Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Hopelijk komt alles goed met Sophie!

Merien had van de week ook een gasbuikje, ging goed sinds vrijdag en nu wilde hij weer niet eten. Dus toch weer medicijnen, en dan eet ie weer. Ik denk dat ie toch haakjes heeft dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die twee van mij zijn ook al aan de beurt geweest. Gelukkig snel zelf er bovenop gekregen. Hopelijk was dat het. Ze gaan donderdag ruim 3 weken uit logeren bij @Deeskuh88 , zou erg vervelend zijn als het dan weer fout gaat. Blijft toch gek hoor, dat dit zo'n probleem is bij zoveel konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren na het lezen van alle gasbuikjes begon ik ook een beetje te vrezen. Ze waren heeel rustig en kwamen niet om voer, aten wel wat brokjes, maar niet van harte.

Ik moest de graafren nog schoonmaken, dus dak eraf ik in het hok, alle keuteltjes zeven die ze ondergraven in de grond.

Op het moment dat ik uit het hok stap rennen Miffy en Brammetje meteen de ren in om plasjes te doen en bergen met keutels te plaatsen, gewoon mooie keutels, Miffy liet er 15 achter en Brammetje 19. Daarna waren ze hongerig en verdwenen alle brokjes en nog een hele berg hooi.

Normaal keutelen ze ongeveer 3-6 keutels per keer, heeft er nu dan toch iets dwars gezeten ondanks dat ik niets geks zag?

Hopelijk zijn alle gasbuikjes aan het herstellen!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sofie en Harold zijn zojuist weer naar buiten verhuisd, en aan de binkies en het overal bovenop springen te zien zijn ze daar blij mee 😄 Sofie is ook echt gewoon geen binnenkonijn, ik kan mij niet voorstellen dat zij ooit in een huis gelukkig zou zijn. Ze eet en keutelt weer, temperatuur is ook goed. Geen reden dus om haar nog binnen te houden. Maar het was echt wel een flinke gasbuik bij haar, zelden zo gezien. Gebit is wel ok. Maar ze is niet de beste hooi eter, dus ik denk dat het wel echt de combi van haar in de buik en niet voldoende vezels en vocht is geweest. We houden het in de gaten in ieder geval. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn man naar de action gestuurd om twee van die schelp zandbakken. Die zijn toch net wat ruimer dan de elmato bakken die ik nu heb, en ze graven zo graag. En hij neemt er ook één voor Namu mee, als zwembad 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Ik heb mijn man naar de action gestuurd om twee van die schelp zandbakken. Die zijn toch net wat ruimer dan de elmato bakken die ik nu heb, en ze graven zo graag. En hij neemt er ook één voor Namu mee, als zwembad 😄 

Bedankt voor de tip! Zie dat de aanbieding nog tot en met morgen is, dus daar moet ik snel langs 😃

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Nina en Hazel zei:

Bedankt voor de tip! Zie dat de aanbieding nog tot en met morgen is, dus daar moet ik snel langs 😃

Haha graag gedaan. Ik heb ze nog niet bij de konijnen gezet, maar namu lijkt het wel leuk te vinden, een zwembadje.

IMG_20220328_212811.jpg

• Vind ik leuk 2
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy en Pip willen niet echt eten 😕

De groenten die ze om half 6 gehad hebben staan nog bijna onaangeroerd in de ren en van de biks die ik om 19 uur gegeven heb, hebben ze misschien 5 brokjes op.

Ze hebben vandaag wel goed hooi gegeten en vanavond was het enige wat ze aan wilden pakken een hooi snoepje van selective.

Ik ben al vanaf 19 uur met ze bezig, heb ze van half 8 tot kwart voor 9 met rust gelaten in de hoop dat ze zouden eten, maar helaas. 

Ik ga straks nog een keer kijken.

Kan ik het aankijken tot morgenochtend omdat ze wel goed hooi hebben gegeten vandaag? Ze hebben net ook nog gekeuteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf hoelaat denk je dat ze geen zin meer hebben in eten? Ik houd zelf altijd een maximum van 6 uur eten weigeren aan, als ze binnen die tijd niet eten dan gaan ze mee naar de dierenarts. 9 van de 10 keer lukt het me om ze met een uur of 3 a 4 weer aan het eten te krijgen. Wel apart dat ze het allebei hebben.

Ik zou zelf wel durven wachten tot de ochtend, maar dan check ik wel ff de buik zelf. Om te voelen wat er aan de hand is. Vaak kun je dan ook wel voelen of er beweging in de darmen zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, hemmel zei:

Andere redenaties

Kan je slapen vannacht als je niet naar de DA bent geweest? 

Kan je morgenvroeg tijd vrijmaken voor de DA? 

Op je eerste vraag is het antwoord twijfelachtig. Er is iets gegeten en ik heb ze beide 2 sprietjes hooi en een hooi snoepje zien eten ergens tussen 19 uur en 19:30. Het is niet veel, maar wel iets.

Op je tweede vraag is het antwoord ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer wezen kijken. De brokjes zijn nu allemaal op, de groenten staan er echter nog. Omdat Pip normaal gesproken bijna een moord doet voor eten en nu steeds in de catcube weggekropen zit vermoed ik dat zij degene is die buikpijn of iets heeft en dat Fluffy de brokken opgegeten heeft. Hij loopt ook nieuwsgierig rond.

Er lag net een enorme sliert ketting keutels in de wc, die zijn er in elk geval uit.

Ik heb Pip net even snel opgepakt om naar haar buikje te luisteren en te voelen, maar ik hoorde alleen een enorm snelle hartslag. Voelen is lastig als je niet weet wat en waar je moet voelen en hoeveel druk je mag uitoefenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook moeilijk uitleggen, want ik zet niet echt druk ofzo. Het is meer een vingerspitsengevoel. Je moet ook geduld hebben om te voelen dat er beweging in de darmen zit hoor. Wat altijd kan is voorzichtig met je vingers aan beide zijkanten vanaf de ribben naar de staart bewegen en dan weer van boven naar onder. Daarmee stimuleer je de darmen een beetje. Als je dat gewoon zonder echte druk met je vingertoppen doet kun je niks fout doen. Wel moet het konijn bij je willen blijven zitten, dat is de grootste uitdaging.

Je zou even kunnen bellen met de dierenarts van dienst, of je zo de nacht in kunt. Als je niet zeker bent of zij heeft gegeten dan is tot half 9 wachten best nog een lange zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vrij simpele stethoscoop in huis om even naar de buikjes te kunnen luisteren, geen dure of wat dan ook (volgens mij was hij iets van 10 of 15 euro), maar toch echt al een aantal keer heel handig geweest. Je kan toch even wat beter luisteren naar buikgeluiden met zo een ding, dan zonder. Zeker als ze bijna stil liggen. Het helpt mij te bepalen hoeveel spoed er is, hoeveel ik uit de kast moet halen voor zo een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt gelukkig met een sisser af te lopen 😅

Vanmorgen zat Pip lekker hooi te knabbelen, alleen stopte ze daar direct mee toen ze mij zag. Net de ultieme brokjes test gedaan, om te zien wat er gebeurde. Fluffy kwam gelijk eten, maar Pip kwam alleen kijken om vervolgens de catcube weer in te duiken.

Toen ze dacht dat ik weg was (ik stond om het hoekje te gluren), ging ze toch wel wat brokjes eten. Er zit dus in ieder geval wat in haar maag nu.

In de ren heb ik aardig wat keutels met dikke strengen haar er in en keutels met een rare ovale vorm gevonden. Er heeft dus zeker wel iets dwars gezeten.

@Evee dat van die stethoscoop is een goed idee. Die komt in de ehbo doos voor de konijnen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mammafelina zei:

Het lijkt gelukkig met een sisser af te lopen 😅

Vanmorgen zat Pip lekker hooi te knabbelen, alleen stopte ze daar direct mee toen ze mij zag. Net de ultieme brokjes test gedaan, om te zien wat er gebeurde. Fluffy kwam gelijk eten, maar Pip kwam alleen kijken om vervolgens de catcube weer in te duiken.

Toen ze dacht dat ik weg was (ik stond om het hoekje te gluren), ging ze toch wel wat brokjes eten. Er zit dus in ieder geval wat in haar maag nu.

In de ren heb ik aardig wat keutels met dikke strengen haar er in en keutels met een rare ovale vorm gevonden. Er heeft dus zeker wel iets dwars gezeten.

@Evee dat van die stethoscoop is een goed idee. Die komt in de ehbo doos voor de konijnen.

Ik heb ze net even beide drie lijnzaadbrokjes gegeven, die ze gelukkig allebei zonder problemen van me aanpakte.

Dat gaan we maar even dagelijks doen zolang ze zo erg in de rui zijn.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .