Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee

Aanbevolen berichten

Ik heb er drie die er redelijk normaal bijlopen, en eentje die gelijkenissen vertoont met een plumeau. Misschien handig om in de hoekjes van de ren te stoffen. Hij is trouwens ook niet meer te dik. Op zich fijn, maar er is geen aanwijsbare reden voor, dus maar even in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het met Joris @Evee? Nog steeds een beetje hetzelfde ongrijpbare gevoel?

Kip is flink in de rui. Ik heb hem gisteren toch maar weer even gepakt om loszittend haar te verwijderen en zijn vooral zijn billen te controleren (ik zag als hij lag toch wat verdachte nattigheid). Hij is inderdaad toch weer ietsje nat, dus maar weer een keer myasisspray gebruikt en hij is weer aan de panacur. Na terugzetten komt hij gewoon direct weer een (omkoop)snoepje halen. Dat vind ik dan zo lief! En 's avonds komt hij ook weer enthousiast aanrennen met zijn dansende oortjes als hij mij ziet.

Wat ben ik gek op dit kleine zwarte mormeltje! Hij is niet altijd het toonbeeld van een vitaal konijn met zijn x-pootjes, zijn tandloze bekkie (olifantstanden verwijderd) en zijn gesmeer met zijn bdk's, maar hij is zo vrolijk en een enthousiaste eter. Hij kan niet alles eten, maar als iets niet lukt (beetje te groot of te lang), zoekt hij een kleiner of handiger stukje en eet dapper verder. Inmiddels is het dikke mik met zijn vriendin Sproet, met wie hij vanaf eind februari samen woont.
Sproet zit nog steeds strak in haar vrolijke stippenjas. Bij haar geen losse plukken haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig is dat...je wilt niks over het hoofd zien, maar ze laten ook weer net te weinig zien om er echt iets mee te kunnen...

Hopelijk krijg je gauw meer duidelijkheid of is hij weer snel de oude.

Toen ik net thuis kwam met de hond, zaten Kip en Sproet zó lief samen! Kippies oor (en die is helemaal niet zo heel groot) lag in de nek van Sproet. Hun neusjes dicht bij elkaar net of ze elkaar een geheimpje vertelden. Ik wordt hier zo blij van! Ze zijn nu 3 maanden samen en hebben elkaar echt moeten leren waarderen, maar sinds ze in de tuin wonen zit hun relatie in een stroomversnelling. Dat vind ik toch echt het allermooiste bij konijnen; een verliefd stelletje!

Klopt het dat het 'kletshoekje' leeg is? Ik kan het ineens niet meer zien.
Ik wilde bij 'je laatste gedachte' schrijven dat Assen langzamerhand weer de stad van de Assenaren begint te worden. De afgelopen week stond alles hier in het teken van de TT motorraces en de afgelopen 3 nachten was het groot feest in de binnenstad. Ik heb niks met (veel) bier, vette hap en harde muziek, maar vind de motorraces wel wat leuker sinds ik 20 jaar geleden mijn man leerde kennen, die een echte race-fan is. Ben zelfs een paar keer mee naar de races geweest, iets wat ik uit mijzelf echt nooit zou doen. Als geboren Assenaar moet ik wel altijd even sfeer proeven in de TT week, even de stad in en een rondje fietsen over Witten, vlak achter het circuit, langs de TT campings. En dan altijd weer tot de conclusie komen dat dit niet echt mijn wereld is...maar daar denken velen anders over zo te zien 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Het hooi was sneller op dan gedacht dus vanmiddag maar een zak gehaald bij de jumbo, wat een troep! Het hooi wat ik normaal heb is van ah (merk vitakraft) en ook niet heel bijzonder maar even duur en in elk geval stukken betere kwaliteit! Even een tip voor iedereen: Koop geen hooi bij de jumbo als je liever geen miskopen doet. Voor een zacht ligplekje zou het misschien nog bruikbaar zijn maar die bruine korte sliertjes zijn echt waardeloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen! Ik weet het ook niet goed met Joris. Hij valt af en is wat rustig. Maar hij eet alles nog, loopt nog, functioneert nog. Keutels zijn normaal. Hij is wel afgevallen. Ik behandel hem nu 1.5 week tegen ec. Het zijn geen gebit of gewrichtsproblemen.  Ik vrees misschien dat dit het gevolg is van al een aantal jaar geen blindedarmkeutels eten. Dat er ergens in zijn systeem nu iets mis zit omdat hij daardoor toch voedingsstoffen te kort kwam.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EveeHoeveel brok krijgt Joris dan? Want in de literatuur heb ik ergens gelezen dat ze de voedingsstoffen die in de blindedarmkeutels zitten ook uit de brok kunnen halen. Het klinkt natuurlijk een beetje tegenstrijdig, omdat we altijd zeggen te minderen met brok zodat ze wel de blindedarmkeutels opeten. Maar in zijn geval zou ik zeggen, geef hem toch wat extra, misschien dual care ofzo? Als hij van kruiden houdt zou je daar ook iets mee kunnen doen natuurlijk.

E.C. kan volgens mij ook op de darm slaan, maar wat de gevolgen daarvan zijn weet ik niet. Ik dacht alleen mobiliteit, maar misschien heeft dat ook wel weer invloed op de opname van voeding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad net ook een doos dual care meegenomen om hem nog extra bij te voeren. Ze krijgen 16 gram brokken per kg lichaamsgewicht, mature van supreme op het moment. Daar doen ze echt uren mee, ik heb niet het idee dat meer brok geven zinvol is voor hun. Hij eet wel lekker van de verse kruiden en gras en ook de gedroogde kruiden en kruidenhooi eet hij goed. Mijn gevoel is dus meer dat er iets mis zit in de opname van voedingsstoffen, dan in het eetgedrag zelf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris is 9 jaar. Ik denk dat het beide is, vet en spier. Hij is nooit echt een atletisch konijn geweest hoor 😄 Meer een bollie. Het afvallen is wel over een tijdje gegaan, en lijkt op zich nu wel gestopt. Maar hij komt ook nog niet echt aan. 

Het zijn beide geen snelle eters, ik heb vooral de hoeveelheid opgehoogd omdat ik merkte dat Joris dat nodig had, en daarmee doen ze er wel echt langer over. Ze stoppen soms met eten van brokken, en later zie ik ze dan toch weer knabbelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vandaag voor het eerst het gevoel dat het met Joris weer een beetje de betere kant op gaat. Hij strubbelde tegen bij het geven van de medicijnen 😄 Hij is blijven hangen op 1400 gram, valt nu niet verder af. Hij is mager, maar verder dus wel gewoon in zijn doen en eet alle types voer nog.

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vanmorgen dat onbestemde gevoel bij Kippie. Hij komt eten en doet gewoon zoals hij altijd doet, maar net ietsie pietsie minder vlot of zo, blijft net een seconde langer zitten voor hij komt lijkt het.

Hij is, omdat het vele drinken echt veel minder was, uiteindelijk samen met zijn dame Sproet een poosje geleden naar buiten verhuisd. Hij had in dat verblijf vorig zomer al gewoond met zijn toenmalige dame Lien, en ik had echt het idee dat hij het weer herkende. Beide konijntjes waren in een dag (weer) buiten gewend en ze genieten met volle teugen van het buiten zijn en alles wat er te beleven valt in de tuin (langslopende mensen, honden, vogels). In de slaagkamer waar ze binnen zaten hadden ze alle ruimte (de hele slaapkamer) maar ze zagen en roken er verder niet echt veel natuurlijk.

Vorige week hebben ze bij mijn zus gelogeerd in een panelenren in hun garage omdat wij met vakantie waren. Ook daar waren ze al snel gewend en ging alles prima. Alleen is Kip in de loop van de week weer steeds meer gaan drinken/plassen en dus ben ik vrijdag bij thuiskomst gelijk weer met Panacur begonnen. Hij was erg nat tussen zijn achterpootjes, dus ik heb hem daar schoongespoeld, afgedroogd en opnieuw met anti-myiasis' behandeld (wist niet of de werking minder wordt van wassen). Hopelijk slaat de medicatie aan en gaat het weer beter. Momenteel valt hij (nog) niet af gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zouden jullie doen? Vorige week deed Billy gek met eten, hij at wel, maar minder gretig en liet het allerlaatste restje staan. De dag erna was 't over, maar de erop volgende dag deed ie 't weer. Toen een afspraak gemaakt bij onze dierenarts voor deze woensdag want ze was eerst nog op vakantie.

Dus nu hebben we een afspraak voor morgenochtend, maar Billy eet de afgelopen dagen weer normaal 🤷🏼‍♀️ Wel gaan of afzeggen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .