Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

De rui hakt er aardig in dit jaar bij mijn pluisjes. Shep had een paar weken terug nog een verstopping door al dat haar.

Maandag zijn we voor een rui behandeling geweest bij de trimmer. Shep is er nu gelukkig van af.

Chibi daarentegen 🤨

PSX_20220507_164335.thumb.jpg.f70cb9504918aa4fb69e74c7671febad.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk wel dat Vlekje anders is geworden door de buikpijn van vorige week. Ze is wel blij en komt zoemend op mij af maar verder speelt of graaft ze niet.

Ook als ze naar mij toe komt en ze komt er achter dat ik geen eten heb, loopt ze weg. Terwijl ze altijd wel geknuffeld wilde worden. Zou dat toch komen door de medicijnen en dwangvoeren ofzo? Dat het vertrouwen in mij een beetje is beschadigd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouhouw, ik zit ook even in de knoop. Ik kan mijn situatie een beetje vergelijken met die van @Newby1981. Punky en Bess zijn ondertussen al iets meer dan een jaar een koppeltje. Ik zou willen zeggen dat het een gelukkig koppeltje is. Maar helaas is dat niet zo. Besje is altijd al dominanter geweest dan Punky. En dat liet ze ook af en toe merken. De laatste twee maanden doet ze nog amper iets anders dan hem achterna zitten. Ik zie Punky wegkrimpen en dat doet me pijn. Zijn het de lentekriebels of zijn ze dan toch niet zo'n goede match, wat me zou verbazen want het hele jaar door waren het beste maatjes. We zijn van plan om Besje te laten castreren, maar is dat wel slim in deze situatie? Want daarna gaan we ze waarschijnlijk moeten herkoppelen op neutraal terrein. Hoe verloopt zo'n koppeling? Hoelang duurt zo'n herkoppeling? Kunnen ze daarna wel weer bij elkaar? Zoveel vragen dat ik heb en ik vind er maar geen antwoord op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Punky punk zei:

Nouhouw, ik zit ook even in de knoop. Ik kan mijn situatie een beetje vergelijken met die van @Newby1981. Punky en Bess zijn ondertussen al iets meer dan een jaar een koppeltje. Ik zou willen zeggen dat het een gelukkig koppeltje is. Maar helaas is dat niet zo. Besje is altijd al dominanter geweest dan Punky. En dat liet ze ook af en toe merken. De laatste twee maanden doet ze nog amper iets anders dan hem achterna zitten. Ik zie Punky wegkrimpen en dat doet me pijn. Zijn het de lentekriebels of zijn ze dan toch niet zo'n goede match, wat me zou verbazen want het hele jaar door waren het beste maatjes. We zijn van plan om Besje te laten castreren, maar is dat wel slim in deze situatie? Want daarna gaan we ze waarschijnlijk moeten herkoppelen op neutraal terrein. Hoe verloopt zo'n koppeling? Hoelang duurt zo'n herkoppeling? Kunnen ze daarna wel weer bij elkaar? Zoveel vragen dat ik heb en ik vind er maar geen antwoord op.

Er is ook geen eenduidig antwoord op jouw vragen. Ik denk zeker dat castratie goed is. Hoe het daarna gaat weet je niet van tevoren. Mijn ene voedster heb ik een ruime week apart moeten houden, omdat mijn ram niet lief deed. Toen ze weer opgeknapt was hebben ze een uurtje op neutraal terrein gezeten, maar waren ze meteen weer als vanouds. Mijn andere voedster kon ik direct bij hem terug zetten na haar operatie, dat ging helemaal prima. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Castreren is altijd een goed idee vooral ivm baarmoederhalskanker.  Soms hoeven ze niet weer opnieuw gekoppeld te worden. Dat is een beetje afhankelijk of ze daadwerkelijk uitelkaar moeten en of hoe lang ze uit elkaar zijn. Dat jagen kan inderdaad lentekriebels zijn. Zou wel raar wezen dat ze ineens niet meer samen kunnen na zo lang klef te zijn geweest. Mochten ze nou wel weer herkoppeld moeten worden staat hier op de site wel veel tips hoe je dat als beste kan gaan doen. Het verloop van zo'n koppeling kan best heftig gaan maar soms ook wat makkelijker. Ik heb altijd mijn konijnen zelf gekoppeld maar het was nooit mijn favoriete bezigheid. Veel voorbereiding. En in het begin erbij blijven aan de zijlijn om in te grijpen met handschoenen aan als het nodig is. Het kan een paar dagen duren of langer. Soms als ze terug naar hun vaste verblijf gaan kan het dan weer oplaaien vanwege de geur. Maar dat gaat ook weer over.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend @Punky punk. Als het nu 2 maanden zo is en ze daarvoor klef waren dan zou ik inderdaad aan hormonen denken. Hier is Do ook al een tijdje rams en pas ook schijnzwanger. Maar Jerry is er heel cool onder, dus het heeft bij hun geen echt effect op hun onderlinge band, al vindt Jerry het soms natuurlijk wel eens vervelend. Als Bess sowieso al de baas was dan kan ik me voorstellen dat het tussen haar en Punky lastiger is als ze lentekriebels heeft. Ik denk dat castratie wel kan helpen. Verwacht niet dat ze meteen van haar lastige hormonen af is, dat duurt ook bij voedsters een aantal weken. Heb er vertrouwen in dat het weer goed komt met je mooie koppeltje.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Punky punk zei:

Klinkt hetzelfde als wij vorig jaar met Ukkie en Brownie hebben gehad. Toen begon Ukkie in het voorjaar enorm te rijden op Brownie (en sproeien 🤢). Wij hebben toen ook de keuze gemaakt om Ukkie te laten castreren. Het was niet makkelijk, zeker het herkoppelen niet en een operatie is natuurlijk altijd rot, maar we zijn wel blij dat we het gedaan hebben. Ze rijdt dit voorjaar nog steeds af en toe op Brownie maar niet meer non-stop.  Een enorme verbetering, want Brownie had echt geen leven en nu liggen ze gewoon lekker samen tegen elkaar aan te zonnebaden.

Direct na de castratie was het herkoppelen nog wel lastig (is nog wel in een forum van mij terug te lezen). Toen begon Brownie juist extreem op Ukkie te jagen die toen verzwakt was en ervandoor schoot (waarschijnlijk een greep naar de macht 😉 of instinct om een zwak beestje weg te jagen). Heel gedoe, ze gescheiden en toen Ukkie was aangesterkt ze binnen op neutraal gebied herkoppeld met de puppyren in de woonkamer. Gelukkig kwam het toen vrij snel goed en zochten ze elkaar steeds meer op en werden weer maatjes. 

Ik denk dat ik de volgende keer maar direct voor een gecastreerde voedster ga, jammer dat de meeste opvangen dit niet doen. Scheelt een hoop gedoe. Maar goed, jij zit nu in hetzelfde schuitje.

Ik zou Bess ook zeker laten castreren, zodat Punky ook weer gewoon zijn normale konijnenleventje op kan pakken 😉 Maar na mijn ervaring zou ik ze na de castratie van Bess denk wel uit elkaar houden (split cage, dus naast elkaar dat ze elkaar wel zien) tot ze wat is aangesterkt en ze dan herkoppelen op neutraal gebied. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Eefje zei:

Er is ook geen eenduidig antwoord op jouw vragen. Ik denk zeker dat castratie goed is. Hoe het daarna gaat weet je niet van tevoren. Mijn ene voedster heb ik een ruime week apart moeten houden, omdat mijn ram niet lief deed. Toen ze weer opgeknapt was hebben ze een uurtje op neutraal terrein gezeten, maar waren ze meteen weer als vanouds. Mijn andere voedster kon ik direct bij hem terug zetten na haar operatie, dat ging helemaal prima. 

En bedoel je dan echt apart apart? Of split cage?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soort van split cage. Frits zat gewoon in zijn ren en mocht los door de woonkamer, Wilma zat in een grote kooi in de woonkamer bij te komen. Maar ik begon toen net met konijnen. Het was geen doordacht plan. Het is hier goed gegaan, maar ik geloof niet dat ik het direct op deze manier zo zou aanbevelen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 weken geleden is Leia gecastreerd. Ik ben blij dat ik het heb laten doen (was wel met bang hartje..) Ze was ook heel hormonaal, liet Lio niet met rust, sproeide alles vol. Dit gedrag is helemaal verdwenen. Op aanraden van de dierenarts is Lio meegegaan. Toen ik hen oppikte zaten ze bij de dierenarts al terug samen. Ik heb ze samen in de reismand naar huis gedaan en twee dagen in een ren binnen gehouden. Alles is heel goed verlopen. Ik was ook wat bang dat Lio misschien op haar zou reageren terwijl ze nog zwak was maar was niet het geval. De dierenarts gaf aan dat het koppeltje samen houden heel goed is voor haar herstel en dat enkel bij tegenargumenten het beter is om haar apart te zetten. Ik wist het zelf niet goed en heb dan maar zijn advies opgevolgd. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Punky punk zei:

En bedoel je dan echt apart apart? Of split cage?

Wij hadden een puppyren uitstaan en daarbinnen zo’n ouderwetse kooi waarin Ukkie de eerste dagen kon herstellen. Ze konden nog wel aan elkaar snuffelen en elkaar zien. Ik wilde ze niet helemaal apart, omdat ik ze natuurlijk wel vertrouwd aan elkaar wilde houden. Daarna hebben we de puppyren op een andere plek in huis gezet met schone lakens eronder en ze op dit neutrale terrein weer bij elkaar gezet. In het begin was Ukkie nog angstig van Brownie, maar het ging met de dag beter totdat ze weer naast elkaar lagen en op de een of andere manier werd Ukkie later toch weer de baas 🙈

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn dames na castratie een dag of 5, 6 binnen gehouden om in alle rust te herstellen. Deels omdat je binnen veel makkelijker medicatie kunt geven, omdat ik dan beter kon zien hoe ze aten en keutelden, maar ook omdat ik bang was voor een machtsovername door de mannen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn echt vreemd, ik heb ze een koelschijf gegeven, moesten ze niets van weten en die hebben ze helemaal ondergraven. Ze zijn altijd al goed in grond verplaatsen, maar dit ging met grote overtuiging en hoge snelheid. En nu liggen ze tevreden uit te hijgen in de schaduw ver weg van de schijf 😅

Dus ik zal m later vandaag zelf opgraven, ik denk dat er ruim twee emmers grond op ligt. Uiteraard tussendoor goed aangestampt... 🙃

Tips om de schijf wel succesvol aan te bieden zijn meer dan welkom!

• Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
23 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

Wij hadden een puppyren uitstaan en daarbinnen zo’n ouderwetse kooi waarin Ukkie de eerste dagen kon herstellen. Ze konden nog wel aan elkaar snuffelen en elkaar zien. Ik wilde ze niet helemaal apart, omdat ik ze natuurlijk wel vertrouwd aan elkaar wilde houden. Daarna hebben we de puppyren op een andere plek in huis gezet met schone lakens eronder en ze op dit neutrale terrein weer bij elkaar gezet. In het begin was Ukkie nog angstig van Brownie, maar het ging met de dag beter totdat ze weer naast elkaar lagen en op de een of andere manier werd Ukkie later toch weer de baas 🙈

O ja bij mij was idd ook binnen, vergat ik er nog bij te zeggen. Maar goed bij @Punky punk zitten ze toch al binnen. Dan zou je alleen tijdelijk een aparte herstelruimte voor Bess en een  neutraal terrein voor het herkoppelen moeten creëren.

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei:

@Punky punk Hoe staan je ouders eigenlijk tegenover castratie? Weet dat ze toen ook geen tweede konijn wilden, dus dit is misschien in hun ogen toch een hoop geld.

Heel erg positief! 

"Nee, wij willen geen konijntjes!"

*ze kunnen niet meer zonder*

Je kent het vast wel haha.

Het draait ook niet echt om geld, maar eerder de verantwoordelijkheid, de zorgen,...

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend @Punky punk dat het nu effe niet zo goed gaat met je koppeltje. Misschien inderdaad hormonen die nu opspelen en soms weet je het gewoon niet. Ik kan het bij Binky en Monky ook nooit verklaren. Het ene moment liggen ze tegen elkaar aan in het nachthok of zitten ze samen hooi te eten en het andere moment vliegt Monky achter Binky aan.

Ze zijn allebei gecastreerd en hebben genoeg ruimte dus meer kan ik niet doen. Behalve een wissel bij de opvang maar gelukkig gaat het momenteel best goed dus heb ik dat idee weer even naar de achtergrond doen verdwijnen.

Als ik jou was zou ik Bess sowieso laten castreren. Ik denk dat de hormonen wel verminderen en uiteraard om de kans op baarmoederhalskanker te verkleinen. Hoe oud is Bess eigenlijk?

Heel veel succes in ieder geval en ik hoop dat het weer goed komt tussen Bess en Punky!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Kimie zei:

Mijn konijnen zijn echt vreemd, ik heb ze een koelschijf gegeven, moesten ze niets van weten en die hebben ze helemaal ondergraven. Ze zijn altijd al goed in grond verplaatsen, maar dit ging met grote overtuiging en hoge snelheid. En nu liggen ze tevreden uit te hijgen in de schaduw ver weg van de schijf 😅

Dus ik zal m later vandaag zelf opgraven, ik denk dat er ruim twee emmers grond op ligt. Uiteraard tussendoor goed aangestampt... 🙃

Tips om de schijf wel succesvol aan te bieden zijn meer dan welkom!

Bij mij zoeken ze de schijven alleen op als ze het echt heel warm hebben. Hartje zomer in een hittegolf zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze ook nog niet aangeboden. Meestal doen ze er in het begin ook  niet veel mee, (hooguit uit de weg duwen 😉 ) maar als het echt echt te warm begint te worden gelukkig wel. Het begint dan vaak met een beetje er naast liggen, met bijvoorbeeld de pootjes er net tegen. Als het echt een hittegolf is, liggen ze er toch echt wel op is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eefje zei:

Bij mij zoeken ze de schijven alleen op als ze het echt heel warm hebben. Hartje zomer in een hittegolf zeg maar.

Hier doen ze er ook totaal niks mee nu. Ze gaan juist volop in de zon liggen, terwijl er ook veel schaduw in de ren is. Vooral Merien houdt van warmte, die gaat ook juist op warm zand liggen en hij kruipt bij kou veel sneller in het nachthok met stro dan Zoetje. Maar ik vraag me bij hem ook af of zijn wintervacht wel dik genoeg was (hij zat afgelopen najaar bij K'nijn en ko wel in een koude ruimte, maar niet buiten) of dat hij gewoon meer van warmte houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ze hier al een eindje door het verharen heen waren, maar nu zijn beide jongens toch aardig aan het verharen. Dit weekend maar een keertje kammen om te helpen. Beide rammen zijn al op leeftijd, Joris is 9. Harold weet ik niet precies, want die is gedumpt in een opvang gekomen, maar ik vermoed dat hij ook ongeveer die leeftijd heeft. Dan gaat het toch wat minder soepeltjes met verharen, dan wanneer ze nog jong zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .