Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee

Aanbevolen berichten

Ik ben vanochtend toch met Apollo naar de dierenarts gereden.

Gisterenavond kwam hij nog niet aanlopen voor het eten, en vanochtend nog steeds niet. Ook duidelijk nog pijn dat hij steeds ging verzitten. Hij heeft gisteren door de dag heen wel een redelijke pluk hooi, kruiden en wat appel gegeten, en er kwamen ook keutels maar erg kleine. Maar ja, dat is natuurlijk niet genoeg als dat langer dan een dag aanhoudt zelfs na medicatie.

De dierenarts dacht ook aan verstopping of gas, maar zijn temperatuur was goed en omdat er nog wel wat eten in gaat en keutels uit komen, hoefde hij niet opgenomen te worden. Gewoon verder met medicatie zoals ik al bezig was en dwangvoeren erbij om zeker te weten dat alles op gang blijft totdat hij zelf regelmatiger gaat eten. 

Er zit wel verbetering in, al een stuk actiever dan gisteren en ookal komt hij nog niet aanlopen voor het eten, hij pakte net wel meteen wat kruiden toen ik het bakje voor zijn neus zette.

Ben ergens wel blij dat het nu weekend is, dan kan ik hem ten minste goed in de gaten houden als een helicopter mom 😅

Als het goed is zou het nu met dit behandelplan na een paar dagen wel over moeten zijn, zo niet dan moet ik maandag opnieuw komen.  

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 3 dagen is Apollo weer helemaal hersteld 😁.

Vanochtend weer medicijnen en dwangvoer gegeven want het was nog niet veel soeps, maar in het begin van de middag kwamen de keutels goed op gang en at hij ook meer uit zichzelf.

Nu vanavond kwam hij weer als vanouds aanrennen en begon lekker samen met Artemis uit het bakje te eten. Dat is zo'n fijn gezicht na alle zorgen. 

• Vind ik leuk 16
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een afspraak gemaakt en op 25 januari wordt Sofie gecastreerd. Dat leek mij wel verstandig, voor het voorjaar 😄 

Haar geschatte geboortedatum is maart 2021, maar dat is niet helemaal zeker natuurlijk omdat ze gedumpt was. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Screenshot_20220111_150601_com.android.gallery3d.thumb.jpg.bec38e1ec9b875f5f9524053e17dd791.jpg

Welkom bij firma wal&sloot. Het knaaghuisje is vakkundig op-zijn-kop gezet, zodat je er in kan zitten en tegelijk eten. Veeeeel minder vermoeiend! Het lekkere worteldakje was toch al op. Bovendien lag de speelbal in de weg, dus die is netjes opgeruimd, in het waterbakje 🤣🤣

Ze zijn in te huren voor een klein handje verse kruiden en groenten per uur👍

Overigens heb ik echt geen idee hoe ze het voor elkaar hebben gekregen dat het knaaghuisje op-zijn-kop staat🤔😂

• Haha 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoogstwaarschijnlijk komt er bij mij een konijntje bij!

Tijdens een familie weekend vroeg een oom mij zomaar of ik er nog een konijntje bij wilde. Zij wilden/konden hun konijn niet meer verzorgen helaas. Jammer genoeg had ik toen niet de mogelijkheid om het konijn op te vangen. Nu zijn wij bezig met bouwen van een konijnenren van 8m2, daar kan ik 2m2 van afzetten voor dat konijntje. En dan later kan ik de ren door de helft doen (twee rennen van 4m2) zodat het konijn van mijn oom een maatje kan uitzoeken bij de opvang!

ik had dus helemaal dat idee in mijn hoofd, dus na overleg met mijn ouders heb ik mijn oom een berichtje gestuurd of hij het konijn nog had en het nog steeds een nieuw huisje wil geven. Vandaag kreeg ik het antwoord binnen, hij wil het! 

In februari is de ren af dus dan kan het, we gaan een datum afspreken in februari dus! Ik weet dat het nog vrij lang gaat duren, maar ik dacht: ik deel het hier even , want ik ben zo blij! 

Het konijn heb ik 2x gezien. Een keer op een verjaardag en een keer met verzorgen. Het waren er eerst twee, en ik weet niet welk konijn nog leeft en dus ook niet welk konijn ik straks krijg 🙈. Van het verzorgen weet ik dat ze geen hooi kregen en vrij veel gemengde brokjes,  dus ik ga me inlezen in een konijn hooi laten eten, overzetten op andere brok en een konijn af laten vallen. 

ik heb er in ieder geval zin in! Mijn grootste droom is om een dierenopvangcentrum te beginnen, dus dit voelt als het begin! 

aangepast door Annasbeestenbende
Ps: het konijn heet: Floepie
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Annasbeestenbende wat leuk! Februari duurt nog even, maar dan kun je nu al lekker voorbereiden. 

Is het geen idee om het konijn meteen op koppelvakantie te sturen als je hem op gaat halen? Dan hoef je de nieuwe ren niet opnieuw te verbouwen en zit je ook niet met neutraal terrein.

Ik heb een beetje een bleh-dag, kon echt mijn bed niet uitkomen. Met als gevolg dat ik nu aan de keukentafel zit te werken en de konijnen nog even moeten wachten op hun ontbijt. Maar ik kan ze zien vanuit het raam en wat zijn ze ongeduldig zeg! Vooral Apollo is nu echt een beetje onrust aan het stoken. De arme stakkers, haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, happy211 zei:

@Annasbeestenbende wat leuk! Februari duurt nog even, maar dan kun je nu al lekker voorbereiden. 

Is het geen idee om het konijn meteen op koppelvakantie te sturen als je hem op gaat halen? Dan hoef je de nieuwe ren niet opnieuw te verbouwen en zit je ook niet met neutraal terrein.

Maar konijnen moeten toch ingeënt zijn als ze op koppelvakantie gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Maar konijnen moeten toch ingeënt zijn als ze op koppelvakantie gaan?

Je kunt het even navragen bij de opvang. Vaak wel, maar niet allemaal. Eventueel kun je ook een week voor je het konijntje ophaalt samen met jouw oom naar de dierenarts gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, happy211 zei:

Je kunt het even navragen bij de opvang. Vaak wel, maar niet allemaal. Eventueel kun je ook een week voor je het konijntje ophaalt samen met jouw oom naar de dierenarts gaan. 

Ze wonen wel ver weg. Ik kan het konijn eventueel in een tijdelijke (kleine) ren doen. of Ik kan Soltar en Hazel en het konijn ruilen van ren na de koppelvakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn en leuk dat je het konijn mag overnemen en dat hij/zij een maatje krijgt! Dat is zeker iets om naar uit te kijken. 

Als je het konijn laat inenten kan je de dierenarts meteen vragen om naar het geslacht te kijken. Gezien je vraag over een gecastreerde ram als maatje neem ik aan dat je vermoedt dat dit een voedster is, maar het is slim om dat nog even bij de dierenarts te laten checken. Dat zal de dierenarts geen enkel probleem vinden. 

Geen idee of huize Pluis iets rekent voor koppelvakanties. Het is wel verstandig om voor een koppelvakantie te kiezen. Je kan het even bij de opvang vragen. Misschien doen ze wel standaard een koppelvakantie en zit het er dus bij inbegrepen. Bij de opvang waar ik altijd naar toe ga hoefde ik niet voor de koppelvakantie te betalen, en heb ik gewoon iets extra’s gegeven omdat ze er natuurlijk wel extra kosten aan hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Lienappelsien zei:

Wat fijn en leuk dat je het konijn mag overnemen en dat hij/zij een maatje krijgt! Dat is zeker iets om naar uit te kijken. 

Als je het konijn laat inenten kan je de dierenarts meteen vragen om naar het geslacht te kijken. Gezien je vraag over een gecastreerde ram als maatje neem ik aan dat je vermoedt dat dit een voedster is, maar het is slim om dat nog even bij de dierenarts te laten checken. Dat zal de dierenarts geen enkel probleem vinden. 

Geen idee of huize Pluis iets rekent voor koppelvakanties. Het is wel verstandig om voor een koppelvakantie te kiezen. Je kan het even bij de opvang vragen. Misschien doen ze wel standaard een koppelvakantie en zit het er dus bij inbegrepen. Bij de opvang waar ik altijd naar toe ga hoefde ik niet voor de koppelvakantie te betalen, en heb ik gewoon iets extra’s gegeven omdat ze er natuurlijk wel extra kosten aan hebben. 

Volgens mijn oom waren het twee dames, dus als het een rammelaar is waren er denk ik baby’s of vechtpartijen ontstaan 😅 maar ik zal het zeker laten controleren! Ik denk niet dat ik wat extra’s zal kunnen geven, ik moet ook nog groenten etc. Betalen. Ik zal de opvang binnenkort bellen, ik hoop dat het inbegrepen is want zoveel geld heb ik dan ook weer niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Eefje zei:

Zijn je ouders wel bereid om eventuele dierenartskosten te betalen als dat nodig is? 

Ja! En ze willen ook een maatje voor Soltar of Hazel betalen, maar dit konijn is mijn plan, mijn idee, en ik ga dit doen. En als ik het niet meer kan betalen helpen ze me!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Annasbeestenbende zei:

Volgens mijn oom waren het twee dames, dus als het een rammelaar is waren er denk ik baby’s of vechtpartijen ontstaan 😅 maar ik zal het zeker laten controleren! Ik denk niet dat ik wat extra’s zal kunnen geven, ik moet ook nog groenten etc. Betalen. Ik zal de opvang binnenkort bellen, ik hoop dat het inbegrepen is want zoveel geld heb ik dan ook weer niet. 

Je hoeft natuurlijk ook niet meer te betalen dan ze vragen als dat niet lukt. Het is vrijwillig. Maar het is goed om vooraf te weten wat je moet betalen voor een gecastreerde ram en een koppelvakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen was ik bij een vriendin op bezoek. Zij heeft twee konijnen en vroeg me of ik even wilde kijken naar een van de twee, hij was wat stiller dan anders en ze vroeg zich af of er iets mis was. Hij at nog wel. Hij zat hartstikke stil in een hoekje en liet zich aaien en oppakken, wat hij normaal nooit doet. Toen wist ik al dat het niet zo goed was. Even mee naar binnengenomen en toen zag ik dat hij urinebrand had, vieze billen, hij tolde een beetje en was hartstikke mager. Oogjes kwam ook wat pussigs uit. Ik wist natuurlijk meteen dat dit foute boel was en waarschijnlijk EC. Mijn vriendin gaf aan dat ze hem niet kon/wilde behandelen met deze diagnose en toen heb ik haar geadviseerd hem vandaag nog te laten gaan. Dat vond ze gelukkig ook de beste optie, maar ze wilde absoluut niet zelf gaan. Ik ben toen met het konijntje gegaan, gelukkig had de dierenarts in het dorp een plekje. Gelukkig trof ik ook een konijnkundige dierenarts die hem nog uitgebreid onderzocht had. Hij had vreselijke ondertemperatuur (34 graden!) en was onderweg om in shock te raken. Hartje klopte niet goed meer, vergrote nier, haakje op de kiezen, te weinig buikgeluiden en er kwam met het temperaturen een klodder bloed mee. Helemaal de juiste keuze dus om hem vandaag nog te laten gaan. Arm konijntje! Ik heb hem nog even bij het maatje in de ren gelegd.

Ze denkt er nu aan om het overgebleven konijn af te staan, omdat ze eigenlijk niet helemaal de ruimte meer heeft om met een koppel konijnen door te gaan. De opvang (K'nijn en Ko) heeft alleen een enorme wachtlijst voor afstand, er staan er 80 op zei ze. Echt sneu wel, misschien vraagt ze me nog of ik de voedster mee naar het Knaagspoor wil nemen. Fijn dat ze haar niet alleen laat in ieder geval!

• Verdrietig 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat een sneu verhaal. Sterkte @Jamesthebunnybutler, het is voor jou ook een zware dag geweest. 

De wachtlijst bij Knijn en ko is inderdaad echt lang helaas, zo veel afstand. Maar als de voedster daar vandaan komt, dan heeft die als oud-bewoner wel voorrang op 'nieuwe' konijnen. Anders zou het een fijn idee zijn inderdaad als je haar mee naar het Knaagspoor zou kunnen nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, ik ben blij dat ik het gezien heb en we meteen konden handelen. @Eefje ik ben helemaal oké hoor. Ja, het gaat niet in de koude kleren zitten natuurlijk, maar ik had verder geen band met het konijn. Ik denk ook dat het voor haar beter is om te stoppen met konijnen, haar partner wil ze ook niet binnen hebben en ze kan dus eigenlijk niet de medische zorg bieden.

@Bunnymommy als het mijn konijn was, had ik waarschijnlijk eerder gegaan ja. Maar zij heeft echt naar eer en geweten gehandeld. Weet alleen dat ze altijd moeten eten, dat ze keutels en het kontje moet checken enzo. Aangezien het geen knuffelkonijn was heeft ze gewoon niet door gehad dat er iets ergs aan de hand was, ze dacht dat hij wat rustiger was door ouderdom. Hij had helemaal geen scheef kopje, ging alleen tollen toen ik hem pakte. Ik snap inderdaad wat je schrijft, maar ik kan haar eigenlijk niks kwalijk nemen en ben vooral heel blij dat ze meteen gehandeld heeft vandaag.

@happy211 vervelend die lange wachtlijst! Ik weet niet of zij daar oorspronkelijk vandaan komt, een van de twee wel in ieder geval. Ik zal het nog eens tegen haar zeggen als ze een beslissing genomen heeft.

Wat lief van jullie trouwens! Ik ben er eigenlijk een beetje blanco in gegaan vandaag en heb geen emoties toegelaten, maar eigenlijk is het toch wel eventjes zwaar als ik er nu over nadenk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch naar, ook al kende je het konijn verder eigenlijk niet. Maar voor het konijn was het duidelijk het beste. Heel lief dat jij met hem naar de dierenarts bent gegaan! Dat het bij de dierenarts bleek dat hij er nog slechter aan toe was dan gedacht gaf vast een bevestiging dat dit een goede, de enige, keuze was. Dat maakt het dan iets minder moeilijk. 

Zo te lezen kon je vriendin niet weten dat hij er zo slecht aan toe was. Bij schuwe konijnen merk je zoiets nog later op, en konijnen zijn natuurlijk toch al meesters in het verbergen. En het kan zo snel gaan. 

Sterkte

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .