Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Op 30-4-2022 om 13:09, Newby1981 zei:

Met Binky lijkt het nog steeds goed te gaan. Ze eet alles, inclusief biks al heb ik wel het idee dat ze langzamer eet (haar gebit is gecheckt bij de DA en dat was in orde) Ze was ook levendig zag ik op de camera en de keutels zagen er goed uit. Hoewel ik sinds vanmorgen geen keutels heb gezien maar dat was gisteren ook zo en toen had ze ‘s avonds en ‘s nachts toch goed gekeuteld. 
Ik ga vanmiddag Monky bij haar zetten wat ik erg spannend vind😬

Ik hoop dat het met de andere konijntjes ook allemaal goed gaat!

Fijn dat Binky weer aardig is opgeknapt! Dat was toch even heel spannend… Heb je Monky inmiddels bij haar gezet? Ik ben benieuwd hoe het gaat samen.

Op 1-5-2022 om 10:44, pakyakker zei:

Ik ga Vlekje vandaag weer naar buiten doen. In haar doen en laten is ze weer de oude, alleen haar keutels blijven toch wat zwart en aan de kleine kant. Ze eet ook gewoon weer hooi. Morgen moet ik de dierenarts ook weer bellen voor een update dus dan zal ik wel even vragen hoe en wat.

Fijn dat het ook met Vlekje weer goed gaat!

3 uren geleden, Kolino zei:

Dus... ik plof net op de bank, had even het een en ander aan de kant geruimd. Maar blijkbaar lagen de luzernekoekjes nu binnen het bereik van mijn vreetzakjes. ik zie er ineens eentje met een half zakje wegrennen 😂 Had ie toch pech dat ik het zag gebeuren. Als ruil maar even wat groenvoer gegeven.

🤣 hij vond het vast jammer dat je het zag. Maar toch groenvoer, dat is ook heel lekker.

Do en Jerry genieten steeds van het zonnetje. Lekker in het zonnetje liggen 🙂 Do deed vandaag zelfs een bunnyflop. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Newby1981 zei:

Monky en Binky zitten nu samen op de computerkamer sinds zaterdag en is gelukkig allemaal goed gegaan. Vandaag verhuizen ze weer naar buiten en fingers crossed dat het goed blijft gaan!!

Succes! Ik duim voor je 🍀

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Newby1981 zei:

Monky en Binky zitten nu samen op de computerkamer sinds zaterdag en is gelukkig allemaal goed gegaan. Vandaag verhuizen ze weer naar buiten en fingers crossed dat het goed blijft gaan!!

O, maar dat het binnen goed gaat is een goed teken! Succes met de verhuizing vandaag. Hopelijk gaat het in hun verblijf buiten ook goed. Monky is nog al gehecht aan háár ren hè? Maar dan is het meer een territorium-ding. Als het nu binnen goed gaat betekent het dat ze op zich nog steeds met elkaar overweg kunnen. Dat is toch hoopvol 🙂 

1 uur terug, Marjoleink zei:

Kunnen jullie konijnen ook waterbakjes op hun kant zetten, of zijn die wel normaal?

🤣 mijn konijnen zijn geloof ik wel redelijk normaal 😉 

Ik heb grote stenen hondenbakken, dus die krijgen ze niet om. Zeker niet als die dan ook nog vol met water zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit toch weer even met het handen in m'n haar. Binky was volledig opgeknapt dus ze is nu naar buiten met Monky maar zoals verwacht is het weer een gejaag door Monky met als resultaat een doodsbange Binky die achterna gezeten wordt en niets durft. Het is niet alleen dat ik dit enorm zielig vind maar ik ben nu ook bang dat ik nu sneller met een zieke Binky zit. 

Net even gekeken op Knijn en Ko maar ik lees dat de opvang bomvol zit. Het zou dan gaan om een 'wissel' maar toch. 

Ik heb ook geen idee hoelang een konijn gemiddeld in de opvang zit?

Of toch een trio proberen te vormen met een rammetje erbij maar dit is eigenlijk niet wat ik zelf wil. Toch weer extra zorgen erbij als het rammetje ziek wordt en ook op financieel gebied. Ik ben nu in 2 maanden alweer meer dan 500 euro kwijt aan Binky dus dat hakt er toch wel in. 

Pfff, iemand nog tips? Of toch maar de knoop doorhakken en ze allebei naar de opvang brengen en 1 koppeltje mee terug? (bij dat idee word ik toch niet helemaal goed eigenlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Ik heb grote stenen hondenbakken, dus die krijgen ze niet om. Zeker niet als die dan ook nog vol met water zit.

Ja, hier ook! Maar goed, zulke bakken mogen dan niet om te gooien zijn, je kan er wel van alles in flikkeren, zo blijkt. Van speeltjes tot hele wilgen bruggen, kan allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Newby1981 zei:

Ik zit toch weer even met het handen in m'n haar. Binky was volledig opgeknapt dus ze is nu naar buiten met Monky maar zoals verwacht is het weer een gejaag door Monky met als resultaat een doodsbange Binky die achterna gezeten wordt en niets durft. Het is niet alleen dat ik dit enorm zielig vind maar ik ben nu ook bang dat ik nu sneller met een zieke Binky zit. 

Net even gekeken op Knijn en Ko maar ik lees dat de opvang bomvol zit. Het zou dan gaan om een 'wissel' maar toch. 

Ik heb ook geen idee hoelang een konijn gemiddeld in de opvang zit?

Of toch een trio proberen te vormen met een rammetje erbij maar dit is eigenlijk niet wat ik zelf wil. Toch weer extra zorgen erbij als het rammetje ziek wordt en ook op financieel gebied. Ik ben nu in 2 maanden alweer meer dan 500 euro kwijt aan Binky dus dat hakt er toch wel in. 

Pfff, iemand nog tips? Of toch maar de knoop doorhakken en ze allebei naar de opvang brengen en 1 koppeltje mee terug? (bij dat idee word ik toch niet helemaal goed eigenlijk)

kan je ze niet een tijdje op de computerkamer houden tot het daar wat stabieler is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Lienappelsien zei:

kan je ze niet een tijdje op de computerkamer houden tot het daar wat stabieler is?

Het zou kunnen of ik kan ook de ren opzetten en ze in de garage houden maar eigenlijk verplaats ik het probleem dan. Als ze in een bepaalde ruimte zitten (zoals de computerkamer, logeerkamer, garage, woonkamer (ze hebben al in het hele huis gezeten hoor 😂) gaat het goed. Je merkt enkel dat Monky de baas is maar meer niet. Zodra ze naar de ren gaan is het ellende (het maakt niet uit of ze een paar dagen zijn weggeweest of weken) Het is echt iedere keer een gejaag en een bange Binky die enkel in het nachthok zit. Tot nu toe is het iedere keer goed gekomen maar sinds februari (toen Binky ook ziek was) blijft het zeer onrustig. Ze konden wel samen in de ren zitten, zaten samen hooi te eten of Binky die Monky wast maar toch is het zeer onstabiel en eigenlijk is het geen goed koppel. 

Ik zal het een paar dagen moeten aankijken maar als het niet verbeterd moet ik toch actie ondernemen. Ik kan eventueel eens contact opnemen met Knijn en Ko voor advies? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je het hok afsluiten op het moment dat je ze naar buiten verhuisd? Dat ze dus eerst samen in de ren zijn en even daar de rangorde kunnen bevestigen voor Monky de ren kan claimen? Eventueel bij lekker weer zelfs een nachtje zo laten met alleen een doos etc als schuilhok? 

Knijn en ko heeft op dit moment inderdaad een stop voor de wachtlijst van afstand, maar omdat ze in jouw geval ook weer een konijn zouden kunnen uitplaatsen, zou het kunnen dat ze hier een uitzondering voor maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt vast al van alles geprobeerd. Lastig hoor, een paar dagen aankijken zou ik zeker doen. Werken trucjes als de ren verbouwen niet voor Monky? Ik kan me voorstellen dat je aan beiden na zo'n tijd gehecht bent. Een ram erbij lost het denk ik niet op, als hij in het beste geval met beide dikke vriendjes wordt, heb je nog steeds een konijn onderaan de rangorde die de ren doorgejaagd kan worden. Sterkte en succes met de situatie en keuzes maken, ergens hoop ik voor je dat het weer rustig wordt, maar ja voor hoelang dan? Hoe oud zijn ze nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@happy211, dat is dus wat ik meestal doe, het hok afsluiten zodat Binky wel de ren in moet en daar de rangorde bepaald kan worden. (wat in het verleden soms een dag duurde maar soms ook dagen) Maar omdat de zon nu op de ren zat en het hok + plekje daarvoor wel in de schaduw zit heb ik het deurtje naar het hok open gezet zodat Binky naar binnen kon als ze wou. (Monky zit altijd onder de grond) p.s : de parasol moet ik nog opzetten zodat ze wat meer schaduw hebben.

De ren is best groot wat een voordeel zou moeten zijn maar in dit geval een nadeel want op kleinere plekken gaat het beter (als ze binnen zitten hebben ze een stuk minder plek)

Jij bent toch vrijwilligster daar? Ik wist dat er iemand van het forum daar werkt maar ik wist niet meer wie 🙂

@Kolino, het idee dat ik afscheid moet nemen van 1 van de 2 word ik inderdaad niet goed van. En als ik nou wist waar ze dan terecht komt zou ik er nog vrede mee kunnen hebben maar het idee dat je ze daar achter laat en nooit weet hoe het ze verder vergaat... 😪

Een trio vormen is inderdaad geen garantie, volgens mij is de kans dat het slaagt kleiner dan de kans dat het niet slaagt. Anders zou ik er nog voor gaan, dan maar een konijntje erbij.

Ze zijn nu allebei 5 jaar en ook al die tijd bij mij.

@IreneM, ik zou dat dan inderdaad kunnen proberen mocht het nu een gedonder blijven. Maar dan wordt het wel de garage want m'n man zat al weer te zeuren dat hij nergens bij kan op de computerkamer 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Marjoleink zei:

Kunnen jullie konijnen ook waterbakjes op hun kant zetten, of zijn die wel normaal?

Hier ook grote, 1 liter stenen hondenbakken. Die blijven altijd op hun plek staan. En inderdaad, speeltjes er in gooien kan natuurlijk wel altijd!
Lastig zo'n onrustig stel @Newby1981. En al die overwegingen voor mogelijke oplossingen die dan door je heen gaan. Konijnen kunnen je soms zo bezighouden.

Hier nog steeds gejaag als ik aankom met het eten. En ook wel buiten de voertijden om, want regelmatig liggen tunnels, mandjes en kleedjes op andere plekken als ik bij ze kom. Het gevolg van een achtervolging tijdens mijn afwezigheid.
Met het voeren krijg ik er steeds meer handigheid in om het jagen korter te laten duren. Ik zet altijd de biks voor de volgende keer al weer klaar, zodat het binnenkomen en direct voeren is. Als de eerst brokjes op de grond liggen en Kip ruikt ze, dan is het jagen voorbij en eten ze gebroederlijk samen hun brokjes.

Sproetje leer ik ook steeds beter kennen. Stapje voor stapje is ze steeds relaxter met voeren (ze heeft voernijd) en kan ik zelfs al wat kleinere stukjes groen uit de hand geven zonder dat ze pinnig uitvalt. Ook kan ze al zonder mopperen een snoepje uit het snoepbakje pakken. Dat was in het begin onmogelijk, dan krabde en beet ze het bakje naar zich toe. Nu zet ze haar voorpootjes rustig op de rand van het bakje (dat doet Kip ook altijd) en pakt redelijk rustig een snoepje.

Ik begin met oefenen als ze al wat eten op heeft, en de eerste spanning rondom het eten al wat minder is. Dan is de kans op succes groter. Alles heel rustig en zonder te mopperen als het toch weer een keertje wat kribbig gaat. Waarschijnlijk heeft ze dit gedrag al een aantal jaren, dus die gewoonte is niet zomaar verdwenen. Ik ben heel trots op ons beiden, het onderlinge vertrouwen groeit steeds meer. Ik vind zoiets altijd wel een uitdaging.

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw! Ik was net getuige van een soort van binkies van Dunya. Ze rende als een gek tekeer op het matje dat buiten de ren ligt en dat heeft ze nog nooit gedaan. Zo met het koppie schuddend rondjes rennen en weer afzetten. Zo lief en zo leuk dat ik dat eens van haar heb mogen zien. Blije gup ❤️

Heel jammer dat de camera het niet opgenomen heeft. 

• Vind ik leuk 11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip klitjes er meestal wel uit, anders kunnen het grotete viltplekjes worden. Kijk wel even goed uit dat je niet in de huis zit. Dat kan je doen door een kammetje achter de klit te zetten of door met je schaar door de klit heen te knippen.

Weet er iemand welke kruiden je niet aan konijnen kan geven als ze pijnstiller (novacam) gebruiken? Ik weet dat echinacea een beruchte is en hoor soms goudsbloem. Is er nog meer? Ik heb nog weerstand mix en wilde bloemenweide mix liggen en Siem vindt dat enorm lekker. Als het veilig is met novacsm wil ik het hem lekker voeren, nu hij van de antibiotica af is voorlopig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik knip klitjes er meestal wel uit, anders kunnen het grotete viltplekjes worden. Kijk wel even goed uit dat je niet in de huis zit. Dat kan je doen door een kammetje achter de klit te zetten of door met je schaar door de klit heen te knippen

Gedaan!

58A21568-AD63-4B9A-9703-C95F694B24C8.jpeg

aangepast door Annasbeestenbende
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .