weg ben..

• Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohjee, beterschap.

En hopelijk geniet je nog lekker van het uitje!

Ik heb oppaskonijnen nu, wel spannend met de warmte. Zeker omdat ze ook al wat ouder worden en niet zonder mankementjes zijn. Gelukkig is het bij mij in de straat dus kan ik stiekem veel vaker gaan kijken dan de afgesproken 2x per dag 😉

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar jaren in Voorburg gewoond waarbij ik met de bus in een kwartier op Scheveningen was. Gek dat je zo weinig gaat als je er vlakbij woont. Mijn ex die in Den Haag was opgegroeid had ook nooit zin om te gaan. De zee was wel altijd goor met die drukte en veel mensen met warmere dagen. De patatbakjes en kippenkluifjes dobberden in het water als je erin wilde. 🤮 misschien als je een eind verderop naar het zwarte pad gaat dat het wat rustiger is. Maar de boulevard vond ik wel altijd heel leuk. Veel plezier daar. Ik hoop dat Vlekje zich snel beter voelt en jij je geen zorgen meer hoeft te maken. 

• Bedankt 1
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieee dat klinkt echt heel vies.

Ik geloof dat ik verwend ben met op 10 minuten één van de schoonste stranden van Nederland. Naast wat drukke stukken (bij vakantieparken) gelukkig ook een stuk met weinig voorzieningen, daardoor altijd lekker veel ruimte zodat je gewoon een potje kan voetballen zonder dat iemand er last van heeft.

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin juli was ik naar Cyprus geweest met een vriendin. Mijn nachtmerrie was echt dat Vlekje in die vakantie ziek zou worden. Zeker omdat mijn moeder dan zelf ook nog geen vakantie had, wat nu wel zo is. Gelukkig is dat niet gebeurt. Er gaat maar 1x per week een vliegtuig van Cyprus (Larnaca) naar AMS. En ook nog 4.5 uur vliegen. Gelukkig ben ik nu maar op 2 uur afstand. Dat geeft ook wel een hoop rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kunnen konijnen toch heerlijk eigenwijs zijn 😂

Leg ik een icepod in de ren op een plek waar ze normaal veel liggen, gaan ze nu met z’n tweeën lekker tegen elkaar aan in èèn van de catcubes liggen 😅

Voor de vakantie heb ik 6 zakken puik kruiden hooi gekocht omdat ik geen tijd had om naar Intratuin te gaan voor het huismerk hooi wat ze normaal eten.

Fluffy en Pip zijn het daar duidelijk niet mee eens, want het huidige hooi wordt echt met lange tanden gegeten 😆

Is het raar om te zeggen dat ik er achter gekomen ben dat ik veel meer met de konijnen heb, dan met de cavia’s?

Begrijp me niet verkeerd alle beestjes krijgen een goede verzorging en ze hebben allemaal een plekje in mijn hart, maar ik denk dat ik niet zo snel nog een keer voor cavia’s zou kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, mammafelina zei:

Is het raar om te zeggen dat ik er achter gekomen ben dat ik veel meer met de konijnen heb, dan met de cavia’s?

Begrijp me niet verkeerd alle beestjes krijgen een goede verzorging en ze hebben allemaal een plekje in mijn hart, maar ik denk dat ik niet zo snel nog een keer voor cavia’s zou kiezen.

Nou ik heb precies hetzelfde hoor! Cavia's zijn lang niet zo inteligent als konijnen en daarom vind ik ze saaier? Ik vind ze ook stinken, als ik Vlekje een kusje geef in haar vachr ruikt dat gewoon lekker naar konijn maar een cavia stinkt ofzo. Het is dat ik de cavia's van mijn zusje heb overgenomen omdat het niet samenging met de hond. Zijn wel schatjes maar ik neem ook geen cavia's meer uit mijzelf. Sowieso geem beertjes in ieder ge al.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden ook cavia's gehad en heb dus precies hetzelfde... ik zou er ook niet opnieuw voor gaan. Ik heb ze uiteindelijk ook herplaatst, enige dieren die ik ooit een nieuw thuis heb gegeven.

Ik was er ook niet heel bewust aan begonnen hoor, ik werkte toen op een dierenafdeling van een tuincentrum en één cavia zat zo onder de schurft, verschrikkelijk. Die had dus een traject aan behandelingen nodig en tijd om haar terug te groeien, kortom, die kon niet zo in de winkel zitten. Mijn baas vond dat we haar terug moesten geven aan de leverancier. Dat vond ik niet 😂 Dus kwam bij mij thuis. En dat duurde en duurde. Toen was ik toch wel aan haar gehecht en besloot ik dat ze mocht blijven. Maatje er bij gezocht. Best leuk. Maar toen mijn relatie uit ging en ik bij mijn ouders ging wonen had ik echt te veel dieren, en heb ik gekozen de cavia's te herplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mammafelina zei:

Nee hoor, heb ik ook! Ik vind cavia's eigenlijk van die vormeloze vleesklompjes 🤣 om te zien. En ze komen op mij ook wat dommer over dan konijnen. Ik heb er zelf als puber 3 gehad, en toen vond ik ze best geinig.
Momenteel heb ik er weer een paar te logeren en begin juli had ik een ander stel. Dan kom ik ook altijd weer tot de conclusie dat ik ze niet zelf zou hoeven te hebben. Ik vind de geluidjes die ze maken trouwens wel weer geinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had nooit iets met cavia's, maar de laatste tijd vind ik ze grappig. Ik heb ze altijd erg zenuwachtig gevonden en vond dat gepiep niet leuk, maar die geluiden vind ik nu juist weer schattig. Mijn vriend vindt cavia's geweldig en zou wel een koppeltje willen, maar ik wil ook niet nog meer dieren. Ik vind ze ook stinken en ze zijn nog kwetsbaarder en ingewikkelder dan konijnen geloof ik. Ik neem ze lekker in gastgezin vanuit de opvang als we klaar zijn met verbouwen, dan kunnen ze na een paar weken weer lekker terug naar de opvang en is mijn vriend blij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik had nooit iets met cavia's, maar de laatste tijd vind ik ze grappig. Ik heb ze altijd erg zenuwachtig gevonden en vond dat gepiep niet leuk, maar die geluiden vind ik nu juist weer schattig. Mijn vriend vindt cavia's geweldig en zou wel een koppeltje willen, maar ik wil ook niet nog meer dieren. Ik vind ze ook stinken en ze zijn nog kwetsbaarder en ingewikkelder dan konijnen geloof ik. Ik neem ze lekker in gastgezin vanuit de opvang als we klaar zijn met verbouwen, dan kunnen ze na een paar weken weer lekker terug naar de opvang en is mijn vriend blij.

Ze zeggen inderdaad dat cavia’s een veel kwetsbaardere gezondheid hebben dan konijnen en ook dat ze het nog beter kunnen verbergen als er iets is.

Als het al lastig is om een konijn kundige dierenarts te vinden, dan is het vinden van een cavia kundige dierenarts zo ongeveer een onmogelijke opgave.

Wat gezondheid betreft heb ik tot nu met de caafjes niets te klagen, gelukkig.

Wel laat ik ze jaarlijks preventief inenten tegelijk met de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Eefje zei:

Ik vind cavia's echt heel schattig en grappig! Maar ik wil ze ook niet, want voor mij dus echt geen extra dieren, en zeker niet als ze in koppels moeten leven. Dan kom ik er nooit meer vanaf. 

Nou, dat dus! In onze familie waren er op een gegeven moment 3 gezinnen met elk 2 cavia's. Eén gezin wilde eigenlijk wel stoppen met cavia's. Nu heeft mijn zus de cavia die na het overlijden van de ander overbleef erbij en dat gaat prima zo met z'n drieën (2 zeugjes en een gecastreerde beer). Ze zijn wat gemakkelijker te koppelen dan konijnen geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .