Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee

Aanbevolen berichten

Op 7-6-2022 om 13:36, Laniboekje zei:

Zijn jullie konijnen ook zo in de rui op het moment? Bij mijn oudjes ziet het er zo gek uit, half zomervacht, half wintervacht nog. Alsof ze een soort scheiding hebben 🥲

Kippie is echt een ontploft konijn momenteel. Gisteren heb ik hem toch maar eens even geplukt. Mijn handen jeukten al een poosje om al die losse plukken haar er eens uit te halen. Maar hij laat het niet toe en hupst lekker weg. Omdat ik hem ook even onder de staart wilde controleren moest hij er even aan geloven.

Zijn dame Sproet zit nog steeds strak in haar vrolijke stippenpakje. Bij haar nog geen losse plukken.

De konijntjes zitten sinds kort buiten in de tuin in de grote ren. Omdat Kippie inmiddels gelukkig minder dronk/plaste na een lange tijd Panacur, konden ze eindelijk lekker naar buiten. Met anti myasis en nog een poosje Panacur durfde ik het nu toch aan. En ze zijn zo gelukkig samen buiten! Ijskonijn Sproetje is echt ontdooid en heeft nu veel meer contact met Kippie. Het is eindelijk toch een stelletje geworden! Wij kunnen ze nu ook veel beter bekijken dan toen ze binnen zaten in de slaapkamer. Daar horen ze je toch altijd aankomen en buiten kun je ze van een afstandje bespieden zonder dat ze het door hebben. Je ziet zo meer onderling gedrag. Echt zo leuk!

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bammyflurry zei:

Kippie is echt een ontploft konijn momenteel. Gisteren heb ik hem toch maar eens even geplukt. Mijn handen jeukten al een poosje om al die losse plukken haar er eens uit te halen. Maar hij laat het niet toe en hupst lekker weg. Omdat ik hem ook even onder de staart wilde controleren moest hij er even aan geloven.

Ik pak mijn cavia's gewoon, of ze willen of niet en als ze weglopen zet ik ze terug. Doe je dat iets van een weekje en blijf je ze continu groenvoer uit de hand geven gaan ze het later ineens ook nog leuk vinden. Als ze eenmaal van zichzelf vaak wel naar me toekomen en op me gaan zitten, dan mogen ze vaak zelf weten of ze bij mij willen zijn of liever de rest van de kamer willen verkennen. Zolang ze maar niet aan mijn planten gaan knabbelen of op plekjes gaan zitten waar ik niet goed bij kan of waar ik ze niet kan zien. Dan zitten ze vaak genoeg alsnog bij mij. Zou dat bij konijnen niet ongeveer hetzelfde werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat werkt bij konijnen zeker niet zo. Als ik mijn konijnen vaak op moet pakken komen ze echt absoluut in geen geval meer vrijwillig bij mij in de buurt, wat ik dan ook voor lekkers bij me heb. Ze worden daar doodsbang van. Ik heb wel een konijn gehad die het niet boeide, maar die was heel erg tam en wilde graag geaaid worden enzo, dat heb ik haar niet aangeleerd, zat in haar karakter.  Net zoals het er bij deze twee in zit dat ze niet mensgericht zijn. Dat proberen af te dwingen gaat averechts werken.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe dat met cavia’s is, maar bij konijnen werkt dat inderdaad averechts. Ze worden daar alleen maar banger van. Bij mijn konijnen, en alle konijnen die ik heb gehad, hoef je op zo’n moment echt niet met iets lekkers aan te komen, hoe gek ze ook zijn op eten. Die denken alleen maar HEEELLLLLPPP! Bij sommige konijnen valt het in eerste instantie niet zo op dat ze het eng vinden als je ze oppakt of vasthoudt, maar let maar eens op hun ogen. Ze hebben dan heel grote, bange ogen.

Dus lekker altijd met 4 pootjes op de grond laten en ze zelf voorzichtig naar je toe laten komen. Het duurt soms weken of maanden voor ze meer durven, en sommige blijven heel erg bang, maar je ziet bijna altijd wel dat ze je steeds iets meer gaan vertrouwen als je ze nooit pakt. Ik vind dat altijd wel een mooi (lange termijn) projectje. Je moet echt geduld hebben en ze dus niks proberen af te dwingen. 

Op 8-6-2022 om 15:39, Bammyflurry zei:

Zijn dame Sproet zit nog steeds strak in haar vrolijke stippenpakje. Bij haar nog geen losse plukken.

De konijntjes zitten sinds kort buiten in de tuin in de grote ren. Omdat Kippie inmiddels gelukkig minder dronk/plaste na een lange tijd Panacur, konden ze eindelijk lekker naar buiten. Met anti myasis en nog een poosje Panacur durfde ik het nu toch aan. En ze zijn zo gelukkig samen buiten! Ijskonijn Sproetje is echt ontdooid en heeft nu veel meer contact met Kippie. Het is eindelijk toch een stelletje geworden! Wij kunnen ze nu ook veel beter bekijken dan toen ze binnen zaten in de slaapkamer. Daar horen ze je toch altijd aankomen en buiten kun je ze van een afstandje bespieden zonder dat ze het door hebben. Je ziet zo meer onderling gedrag. Echt zo leuk!

Wat fijn dat het met Kip weer goed gaat en dat ze nu dan toch een echt stelletje zijn geworden! Geniet er van! Lekker weer buiten.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Lollie zei:

Ik pak mijn cavia's gewoon, of ze willen of niet en als ze weglopen zet ik ze terug. Doe je dat iets van een weekje en blijf je ze continu groenvoer uit de hand geven gaan ze het later ineens ook nog leuk vinden. Als ze eenmaal van zichzelf vaak wel naar me toekomen en op me gaan zitten, dan mogen ze vaak zelf weten of ze bij mij willen zijn of liever de rest van de kamer willen verkennen. Zolang ze maar niet aan mijn planten gaan knabbelen of op plekjes gaan zitten waar ik niet goed bij kan of waar ik ze niet kan zien. Dan zitten ze vaak genoeg alsnog bij mij. Zou dat bij konijnen niet ongeveer hetzelfde werken?

Edit: dat ging niet helemaal goed. Ik wilde dit in mijn vorige bericht quoten. Nou ja, kijk daar dus even 😉 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-6-2022 om 19:24, Lollie zei:

Ik pak mijn cavia's gewoon, of ze willen of niet en als ze weglopen zet ik ze terug. Doe je dat iets van een weekje en blijf je ze continu groenvoer uit de hand geven gaan ze het later ineens ook nog leuk vinden.

Inderdaad werkt dit voor konijnen niet echt. Als ik Kip steeds zou terugzetten als hij wegloopt, dan zou hij bang worden verwacht ik. Eten zal hij dan niet meer aannemen.

Op zich is hij niet bang. Hij vindt het heerlijk als je zijn koppie kroelt en zijn oortjes aait. Dan gaat hij lekker met zijn kopje plat op de grond liggen met zijn oogjes dicht en loopt niet weg. Maar als je aan de rest van zijn lijfje wilt plukken, dan kan hij dat niet waarderen en hupst hij weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig die vergelijkingen. Alsof ze in stopcontact hebben gezeten, kalende man, ontploft konijn

😂

Ze zien er uit he. Ik doe er verder niets aan, zijn sowieso geen (hand)tamme konijnen. En ik zie met de dag dat ze het zelf bij elkaar eruit wassen. Alleen even keutels in de gaten blijven houden dat ze niet verstopt raken want het is best een boel. Maar so far so good. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-6-2022 om 19:24, Lollie zei:

Helaas werkt het zo niet bij konijnen, maar ook zeker niet bij cavia's.

Ik heb er meer dan 50 gehad.

En geen enkele die dan nog bij mij komt als ik dan vervolgens in het verblijf ga zitten.

En ik moet ze al elke week oppakken om ze te wegen, dan wil het nog redelijk, maar ga ik ze elke dag oppakken, dan gaan ze zich dusdanig verstoppen dag ik er ook niet bij kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Konijnenliefhebber1993 zei:

Helaas werkt het zo niet bij konijnen, maar ook zeker niet bij cavia's.

Ik heb er meer dan 50 gehad.

En geen enkele die dan nog bij mij komt als ik dan vervolgens in het verblijf ga zitten.

En ik moet ze al elke week oppakken om ze te wegen, dan wil het nog redelijk, maar ga ik ze elke dag oppakken, dan gaan ze zich dusdanig verstoppen dag ik er ook niet bij kan komen.

Misschien zit het bij die van mij ook wel gewoon in het karakter, ze komen vanzelf naar me toe. Ik heb bij ze alledrie het telkens een weekje zo gedaan (telkens terugzetten en zo) en dan doe ik het niet meer. En ze komen zelf naar me toe. Misschien waren die van jou ook wel een beetje wild, dat zou niet zo gek zijn als ze met zoveel waren. Ik zit eigenlijk elke dag minstens een uur naast het caviahok, en geef ze veel groente uit de hand. Dan lopen ze vaak ook bovenop me. Die van mij krijgen dus waarschijnlijk meer persoonlijke aandacht van mensen dan die van jou kregen (ik zeg niet dat dat verkeerd is hoor, ik denk dat een cavia ook gelukkig kan zijn met alleen mede-cavia's). Dan is het niet gek dat ze ook tammer worden. Koko moet ook elke week geborsteld worden (en daar vindt ze niets aan). Dan krijgen ze ook nog heel vaak een gezondheidscheck. Niet dat ze altijd naar de dierenarts gaan hoor, maar dan zitten ze toch bij me en kijk ik gelijk even of ze geen nat kontje hebben, of de tanden wel recht staan etc. Duurt hoogstens 1 of 2 minuten maar daar waren ze na een paar keer al aan gewend. Dan krijgen ze een lekker groentje toe en vinden ze het weer goed. De eerste twee keer dat mijn cavia's werden opgepakt was het luid gegil en gepiep maar nu ontspannen ze zich heerlijk op schoot en hoef ik niets zieligs te doen of zo, ze komen gewoon zelf als ze zin hebben. Hebben ze nu even geen zin dan vind ik dat ze vaak genoeg bij me zitten, probeer ik het nog met een groentje en in het enkele geval dat ze dan echt even niet willen dan is dat ook goed. Volgende keer maar weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Lollie zei:

Misschien zit het bij die van mij ook wel gewoon in het karakter, ze komen vanzelf naar me toe. Ik heb bij ze alledrie het telkens een weekje zo gedaan (telkens terugzetten en zo) en dan doe ik het niet meer. En ze komen zelf naar me toe. Misschien waren die van jou ook wel een beetje wild, dat zou niet zo gek zijn als ze met zoveel waren. Ik zit eigenlijk elke dag minstens een uur naast het caviahok, en geef ze veel groente uit de hand. Dan lopen ze vaak ook bovenop me. Die van mij krijgen dus waarschijnlijk meer persoonlijke aandacht van mensen dan die van jou kregen (ik zeg niet dat dat verkeerd is hoor, ik denk dat een cavia ook gelukkig kan zijn met alleen mede-cavia's). Dan is het niet gek dat ze ook tammer worden. Koko moet ook elke week geborsteld worden (en daar vindt ze niets aan). Dan krijgen ze ook nog heel vaak een gezondheidscheck. Niet dat ze altijd naar de dierenarts gaan hoor, maar dan zitten ze toch bij me en kijk ik gelijk even of ze geen nat kontje hebben, of de tanden wel recht staan etc. Duurt hoogstens 1 of 2 minuten maar daar waren ze na een paar keer al aan gewend. Dan krijgen ze een lekker groentje toe en vinden ze het weer goed. De eerste twee keer dat mijn cavia's werden opgepakt was het luid gegil en gepiep maar nu ontspannen ze zich heerlijk op schoot en hoef ik niets zieligs te doen of zo, ze komen gewoon zelf als ze zin hebben. Hebben ze nu even geen zin dan vind ik dat ze vaak genoeg bij me zitten, probeer ik het nog met een groentje en in het enkele geval dat ze dan echt even niet willen dan is dat ook goed. Volgende keer maar weer.

Die van mij zijn alles behalve wild.

Ze komen gewoon elke dag hun vitamine c van me aannemen, en meer hoeft het ook niet.

In t begin moet ik wel omdat ze hun vitamine c moeten hebben, en dan pas met geduld komen ze wel.

Zelfs bij cavia's die bij mij geboren zijn en ik vanaf de geboorte elke dag moesten oppakken, werkte het averechts ( terwijl moeder en vader handtam waren).

Ik zit elke dag zeker 3 uur in het verblijf en er zijn er zeker een paar ( 10 van de groep), die mij bespringen. Bij mij worden ze wekelijks gewogen, algehele gezondheidscheck. Gebeurt me niet nog een keer dat de enterococcus de groep in komt, en ik weer 9 verlies in 4 maand tijd

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Konijnenliefhebber1993 zei:

Die van mij zijn alles behalve wild.

Ze komen gewoon elke dag hun vitamine c van me aannemen, en meer hoeft het ook niet.

In t begin moet ik wel omdat ze hun vitamine c moeten hebben, en dan pas met geduld komen ze wel.

Zelfs bij cavia's die bij mij geboren zijn en ik vanaf de geboorte elke dag moesten oppakken, werkte het averechts ( terwijl moeder en vader handtam waren)

Dat vind ik gek. Nou ja, mijn cavia's zijn in elk geval heel erg tam en komen zelf naar me toe. Hoe het bij jou cavia's zit, dat weet ik niet. Maar ik denk dat het prima is zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Lollie zei:

Dat vind ik gek. Nou ja, mijn cavia's zijn in elk geval heel erg tam en komen zelf naar me toe. Hoe het bij jou cavia's zit, dat weet ik niet. Maar ik denk dat het prima is zo.

Ik doelde ook meer op, dat het ook bij cavia's deze methode die jij benoemd averechts werkt ( en ja, ik heb een opvang gehad, dus aan kennis zal het mij zeker niet ontbreken).

Ik heb niet zelf 50 cavia's, maar wel als opvang gemiddeld 50 cavia's in de opvang gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Marjoleink zei:

Ik vroeg me al af hoe je 50 cavia's kunt hebben.

Ik heb begin van het jaar 30 cavia's in een groep gehad.

Totaal had ik 36 cavia's in huis, 6 konijnen en 2 gerbils.

Een groep van 4 ongecastreerde beren

En 2 castraten met 30 zeugjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Evee zei:

Dat zijn er veel!

Hoeveel ruimte heeft een groep van 32 cavia's nodig? Dat is toch ook wel behoorlijk?

Ik heb 1 koppel ongecastreerde beren ( zitten op 2.52x 1.00)

Een castraat met een oude beer ( 6 jaar), in een kooi van 1.60.

En dan 1 castraat met 17 dames.

Die zitten in een kamer van 8m². Vind ik persoonlijk te klein, dus ik laat het "uitsterven"

Advies is 0.5M² tot 1m² per cavia

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-6-2022 om 22:26, Konijnenliefhebber1993 zei:

Advies is 0.5M² tot 1m² per cavia

Ik lees altijd 120x60 cm voor 1 koppel en elke cavia die daarbij komt 30 vierkante cm erbij. Soms ook wel minimaal 1 meter per 2 cavia's hoor, maar dat vind ik onzin, ik kijk naar de dierenbescherming. Vind ik ook te klein hoor, ik heb een kooi van ongeveer 140x60 cm met een tunnel vastzitten aan een ongeveer 100x50 cm kooi. En nog steeds heb ik het gevoel dat ze wat klein zitten. Met de nodige schuilhuisjes etc. erbij is er helemaal niet zoveel plek om doorheen te sprinten. Een beetje als een vis in zo'n veel te kleine kom, alsmaar rondjes zwemmen. Alleen dan rennen, in geval van de cavia's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Lollie zei:

Ik lees altijd 120x60 cm voor 1 koppel en elke cavia die daarbij komt 30 vierkante cm erbij. Soms ook wel minimaal 1 meter per 2 cavia's hoor, maar dat vind ik onzin, ik kijk naar de dierenbescherming. Vind ik ook te klein hoor, ik heb een kooi van ongeveer 140x60 cm met een tunnel vastzitten aan een ongeveer 100x50 cm kooi. En nog steeds heb ik het gevoel dat ze wat klein zitten. Met de nodige schuilhuisjes etc. erbij is er helemaal niet zoveel plek om doorheen te sprinten. Een beetje als een vis in zo'n veel te kleine kom, alsmaar rondjes zwemmen. Alleen dan rennen, in geval van de cavia's.

Precies dat.

Daarom zeg ik ook 0.5 tot 1m² per cavia.

Ik heb 2 beren op 1.60x70 zitten en dat vind ik eigenlijk te klein. Maar ik kan in deze niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Konijnenliefhebber1993 zei:

Precies dat.

Daarom zeg ik ook 0.5 tot 1m² per cavia.

Ik heb 2 beren op 1.60x70 zitten en dat vind ik eigenlijk te klein. Maar ik kan in deze niet anders.

Als ze al wat ouder zijn (ik weet niet hoe oud die van jou zijn hoor) dan is dat denk ik ook wel meer dan zat. Dan hoeven ze ook niet meer zo te sprinten.

Hoeveel ruimte moesten potentiële nieuwe baasjes minimaal hebben voor jouw herplaatsers? Of moesten ze dat zelf weten? De caviaopvang waar ik ze vandaan heb hanteerde minimaal 120 cm per 2 cavia's. En dan gingen ze alleen weg in koppels. Elke cavia erbij 30 cm erbij, hetzelfde als de dierenbescherming zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-6-2022 om 20:36, Konijnenliefhebber1993 zei:

Ik doelde ook meer op, dat het ook bij cavia's deze methode die jij benoemd averechts werkt ( en ja, ik heb een opvang gehad, dus aan kennis zal het mij zeker niet ontbreken).

Een caviaopvang gehad hebben zie ik niet als garantie dat je er verstand van hebt hoor. Ik ben bewust een stuk verder wezen rijden omdat ik bij sommige opvangen toch niet zo'n goed gevoel had. Gelukkig werd ik bij deze erg goed geholpen. Toen Pluis dood was mocht Koko ook gratis mee, omdat ze het belangrijk vonden dat Wol niet alleen bleef zitten.

Als je bij deze opvang een cavia afstaat, moet je een afstandsformulier invullen om misverstanden te voorkomen. De caviaopvang wordt dan officieel ''eigenaar''. Toen ik cavia's meenam, moest ik een adoptieformulier invullen. Ik snap dat eigenaar stom klinkt en dat is het ook, maar ik twijfel nu of ik nou officieel eigenaar ben van Wol en Koko. Niet dat ik me ergens zorgen of zo over maak, maar ik ben wel benieuwd.

aangepast door Lollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Lollie zei:

Als ze al wat ouder zijn (ik weet niet hoe oud die van jou zijn hoor) dan is dat denk ik ook wel meer dan zat. Dan hoeven ze ook niet meer zo te sprinten.

Hoeveel ruimte moesten potentiële nieuwe baasjes minimaal hebben voor jouw herplaatsers? Of moesten ze dat zelf weten? De caviaopvang waar ik ze vandaan heb hanteerde minimaal 120 cm per 2 cavia's. En dan gingen ze alleen weg in koppels. Elke cavia erbij 30 cm erbij, hetzelfde als de dierenbescherming zegt.

Die is ruim 6.5 jaar oud, maar heeft energie van een 1.5 jaar, is pasgeleden gekoppeld aan een 1.5 jaar oude beer.

Wel minimaal 1.20, maar dat was 2 jaar geleden. Mijn inzicht is veranderd en zal toch adviseren minimaal 1.60

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Lollie zei:

Een caviaopvang gehad hebben zie ik niet als garantie dat je er verstand van hebt hoor. Ik ben bewust een stuk verder wezen rijden omdat ik bij sommige opvangen toch niet zo'n goed gevoel had. Gelukkig werd ik bij deze erg goed geholpen. Toen Pluis dood was mocht Koko ook gratis mee, omdat ze het belangrijk vonden dat Wol niet alleen bleef zitten.

Als je bij deze opvang een cavia afstaat, moet je een afstandsformulier invullen om misverstanden te voorkomen. De caviaopvang wordt dan officieel ''eigenaar''. Toen ik cavia's meenam, moest ik een adoptieformulier invullen. Ik snap dat eigenaar stom klinkt en dat is het ook, maar ik twijfel nu of ik nou officieel eigenaar ben van Wol en Koko. Niet dat ik me ergens zorgen of zo over maak, maar ik ben wel benieuwd.

Moest bij mij ook.

Indirect blijven ze van de opvang. Maar ze hebben er verder geen omkijken na, dus alles komt wel op jou schouders terecht. In principe is het zo, als ze het niet vertrouwen ze, ze mogen meenemen ( wel strenge eisen hoor). Maar zal niet zo snel gebeuren, voorbij bij een opvang niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Konijnenliefhebber1993 zei:

Moest bij mij ook.

Indirect blijven ze van de opvang. Maar ze hebben er verder geen omkijken na, dus alles komt wel op jou schouders terecht. In principe is het zo, als ze het niet vertrouwen ze, ze mogen meenemen ( wel strenge eisen hoor). Maar zal niet zo snel gebeuren, voorbij bij een opvang niet.

En dan komen ze zeker bij je aan de deur ''ja sorry we hebben hier een papier, we komen je cavia weer meenemen want we vertrouwen je niet''?

Dat zie ik idd niet zo snel gebeuren. Is dat weleens voorgekomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Lollie zei:

En dan komen ze zeker bij je aan de deur ''ja sorry we hebben hier een papier, we komen je cavia weer meenemen want we vertrouwen je niet''?

Dat zie ik idd niet zo snel gebeuren. Is dat weleens voorgekomen?

Bij mij niet.

Bij de konijnenopvang waar ik vrijwilliger ben wel.

Daar hebben mensen de konijnen op marktplaats gezet, en die hebben we zonder pardon dus weer meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Konijnenliefhebber1993 zei:

Bij mij niet.

Bij de konijnenopvang waar ik vrijwilliger ben wel.

Daar hebben mensen de konijnen op marktplaats gezet, en die hebben we zonder pardon dus weer meegenomen.

Pff als je van het bestaan van een konijnenopvang afweet... Waarom breng je ze dan niet daar terug naartoe? Wachtlijst? Of wilden ze er iets aan verdienen? Hoe kom je daar eigenlijk achter?

aangepast door Lollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .