Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, GijsB zei:

Vloeibare medicatie tussen een blaadje basilicum, dat kan ik nog niet direct voor me zien, dat loopt er toch tussenuit? 

Ik zal het morgen eens met wat lekkers proberen. 

Een blaadje basilicum is niet plat, maar meer als een kommetje. Dat gaat echt heel goed, zeker als je er nog een iets kleiner blaadje bovenop legt.

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet goed met Zoetje. Sinds gisteren wil ze niet meer eten en ondanks medicijnen en dwangvoer liggen haar darmen nu vrijwel stil. Ze is vandaag bij de dierenarts, hopelijk komt ze erdoor!

• Verdrietig 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach jeetje 😞 arme zoetje, hopelijk haalt ze het!

Zijn jullie konijnen ook zo in de rui? Mijn snotkonijn moet gewoon niezen van z'n eigen haren. Ik heb ze van de week al ontdaan van een hoop haar, maar het gaat maar door. Het is binnen ook behoorlijk warm, dus op zich niet gek. Ik zag dat van het weekend de temperaturen gaan oplopen tot boven de 25 graden 🥵

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Oh bah, balen zo vlak voor het weekend. Veel beterschap voor Zoetje! En sterkte voor jou. Ik duim dat ze beter wordt. 

Ja, daarom is ze nu bij de dierenarts, zodat die haar goed kunnen dwangvoeren en medicijnen kunnen geven. Alleen lukt me dat bijna niet meer, ze doet steeds moeilijker. Morgen en overmorgen is mijn man ook thuis, zodat we haar samen kunnen voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel beterschap voor Zoetje ❤️

Omdat Milly vorige week verstopt zat geef ik nu even laxeermiddel zolang ze nog zo erg verhaart. De tactiek is dat spul op het zeil spuiten, daar zonnebloempitjes in leggen en dan gaat het vanzelf allemaal op. Maar Gijs kwam zo hard aanstuiven op die pitjes dat hij dwars door het plasje laxeer ging. En dat is heel vies plakspul. Dikke paniek! Rennen wassen stampen wassen rennen wassen 🤣🤣🤣. Hij wilde nieteens zijn pitjes meer, arm joch.

• Bedankt 1
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap voor alle nijnen! Zijn er zoveel nijntjes ziek nu of wordt daar vrij veel over gesproken? Ik word er haast overbezorgd van! 

Is het verstandig om tijdens de rui extra vezels en wat gebroken lijnzaad (niet teveel) te geven? 

Ik ga straks ook zelf een tunnel maken met bezems er in, zodat ze op een natuurlijke manier meer haartjes verliezen. 😅

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Yoshi_FunnyBunny zei:

Beterschap voor alle nijnen! Zijn er zoveel nijntjes ziek nu of wordt daar vrij veel over gesproken? Ik word er haast overbezorgd van! 

Is het verstandig om tijdens de rui extra vezels en wat gebroken lijnzaad (niet teveel) te geven? 

Het is een combinatie van beide.

Het ene konijn is vaker ziek dan het andere, ik denk dat bunnybunch baasjes ziekte ook sneller opmerken en de zorgen delen hier op het forum, dus konijnengezondheid is wel iets wat hier wat meer besproken wordt. Vooral ook omdat de omgeving het vaak niet snapt of niet kan adviseren, en dan is het fijn je zorgen te delen met mensen die het begrijpen, je steun geven, en vanuit eigen ervaring tips kunnen geven. 

Een konijn zou altijd veel vezels moeten krijgen, en voldoende water moeten drinken. Dat is eigenlijk de basis om spijsverteringsproblemen te voorkomen. Gezonde konijntjes komen het dan prima door.

Alleen zijn niet alle konijntjes gestart met de beste zorg of de beste vacht, en een combinatie van geen sterke darmflora hebben en een vacht die te lang is, te dik is, te veel vervilt of klitten geeft, dat geeft in de verhaarperiodes veel problemen. Ook bij oudere konijntjes of konijntjes met zwakkere weerstand door andere dingen kan het problemen geven. Als je merkt dat er problemen zijn, dan kun je lijnzaadbrokjes geven in verhaarperiodes, maar dat hoeft niet standaard. 

Overbezorgd worden is niet nodig. Ik heb meerdere konijnen gehad waar ik in hun leven alleen voor preventieve zorg bij de dierenarts kwam. En dan op het laatst vaak wel voor wat ouderdomskwaaltjes, omdat ze zo een mooie leeftijd haalden. Dat kan zeker ook. De meeste konijnenbaasjes hebben echter toch wel incidenteel een dierenarts nodig, helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Okki zei:

Bedankt allemaal, Zoetje is weer thuis. Dit weekend is het erop of eronder. We gaan er voor met alle darmstimulans, dwangvoer en pijnstiller!! 

Veel beterschap met Zoetje. Laxeermiddel kan inderdaad werken omdat het vooral ook de darmen van vocht voorziet. Je kan gewoon een fles Lactulose bij drogist halen dat is precies hetzelfde. Wel eventueel overleg met dierenarts. Voorzichtig de darmen masseren kan ook helpen. Bij mijn konijnen heeft het meerdere keren hun leven gered. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

He wat goed! Gaat het met haar gedrag ook al iets beter? En keutelt ze al? Dat ze al wat heeft gegeten is natuurlijk een heel goed teken!

Vanmorgen zag ik wat heel kleine, raar gevormde keuteltjes liggen, dus ik vermoed dat die van haar waren. Maar daar is ondertussen nog niks bij gekomen. En ik dacht ook wel weer wat darmgeluidjes te horen, al was dat heel minimaal. Vandaag neemt ze na aandringen wel af en toe een hapje witlof, en ze heeft net bijna een heel science selectivesnoepje opgegeten. Het is allemaal nog niet veel, maar toch wel íets verbetering! 😃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ik rustig op de bank een beetje te BunnyBunchen met de konijntjes gezellig op 't kleed waar ze altijd samengeplakt liggen, begint Saar ineens uit 't niets 2 keer te stampen?! Billy keek echt zo aan van, wat heeft zij nou? Ik geef hem groot gelijk.. 

20220515_212934.thumb.jpg.c3e6d9215f376d5eff52b278f3069369.jpg

• Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nala is officieel een vreemd konijntje, maar wel een hele leuke en vrolijke 😄 Ze heeft wenkbrauwen (ja, echt waar, zo'n dun lijntje, ziet er heel gek uit). Ze luistert naar haar bijnaam Ukkie. Sterker nog: Als ze in haar eigen kamer is, wij zitten op de bank en noemen haar naam, komt ze echt aangesprint. Ze vliegt de trap af, de bank af en kijkt je echt aan met een: "Oke, hier ben ik al, wat is er?" Ze heeft totaal geen interesse in kamerplanten of kabels. Al liggen ze in de weg, het doet haar weinig. Ze zit graag op schoot, klautert over je heen, ook over je gezicht ofzo als dat nodig is en voor eten maakt ze zich heeeeeeeel lang. Ze gaat dan echt op haar tenen staan. Ze is ontzettend jaloers, want als je richting haar verblijf loopt en ze zit nog op de bank, komt ze achter je aan gestormd. Stel je voor dat de rest iets krijgt wat zij dan niet krijgt... Oei oei. Ik heb af en toe echt het idee dat ze de reïncarnatie is van een hond. Oke, ze maakt binkies, dat doet een hond niet.

• Vind ik leuk 3
  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoetje heeft gisteren gesmuld van peterselie en witlof, en vanmorgen kwam ze zelfs aangerend voor de brokjes! Ze eet nog niet zoveel als normaal, maar het gaat in ieder geval de goede kant op! Het dwangvoeren ga ik dan ook wel minderen, ze kreeg 5 keer per dag. Nu dan naar twee of drie keer, denk ik. Afhankelijk van hoeveel ze zelf eet en ook zó dat ze niet al vol zit van het dwangvoer.

• Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .