Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2022 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Op 1-3-2022 om 22:36, Kolino zei:

Heel veel sterkte met het verlies van Lientje. Hopelijk krijgt Kip weer zo'n fijne band met zijn nieuwe vriendinnetje.

Ja, dat is toch wel het mooiste, een knuffelig konijnenstel! Voor hun zelf en voor hun baasje!
Ik ben qua koppelingen best verwend. Dit is de 7e keer dat ik het meemaak, en het was eigenlijk altijd al heel snel net of ze altijd samen waren geweest.
Met Kip en Sproet heeft het wat meer tijd nodig. Kip wil wel graag contact, maar Sproet heeft niet zo'n belangstelling voor hem. Ze vond hem een dag of 2 ook wat spannend, maar inmiddels hupst ze gewoon rustig voor hem weg. Ze zoekt ook niet echt contact met hem. Hij heeft haar een keer kunnen besnuffelen en even likken toen ze zich per ongeluk even klem liep en een enkele keer toen hij naast haar zat tijdens het eten. Het gezamenlijk eten gaat prima en ze zitten dan echt vlak bij elkaar, geen enkel probleem. Heel voorzichtig probeert Kip haar dan te besnuffelen, maar meestal loopt ze dan vrij snel weg en gaat ergens anders zitten eten/slapen.

Maar ik heb een list bedacht! Ik heb het aantal eet/slaap-plekken (bakken/manden met hooi waar ze in zitten te eten en/of slapen) teruggebracht naar nog maar één (plus een plasbak en een catcube). En direct naast die ene hooibak aan een kleedje om op te zitten. Verder gewoon kale vloer.
Dit omdat ze steeds allebei in een aparte bak, een eind uit elkaar, zaten te eten en te slapen. Ze hebben een slaapkamer tot hun beschikking (Kip zit nog binnen i.v.m. het feit dat Lien ziek was), dus Sproet heeft ook de ruimte om Kip te ontlopen.

En het lijkt te werken, want vanmorgen zaten ze best lang samen in de hooibak te eten. Op een gegeven moment zat Sproet nog te eten en zat Kip er naast stiekem te genieten van haar aanwezigheid. Omdat er geen alternatieve eetplek was, bleef ze nu langer zitten. Toen ik net thuis kwam zat Kip in de hooibak te slapen en zat Sproet er vlak naast op het kleedje te dutten. Al veel dichter bij elkaar dan toen ze meer fijne plekken hadden om te gaan zitten. Hopelijk gaat dit werken. Het heeft wat meer tijd nodig dan ik gewend ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het even niet meer zitten hoor 😢 Het gaat echt niet goed tussen Binky en Monky. Sinds Binky ziek is geweest is de 'relatie' totaal verstoord. Binky is gelukkig weer helemaal beter maar sinds ze vorige week maandag allebei terug de ren in zijn gegaan is het ellende. Monky zit constant achter Binky aan te rennen en Binky is doodsbang en zit alleen maar in haar nachthok. (waar Monky af en toe komt kijken en dan gaat het goed) Ik zet Binky overdag in de ren en doe het deurtje van het nachthok dicht maar dan zit ze alleen maar in elkaar gedoken in het toilet. (gelukkig zit ze dan wel hooi te eten en zich te wassen maar zodra Monky in de buurt komt (ook al doet zij niks) duikt ze in elkaar en verstijfd ze)

In het verleden is dit wel vaker gebeurd en kwam het telkens weer goed na een paar dagen (ik zette Binky dan ook in de ren en dan was het ook een geren en gevlieg maar uiteindelijk kwam het toch goed) Maar nu zie ik het echt somber in. Ik zie geen verbetering en het duurt al 1,5 week. Weet even niet wat te doen. 

Het ergste scenario is dat ik 1 van de 2 moet "omruilen" (wat klinkt dit toch fout) maar m'n hart breekt bij het idee. 

Ik zit zelf te denken om ze nog eens te 'koppelen' in een andere ruimte. Een paar dagen op de logeerkamer want vaak gaat het dan wel weer goed in een andere ruimte. 

Of ze beide koppelen aan een rammetje (Binky en Monky zijn beide vrouwtjes. Gecastreerd) zodat ik een trio heb maar ik wil dit alleen proberen als er een redelijke kans van slagen is. 2 aparte koppels gaan vormen is geen optie.

Hebben jullie nog tips of moet ik het nog wat tijd geven?

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh ik leef met je mee. Ik hoop voor je dat er snel weer rust komt voor jouw koppeltje. Is een tijdje split cage een optie, en dan nog een nieuwe poging wagen? Dat er even een tijdje rust komt? Wel opletten dat ze niet gefrustreerd doen naar elkaar door het gaas heen, maar misschien is het wel een goede oplossing om toch niet helemaal alleen te zijn en toch even qua lichaam en relatie te kunnen herstellen zonder te veel gejaag en stress?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Split cage heb ik nog nooit gedaan maar dan zou ik aan m'n man moeten vragen of hij iets van gaas kan bevestigen zodat Monky de ren voor haar heeft en Binky het nachthok en een klein stukje ren. Alleen weet ik dan nu al dat Binky niet in dat stukje van de ren gaat zitten, die blijft dan in het nachthok waardoor ze Monky helemaal niet meer ziet. 

Als ze nu in haar nachthok zit komt Monky regelmatig even kijken en gaat het wel oke. 

Of ik zou gaas in het midden van de ren moeten bevestigen maar dan ben ik weer bang dat Monky extra gefrustreerd raakt omdat ze opeens maar een halve ren heeft.

Ik snap gewoon niet waarom ze opeens niet meer samen kunnen. Normaal gesproken gaat het altijd goed (op een paar uitzonderingen in het verleden na dan) maar nu is het echt foute boel.

Ik zat net even op de site van K'nijn en Ko te kijken en ik gedachten zag ik Binky of Monky daar tussen staan en begon spontaan te janken. Ik denk echt dat dat geen optie is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook een heel verdrietige beslissing, tegelijkertijd is het er eentje die je toch het beste zo rationeel mogelijk kunt benaderen als het erop aankomt. 

Ik heb een voedster naar de opvang teruggebracht toen het na een paar weken mis ging tussen haar en mijn ram. Ik heb toen vanalles geprobeerd, tot bleek dat het echt niet meer ging. Ook toen nog overwogen om haar te houden, want dat was me toch een geweldig leuk beestje zeg! Uiteindelijk toch heel rationeel geweest. Ik heb nooit vier konijnen gewild, vanwege de ruimte, kosten en zorgen. Heb je er eenmaal 4 dan kom je ook niet zomaar weer terug naar 2. Je zit altijd met sterfgevallen en overblijvers die dan niet klikken etc. Ik heb haar toen dus teruggebracht en dat vind ik nog steeds rot. Zij niet hoor, die was de dag nadat ik haar bracht meteen succesvol in een groepje gekoppeld en toen ik mijn ram met zijn nieuwe vriendin kwam halen was ze alweer verhuisd naar een prachtig konijnenpaleis. Voor haar was het het beste en uiteindelijk voor mezelf ook, want ik had redenen om er maar 2 te willen, die waren niet ineens weg. 

Wat ik dus wil zeggen is dat er wel wat voor te zeggen is om je verstand en het belang van de konijnen de doorslag te laten geven, en niet het feit dat het voor jou heel verdrietig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt helemaal gelijk hoor Eefje. Het zou egoïstisch zijn om enkel naar jezelf te kijken maar ondertussen met een ongelukkig (of eigenlijk 2) konijntje te zitten. Mocht ik nou weten waar ze terecht kwam zou ik er al minder moeite mee hebben. Nou vind ik het wel een geruststelling dat de echte konijnenliefhebbers naar een opvang gaan dus dat de kans dat ze ergens goed terecht komt al groter is maar toch. De opvangen puilen al uit dus de kans dat ze daar lang zit is ook best groot?

Bovendien heb ik ze nu bijna 5 jaar en zijn het m'n eerste konijnen en dan vind ik het toch extra moeilijk. 

Ik wil toch eerst van alles proberen om ze terug te koppelen en mocht het dan nog niet gaan dan moet ik inderdaad een keus maken in belang van het diertje.

2 koppels zie ik inderdaad niet zitten met de redenen die jij ook geeft. Als het moet kan er ruimte gemaakt worden in de tuin maar m'n man gaat dit sowieso niet willen. En financieel is het ook gewoon niet meer te doen, zeker nu niet aangezien alles zo enorm duur gaat worden.

Een trio gaat ook m'n voorkeur niet naar uit (want toch weer extra zorgen en kosten) maar als ik daarmee 3 gelukkige konijnen heb sta ik er zeker voor open. Maar dit wil ik echt als laatste proberen en dan toch even advies inwinnen bij K'nijn en Ko misschien? Ik heb ooit op het punt gestaan om ze naar K'nijn en Ko te brengen om een trio te vormen, had zelfs al de afspraak staan maar opeens ging het toen weer goed dus had afgebeld. En natuurlijk hoop ik nu ook weer dat er een klein wondertje gebeurt en ze strax weer gezellig op de berg hooi zitten te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kun je altijd proberen toch! Niet geschoten is altijd mis. Gaat dat niet goed, kun je altijd nog je worst case scenario doorlopen.

Ik ben zelf toen naar de konijnenherberg geweest. De doorloop is daar groot en het spreekt me aan dat ze geen 'smoelenboek' hebben, waardoor mensen niet al met een konijn in het hoofd daar op de stoep staan. Ze hebben mooie ruime verblijven en houden voedsters zoveel mogelijk bij elkaar in groepjes. Mocht het uitkomen op afstand doen, dan zijn dit wel belangrijke factoren vind ik. Zeker toen ik die voedster terug moest brengen was ik heel blij dat ze terug ging naar deze specifieke opvang. Ze zou niet alleen zitten en de ruimte hebben, ook als ze er niet zo snel weg was geweest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt nu toch iets beter te gaan tussen Binky en Monky. Het is zeker nog niet zoals vanouds maar Binky scharrelde gisteren wat rond in de ren (eerst bleef ze alleen maar in het toilet zitten)

Gisteravond het deurtje van het nachthok weer open gedaan maar ik zag vanmorgen op de camera dat ze toch buiten is gebleven en zelfs rond Monky heen liep. Ik hoop op het beste. Merk het gelijk aan m'n humeur als het wat beter lijkt te gaan tussen hun 🙂

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bunny is echt een draak! 

Ze hebben vandaag een nieuwe tunnel gekregen, kleine veranderingen vinden ze altijd leuk. 

Eerst is het natuurlijk een beetje eng. Bunny gaat er als eerste doorheen, als hij erdoor is durft Clyde ook 1 pootje in de tunnel te wagen. 

Zit Clyde er net midden in, duwt Bunny tegen de tunnel waardoor die draait! 

Clyde vind dat heel eng en rent er stampend uit 🤣

Bunny tevreden, en gaat er zelf in zitten

Ik houd echt van de zomer waarin ze nog gekker doen dan normaal 😊🤣

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, pakyakker zei:

Net de eerste teek op Vlekje gevonden. Echt bizar vroeg of niet?

In ieder geval hij leeft niet meer. Gelukkig liep die over haar vacht en had die nog geen plekje gevonden.

Gisteren had Namu ook de eerste teek al! Het is ook wel behoorlijk warm voor de tijd van het jaar. Er vliegen ook al veel insecten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het kwaad als konijnen mieren eten? In de ren van Bun en Clyde zag ik 2 mieren lopen, en ze werden snel opgelikt, gisteren zag ik dat ook al. Ik heb ze niet meer uit hun mondjes zien komen, dus ik denk dat ze ze doorslikken. Er is geen nest of standaard looproute in hun hok, echt een enkele mier per dag die de ren in komt wandelen. 

Ik kan hier niks over vinden op het forum, het gaat altijd over mieren in het hok of mieren die op de groente oid afkomen😬😅

Konijnen zijn toch herbivoren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag na 3 weken wat minder brokken voeren, Fluffy en Pip weer even op de weegschaal gehad.

Fluffy is in 3 weken “maar” 23 gram afgevallen en Pip 53 gram.

Fluffy weegt nu 1983 gram (mijn geboorte jaar 😂) en Pip weegt nu 2353 gram. 
Een mooi gewicht voor Fluffy zou tussen de 1600 en 1700 gram zijn en voor Pip tussen de 2100 en 2200 gram.

Nu dus maar nog meer minderen met brokken. Het was 50 gram voor beide, nu ga ik naar de 40 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-3-2022 om 16:45, Bunnymommy zei:

Kan het kwaad als konijnen mieren eten? In de ren van Bun en Clyde zag ik 2 mieren lopen, en ze werden snel opgelikt, gisteren zag ik dat ook al. Ik heb ze niet meer uit hun mondjes zien komen, dus ik denk dat ze ze doorslikken. Er is geen nest of standaard looproute in hun hok, echt een enkele mier per dag die de ren in komt wandelen. 

Ik kan hier niks over vinden op het forum, het gaat altijd over mieren in het hok of mieren die op de groente oid afkomen😬😅

Goede vraag eigenlijk, geen idee. Het is wel 'de natuur' uiteraard, maar hoe normaal het is dat ze die eten... Waarschijnlijk zullen ze in het wild ook wel eens een miertje, torretje of spinnetje eten en onoverkomelijk lijkt me dat niet. Maar of het structureel een probleem kan worden heb ik werkelijk geen idee van.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-3-2022 om 16:45, Bunnymommy zei:

Konijnen eten ook wel eens een slakje of vliegje, dat kan geen kwaad als het incidenteel is. Termieten smaken naar munt, misschien mieren ook wel? 😉

Konijnen zijn inderdaad herbivoren, folivoren zelfs als je nog specifieker wil zijn (bladeters). 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .