Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik baal wel een beetje want voorheen hadden Binky en Monky vrij veel schaduw in de ren door de bomen van de buren. Die waren vrij hoog en helden over de ren heen waardoor ze vanaf rond de middag vrij veel schaduw hadden. Maar de bomen zijn afgelopen najaar weggehaald dus nu is er bijna geen schaduw meer. Het hok en het stukje daarvoor staat wel in de schaduw (altijd behalve 's ochtends vroeg) maar daar zitten ze bijna nooit, toch zeker Monky niet.

Ik zet nu weer de kleine parasol voor het hok en zo'n hele grote parasol sinds gisteren voor een groot deel over de ren maar het probleem is dat er best vaak veel wind zit en ik die parasol niet vertrouw.

Ik heb ook al aan een schaduwdoek gedacht maar die zijn echt allemaal te klein, zelfs de grootste maat is te klein. (en dan ben ik ook een beetje bang dat de wind er onder slaat)

Dus ik moet echt nog even een oplossing bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

O ja bij mij was idd ook binnen, vergat ik er nog bij te zeggen. Maar goed bij @Punky punk zitten ze toch al binnen. Dan zou je alleen tijdelijk een aparte herstelruimte voor Bess en een  neutraal terrein voor het herkoppelen moeten creëren.

Moet lukken! En dus split cage? En niet helemaal van elkaar weg. Ik lees er zoveel verschillende dingen over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
10 uren geleden, Newby1981 zei:

Wat vervelend @Punky punk dat het nu effe niet zo goed gaat met je koppeltje. Misschien inderdaad hormonen die nu opspelen en soms weet je het gewoon niet. Ik kan het bij Binky en Monky ook nooit verklaren. Het ene moment liggen ze tegen elkaar aan in het nachthok of zitten ze samen hooi te eten en het andere moment vliegt Monky achter Binky aan.

Ze zijn allebei gecastreerd en hebben genoeg ruimte dus meer kan ik niet doen. Behalve een wissel bij de opvang maar gelukkig gaat het momenteel best goed dus heb ik dat idee weer even naar de achtergrond doen verdwijnen.

Als ik jou was zou ik Bess sowieso laten castreren. Ik denk dat de hormonen wel verminderen en uiteraard om de kans op baarmoederhalskanker te verkleinen. Hoe oud is Bess eigenlijk?

Heel veel succes in ieder geval en ik hoop dat het weer goed komt tussen Bess en Punky!

Dankjewel voor het advies! Bess is nu ongeveer 2,5 jaar oud.

Misschien nog even leuk om erbij te vermelden. Ze zijn sinds 15 april 'al' een jaar lang een koppeltje, Punky is op 24 december 2 geworden en Bess op 15 oktober. Haha

aangepast door Punky punk
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Punky punk zei:

Moet lukken! En dus split cage? En niet helemaal van elkaar weg. Ik lees er zoveel verschillende dingen over.

Er zijn veel verschillende meningen omdat het vaak ook per situatie verschilt. 

Vanuit de opvang adviseren we altijd om beide konijnen mee te nemen naar de dierenarts en ze zoveel mogelijk samen te laten. Dan hebben ze steun aan elkaar en vermindert kans dat je daarna opnieuw moet koppelen. 

Maar zoals je in verschillende topics hier op het forum kan lezen, gaat dat toch ook vaak mis, dat de ram juist heel vervelend wordt omdat de voedster zwakker is. Dan kun je kiezen voor split cage, zodat ze minder eenzaam zijn (en dus hopelijk beter herstellen), maar dat kan ook juist weer zorgen voor frustratie. Je kunt ook kiezen, op het moment dat het samen niet meer werkt, om ze volledig bij elkaar uit de buurt te houden tot de voedster hersteld is. Maar dan moet je wel echt weer op neutraal terrein herkoppelen. 

Een voordeel van direct apart zetten is dat je veel beter in de gaten kunt houden hoe veel de voedster eet en keutelt. 

Een groot nadeel is dat je dus soweiso opnieuw op neutraal moet koppelen. 

Als je ze zoveel mogelijk samen laat en het gaat goed, dan is dat voor de relatie tussen de konijnen de beste optie. Maar het gaat helaas niet altijd goed.

Jij kent Punky en Bess het beste, dus maak een inschatting op basis van wat je hier hebt gelezen en wat met jouw ervaring het beste lijkt. En ben erop voorbereid dat er eventueel toch een andere oplossing moet komen als de eerste aanpak niet goed blijkt te werken. 

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aanvulling van hoe het per situatie verandert:

Ik heb bij de castratie van Artemis ervoor gekozen ze wel direct uit elkaar te halen, omdat Apollo erg fel kan zijn rondom etenstijd, dus ik bang was dat ze als ze zwakker was niet de kans zou krijgen. Maar het opnieuw koppelen heb ik toen als erg stressvol ervaren, omdat ik nog weinig ervaring had.

Als ik nu 3 jaar later in dezelfde situatie zou zitten, zou ik ze wel samen hebben gelaten, omdat ik weet dat Apollo behalve rond etenstijd echt een heel lief en zorgzaam maatje is, dus er nu wel vertrouwen in heb dat het goed blijft gaan. En kan ik ook precies zien welke keutels van wie zijn, dus hoef ik ze daar ook niet meer voor uit elkaar te houden.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, het verschilt mega per konijn. Hier in alle situaties iets anders gedaan. Als ze lief voor elkaar zijn, niet gaan rijden en er geen complicaties zijn, zou je ze lekker samen kunnen houden. Uiteraard heel goed opletten de eerste dagen. Anders kan je split cage doen, maar.... Sommige konijnen reageren daar heel heftig op. Ik heb een voedster die als een gek gaat grommen en bijten naar het rammetje als ze split cage zitten, terwijl er echt niks aan de hand is als ze lekker samen zijn. Zij kan gewoon niet tegen split cage en bijt door de tralies tot flinke wonden en risico op beschadiging van haar gebit/kop door het rennen tegen de tralies aan. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had volgens mij bij Boefje en Bailey split cage gedaan. Vooral omdat ik ze niet gelijk uitelkaar wilde hebben maar ik wilde wel de keutels en eten in de gaten houden. Zodra ik keutels zag en dat ze at deed ik ze gelijk weer samen. Dat ging gelukkig wel goed. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet even spuien hoor.

Ik had al een week of 2-3 het idee dat er "iets" met Muffin was (voedster van 8 jaar), maar kon mijn vinger er niet echt op leggen op een "beetje gek ademen" na. Ze was vrolijk en at goed, maar ik vond haar wel wat fragieler worden (ze was altijd een flinke, brutale, aanwezige tante die alles en iedereen omver beukte zeg maar). Toch maar besloten even na te laten kijken bij de dierenarts en wat blijkt; ze heeft een knobbel in haar baarmoeder. Maandag wordt deze eruit gehaald, en dan is het hopen dat er geen uitzaaiingen zijn.

Ik ga haar samen met d'r vriendje Monster (5) bij de dierenarts droppen en ik hoop dat ze daarna gewoon fijn samen in de ren kunnen. Monster was altijd het sloofje van haar maar de laatste jaren had hij wel wat praatjes gekregen en kon hij haar soms lekker zitten narren, maar ik denk dat hij diep van binnen wel zo'n zachtaardig goedzakje is dat hij haar niet gaat pesten als ze straks zwak is.

Split level ga ik overwegen als hij echt gemeen gaat doen, ik zie het niet echt zitten om ze helemaal uit elkaar te halen maar als split level ook niet werkt moet dat maar. Nou ja, wie dan leeft wie dan zorgt.

Even random wall of text hoor, maar ik wilde geen topic maken maar moest toch even mijn ei kwijt. Weinig mensen snappen konijnenzorgen, maar jullie gelukkig wel. 😊

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om je zorgen even van je af te schrijven, wel een oplettende baas hoor, dat je op het gevoel dacht, er moet iets mis zijn. Inderdaad hopen dat het niet is uitgezaaid, hopelijk ben je er nog op tijd bij.

Het lijkt me best spannend, mijn konijnen zijn van dezelfde leeftijd en als ik er aan denk dat zij onder narcose zouden moeten, dan zweet ik ook wel even peentjes.

Vertel je maandag hoe het is gegaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten binnen in mijn woonkamer, dus ik kan ze goed in de gaten houden. 😀 Ja, ik kreeg haar toen ze "al" 4 was (wat een pukkie toen nog denk ik nu haha) en toen heb ook al getwijfeld of ik haar nou moest laten helpen of niet, want tsja ze was geen jonge meid meer. En hier zijn we dan met 8 jaar, achteraf denk je ik had beter...Maar goed, niks aan te doen. Ze is wel een levendige en stabiele tante (heeft nooit iets gehad verder) dus ik heb er vertrouwen in. Ik zal zeker laten weten hoe het gegaan is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-5-2022 om 11:42, Newby1981 zei:

Ik baal wel een beetje want voorheen hadden Binky en Monky vrij veel schaduw in de ren door de bomen van de buren. Die waren vrij hoog en helden over de ren heen waardoor ze vanaf rond de middag vrij veel schaduw hadden. Maar de bomen zijn afgelopen najaar weggehaald dus nu is er bijna geen schaduw meer. Het hok en het stukje daarvoor staat wel in de schaduw (altijd behalve 's ochtends vroeg) maar daar zitten ze bijna nooit, toch zeker Monky niet.

Ik zet nu weer de kleine parasol voor het hok en zo'n hele grote parasol sinds gisteren voor een groot deel over de ren maar het probleem is dat er best vaak veel wind zit en ik die parasol niet vertrouw.

Ik heb ook al aan een schaduwdoek gedacht maar die zijn echt allemaal te klein, zelfs de grootste maat is te klein. (en dan ben ik ook een beetje bang dat de wind er onder slaat)

Dus ik moet echt nog even een oplossing bedenken.

Da's een flinke ren, als ik google op schaduwdoek zie ik gelijk 2,5 bij 3,5 meter staan. Moeten ze gelijk de hele ren overdekt hebben dan? 2,5 x 3,5 lijkt me toch zat? En het is ook zeker geen duur spul zie ik hier... Hoe groot is je ren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook dat schaduwdoek van de hornbach, wat wind en water doorlaat? Ik heb zo'n doek in dezelfde maten, het lijkt me dat je daar wel een aardig stukje ren mee kunt bedekken. De prijs weet ik niet meer, maar het was geen prijs waar je stijl van achterover slaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ren is ongeveer 5 of 6 meter lang, dat is inclusief hok en circa 2,5 meter breed. (ik zou even moeten meten om het precies te zeggen)

Vorig jaar hebben we 2 keer een schaduwdoek besteld, (toen vond ik al dat ze te weinig schaduw hadden maar toen stonden de bomen van de buren er nog) 1 van de grootste maten als ik me niet vergis maar ik schoot er niet echt iets mee op omdat het weinig schaduw opleverde. Het hok staat namelijk sowieso al in de schaduw (behalve 's ochtends maar dan zet ik er een parasol voor) De ren zelf waar ze het liefst zitten blijft dan in de zon, wat voor schaduwdoek ik ook heb. Bij dat gedeelte van de ren kan ik ook niks bevestigen. Ik zal wel eens een foto plaatsen want ik kan niet echt uitleggen wat ik bedoel 😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Kolino zei:

Heb je ook dat schaduwdoek van de hornbach, wat wind en water doorlaat? Ik heb zo'n doek in dezelfde maten, het lijkt me dat je daar wel een aardig stukje ren mee kunt bedekken. De prijs weet ik niet meer, maar het was geen prijs waar je stijl van achterover slaat.

Ons schaduwdoek is van de action 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tody zit aan de antibiotica, hiervoor moet ik hem dagelijks een kwart pilletje geven. De afgelopen 2 keer waren een redelijke worsteling die ik hem eigenlijk niet aan wil doen. Hebben jullie tips hoe het makkelijker kan? Ik heb geprobeerd om het met mn hand in zn bek te stoppen en met een pillenschieter. Kan ik het pilletje in iets lekkers (stukje banaan/aardbei ofzo) stoppen in de hoop dat hij het uit zichzelf opeet? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, GijsB zei:

Tody zit aan de antibiotica, hiervoor moet ik hem dagelijks een kwart pilletje geven. De afgelopen 2 keer waren een redelijke worsteling die ik hem eigenlijk niet aan wil doen. Hebben jullie tips hoe het makkelijker kan? Ik heb geprobeerd om het met mn hand in zn bek te stoppen en met een pillenschieter. Kan ik het pilletje in iets lekkers (stukje banaan/aardbei ofzo) stoppen in de hoop dat hij het uit zichzelf opeet? 

Ja, hoor dat kan je zeker proberen.

Hier alleen nog maar ervaring met vloeibare medicatie, maar mogelijk werkt het met een pilletje ook.

Bij mij ging medicatie er het makkelijkste in met een blaadje basilicum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Als het pilletje in stukjes mag, dan mag je dat pilletje waarschijnlijk ook fijn malen en met wat vocht in zijn bekje spuiten? Of fijngemalen door wat banaan?

aangepast door Okki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .