Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

@Newby1981 wat een nare situatie. En wat geeft het weer een stress.
Welke biks geef je? Geen idee natuurlijk of het een oorzaak is hoor, maar mijn vorige ram had perioden dat hij soms wel 2x per week last van buikpijn/gas had. Hij wilde niet eten en zat dan maar ellendig te zijn. Ik ben op een gegeven moment overgestapt op graanvrije SS biks en sindsdien had hij vrijwel geen gas problemen meer. Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn? Hoewel hij dan geen diarree had trouwens, maar dat zou bij Binky nu ook kunnen komen van de medicijnen.

Beterschap voor Binky en sterkte voor jou.

Wat lief @Lienappelsien! Ik zie het helemaal voor me!

Ons stel komt ook nader tot elkaar. Ijs-konijntje Sproet lijkt steeds meer te ontdooien en daar zijn zowel Kippie als ik erg blij mee. Ik tref ze steeds vaker samen in de slaapbak of in de kattenmand aan en er wordt ook vaker een beetje geknuffeld.

Ook leer ik steeds meer haar gebruiksaanwijzing kennen en kan ik haar voernijd-acties inmiddels goed voorkomen. Het is een gezellige tante, die graag meehelpt bij de schoonmaak en als ik boven aan het werk ben ook altijd om mij heen loopt.

Helaas kunnen ze nog steeds niet naar buiten, dus maken we het binnen maar een beetje gezellig met elkaar.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel. Ik mis haar nog erg. Dat heb ik eigenlijk niet eerder bij mijn konijnen zó erg gehad.
Toen ik weer de eerste uitlopende takjes van de berk afplukte voor de konijnen, miste ik haar zo! Daar was Lien zo gek op. Net als de kweekgrasjes in de tuin. Die waren altijd voor Lien. Het was zo'n geweldig konijn! Ik mis haar nog elke dag.

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-4-2022 om 19:19, Annasbeestenbende zei:

Weet iemand hoe ik Loeki het bijten in mijn vingers kan verminderen/afleren? Hij doet het niet om mij pijn te doen ofzo, het lijkt alsof hij denkt dat mijn vingers eetbaar zijn. Ik vind het niet zo heel erg al mijn konijnen af en toe aan mijn vingers knabbelen, maar ik kan Loeki niet aan mijn vingers laten snuffelen of hij bijt erin, dat het echt pijn doet. Hij stopt ook niet vanzelf, ik moet mijn vinger wegtrekken zodat hij stopt. weet iemand hoe ik dit een beetje kan voorkomen/verminderen/afleren?

Goede vraag. Ik denk dat sommige konijnen dit gewoon doen en dat het lastig af te leren is. Zeker als je uit de hand voert kunnen ze denken dat je vinger ook om op te eten is. Zorg er in ieder geval voor dat je vinger niet naar iets lekkers zoals fruit (bv mandarijn!) ruikt. Verder durf ik het niet zo goed te zeggen, maar waarom wil je eigenlijk je vingers voor hun neusje houden?

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Goede vraag. Ik denk dat sommige konijnen dit gewoon doen en dat het lastig af te leren is. Zeker als je uit de hand voert kunnen ze denken dat je vinger ook om op te eten is. Zorg er in ieder geval voor dat je vinger niet naar iets lekkers zoals fruit (bv mandarijn!) ruikt. Verder durf ik het niet zo goed te zeggen, maar waarom wil je eigenlijk je vingers voor hun neusje houden?

Loeki is vreselijk nieuwsgierig, springt op schoot, bijna op mijn schouder, etcetera. Hij komt echt overal 😄 heel leuk, maar hij komt natuurlijk ook mijn handen tegen

🙂 

vandaag ging het wel beter! Ik had volgens mij ook mijn handen gewassen, hij heeft wel wat gebeten (4/5x ongeveer) maar gelukkig al niet meer constant 🙂

aangepast door Annasbeestenbende
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jamesthebunnybutler, er is gisteren geen rontgen gemaakt. Maar als ik haar straks binnen breng (ze heeft de hele nacht weer niks gegeten en na de diarree 3 keuteltjes maar verder niks) zal ik dat vragen. Ik zal het zeker ook vragen of het ergens anders door kan komen. 

Zo vreselijk om haar zo te zien en haar telkens te moeten pakken voor medicijnen / dwangvoeding. 

@Bammyflurry, ze krijgen allebei SS graanvrij dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Verder ben ik met voeding heel voorzichtig dus dat zal het probleem niet zijn. Wel is Binky een enorm bang en gestresst konijn en gaat het niet altijd even lekker met Monky wat ook weer voor stress kan zorgen. 

Geen idee hoe ik Binky en Monky straks terug moet koppelen. Ze zijn nu al een week uit elkaar. De twijfel om dan toch maar een konijn 'om te ruilen' 😭 slaat ook weer enorm toe.

• Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond nog gebeld met de DA maar er zat nog geen verbetering in. Ze wilt nog steeds niets eten (dus wel dwangvoeding gehad). Verschillende dingen onderzocht en ook een echo maar daar kwam niks uit. Er is niet direct iets vreemds te zien zeg maar. Ik snap er niks van en weet ook niet goed wat ik moet doen als ze niks kunnen vinden maar ze blijft weigeren te eten. 

Ik ga om 9 uur weer bellen en hopelijk zat er vannacht verbetering in en heeft ze toch gegeten. 

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een nare situatie. Je wilt gewoon weten wat er is (en er zo mogelijk iets aan doen).
Is het steeds dezelfde dierenarts die er naar kijkt? Misschien een andere dierenarts er ook eens naar laten kijken?
Veel dierenartsen doen dat vanuit zichzelf natuurlijk al; een collega mee laten kijken.
Maar waarschijnlijk ben je al bij een kundige dierenarts en misschien hebben er zich al meer over gebogen...
Pfff... echt heel naar. Hopelijk is er vannacht verbetering in de situatie gekomen. Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-4-2022 om 20:53, Annasbeestenbende zei:

vandaag ging het wel beter! Ik had volgens mij ook mijn handen gewassen, hij heeft wel wat gebeten (4/5x ongeveer) maar gelukkig al niet meer constant 🙂

Proberen om te buigen naar een alternatief. 

Het makkelijkst doe je dat door te kijken of je de oorzaak kan achterhalen. Konijnen zien recht vooruit niets, als je je hand voor hun neus houd, kan het zijn dat ze bijten omdat het lekker ruikt (een lekkere bloemenzeep gebruikt misschien, of  voedsel vast gehad?), of omdat ze willen ontdekken "wat is dit?" of "er zit iets in de weg, ik zal het eens vastpakken en weghalen!" 😅
Meestal is het dus één van die dingen, en niet agressie, zoals mensen vaak denken. Ombuigen doe je bijvoorbeeld door een speeltje, houtje of iets anders waar wel in gebeten mag worden aan te bieden. Of zorg dat je konijn eerst via de zijkant ziet dat het jouw hand is die er een komt, zodat ze weten wat er voor hun neus zit en niet hoeven te bijten om dat te ontdekken. Een beetje afhankelijk van de reden van het bijten, zijn er dus verschillende oplossingen mogelijk.

Hier staan ook nog wat tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnet de DA gebeld maar ze had nog niet echt gegeten, alleen een beetje gras en paardebloemen. Weer / nog geen ontlasting gehad. Ze ging er nu wat snoepjes bij leggen en hopelijk eet ze die wel op. De kans dat ze vanavond naar huis mag is klein maar ze bellen mij vanavond nog even hoe het vandaag gegaan is.

@Bammyflurry, het zijn inderdaad verschillende dierenartsen daar 🙂

Waar ik m'n eigen nu ook ernstige zorgen om maak is de koppeling van Binky en Monky. (er van uit gaan de dat Binky beter wordt) Ze zijn nu ruim een week uit elkaar en het is al geen stabiel koppel met een erg bazige Monky en angstige Binky.

Hebben jullie nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Wachten tot Binky helemaal beter is lijkt me en ze daarna samen zetten op neutraal terrein in huis (als ik nog neutraal terrein over heb want ondertussen hebben ze al overal gezeten 😅)

Of zou ik Monky bij Binky kunnen zetten in haar ruimte (waar ze zat toen ze ziek was en straks eerst weer even gaan zitten als ze terug van de DA komt) aangezien Binky niet zo dominant is. Ik moet haar zeker niet gelijk bij Monky zetten in de ren want dan komt het niet goed. 

Hoelang kunnen konijnen zonder elkaar tot ze elkaar niet meer kennen zeg maar?

Of toch een afspraak bij de opvang maken voor een nieuwe koppeling en Binky of Monky daarachter laten 😭 😭 😭

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou mij nu even niet druk maken om de koppeling. Eerst zorgen dat Binky beter gaat worden, dan kun je verder kijken vanaf dat punt.

Konijnen vergeten niet snel hoor, ze hebben een korte termijn geheugen wat volgens mij een paar minuten (5? minuten geloof ik) iets opslaat. En een lange termijn geheugen waar bepaalde dingen in opgeslagen zijn, die ze jaren later nog herkennen (nestgenootjes en eigenaren bijvoorbeeld). Een paar weken apart maakt dus niet dat ze elkaar opeens niet meer kennen. Het is wel weer even een hernieuwde kennismaking, dat wel. Herinneringen vervagen wel. Maar vergeten zijn ze elkaar niet.

Daarom heeft het ook weinig zin om bij een mislukte koppeling een nieuwe poging te doen enkele weken later 😉 Dat denken mensen soms, dat iets echt reset. Maar zo werkt het dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Evee, dat stelt weer wat gerust. Ik meende eens ergens gelezen te hebben dat konijnen elkaar na 2 weken totaal niet meer kennen, vandaar dat ik nog eens extra druk voelde maar dat is dus gelukkig niet zo.

Het belangrijkste is inderdaad dat Binky beter wordt!

Tegen de tijd dat ik ze weer ga samen zetten zal ik hier nog wel komen voor tips 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de DA nog gebeld maar ze had nog steeds geen keutels. Eten niet echt op wat gras en paardenbloem na. Ik vroeg nog of het geen ontsteking of irritatie in de maag of darmen kon zijn maar daar dacht ze niet direct aan. 
Ze zou vandaag in de praktijk zijn en mij in de loop van de dag bellen. 

@pakyakker, sterkte met jouw konijntje. Hopelijk doet de pijnstiller z’n werk en zit er een vrolijk en etend konijntje op je te wachten als je thuis komt! 

• Vind ik leuk 1
  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@pakyakker, o wat balen! Had gehoopt voor jullie dat de pijnstilling z’n werk zou doen. Inderdaad slim om haar binnen te halen en even extra goed in de gaten te houden. Zulke dingen gebeuren altijd extra in weekenden of feestdagen zul je zien. Beterschap voor Vlekje!

Binky is ondertussen een klein beetje aan het eten en ze heeft nu ook keutels gehad. Als het vandaag beter gaat mag ze waarschijnlijk morgen naar huis!

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aah ze is echt heel min man. Mijn hart doet pijn. Ze heeft volgens de dierenarts toch een gasbuik. Ze heeft daar vocht gekregen en een injectie voor buikpijn. Emprid en cisaral meegekregen en heb haar net 1 spuit dwangvoer gegeven. Ze staat nu binnen met een snugglesafe want ze heeft ook ondertemperatuur.

Niks wil ze eten. Drinken doet ze nog wel een beetje. Laat haar nu maar even met rust en zien hoe het straks in de avond gaat.

• Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .