Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Pffff zit wel met de handen in het haar. Heel af en toe gaat er een slietje andijvie of klein beetje peterselie in. Ik heb haar vandaag 2 spuiten dwangvoer gegeven zal vanavond dat ook nog weer doen. Over een half uur mag ze weer Emprid, Metacam en Cirasal. Ik heb haar echt nog nooit zo ziek gezien want heb haar best vaak ziek meegemaakt. Ze beweegt amper, ik vrees dat ze morgen moet worden opgenomen. Ik heb haar bijvoorbeeld ook nooit hoeven dwangvoeren en nu is het dus zo erg dat het wel moet. Ook heeft ze nog geen keutel of plasje gedaan. Ik twijfel om weer de dierenarts te bellen..

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rustig aan. Als er een sprietje in gaat, is dat relatief een goed teken. Er gaat in ieder geval iets vrijwillig in. Ze heeft genoeg vocht door het infuus, nu moeten de darmen aan het werk. Zit ze op een snugglesafe? Die ondertemperatuur moet verdwijnen, anders gaan ze vaak niet eten. Arm moppie. Heb je een idee hoe het kan dat ze zo vaak last heeft van haar buikje? Kan ze iets eten dat in haar verblijf komt dat niet goed is voor haar? Wat een drama toch altijd met die zieke konijnen en wat een spanning. Niet fijn! Beterschap en sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel. Ben weer helemaal in de stress. Zeker omdat ik best veel ervaring heb met haar en ziek zijn. Ik zou oprecht niet weten waar het vandaan kan komen. Ik geef haar altijd al alleen maar groente die minste kans op gas geven. Snugglesafe ligt in het hok idd en de verwarming in die kamer staat ook op de hoogste stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier houd het ook niet meer op 🙁 een paar weken terug had Shep verstopping, natuurlijk op een zondag.

Na een halve week was ze weer helemaal haar speelse zelf. Nu krijgt ze op aanraden van de DA een dag voor tot een dag na het borstelen lactulose. En toch gisteravond was het opeens weer zo ver. Zielig in een hoekje, en dat zomaar opeens.

Ik had gelukkig nog de medicatie van een paar weken terug, dus lactulose cisaral emeprid infacol en metacam gegeven. Een uurtje later was ze weer aan het eten en keutelen.

Nu zit ze sinds 10 uur weer buiten, niks aan de hand. Toch nog doorgegaan met lactulose en emeprid. Nu wil ik net goedenacht gaan zeggen is het alweer prijs 🙁

Ik hoop dat de medicatie dadelijk ook weer begint te werken net zoals gisteren. Een half uur geleden was ze gewoon nog haar vrolijke zelf, eten keutelen zelfs op haar zusje rijden. En nu weer een hoopje ellende.

De DA kan lijkt mij ook niet echt meer doen dan dit. Ik geef haar nog een snuggelsafe, en dan wordt het weer een bange nacht voor het baasje.

Morgen de DA maar weer bellen, maar aan de kleine kettingkeutels te zien vermoed ik toch alweer verstopping.

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu @pakyakker en @Newby1981?

Ik hoop dat het hij allebei weer beter gaat. Ik moet eerlijk zeggen... Ik ben niet zo voorzichtig met groenvoer. Ik bouw het snel op en kijk alleen uit met koolsoorten. Ik heb nooit konijnen met gasbuiken gehad. Wel allerlei andere ellende, maar hoe gevoelig ze ook zijn voor diarree na bv bloemkoolblad, gas hebben ze nooit. Heel eerlijk denk ik dat het heel voorzichtig zijn met groentes ook gas zou kunnen uitlokken. Niet onderbouwd en ik weet niet of het klopt, maar dat is wel mijn gevoel. Bij een fodmap dieet bij mensen worden de darmen juist ook steeds gevoeliger. Konijnen zijn gemaakt om (blad)groen en kruiden te eten. Misschien zijn brokken die eigenlijk van nature niet voorkomen in een dieet wel een boosdoener. Tot zover mijn hersenspinsel. Heb je nu niks aan natuurlijk en ik kan me ook voorstellen dat mensen een andere visie hebben.

Inmiddels heb je wel een hoop ervaring met haar gasbuiken ja... Echt vervelend hoor en zo spannend elke keer. Het komt nooit uit. 

@WOKKY jeetje dat is ook weer vervelend zeg... Zou het zo kunnen zijn dat er toch nog een hoop haar in het maagje zit dat nu weer begint te vervelen? Mijn dierenarts zei weleens dat konijnen altijd een laagje rommel/haar of iets dergelijks in het maagje hebben liggen. Dat geeft pas problemen als er daarna nog iets bij komt dat een klontje vormt of dat laagje groter maakt. In dat geval zou ze geen last meer moeten hebben, maar bij het minste of geringste toch weer problemen moeten krijgen. Het zijn wel vaak dames he?? Of lijkt dat?

Krijgt ze lijnzaadbrokjes? Veel groenvoer? En wat geef je voor brokjes? 

Hopelijk is het vannacht overal weer beter gegaan. Ik duim voor jullie. Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlekje knapt niet op. Ze heeft vannacht wel haar groenvoer opgegeten. Kwam net bij haar voor medicatie maar nog steeds een hoopje ellende. Ze heeft 4 keutels gelegd. Pikzwart en klein. Dus daar gaat ook iets niet goed. Vannacht gaf ik haar nog wat peterselie en dat at ze op alsof ze weer de oude was. Nu net hoefde ze weer niks. Ik ga nog even weer slapen en bel dan de dierenarts maar weer. Ik wil echt geen opname..

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@pakyakker, wat kl*te dat het nog niet beter gaat met Vlekje. Maar ze heeft iig wel haar groenvoer op, dat is toch al iets. Binky wou op den duur letterlijk niks meer, geen groenvoer, gedroogde appel of verse appel of wat dan ook. Zo machteloos en wanhopig voel je je dan. 
Zeker als het vaker voor komt en je hebt geen idee waar het door komt. Heeft de dierenarts ook geen idee waar het door komt dat ze zo vaak klachten heeft? Als ze niks kunnen vinden is het ook bijna niet te zeggen natuurlijk. Misschien zijn sommige konijnen gewoon gevoelig voor gas of verstopping en hoeft er niet altijd een oorzaak te zijn? Succes en beterschap!

@WOKKY, hoe gaat het nu met Shep? Hopelijk beter? Jij hebt dus ook al zo’n zorgenkindje? Als ik jou was zou ik zeker de dierenarts bellen en misschien nog eens langs gaan zodat ze zeker kunnen vaststellen of het gas of een verstopping is of juist iets heel anders? Ook voor Shep veel beterschap! 

Ik weet nog niet hoe het nu met Binky is. De dierenarts zou in de loop van de ochtend of middag bellen dus ik wacht maar even af. Waarschijnlijk mag ze naar huis tenzij ze terug achteruit is. Ik ben blij als ze weer thuis is maar vind het ook wel weer eng en spannend omdat dan de verzorging echt op mij weer aankomt en ik ben altijd heel onzeker of ik het wel goed doe en ik vind het k*t om haar zo te zien. 
Bovendien is Binky bang voor me en moet ze niks van me weten dus ik hoop niet dat dat haar genezing in de weg staat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jamesthebunnybutler@Newby1981

Een uurtje na de metacam was alles weer helemaal in orde. Ze krijgt in de rui iedere dag de maximale hoeveelheid lijnzaadbrok die ik dan in water laat weken zodat het slijmlaagje echt goed vormt. Sinds de zomer krijgt ze geen brokjes meer, maar wel onbeperkt gras, bladgroenten, onkruiden, bladeren. Allemaal langzaam opgebouwd.

Vanochtend was ze wel kieskeurig met haar banaan (vol medicatie) maar mijn moeder probeert het dadelijk nog een keer aan te bieden deze keer heb ik er wat lijnzaadbrokje ingebrokkeld om het allemaal een beetje te binden.

Ik heb sowieso de DA nu gemaild. Zeker omdat de metacam op is. Maar ik wil ook gewoon dat Shep al die haren een keer uitpoept. Want aan de kleine kettingkeutels te zien gaat dat nu alweer het probleem zijn. Ik blijf maar borstelen, maar ze blijven in de rui. Maandag gaan ze ook naar de kapper, ik hoop dat het dan eindelijk weer minder wordt.

Ook veel beterschap voor jouw konijntje. Lente is toch echt ieder jaar buikpijn seizoen 🙁

Update: Shep heeft haar medische banaan voor het grootste deel opgegeten.

aangepast door WOKKY
Update
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeeeej ze at net uit zichzelf wat brokjes. Als ik het voor haar neus hou eet ze zelfs nog meer. Ook zijn er inmiddels meer keutels uit alleen zijn die wel echt heel klein. Ze begint zichzelf ook weer te wassen, ik heb haar vaak ziek meegemaakt maar dat moest ze zichzelf per se nog wassen. Nu gebeurde er helemaal niks. Net schaaltje andijvie en witlof gegeven daar heeft ze de helft van opgegeten. Dierenarts is voor nu ook tevreden. Morgen weer bellen voor een update met oog op het weekend. Heel erg maar ik zou vandaag stage lopen alleen is er niemand die voor Vlekje kan zorgen en ik wilde absoluut ook geen opname, dus heb ik stage afgebeld wel met de hele uitleg erbij. Ziekmelden terwijl ik niet ziek ben daar ben ik niet zo van. Ik heb weer wat hoop. Het doet mij goed om weer wat leven in haar te zien.

En inderdaad sterkte voor iedereen met een ziek konijn!

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Sterkte met Shep, Vlekje en Binky!

ik heb even een kort vraagje;

Als ik Foep aai gaat ze er meestal lekker bij liggen. Meestal maakt ze ook een knarsend geluid. Is dat omdat ze het lekker vind dat ik haar aai?

Ja, ik denk van wel ☺️

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Shep doet alweer de hele dag alsof er niets aan de hand is 😳

Eet, ligt lekker in het zonnetje. Heeft vanochtend nog een paar keer gekeuteld.

De DA gaat ook uit van een verstopping. Na het werk kan ik de medicatie op gaan halen, en die moet ze dan een paar dagen krijgen.

Ik hoop dat ze daarna eindelijk weer even zonder medische hulp kan.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, pakyakker zei:

Jeeeej ze at net uit zichzelf wat brokjes. Als ik het voor haar neus hou eet ze zelfs nog meer. Ook zijn er inmiddels meer keutels uit alleen zijn die wel echt heel klein. Ze begint zichzelf ook weer te wassen, ik heb haar vaak ziek meegemaakt maar dat moest ze zichzelf per se nog wassen. Nu gebeurde er helemaal niks. Net schaaltje andijvie en witlof gegeven daar heeft ze de helft van opgegeten. Dierenarts is voor nu ook tevreden. Morgen weer bellen voor een update met oog op het weekend. Heel erg maar ik zou vandaag stage lopen alleen is er niemand die voor Vlekje kan zorgen en ik wilde absoluut ook geen opname, dus heb ik stage afgebeld wel met de hele uitleg erbij. Ziekmelden terwijl ik niet ziek ben daar ben ik niet zo van. Ik heb weer wat hoop. Het doet mij goed om weer wat leven in haar te zien.

En inderdaad sterkte voor iedereen met een ziek konijn!

Goed dat je thuisgebleven bent. Hopelijk zit ze in een stijgende lijn en gaat het steeds beter met haar. 

En hopelijk komen de andere konijnen uit dit topic er ook snel bovenop!

Ik heb gisteren mijn ram Bennie moeten wassen. Tenminste, zn kontje. 
Ik ben niet zo voor het wassen van konijnen maar het was nu echt noodzaak..

Meneer had, omdat zn vriendinnetje schijnzwanger is en iets minder at daardoor, ook een groot deel van haar portie biks opgegeten en dat was dus teveel voor zijn darmen. Zodoende bleven er bdk plakken en het was er niet uit te knippen. Ook heeft hij telkens veel vilt onder zn staartje waardoor er gauw keutels blijven plakken. Inmiddels was het eetprobleem wel verholpen maar meneer kon door zn vies achterste en de hoeveelheid vilt zijn nieuwe bdk niet goed opeten en zodoende bleef daar ook weer een deel van plakken. 🙈

Ik weet dat konijnen een tere huid hebben en dat het dus best heel pijnlijk moet zijn als er droge ontlasting aan de haren trekt. 
Ik vond hem, hoewel hij wel goed at, ook wat chagrijnig en minder beweeglijk de laatste dagen. 

Gisteren was manlief thuis en dus besloten we hem maar even te wassen, dwz, in een klein laagje water met wat konijnenshampoo het vuil van zn kontje te weken. En ook hebben we voorzichtig wat vilt verwijderd van onder zn staartje. Daarna goed afgedroogd met handdoeken. 

Het was wel erg stressvol voor Bennie en ook voor mij want Bennie is erg gevoelig voor ec, dus daar was ik een beetje bang voor, maar wat ben ik nu blij dat ik het heb gedaan. 😃 
Hij is weer lekker schoon en zn vacht heerlijk zacht en hij zit letterlijk ontzettend goed in zn vel eh vacht vandaag! 😃 geen plakkende keutels meer, hij is veel beweeglijker, komt weer blij naar me toe. Volgens mij is hij ontzettend blij dat het opgelost is! 
En ik ben ook ontzettend opgelucht en blij! 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, WOKKY zei:

Shep doet alweer de hele dag alsof er niets aan de hand is 😳

Eet, ligt lekker in het zonnetje. Heeft vanochtend nog een paar keer gekeuteld.

De DA gaat ook uit van een verstopping. Na het werk kan ik de medicatie op gaan halen, en die moet ze dan een paar dagen krijgen.

Ik hoop dat ze daarna eindelijk weer even zonder medische hulp kan.

Ik hoop het ook voor je! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig gaat het weer beter met Shep en Vlekje! Ik hoop dat de stijgende lijn doorzet en we rustig het weekend in kunnen! 

Binky is weer thuis, heb haar net opgehaald. Ze zit weer in de computerkamer en heeft iig al wat gras en snoepjes op. Ik laat haar nu even met rust maar kijk stiekem op de camera wat ze aan het doen is. 
Met de cisaral en emperid moest ik even stoppen om te kijken wat ze doet maar ze adviseerde om de meloxidyl nog even te geven. Als het nu toch weer slechter gaat moeten we kijken voor verder onderzoek. (Geen idee wat) Maar laten we please hopen dat het goed gaat anders zakt de moed toch echt wel in m’n schoenen.

@DaniëlleV, spannend dat je Bennie moest wassen. Ik heb het zelf nog nooit moeten doen maar Binky is ook wel gevoelig voor een vies kontje dus ik moet dat wel wat beter in de gaten houden. Ik pak haar liever niet op want dan is ze in paniek maar eigenlijk check ik het om die reden te weinig. Ik zie het niet goed komen als ik haar moet wassen😬

Maar gelukkig is Bennie weer schoon en fris en kan hij er weer even tegen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ annabeestenbende: onze ram doet dat ook als hij geaaid wordt. Kopje plat op de grond en maar knabbelen 😄

Ook hij blijft maar verharen, zag de keutels kleiner worden, ook kettingkeutels en hem minder actief zijn. Dus ook weer begonnen met borstelen en lactulosesiroop. Het scheelt dat hij binnen zit, ik heb het nu sneller in de gaten.

Gelukkig dat het met alle konijnen weer wat beter lijkt te gaan.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Newby1981 ik heb Bennie ook nooit eerder gewassen hoor, dus het was echt wel even spannend inderdaad. Ik pak hem normaal ook nooit op en heb hem nu ook met het kooitje gevangen en zo op het aanrecht gezet. Ik had een klein laagje warm water in de spoelbak gedaan maar hij vond het zo eng dat we hem toch maar gewoon op handdoeken op het aanrecht hebben gezet, een handdoek over zn hoofdje hebben gedaan zodat hij een beetje kon wegkruipen en zn kontje steeds in een laag bakje warm water hebben schoon geweekt. 
Maar al met al was het toch wel een heel stressvol gebeuren voor hem hoor en daarbij een waterballet op het aanrecht. 🙈 

Ik hoop dat het nooit meer nodig is maar voor nu ben ik blij dat ik het heb gedaan want zo kon het niet blijven. 

Ik hoop voor jou dat Binky opknapt en dat je wat rustiger het weekend in kunt, want ik weet uit ervaring hoeveel stress je ervan kunt hebben. 😵💫 Het is in elk geval goed dat hij iets gegeten heeft. 
Wel fijn zo’n camera he, zeker op zulke momenten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat echt goed met Vlekje. Keutelen komt langzaam weer op gang en ze is haar hok alweer aan het verbouwen. Hooi eet ze ook weer dus echt top. Ik twijfel alleen om haar weer naar buiten te doen. Ik bedoel in de nacht wordt het nog best koud. Ik ben er wel achter dat grote temperatuurs verschillen wel een trigger zijn voor buikpijn. Wat denken jullie? Gewoon proberen? Of toch nog even een paar dagen binnen voor de zekerheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het weer beter gaat met de konijnen die buikpijn hadden! 

37 minuten geleden, pakyakker zei:

Het gaat echt goed met Vlekje. Keutelen komt langzaam weer op gang en ze is haar hok alweer aan het verbouwen. Hooi eet ze ook weer dus echt top. Ik twijfel alleen om haar weer naar buiten te doen. Ik bedoel in de nacht wordt het nog best koud. Ik ben er wel achter dat grote temperatuurs verschillen wel een trigger zijn voor buikpijn. Wat denken jullie? Gewoon proberen? Of toch nog even een paar dagen binnen voor de zekerheid?

Als je twijfelt om haar weer buiten te zetten kijk je het toch gewoon nog een dag aan? Het zou wel fijn zijn als ze weer vrij normaal keutelt. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze keutelt al weer meer als gisteren. Ook haar blinde darm keutels eet ze nu weer op. Ik kijk het inderdaad nog wel even aan. Ik zal een ren om haar hok maken. Aangezien ze nog ook meer begint te bewegen is dat wel zo fijn. Misschien doordat ze dan meer beweging heeft dan het keutelen dan nog beter op gang kan komen. Het is alleen wel dat ik morgen geen tijd heb om haar weer naar buiten te doen. Ik moet de hele dag werken en tegen de avond is dan het temperatuurverschil weer te groot met binnen. Goed als ze een beetje loopruimte heeft dan kan ze op zich nog wel twee dagen binnen blijven.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Shep krijgt haar medicatie, en kwakkelt wat verder. Ze heeft geen buikpijn meer gehad, eet flink maar de keuteltjes blijven klein.

Maar nu heeft die andere iets fascinerends. Net na de winter heb ik uit noodzaak hooi laten komen van bij Heu Tom uit Duitsland. Even later waren Chibi en Shep allebei een nestje aan het bouwen. Het werd warmer, dus het kon wel. Maar ze hadden dat nog nooit gedaan en zijn beiden gecastreerd (wel nog baarmoeder)

Dat stopte na een paar dagen, en uiteindelijk heb ik ze weer hun vertrouwde hooi kunnen geven. Maar 1 zak had ik nog.

Je raadt het vast. Gisteren ben ik begonnen met die zak leeg te maken, en nu zie ik Chibi lopen met plukken hooi 🤣 Dat kan toch geen toeval zijn. Ik denk dat iets in dat hooi inspeelt op de hormonen.

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Binky lijkt het nog steeds goed te gaan. Ze eet alles, inclusief biks al heb ik wel het idee dat ze langzamer eet (haar gebit is gecheckt bij de DA en dat was in orde) Ze was ook levendig zag ik op de camera en de keutels zagen er goed uit. Hoewel ik sinds vanmorgen geen keutels heb gezien maar dat was gisteren ook zo en toen had ze ‘s avonds en ‘s nachts toch goed gekeuteld. 
Ik ga vanmiddag Monky bij haar zetten wat ik erg spannend vind😬

Ik hoop dat het met de andere konijntjes ook allemaal goed gaat!

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga Vlekje vandaag weer naar buiten doen. In haar doen en laten is ze weer de oude, alleen haar keutels blijven toch wat zwart en aan de kleine kant. Ze eet ook gewoon weer hooi. Morgen moet ik de dierenarts ook weer bellen voor een update dus dan zal ik wel even vragen hoe en wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus... ik plof net op de bank, had even het een en ander aan de kant geruimd. Maar blijkbaar lagen de luzernekoekjes nu binnen het bereik van mijn vreetzakjes. ik zie er ineens eentje met een half zakje wegrennen 😂 Had ie toch pech dat ik het zag gebeuren. Als ruil maar even wat groenvoer gegeven.

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .